Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:55

Marije1984 schreef:
Het is ook geen wonder dat deze paarden als ''happy atlete'' door de baan gaan. Ze zijn allang blij dat ze niet meer met hun neus tussen de voorbenen lopen. Haha!
Als ik zo mijn paarden moet rijden om ze er aan te krijgen houdt ik er gauw mee op. Lager en dieper heb ik geen problemen mee, maar dit vindt ik verkrachting van de rijkunst op zich.

Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:01

tja kweenie Haha! Haha! Haha! Ik denk dat Happy Athlete staat voor een paard dat ongedwongen ontspannen door de baan gaat....... en een paard is denk ik (correct me if im wrong) niet ongedwongen en ontspannen in die minuut die hij heeft om rond de baan te lopen.

Ik kan redelijk sturen maar een paard over de zeik heb ik niet in een minuut weer ontspannen en gehoorzaam.

Ik denk dat het voor een heleboel paarden niet werkt, maar voor een heleboel paarden wel Haha! Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:22

russel schreef:
M3isSi3j schreef:
Ik wil hier verder niet over oordelen (dus niet beoordelen of verordelen) simpelweg omdat ik niet de kennis en ervaring hiertoe heb.

Wat me wel opviel waren deze foto's:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

Afbeelding

Bij deze is duidelijk te zien dat het paard de hand niet volgt.. kan een moment opname zijn geweest.. was er verder niet bij en zoals ik al zei: oordeel er verder niet over..

Haha, mondje open bij Anky, was ze bang of zo? Flauw grapje, maar zo zie je maar weer hoe een foto kan vertekenen.

op de foto zegt Anky net ' braaaaf ' tegen Salinero...

Ik heb er zondag naar staan kijken en heb haar vele malen dit zien doen ,ook tijdens de proef Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:24

Nee natuurlijk daar heb je ook wel gelijk aan. Maar ik denk ook dat ze zeker wel de paarden in de correcte houding rijden voordat ze de ring in gaan. Ik denk dat die tijd ook wel langer zal zijn dan een minuut.
Wat Kafue al zei: overal waar 'te' voor staat is niet goed.
Ik heb altijd respect en bewondering voor Anky, Edward en de rest voor de meut. De respect is er niet meer. De bewondering nog wel en alleen omdat ik het bewonder dat zij hun paarden zo willen rijden.
Ik stel mijn paarden ook wel lager en 'iets' ronder in als dat nodig is om ze achterin de rug wat losser te krijgen.
Maar ik ben dit systeem in deze extreme situatie niet nodig om mijn paarden in balans, over vier benen, recht, op de achterhand en netjes aan de hulp te krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:33

Ik denk dat die vos op de foto, is dat Ushi niet? En gaat die niet gewoon borsthappen? Ik dacht dat ik dat hier eens ergens gelezen had of zo?

En ja, een wetenschappelijk artikel zou voor mij nu eens meer waard zijn dan deze discussie. Of gewoon idd Salinero in het echt eens zo zien lopen.

Want vanuit deze foto's en topic kan ik eigenlijk niet genoeg info hebben.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:06

Mireille1970 schreef:
Zou het lezen van dat artikel jullie meer overtuigen dan de absolute ongedwongenheid, lossigheid en happyness waarmee al die kampioenen door de baan gaan?
Ik denk dat er meer sprake is van een poging tot absolute gehoorzaamheid dan van ongedwongenheid (we hebben het dan wel over het LDR stukje).
Een goed wetenschappelijk onderzoek zou inderdaad helpen om de effecten in kaart te brengen, dan wordt er minder over gevoel gepraat want dat beinvloed de discussie nog het meest.
Je kunt je zelfs nog wel afvragen waarom er uberhaupt een prijs voor de "happy athlete" zou moet worden, zou dat al niet het fundament en uitgangspunt van (dressuur)rijden moeten zijn??? Blijkbaar is dat niet het geval en moet het gestimuleerd (maar dan is weer de vraag wie de happiest is en hoe je dat gaat bekijken).

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:08

poes schreef:
Ik denk dat die vos op de foto, is dat Ushi niet? En gaat die niet gewoon borsthappen? Ik dacht dat ik dat hier eens ergens gelezen had of zo?

