Kaja schreef:Het was enkel bedoeld om van beide systemen een leerling te plaatsen...
Gebruik dan een foto van een even ervaren ruiter als vergelijking. Bijvoorbeeld zoiets:
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kaja schreef:Het was enkel bedoeld om van beide systemen een leerling te plaatsen...
QQQQ[quote="sherwood schreef:een natuurlijke houding is met de neus op de grondalle andere houdingen zijn onnatuurlijk. Ok als hij loopt heeft hij z'n neus niet op de grond hangen, maar meestal niet keurig op de loodlijn..... dus ook die manier van rijden is niet natuurlijk.
Observeer maar eens een tijd een paard in de wei: meer dan 99% van de tijd zal de neus vóór de loodlijn hangen. In tijden van opwinding even kort erop of heel kort erachter. Kort is seconden, hooguit, niet minuten. Waarom? Omdat een ontspannen paard het hoofd los in het gewricht laat hangen en ie dan in evenwicht, neus voor de loodlijn hangt. Voor alles achter de loodlijn moet ie met spieren aan het hoofd trekken: verspilde energie. Onder de man moet òf de ruiter dit trekken doen, òf, als de ruiter niet meer druk in de hand krijgt, moet het paard z'n hoofd daar vasthouden. Geen ontspanning dus.
Ze lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur. En als we dressuur willen doen, gaan we dus niet uit van de natuurlijke houding, maar van de houding waarin wij het paard het beste los kunnen maken is zowel de spieren als gewrichten. We rijden dus niet een heel uur zo! Puur even lekker los maken. Als jij een paar kniebuigingen doet als je knieen stijf zijn, is dat ook overdreven buigen. Maar het voelt wel even goed. waarna je weer op een normale manier verder loopt, je blijft niet zo raar doen je hele wandeling! En kniebuigingen zijn ook niet goed voor je knieen... Sjuimpje schreef:Waarom wordt vwnw trouwens wel zo gepromoot?
Ik vind vwnw één van de moeilijkste werkhoudingen die er is.
sherwood schreef:Dat is dus precies wat ik zegZe lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur...
ik houd niet echt van vwnw. Vind het een erg onprettige manier van rijden. Tenzij je een net ingereden paard onder je hebt, maar dat is een ander verhaal, en te lang om nu even snel te typen. 
sherwood schreef:excuses maar die zweep zo omhoog, daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Ziet er uit alsof hij klaar is om een pets te geven... Niet dat dat zo is, maar het ziet er niet lekker uit.... nu ik het opschrijf klinkt het me precies zo in de oren als deze hele duscussie eigenlijk.
QQQQ schreef:sherwood schreef:Dat is dus precies wat ik zegZe lopen niet op de loodlijn van zichzelf, ook niet er achter, ja soms heel even. Maar waar ik op reageerde is dat ze schreef dat dat een natuurlijke houding was. De enige natuurlijke houding is een vrij rechte hals, en een neus op de grond. Of bij een lopend paard de neus vooruit. Maar dat noemen we dus geen dressuur...
Neus OP de loodlijn is niet de bedoeling met dressuur, maar vrij recent onder druk van de wedstrijdruiters toegestaan volgens de FEI. Nu lukt vele ruiters dat niet eens meer, of hooguit tijdens het uitstrekken.
In de wei zie je vele variaties van neus voor de loodlijn, maar nooit veel daar achter. In vrije beweging, ontspannen dravend in de wei met goed rug gebruik, is die hoofdhouding ook niet achter de loodlijn en ook niet neus in de lucht. Het hoofd hangt dan gewoon los, ontspannen, neus duidelijk voor de loodlijn.

Lottew schreef:
VWNW
QQQQ schreef:In de wei zie je vele variaties van neus voor de loodlijn, maar nooit veel daar achter. In vrije beweging, ontspannen dravend in de wei met goed rug gebruik, is die hoofdhouding ook niet achter de loodlijn en ook niet neus in de lucht. Het hoofd hangt dan gewoon los, ontspannen, neus duidelijk voor de loodlijn.

QQQQ schreef:In de wei zie je vele variaties van neus voor de loodlijn, maar nooit veel daar achter. In vrije beweging, ontspannen dravend in de wei met goed rug gebruik, is die hoofdhouding ook niet achter de loodlijn en ook niet neus in de lucht. Het hoofd hangt dan gewoon los, ontspannen, neus duidelijk voor de loodlijn.
Sjuimpje schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens Remember,
juist met het vwnw is het risico groot dat je het paard van het achterbeen laat lopen en de rug wordt weggedrukt, de hals zie je dan wel dalen, maar tegelijk ook voor de schoft recht en kaal worden een valse knik is dan zo geboren.
Ik weet niet wat ik liever zie.
sherwood schreef:ja dus nogmaals noem jij dat dressuur? Ik namelijk niet.

Tyrza schreef:In de wei gaat een paard ook geen rondjes lopen, appuyeren, wijken, verzamelen etc.
Hoe je het wendt of keert: vergelijking met een paard in de wei is appels met peren vergelijken....
Lottew schreef:Sherwood, deze lijken er dan misschien wat meer op:
Dit is de positie die ik bedoelde als (voornamelijk) cooling down, het laatste gedeelte van mijn training laat ik mijn paard zo 'uitwerken'.
QQQQ schreef:De VWNW foto's geven aan waarom je ook dat maar kort traint: de paarden lopen in die houding ietwat op de voorhand, net als in de LDR houding. VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.
QQQQ schreef:Tyrza schreef:In de wei gaat een paard ook geen rondjes lopen, appuyeren, wijken, verzamelen etc.
Hoe je het wendt of keert: vergelijking met een paard in de wei is appels met peren vergelijken....
Dit zijn allemaal natuurlijke bewegingen die je al bij een jong veulen kan waarnemen. Niet in de perfectie die wij uiteindelijk willen bereiken met een paard in de ring, maar de principes zitten erin en die wil je cultiveren en onder de man ontwikkelen.