"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knightloekie

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:31

Ik denk dat je jouw manier een beetje kunt vergelijken met bijv. alternatieve geneeswijze.. Mensen doe er nogal raar over omdat het "anders" is.. Dus net zoals jouw manier van trainen..
Ik vind sommige dingen die jij uitlegt heel logisch. Het is net hoe je er tegen aan kijkt..en je moet het eigenlijk zelf ervaren hebben wil je er over kunnen oordelen.. Heb ik dus niet, maar ik denk ook dat niet elke trainingstechniek bij elk paard zou passen.. Mijn paard wordt bijvoorbeeld erg goed van LDR.. terwijl andere mensen het een soort van dierenmishandeling vinden Ik denk dat jou trainingsmethode echt geschikt is voor "bange" paarden, paarden die bang zijn iets verkeerd te doen, dus ook gevoelige paarden (net zoals mijn paard) zouden op deze manier ergoed reageren

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:32

Welkom in aqualand: we leggen niets uit, herhalen alleen dat er een geweldige methode is ontwikkeld die zorgt dat de Duitsers kunnen worden verslaan en roepen een paar keer 'evenwicht'.

Ik had me echt voor genomen om niet meer te reageren omdat het echt onmogelijk is om te gaan discusieren met iemand die alleen lose dingen roept zonder ook maar iest te onderbouwen en weigert om te lezen. Heb ik het toch weer gedaan .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:45

@ goofy44
Ik kan je redenatie aardig volgen allen vind ik de verwijzing naar de basis school weer erg suggestief. Daarbij leer je zoiets pas op de middelbare school
Ten eerste ben ik nu nog niets wijzer geworden over de Aqua methode ten tweede kun je me nu nog uitleggen waar het dan schort aan de methode die ik beschrijf.

Ik dwing het hoofd niet in een houding, Ik vraag iets met mijn zit en geef daarbij met een weerstand biedende hand aan dat ik niet wil dat hij lang en langzaam wordt. Het hoofd wordt dus niet omhoog getrokken maar ik stel wel de begrenzing dat het niet naar beneden mag. Als hij dan zakt van achter komt het hoofd/ hals vanzelf hoger.
Ik breng hem niet eerst uit evenwicht (duw niet tegen de schouder), ik breng hem in een nieuw evenwicht.

Citaat:
de inwerking van alle krachten ontbonden in 3D richtingen in elke richting totaal nul zijn

En wil dit niet zeggen dat er alleen absoluut evenwicht kan bestaan in stilstand en dan er bij beweging alleen evenwicht kan bestaat door een continue correctie door de spieren, immers in beweging zijn er steeds veranderende krachten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:47

Aqua8horse schreef:
Stennisje: Vraag je dat aan mij? Zo ja, wat bedoel je precies?

Nee, ik vraag het niet aan jou, ik wil namelijk nog steeds weten met welke hulpen je volgens het Go & Ho principe een wending rijdt.

Van jouw methode weet ik nog geen eens welke hulpen ik moet gebruiken om het paard in balans te krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:49

Daarbij komt naar mijn mening evenwicht uit de achterhand. Het paard draagt op beide benen evenveel gewicht. De hals kan daarbij wel ondersteunend/ corrigerend werken.
Als de hals daadwerkelijk de sleutel was in de balans zouden we gewoon het hoofd op een bepaalde manier moeten houden/ rijden en dan zou het paard in balans zijn. Ik geloof niet dat dat de bedoeling was?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:00

Ik denk dat een paard in de vrije natuur als eerste zijn hoofd/hals zal gebruiken om z'n evenwicht te corrigeren. Omdat die nou eenmaal het makkelijkst te bewegen is. Katten en apen doen dat met hun staart, wij doen dat vaak met onze armen.

Maar bij dressuur wil je dat eigenlijk voor zijn. Je wilt dat je paard zo mooi stevig loopt, dat hij z'n hals niet meer nodig heeft om slingeringen op te vangen, omdat die slingeringen er gewoon niet zijn. En die vorm van balans komt wel uit de achterhand denk ik.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:39

pol013 schreef:
En wil dit niet zeggen dat er alleen absoluut evenwicht kan bestaan in stilstand en dan er bij beweging alleen evenwicht kan bestaat door een continue correctie door de spieren, immers in beweging zijn er steeds veranderende krachten.