Inderdaad. Knipoog Ushi is op die foto net aan het borsthappen, ze brengt haar neus dan heel eventjes naar/tegen haar borst, en gaat dan meteen weer naar boven, is dus een soort hoofdschudden. Ze doet dit omdat ze rugproblemen heeft, en zo dus probeert haar rug weg te drukken om de pijn te laten verdwijnen... Daarom heb ik zo mijn vragen bij dit systeem.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:15

gijsenkim schreef:
nou alleen nog wetenschappelijk onderbouwen Haha! Haha! Haha!

er zijn al een aantal onderzoeken geweest (allemaal bijzonder negatief). over een jaartje start ik diergeneeskunde en ik wil doctoreren over het onderwerp 'de schade die LDR aanbrengt' (om dus alle fabeltjes voor eens en altijd weg te werken). als je wilt zal ik het hele ding op bokt zetten Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:18

Anjatjeuh. Denk dat het wel heel kort door de bocht is dat je jou paard gebruikt als voorbeeld of LDR wel of niet goed is. Uberhaubt kan ik je nu al de vraag stellen waarom je toch op het paard gaat die last van zijn rug heeft en zo hapt om de pijn te laten verdwijnen. Denk ook niet dat de houding LDR van Ushi ook maar iets te maken heeft met wat Anky e.a. doen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:18

Anjatjeuh schreef:
Inderdaad. Knipoog Ushi is op die foto net aan het borsthappen, ze brengt haar neus dan heel eventjes naar/tegen haar borst, en gaat dan meteen weer naar boven, is dus een soort hoofdschudden. Ze doet dit omdat ze rugproblemen heeft, en zo dus probeert haar rug weg te drukken om de pijn te laten verdwijnen... Daarom heb ik zo mijn vragen bij dit systeem.

Deze vergelijking kan je niet serieus menen Verward

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:33

Eleonoor schreef:
Anjatjeuh. Denk dat het wel heel kort door de bocht is dat je jou paard gebruikt als voorbeeld of LDR wel of niet goed is. Uberhaubt kan ik je nu al de vraag stellen waarom je toch op het paard gaat die last van zijn rug heeft en zo hapt om de pijn te laten verdwijnen. Denk ook niet dat de houding LDR van Ushi ook maar iets te maken heeft met wat Anky e.a. doen.

Zo bedoelde ik het dus ook helemaal niet.
1) Ik vind het nogal zwak om me meteen persoonlijk te gaan aanvallen en te doen alsof ik mijn paard mishandel, want dat is dus echt ABSOLUUT het geval niet. Boos! Ik heb Ushi nu al anderhalf jaar, en al van toen ik ging kijken om haar te kopen borsthapte ze. Maar na een tijdje is het borsthappen verergerd, en ben ik met haar op stage geweest bij AdB, die dacht dat het borsthappen kwam doordat ze enorm scheef was en hierdoor vast zat in haar rug, wat dan resulteerde in het borsthappen. We hebben toen een week 2 uur per dag gewerkt aan rechtrichting, en het borsthappen was inderdaad weer een stuk minder, maar helemaal weg was het nooit. Ik ben toen thuis ook goede dressuurlessen beginnen nemen, en we gingen steeds vooruit, hoe beter ik haar op haar achterhand kreeg en ze goed door haar rug begon te lopen, hoe minder ze borsthapte. We (ik en lesgeefster) dachten dus dat ze het gewoon nog enorm moeilijk had met haar rug loslaten (zelfs bij voorwaartsneerwaarts voelde je dat ze net dat laatste beetje altijd vasthield), en dat we dat dus ook gewoon moesten oplossen door haar steeds meer door haar rug te proberen te krijgen. Het is pas een maand ofzo dat het borsthappen weer zo erg is, ze ineens veel schrikachtiger en hetgene eigenlijk echt bevestigde dat er toch wel iets goed mis was: als we eventjes stilstonden onder het zadel, ging ze regelmatig met haar achterbenen helemaal naar achter en uit elkaar staan, duidelijk om haar rug weg te drukken. Sindsdien heb ik dus ook niet meer gereden, en maandag komt er een osteopaat langs. Tuurlijk voel ik mij ook schuldig dat er waarschijnlijk al die tijd toch meer aan de hand was en ik desondanks op haar bleef rijden, maar tuurlijk had ik dat niet gedaan als ik het had geweten... Doet ook best wel pijn om zo een verwijt naar mn hoofd te krijgen. Huilen
2) Ik bedoelde het helemaal niet als een vergelijking met Anky, tuurlijk weet ik dat dat absoluut niet vergelijkbaar is. Maar ik bedoel gewoon dat dat blijkbaar toch een HALShouding is waarin ze heel makkelijk hun rug kunnen vastzetten, en ik het dus best raar vind dat ze net die halshouding kiezen om los te rijden. Als het goed met de achterhand eronder en door de rug gereden word heb ik er niets op tegen, maar spijtiggenoeg heb ik al veel te veel foto's (en ook live gezien) waarop dat duidelijk niet zo is, en ze door die houding inderdaad hun rug enorm vastzetten...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:46

