artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:31

Ik rijd weleens met slof, maar training blijft rustig een uur duren .....

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:35

En ik geloof dan Gijsenkim al een aantal pagina's lang haar visie op het slofgebruik heeft geschreven.
Dus ik vind dat er wel wat meer onderbouwing kan op de stelling dat alle slofgebruikers lui zijn.

Dan zou deze en alle voorgaande discussie's overbodig zijn geweest als alles zo simpel blijkt te zijn ??

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:35

sjokkemeule schreef:
Ik rijd weleens met slof, maar training blijft rustig een uur duren .....

En ik rijd altijd maar een half uur, max 3 kwartier en altijd zonder slof...

Zo zie je maar dat trainingsduur en slof totaal los van elkaar staan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:37

Mijn rijden heeft geen vaste tijd. Het is maar net hoe m'n paard loopt.......De les is wel altijd een uur.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:51

Als je nu een luie ruiter zoekt...... dan moet je bij mij zijn

Uit ervaring weet ik dat een luie ruiter te lui is om die extra slofteugel er aan te hangen (pffff die lusjes aan de singel vastmaken en zo, da's niks voor mij )

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:17

ik snap hier nog steeds niet dat mensen slof gebruik met lui of slecht rijden vergelijken.
de een gebruikt hem als veiligheid de ander als hulpmiddel om te verfijnen
als je hem als dwangmiddel gebruikt is het slecht.
dus bij mensen die niet van achter naar voor kunnen rijden, die niet voelen waneer het paard z'n rug vast zet, waneer ze achter de teugel kruipen, op de teugel gaan hangen enz enz.
die mensen moeten een slof dus laten hangen.
maar mensen die al ruitergevoel hebben, hebben er een goed hulpmiddel aan.
als je zegt als je hem goed kunt gebruiken heb je hem niet nodig is ook bullshit in m'n ogen.
je geeft gewoon een tweede ophouding met een slof die scherper doorkomt.
ik stel hem dus zo in dat hij als tweede inwerkt als ik dat wil. slofteugel dus tussen pink en ringvinger en gewone teugel onder de pink.
net zoals stang en trens voering.
en wat is er nu eerlijker.......grove ophoudingen als je paard even niet luister of direct na een lichte ophouding (geen reactie) een scherpere korte ophouding die hem de grens aangeeft en daarna weer lost.
en meestal zal dus zo'n slof(net zoals een stang) dan helemaal niet in inwerking komen omdat het paard gewoon fatsoenlijk aan de hulpen staat.
alleen in sommige situaties(we leven tenslotte niet in de perfecte wereld)
komt hij dan in werking.
voor ruiter en paard z'n veiligheid of als correctiemiddel.
en jammer genoeg hebben alle paarden soms die correctie nodig hoe ver en goed ze ook zijn opgeleid.
en de meeste goede ruiters hebben dus hun stang er ook voor even de puntjes op de i te zetten en niet om op de stang te rijden.
sporen van hetzelfde. je hebt je kuit maar voor de verfijning heb je je spoor.
en als je al de hulpmiddel niet als verfijning ziet of kan gebruiken blijf je eraf.
en dat geld ook voor het veiligheidsgebruik. als m'n paard ervan tussen zou peren krijg ik hem echt wel terug. ben ik heel niet bang voor.
maar we wonen hier in nederland en niet op de prairie. dus een paar meter voor dat je terug controle hebt kan fataal zijn.
denk even aan een smal weggetje en je moet vrachtauto paseren.
die van mij is dus echt niet bang voor die vrachtauto maat stel dat er ineens een leuk eendje uit de sloot opvliegt dan heb ik dus dat extratje nodig voor m'n en z'n eigen veiligheid.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:22

ik ben ook te lui om die hulpteugels eraan te hangen, maar ik blijf van mening dat als de basis er goed inzit en je rijd rijtechnisch gezien goed, dan heb je ook geen slof nodig. tuurlijk kan ik begrijpen dat het voor sommige mentaal al een hele hulp kan zijn terwijl de slof niet eens gebruikt wordt en dus gewoon los hangt. ik gebruik zelf nooit een slof maar ik ben er niet op tegen mits hij goed gebruikt wordt. ik kan me ook wel plaatsen in pipelotje haar verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:37

gijsenkim schreef:
Hoe?????? graag in ogenschouw nemen dat ik echt een behoorlijke vaste zit heb, en dat er echt best wat moet gebeuren voordat ik zandhap.........

en we het over net zadelmakke paarden hebben....