Er wordt in de mechanica en bio-mechanica onderscheid gemaakt in statisch - en dynamisch evenwicht. Een paard dat springt en in de zweeffase is, is ook in evenwicht, een paard dat B/L rijdt is in evenwicht via voornamelijk de voorhand, bij L/M hebben we het over wat meer horizontaal evenwicht en bij M/Z en hoger zou er sprake moeten zijn van evenwicht middels verzameling en oprichting via de achterhand. Het paard draagt dan niet alleen meer op de achterhand, maar richt zich ook meer op (elevatie). De bewegingsmogelijkheden (denk in militaire termen aan manouvreerbaarheid) van het paard wordt hierdoor ook veel beter.

De bedoeling van dressuur is om het paard zich harmonisch te laten ontwikkelen, alleen dan kunnen de bewegingen van een paard harmonisch zijn. Een paard zit heel vernuftig in elkaar onder de motorkap. Alles moet als een groot orkest, in harmonie met elkaar samenwerken. Dat geldt ook voor de bewegingsafwikkelingen in dressuur bij een paard. Als een trainingsmethode dit niet in de weg staat, maar juist stimuleert kan ik geen kritiek hebben op een trainingsmethode.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-08-05 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:52

Aqua8horse schreef:
Deze methode biedt inderdaad de mogelijkheid om bv het Duitse Team te verslaan, dat heb jij heel goed begrepen Kendra!!!

tuurlijk

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 12:50

Goofy44: Dan zou je het gewoon eens moeten zien en ervaren.

Laurae: Dat zie jij zo, is het dan ook de garantie dat het ook
daadwerkelijk zo is?

pol013: Balans heb je volgens mij in het hele paard. De kracht komt van achteren omdat daar de motor zit.

shadow0: Volgens mij ook. Een paard past zijn hoofd/ halshouding
aan aan de de situatie waar hij of zij zich in bevindt. Meer verzameling, meer oprichting. Dat kan je als ruiter onmogelijk inschatten voor je paard. Daar moet je dus afblijven als ruiter. Helaas zie je allemaal van die opgekropte nekkies. Ja en daar geldt hetzelfde principe voor als ik al eerder heb beschreven: het gevecht wat het paard moet leveren om niet te vallen. Dat vind ik dus onnodig kwellen van paarden!!!

Stennisje: Daar is een heel topic over. Daar kan je dat zo lezen.

Goofy44: Denk je ook niet dat bewegingen alleen harmonisch kunnen zijn als ze vanuit het paard zelf komen? Dus niet afgedwongen worden door een ruiter? Door het vriendelijke en natuurlijk bespelen van het evenwicht krijg je harmonische bewegingen. Allen maar omdat het voor het paard vetrouwd voelt en het lichaams eigen voelt. Mijn paarden lopen allemaal zonder problemen en moeite met schwung, tact en impuls. De bewegingen kloppen ritmisch en zijn zeer zeker harmonisch.

Dobbel: Als jij dat niet geloven wil, is dat je goedrecht. Maar om nou zo'n smiley te gebruiken. Ik zou dat ook kunnen doen, maar ik doe dat niet. Ik wil niet persoonlijk mensen aanvallen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:55

O nee dat heb je al vaak genoeg gedaan, En nee ik geloof er niet in en daar heb ik een goede reden voor.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:07

Nou, dat is dan toch helemaal geweldig, Dobbel!

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:09

Toch blijf ik benieuwd welke resultaten dit opleverd in bv wedstrijdverband. (Daar kan je je meten t.o.v. anderen)
Aqua, ik dacht begrepen te hebben dat jij zelf geen wedstrijden rijdt, maar ik neem aan dat er wel leerlingen van jou wedstrijden rijden met verbluffende resultaten. (gezien het feit dat jouw methode zelfs in staat is om de Duitsers te verslaan. De enige die dat de laatste tijd gepresteerd heeft is Anky)

Verder ga ik met de meningen mee van een groot aantal hier. Het Go en Ho principe is waarschijnlijk niet voor elk paard weggelegd (en ook niet voor elke ruiter). Mits juist uitgevoerd is het echter een plezierige manier van rijden voor paard en ruiter. (zoals ook andere methoden dat kunnen zijn)

Het blijft natuurlijk zaak dat het e.e.a. juist uitgevoerd dient te worden. Maar dat is met alle methoden.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, en ieder kiest die weg die het beste bij hem/haar en zijn paard past.