Nou, het is inderdaad een vreemde gewoonte dat borsthappen. Gelukkig pak je het zelf al aan om het te erkennen dat je paard ergens pijn heeft. Ben je al bij een goede paardenkliniek geweest?

Maar, om terug te gaan op het onderwerp LDR. Waar baseer jij dan de stelling op dat de halshouding van LDR een oorzaak is van het vastzetten van de rug. Als je goed de achterhand onderdoor laat treden, hoe kan dan met een lage halslijn de rug worden vastgezet? Bij paarden met een lage halslijn en een achterbeen die achter blijft hangen, tja, dan kan ik me het fenomeen rugvastzetten wel voorstellen. Kan me gewoon niet voorstellen dat bij GOED LDR rijden een rug kan worden vastgezet....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:51

Anjatjeuh schreef:
Zo bedoelde ik het dus ook helemaal niet.
1) Ik vind het nogal zwak om me meteen persoonlijk te gaan aanvallen en te doen alsof ik mijn paard mishandel, want dat is dus echt ABSOLUUT het geval niet. Boos! Ik heb Ushi nu al anderhalf jaar, en al van toen ik ging kijken om haar te kopen borsthapte ze. Maar na een tijdje is het borsthappen verergerd, en ben ik met haar op stage geweest bij AdB, die dacht dat het borsthappen kwam doordat ze enorm scheef was en hierdoor vast zat in haar rug, wat dan resulteerde in het borsthappen. We hebben toen een week 2 uur per dag gewerkt aan rechtrichting, en het borsthappen was inderdaad weer een stuk minder, maar helemaal weg was het nooit. Ik ben toen thuis ook goede dressuurlessen beginnen nemen, en we gingen steeds vooruit, hoe beter ik haar op haar achterhand kreeg en ze goed door haar rug begon te lopen, hoe minder ze borsthapte. We (ik en lesgeefster) dachten dus dat ze het gewoon nog enorm moeilijk had met haar rug loslaten (zelfs bij voorwaartsneerwaarts voelde je dat ze net dat laatste beetje altijd vasthield), en dat we dat dus ook gewoon moesten oplossen door haar steeds meer door haar rug te proberen te krijgen. Het is pas een maand ofzo dat het borsthappen weer zo erg is, ze ineens veel schrikachtiger en hetgene eigenlijk echt bevestigde dat er toch wel iets goed mis was: als we eventjes stilstonden onder het zadel, ging ze regelmatig met haar achterbenen helemaal naar achter en uit elkaar staan, duidelijk om haar rug weg te drukken. Sindsdien heb ik dus ook niet meer gereden, en maandag komt er een osteopaat langs. Tuurlijk voel ik mij ook schuldig dat er waarschijnlijk al die tijd toch meer aan de hand was en ik desondanks op haar bleef rijden, maar tuurlijk had ik dat niet gedaan als ik het had geweten... Doet ook best wel pijn om zo een verwijt naar mn hoofd te krijgen. Huilen
2) Ik bedoelde het helemaal niet als een vergelijking met Anky, tuurlijk weet ik dat dat absoluut niet vergelijkbaar is. Maar ik bedoel gewoon dat dat blijkbaar toch een HALShouding is waarin ze heel makkelijk hun rug kunnen vastzetten, en ik het dus best raar vind dat ze net die halshouding kiezen om los te rijden. Als het goed met de achterhand eronder en door de rug gereden word heb ik er niets op tegen, maar spijtiggenoeg heb ik al veel te veel foto's (en ook live gezien) waarop dat duidelijk niet zo is, en ze door die houding inderdaad hun rug enorm vastzetten...

