Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:25

Kaja schreef:
Het was enkel bedoeld om van beide systemen een leerling te plaatsen...

Gebruik dan een foto van een even ervaren ruiter als vergelijking. Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeelding

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:26

QQQQ[quote="sherwood schreef:
een natuurlijke houding is met de neus op de grond Haha! alle andere houdingen zijn onnatuurlijk. Ok als hij loopt heeft hij z'n neus niet op de grond hangen, maar meestal niet keurig op de loodlijn..... dus ook die manier van rijden is niet natuurlijk.

Observeer maar eens een tijd een paard in de wei: meer dan 99% van de tijd zal de neus vóór de loodlijn hangen. In tijden van opwinding even kort erop of heel kort erachter. Kort is seconden, hooguit, niet minuten. Waarom? Omdat een ontspannen paard het hoofd los in het gewricht laat hangen en ie dan in evenwicht, neus voor de loodlijn hangt. Voor alles achter de loodlijn moet ie met spieren aan het hoofd trekken: verspilde energie. Onder de man moet òf de ruiter dit trekken doen, òf, als de ruiter niet meer druk in de hand krijgt, moet het paard z'n hoofd daar vasthouden. Geen ontspanning dus.

Dat is dus precies wat ik zeg Haha! Ze lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur. En als we dressuur willen doen, gaan we dus niet uit van de natuurlijke houding, maar van de houding waarin wij het paard het beste los kunnen maken is zowel de spieren als gewrichten. We rijden dus niet een heel uur zo! Puur even lekker los maken. Als jij een paar kniebuigingen doet als je knieen stijf zijn, is dat ook overdreven buigen. Maar het voelt wel even goed. waarna je weer op een normale manier verder loopt, je blijft niet zo raar doen je hele wandeling! En kniebuigingen zijn ook niet goed voor je knieen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:27

Sjuimpje schreef:
Waarom wordt vwnw trouwens wel zo gepromoot?
Ik vind vwnw één van de moeilijkste werkhoudingen die er is.

Ik vind het ook altijd maar de vraag wat er onder voorwaarts neerwaarts verstaan word. Op de vorige pensionstal reed vrijwel iedereen "voorwaarts-neerwaarts" met hun paard achter de loodlijn en ook nog eens achter de teugel (voor het beeld meer LDR). Andere die ook bij die instructrice reden, gingen meer richting halstrekken, neus eruit en behoorlijk richting grond. Sommige rijden hun paard met neus eruit meer op boeghoogte. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor LDR, er zijn een hoop mensen die zeggen zoals Anky LDR te rijden, maar ondertussen hun paard niet meer opgericht voor de loodlijn krijgen. Zolang je bij vwnw de neus er maar uit probeert (zonder teveel gepluk en getrek) te rijden en het voorwaarts niet vergeet kan er denk ik wel minder misgaan dan, dat je gaat proberen je paard zijn kin naar zijn borst te trekken. Goede instructie is en blijft een must welk systeem je ook rijd.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:29

excuses maar die zweep zo omhoog, daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Ziet er uit alsof hij klaar is om een pets te geven... Niet dat dat zo is, maar het ziet er niet lekker uit.... nu ik het opschrijf klinkt het me precies zo in de oren als deze hele duscussie eigenlijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:30

Wie heeft er een voorbeeld van een paard wat vwnw, gedragen, maar wel electrisch van de grond draaft?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:35

sherwood schreef:
Dat is dus precies wat ik zeg Haha! Ze lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur...

Neus OP de loodlijn is niet de bedoeling met dressuur, maar vrij recent onder druk van de wedstrijdruiters toegestaan volgens de FEI. Nu lukt vele ruiters dat niet eens meer, of hooguit tijdens het uitstrekken.
In de wei zie je vele variaties van neus voor de loodlijn, maar nooit veel daar achter. In vrije beweging, ontspannen dravend in de wei met goed rug gebruik, is die hoofdhouding ook niet achter de loodlijn en ook niet neus in de lucht. Het hoofd hangt dan gewoon los, ontspannen, neus duidelijk voor de loodlijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:37

euhm niemand? Haha! ik houd niet echt van vwnw. Vind het een erg onprettige manier van rijden. Tenzij je een net ingereden paard onder je hebt, maar dat is een ander verhaal, en te lang om nu even snel te typen.

Lottew

Afbeelding

VWNW

Kaja

sherwood schreef:
excuses maar die zweep zo omhoog, daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Ziet er uit alsof hij klaar is om een pets te geven... Niet dat dat zo is, maar het ziet er niet lekker uit.... nu ik het opschrijf klinkt het me precies zo in de oren als deze hele duscussie eigenlijk.

Inderdaad... Knipoog

Maar vind wel dat je gelijk hebt....

Herinnert iedereen zich Ferro nog.... Klassiek gereden, maar was altijd net of hij op een hete plaat stond... Geen mooi beeld hoor!
Natuurlijk was de hengst zelf een zwarte parel, maar viel mij altijd op!
En dat terwijl het een heel lui paard was..... Beetje gereden als op voorgaande foto van Q4....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:38

QQQQ schreef:
sherwood schreef:
Dat is dus precies wat ik zeg Haha! Ze lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur...