Mbt de foto van Anky en PB: tuurlijk is dit niet het voorbeeld zoals het zou moeten zijn,maar het is ook niet gerelateerd aan een methode. Net zoals een ander zie ik hier een paard wat doordramd en een keer op zijn plaats wordt gezet. Dit heeft niets met een bepaalde methode te maken. Je maakt mij niet wijs dat je nog nooit een paard bent tegengekomen dat een keer doordramde. Bij de een is je zit een keer doorsluiten voldoende, bij de ander zijn soms wat duidelijkere maatregelen noodzakelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:16

Aqua, jouw conclusie is niet de mijne. Ik ga er vanuit dat paarden *los* zichzelf corrigeren met hoofd/hals, maar ik wil geen conclusies trekken over de gevolgen op verzameling / oprichting.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:19

Sorry, ik heb even hulp nodig. Wat wordt er nou precies met Balans bedoeld? Als ik in balans ben, dan val ik niet om, dus zolang mijn paard niet omvalt is 'ie toch in balans? Of wordt er binnen de dressuur nog een uitgebreidere definitie van balans gegeven? Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:29

Nee, ik rijd heel bewust geen wedstrijden. Ik verwacht dat met mijn methode inderdaad het Nederlandse team het Duitse team zou kunnen verslaan. Maar dat geldt natrrulijk voor elk team. Met de methode die ik gebruik ben je instaat om het uiterste uit je paard te halen.

Als je je geld verdient met drugs en je bent miljonair, vind jij dan ook dat je het goed gedaan hebt?

Winnen is voor mij geen garantie voor kwaliteit!!! De manier waarop je dat bereikt bepaald voor mij de kwaliteit en de waarde die ik hecht aan diegene die wint op die manier!!! Het beeld wat ik heb bij de foto's die we hebben gezien, ongeacht wie daar op zit( het gaat bij mij om de rijtechniek en niet om de persoon) vind ik vreselijk triest.. Als ik zo moet rijden, of momenten nodig zou hebben om op deze manier controle over mijn paard af zou moeten dwingen, zou ik direct stoppen met rijden. Daar vind ik niet de voldoening in die ik wil hebben. Voor mij is dat onherroepelijk samenwerken met het paard!!!

shadow0: Door de manier waarop ik rijd, krijgt het paard juist de ruimte omdat net zo te doen als hij of zij los is. Namleijk zelf!

Anoeska: wat jij zegt klopt helemaal. Alleen wij mensen hebben bedacht dat het leuk is om op een paard te gaan zitten. Dan krijg je dus een hele andere situatie. In de dressuur ga je 3/5 van het gewicht naar de achterhand brengen. Het is dus even wat complexer dan jij op het eerste gezicht schets. Naarmate je gaat werken met een paard verandert dat evenwicht voortdurend. Het is dus de kunst om dat evenwicht voortdurend in de juiste verhouding te houden. Dan spreek je van balans

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:33

Aqua8horse schreef:
Deze methode biedt inderdaad de mogelijkheid om bv het Duitse Team te verslaan, dat heb jij heel goed begrepen Kendra!!!

Een jaartje of wat wachten en de LDR methode doet hetzelfde

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:35

Ah kijk, ik ken het verhaaltje van het gewicht naar de achterhand brengen etc wel, maar het woordje balans word bij ons eigenlijk nooit zo gebruikt (of ik ben het gewoon vergeten). Bedankt!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:37

Dat is dus niet wat ik verwacht en hoop VValar. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Anoeska: Graag gedaan hoor. Evenwicht heb je nodig om balans te kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 05-08-05 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:39

Aqua, als jij een methode hebt die beter is dan alle huidige, en bovendien er voor zorgt dat onze dressuurruiters beter zijn dan die van de buren, is het dan niet egoistisch om die methode niet zo veel mogelijk te verspreiden?

Ik denk dat de suggestie om naar Utrecht of Wageningen te gaan een hele goede is.