Tja, dat is het handelsmerk van AdB. Vindt je het nu zo gek dat ik nooit weg ben geweest van de man (en zijn trainingsmethode). Blijkbaar heeft het je paardje dus al die tijd niet lekker in de rug (of ergens anders in het lichaam) gezeten, en tóch zijn jullie gewoon blijven doortrainen. Als goede trainer zijnde had hij allang móeten zien dat er iets anders aan de hand was dan de natuurlijke 'scheefheid'. Want daarmee betiteld AdB alle oorzaken, welke aan de grondslag van(rijtechnisch/lichamelijke) problemen liggen. Dit is geen aanval op jou; jij bent immers de goede begeleiding onthouden. Ik vind het heel naar voor jou en je paardje en hoop dat je snel achter de ware oorzaak van het probleem zult komen!

En om weer on topic te komen; hoe zie jij dat de paarden hun rug vast zetten wanneer ze in deze positie getraind worden? Wat is je achterliggende gedachtegang of beredenatie hierbij?

Ik heb hier namelijk hele andere ervaringen bij. De ruiters en amazones die op de goede manier LDR rijden, hebben wel degelijk ervaring dat ze precies merken wanneer er ook maar íets in het paardenlichaam zich vasthoudt of niet goed zit. En denk maar niet dat ze dan onverstoord doorrijden, zonder het probleem eerst op te lossen.

TYloo99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 23:07

Mensen zijn gewend sucesvol gedrag te kopieren, simpelweg omdat het sucesvol is. Dit zegt niets over de juistheid van de techniek, en de eventuele schade die het paard oploopt.
Het is bekend in het heele geschiedenis van paardrijden dat je je paard op de LDR manier niet verzamelt, tot hij meer gaat zitten, maar dat je hem op deze manier samentrekt, comprimiert. Maar samengetrokken, kan het paard alleen op de voorhand lopen.
Wie bepaalt of de paarden op de fotos blij zijn of niet? In mijn ogen, kijken ze droeverig of boos. Maar als jullie vinden dat ze er blij uitzien, dan kan ik er niets aan doen.
Hoe kan je een paard los maken in zijn lijf door zijn neck zo aan te spannen dat zijn mond op zijn borst ligt? Want deze houding ontspannt niet! Het is juist heel moeilijk voor een paard! En de schuim vind ik ook overdreven, een ontspannen mond heeft een beetje schuim, niet liters toch? Sinds waneer moet je schuim overal op de borst van je paard hebben om aan te tonen dat hij ontspannen is?
Ik geloof, dat ontspanning komt niet, door de neck los te maken, maar van achter, door dat het paard zijn lichaam, niet zijn neck, buigt en rekt, door dat het zijn gewrichten buigt
Ik heb trouwens niet zelf de fotos genomen, ze zijn van de website

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:11

Wanneer het LRD ver wordt doorgevoerd, verbreekt de verbinding die je als ruiter voor ogen dient te hebben, ook aan de top.
Bij het te ver de neus eruit rijden verlies je de verbinding overigens ook.

Op de foto's van de TS (heb ze allemaal geladen) kun je goed zien dat de rug is weggedrukt, het paard niet tot dragen kan komen en op de voorhand stort. Er wordt gereden met snoeiharde hand door gespannen en verkrampte ruiters. Ik zie alleen maar ruglijnen van likmevestje. Geen enkel basisprincipe is terug te vinden.

Toevallig allemaal verkeerde fotomomenten? Als je je beest niet fatsoenlijk kunt voorstellen, wat doe je dan in de wedstrijdring?

Ik zie werkelijk geen enkele
Citaat:
happy athlete
. Wel radeloze dieren die getergd afwachten tot de ruiter klaar is met het gehannes.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:30

mag ik, even los van de foto's, vragen waarom veel mensen danken dat LDR met trekken te maken heeft. Steeds kom ik die term tegen en vraag me dan echt af, hoe komen jullie erbij dat die paarden allemaal in elkaar getrokken worden? Zoals ik al eerder zei: ik heb echt niet veel kracht in mn handen en armen, als ik het daarvan moest hebben had ik dus een probleem, en toch gebruik ik de LDR methode in de training.
Ik kijk daarbij wel naar wat paarden aangeven, de ene dus dieper, ronder en vaker dan de ander, maar nooit op kracht, want dan zou ik het echt niet redden.
ook bij LDR is de basis dat een paard aan je been, van achter naar voren loopt, net als bij klassiek, een paard op zn kop trekken is dus echt niet de bedoeling. Dat je het soms ziet gebeuren is wat anders. Maar alweer: is dat niet bij elke methode zo? Dat die verkeerd toegepast kan worden? Ook een ruiter die zn paarden hoger en voor de loodlijn rijdt kan dat puur op kracht doen, maar dat betekend ook niet dat hoger en voor de loodlijn maar meteen per definitie altijd slecht is!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:15

