Zo bedoelde ik het dus ook helemaal niet.
1) Ik vind het nogal zwak om me meteen persoonlijk te gaan aanvallen en te doen alsof ik mijn paard mishandel, want dat is dus echt ABSOLUUT het geval niet.

Ik heb Ushi nu al anderhalf jaar, en al van toen ik ging kijken om haar te kopen borsthapte ze. Maar na een tijdje is het borsthappen verergerd, en ben ik met haar op stage geweest bij AdB, die dacht dat het borsthappen kwam doordat ze enorm scheef was en hierdoor vast zat in haar rug, wat dan resulteerde in het borsthappen. We hebben toen een week 2 uur per dag gewerkt aan rechtrichting, en het borsthappen was inderdaad weer een stuk minder, maar helemaal weg was het nooit. Ik ben toen thuis ook goede dressuurlessen beginnen nemen, en we gingen steeds vooruit, hoe beter ik haar op haar achterhand kreeg en ze goed door haar rug begon te lopen, hoe minder ze borsthapte. We (ik en lesgeefster) dachten dus dat ze het gewoon nog enorm moeilijk had met haar rug loslaten (zelfs bij voorwaartsneerwaarts voelde je dat ze net dat laatste beetje altijd vasthield), en dat we dat dus ook gewoon moesten oplossen door haar steeds meer door haar rug te proberen te krijgen. Het is pas een maand ofzo dat het borsthappen weer zo erg is, ze ineens veel schrikachtiger en hetgene eigenlijk echt bevestigde dat er toch wel iets goed mis was: als we eventjes stilstonden onder het zadel, ging ze regelmatig met haar achterbenen helemaal naar achter en uit elkaar staan, duidelijk om haar rug weg te drukken. Sindsdien heb ik dus ook niet meer gereden, en maandag komt er een osteopaat langs. Tuurlijk voel ik mij ook schuldig dat er waarschijnlijk al die tijd toch meer aan de hand was en ik desondanks op haar bleef rijden, maar tuurlijk had ik dat niet gedaan als ik het had geweten... Doet ook best wel pijn om zo een verwijt naar mn hoofd te krijgen.

2) Ik bedoelde het helemaal niet als een vergelijking met Anky, tuurlijk weet ik dat dat absoluut niet vergelijkbaar is. Maar ik bedoel gewoon dat dat blijkbaar toch een HALShouding is waarin ze heel makkelijk hun rug kunnen vastzetten, en ik het dus best raar vind dat ze net die halshouding kiezen om los te rijden. Als het goed met de achterhand eronder en door de rug gereden word heb ik er niets op tegen, maar spijtiggenoeg heb ik al veel te veel foto's (en ook live gezien) waarop dat duidelijk niet zo is, en ze door die houding inderdaad hun rug enorm vastzetten...