(En dan kunnen wij later zeggen: "vroeger, toen ik jong was, toen hebben we nog gediscussieerd over die methode" )

Puur omdat ik nieuwsgierig ben: stel dat Nederland en Duitsland deze methode beiden gaan gebruiken, wie wint er dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:41

Aqua, ik ga nog even ouderwets doen met vaste definities en dat woorden min of meer hetzelfde betekenen voor alle mensen... maar mijn woordenboek zegt dat balans en evenwicht hetzelfde zijn.
In jouw ogen niet. Wat is het verschil volgens jou?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:45

Even terugkerend op het begrip IMPULS. IMPULS is de voorwaartse drang van het paard onder volledige controle van de ruiter. Als we het over dressuur hebben, heeft het weinig zin om eigen definities te geven aan hetzelfde taalgebruik. Goed paardrijden is goed aanvoelen, en vaak moeilijk onder woorden te brengen. Daarom wordt begrijpen vaak overgeslagen.
Dus als we het over IMPULS hebben, zou het zo moeten zijn dat we gemeenschappelijk hetzelfde bedoelen. Anders heb je geen basis om met elkaar van gedachten te wisselen.

Met het geven van hulpen kun je extreem gezien twee uitersten hanteren: voor elke beweging geef je een hulp of je geeft alleen een hulp wanneer dat nodig is. Als je uit gaat van het eerste dan zie je wat je veel op maneges ziet en op veel rijscholen. Het paard went aan deze vorm van hulpgeving en kan er zelfs afhankelijk van worden.....
De andere methode is een hulp met een reactie, het gevolg van de reactie moet aangehouden worden door het paard, totdat er een nieuwe hulp gegeven wordt, omdat er en andere beweging moet worden uitgevoerd, ter ondersteuning of correctie. Dit alles zo kort mogelijk met als uitgangspunt het paard kan eigenlijk alles zelf. Bij mensen noem je dit systeem van orders geven en corrigeren " management by exception". Je geeft dus alleen hulpen als dat echt nodig is. Het paard krijgt eenduidige hulpen, als hij wat voelt is het een hulp, het paard is meer met de aandacht bij het werk, de training, de test, het paard wordt zelfstandiger en voor de ruiter wordt het alleen maar reageren wanneer dat noodzakelijk is. Tal van andere systemen hebben als nadeel dat er op vele andere manieren onnodig op het paard wordt ingewerkt. Dat leidt eerder tot communicatieproblemen, het paard is minder bij de les, het paard stompt af, enz......
Deze aspecten staan los van Go en Ho. Omdt Go en Ho ook twee extremen in de beweging zijn, is het voor een paard psychologisch heel eenvoudig om de hulpen aan te leren. Een paard zoekt zekerheid, vertrouwen bij een ruiter. Zonder dwang kun je een paard op die manier gemakkelijk gehoorzaam maken. Niet door onderwerping, maar omdat het paard instinctief naar veiligheid zoekt. M.a.w. als een paard gemakkelijk aan kan leren om aan de hulpen te zijn, dan zal het paard hierdoor al meer ontspannen, gehoorzaam en meer bereid tot werken (moeilijkere oefeningen) zijn. Go en Ho wordt hier in de omgeving ook in de instructie gegeven. Met wisselend succes trouwens. Er zijn ruiters die het echter voortreffelijk beheersen en zodra het paard doorheeft wat het moet doen, levert het geen of weinig problemen op.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:19

Aqua8horse schreef:
Stennisje: Daar is een heel topic over. Daar kan je dat zo lezen.

Over jouw methode? Heb je daar toevallig een link van?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:10

Aqua ik heb nog steeds geen antwoord. Zou je aub inhoudelijk in willen gaan op mijn vraag.
Wat doe jij? HOe krijg jij een dragend paard?
Je kunt me niet wijs maken dat je dat niet kunt beschrijven, je geeft immers zelf aan dat je anderen ook les geeft. Op die mensen kun je het toch ook overbrengen.

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:10

Zo je komt een paar uur niet op bokt en der is weer een pagina vol bijgeschreven.

Om nog even op dat voorwaarts denken terug te komen, heb het gisteren gevraagt aan me paard....denk nou voorwaarts denk nou voorwaarts, maar weinig reactie mensen sorry... hebben jullie misschuien een oplossing???????

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:28

Nou Megamouse, als jij op hetzelfde niveau rijdt als dat je hier nu communiceert, zou ik maar eens heel hard nadenken of paardrijden wel de juiste sport voor jou is.
En ja, ik heb wel een oplossing om je paard voorwaarts te leren denken: neem goede les!
Je instructeur zal je leren je paard goed aan het been te krijgen en voorwaarts te denken.

Vraag mezelf af waarom ik hier überhaupt op reageer