Er wordt juist NIET getrokken, de DRUK is minder dan in alle andere takken (op western na), de lichtheid onderin en bovenin is GROTER dan in alle andere takken, het van ACHTER zijn en ERONDER zijn achter groter, de DURCHLASSIGKEIT meer....

Als je alle takken bij "de meesters" hebt ervaren weet je dat zeker. Jullie suggereren omdat jullie het vergelijken met beeld en niet met jarenlange training ervaring en gevoel.

Jullie ervaren het als TE DIEP en TREKKEN in dat model.

DAT is zo fout. DAT is niet zo.... maar ik heb geen idee hoe het uit te leggen beter dan ik gedaan heb al 100x en nog begint Friemel over trekken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:28

idd mireille sommige mensen hebben het idee dat LDR van de voorkant afkomt Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:53

Dat is onwetendheid en dat geeft ook niet, maar al zouden ze het maar willen aannemen en begrijpen ipv te doen alsof iedereen gek is en een dierenbeul....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:55

idd Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:45

Zolang je niet kunt of wilt begrijpen dat een diep gereden paard niet in die positie getrokken word is er geen enkele discussie mogelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:48

Helemaal mee eens.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:52

Ook mee eens Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:57

Ik zou het ook eigenlijk niet "diep" willen noemen, maar "rond"...

Het verschil is deze: een te diep paard krijg je er al had je het graag vaak ook niet weer voor vanuit de schoft omdat dat paard op voor loopt. En is zwaar op de hand (als je de teugels doorknipt slaan ze over de kop zegt Ellen Bontje altijd).

Een ronder gereden paard is rijtechnisch rond gereden van achteruit in lichtheid en kun je op ieder gewenst moment in elke andere houding verder rijden door alleen maar te luchten voor en nog meer bovenin te houden (dit uiteraard eveneens zonder druk maar meer aan je hand)...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:02

...heb deze hele topic gevolgt...Buiten alles wat ik heb gelezen, vergeten we een paar dingen, dit is niet bij ons thuis op recreatief gebied, maar ook daarbij komen er vele blesurres voor...er werd in een ander topic gezegd"kijk een naar turnsters!...die meisjes van 13/14/15 jaar die zich helemaal kunnen dubbelklappen...die meisjes komen er met alle waarschijnlijkheid ook niet goed vanaf als ze 30 zijn..maar het is topsport en we kijken er allemaal naar ondanks we weten dat sommige dingen die zij doen, niet goed zijn en met kans op reuma of dergelijks...topsport is hard en ook met dressuur zullen we dingen tegenkomen wat op dat moment goed is om het paard los/soepel/hoe we het noemen te krijgen...en dit is 1 van de methode!..en het werkt!..kan je er mee eens zijn of niet, je kijkt wel als het op TV is!..en je bent verdomd trots als Anky goud haalt op de OS!

Er was een heel prgramma gewijd aan Anky met Bonfire, op een zondagmiddag..Hollandsport..misschien mensen gekeken??..iig..ze had daarbij ook haar nieuwe camper/trailer/vrachtwagen bij zich met Bon erin...presentatoren vragen wat er nou in zo'n paard zn hoofd om gaat..waarop Anky dus gewoon begint te praten, net zoals wij doen als we op stal zijn..met zo'n lief stemmetje 'ben lekker aan het eten, laat me met rust..bladiebla"...dat kan je niet als je niet van je dieren houd!!!!..dat kan je me niet wijs maken!..en daarbij kan je me niet wijs maken dat zij expres haar paarden de vernieling in zou helpen, zij weet ook..topsport is hard en niet makkelijk en er zullen dingen zijn die misschien haar ook tegen de borst stuiten, wie weet??!!...maar expres haar paard over de huizen jagen daar geloof ik gewoon niet in... vol genot ga ik weer naar de volgende wedstrijd kijken!