Neus OP de loodlijn is niet de bedoeling met dressuur, maar vrij recent onder druk van de wedstrijdruiters toegestaan volgens de FEI. Nu lukt vele ruiters dat niet eens meer, of hooguit tijdens het uitstrekken.
In de wei zie je vele variaties van neus voor de loodlijn, maar nooit veel daar achter. In vrije beweging, ontspannen dravend in de wei met goed rug gebruik, is die hoofdhouding ook niet achter de loodlijn en ook niet neus in de lucht. Het hoofd hangt dan gewoon los, ontspannen, neus duidelijk voor de loodlijn.

ja dus nogmaals noem jij dat dressuur? Ik namelijk niet.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:38

Vind trouwens wel dat deze amazone (zie foto) erg krampachtig op haar paard zit Lachen
Laatst bijgewerkt door Lottew op 11-05-05 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:39

Lottew schreef:
Afbeelding

VWNW

helaas niet electrisch van de grond...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:40

QQQQ schreef:

In de wei gaat een paard ook geen rondjes lopen, appuyeren, wijken, verzamelen etc.

Hoe je het wendt of keert: vergelijking met een paard in de wei is appels met peren vergelijken....

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:41

Sherwood: wat bedoel je precies met electrisch? Schwung en impuls?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:41

QQQQ schreef:

Daarnaast zie ik mijn paarden regelmatig appuyementen maken in de wei.... Maakt erg veel goed, toont aan dat ik toch ook weer niet tegen de natuur indruis.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:42

Sjuimpje schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Remember,
juist met het vwnw is het risico groot dat je het paard van het achterbeen laat lopen en de rug wordt weggedrukt, de hals zie je dan wel dalen, maar tegelijk ook voor de schoft recht en kaal worden een valse knik is dan zo geboren.
Ik weet niet wat ik liever zie.

Ik zie liever dat dan een paard dat krampachtig in elkaar getrokken wordt en compleet vastloopt in het lijf omdat de ruiter LDR probeert terwijl de combinatie daar niet aan toe is en het niet af kan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:44

sherwood schreef:
ja dus nogmaals noem jij dat dressuur? Ik namelijk niet.

Los in de wei is geen dressuur.
Dressuur heeft het doel om de natuurlijke bewegingen van het paard optimaal te ontwikkelen. Daarbij hoort dus ook de natuurlijke houding, want je wil het gehele plaatje ontwikkelen, niet alleen de onderdelen.

@Kaja: Appuyementen zijn ook absoluut niet tegennatuurlijk.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:44

Sherwood, deze lijken er dan misschien wat meer op:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de positie die ik bedoelde als (voornamelijk) cooling down, het laatste gedeelte van mijn training laat ik mijn paard zo 'uitwerken'.
Laatst bijgewerkt door Lottew op 11-05-05 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:45

Afbeelding

Deze vond ik in een ander topic (even gegoogelt).
viewtopic.php?t=357151
Redelijk voorbeeld denk ik.. paard blijft achter actief in ieder geval.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:46

Tyrza schreef:
In de wei gaat een paard ook geen rondjes lopen, appuyeren, wijken, verzamelen etc.

Hoe je het wendt of keert: vergelijking met een paard in de wei is appels met peren vergelijken....

Dit zijn allemaal natuurlijke bewegingen die je al bij een jong veulen kan waarnemen. Niet in de perfectie die wij uiteindelijk willen bereiken met een paard in de ring, maar de principes zitten erin en die wil je cultiveren en onder de man ontwikkelen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:47

Die 1e foto vind ik nog wel een fijn ontspannen beeld uitstralen, die 2e dondert als een duikboot van het achterbeen af

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:49

De VWNW foto's geven aan waarom je ook dat maar kort traint: de paarden lopen in die houding ietwat op de voorhand, net als in de LDR houding. VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:49

Lottew schreef:
Sherwood, deze lijken er dan misschien wat meer op:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de positie die ik bedoelde als (voornamelijk) cooling down, het laatste gedeelte van mijn training laat ik mijn paard zo 'uitwerken'.

Allebei niet electrisch

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:50

QQQQ schreef:
De VWNW foto's geven aan waarom je ook dat maar kort traint: de paarden lopen in die houding ietwat op de voorhand, net als in de LDR houding. VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

Ietwat zou ik willen veranderen in alleen maar....

Bij LDR is dat nou net niet de bedoeling, dus als dat wel gebeurt dan heb je een probleem zeg maar...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:50

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Dit zijn allemaal natuurlijke bewegingen die je al bij een jong veulen kan waarnemen. Niet in de perfectie die wij uiteindelijk willen bereiken met een paard in de ring, maar de principes zitten erin en die wil je cultiveren en onder de man ontwikkelen.

Precies, die perfectie DAAR hebben we het dus over.

De perfectie van het gebruik van de rug, het achterbeen, het aannemen van de zeer verfijnde hulpen: daar wordt het LDR onder andere voor gebruikt.

En zoals ik in een eerdere post al vermeldde: hoeveel ruiters in de basis proberen wel niet angstvallig het neusje voor de loodlijn te houden, waarbij het pard zeer verkrampt in een onnatuurlijke houding loopt en notabene nog geen 5 cm lager geplaatst kan worden?