Please Teach me

Meer voorbereiding op de grond, als een paard echt gek doet tijdens het rijden (en je zegt dus zelf dat er heel wat meot gebeuren) is dat dan neit een signaaltje van het paard dat aangeeft dat hij er nog niet aan toe is??
OP een andere manier kan hij het je niet vertellen hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:45

Of hij is gewoon super vrolijk en kan zich even niet bedwingen Haha! Haha! Haha! Of schrikt zich de klere van het spiegelbeeld van hem met een ruiter op zijn rug Haha! Haha! Haha! of van het musje dat ineens uit de bosjes vliegt.... en omdat het TOCH allemaal al spannend genoeg is kan je dan dus een overreactie krijgen, die onbedoeld van het paard uit toch wel nare gevolgen kan hebben

Ik kan ook redelijk een paard lezen en begrijp vrij vlot wanneer een paard ergens nog niet aan toe is, bang is of andersinds...... en daar pas je natuurlijk je trainingschema aan aan.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:56

Sosha schreef:
Als je nu een luie ruiter zoekt...... dan moet je bij mij zijn

Uit ervaring weet ik dat een luie ruiter te lui is om die extra slofteugel er aan te hangen (pffff die lusjes aan de singel vastmaken en zo, da's niks voor mij )

Ja echt hoor.
En wat als die luie ruiter een slof neemt omdat hij dan niet op de juiste manier een aanleuning neemt?

piepelotje, jij hebt helemaal een verkeerd beeld hoeje een aanleuning vraag, Sosha ook.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid te geven aan je paard, door ontspanning. Niet door te vragen, het paard moet de aanleuning zelf aannemen. En het uit vrije wil verkijgen gaat enkel wanneer het paard de aanleuning MAG aannemen en niet MOET. Aan de teugel is er enkel om het natuurlijke evenwicht te herstellen. Je doet het niet door dwang.
Door het paard vrijheid te geven en vooruitgericht te rijden neemt het paard de juiste aanleuning en houd ook de juiste aanleuning.
En door met slof te rijden verliest het paard zijn natuurlijke beweging, met zo'n paard ga je nooitkunnen uberstreischen want hij looptniet door vrije wil aan de teugel.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid niet door dwang. We bedoelen enkel ten goede dat het paard een aanleuning neemt, het natuurlijke evenwicht herstellen. En een correct gereden paard gaat die ook aannemen, zonder dwang.

de slof is erin
men is er zeer nalatig mee

in de slof blijven
ongedaan blijven

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:19

RanouK schreef:
Ja echt hoor.
En wat als die luie ruiter een slof neemt omdat hij dan niet op de juiste manier een aanleuning neemt?

piepelotje, jij hebt helemaal een verkeerd beeld hoeje een aanleuning vraag, Sosha ook.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid te geven aan je paard, door ontspanning. Niet door te vragen, het paard moet de aanleuning zelf aannemen. En het uit vrije wil verkijgen gaat enkel wanneer het paard de aanleuning MAG aannemen en niet MOET. Aan de teugel is er enkel om het natuurlijke evenwicht te herstellen. Je doet het niet door dwang.
Door het paard vrijheid te geven en vooruitgericht te rijden neemt het paard de juiste aanleuning en houd ook de juiste aanleuning.
En door met slof te rijden verliest het paard zijn natuurlijke beweging, met zo'n paard ga je nooitkunnen uberstreischen want hij looptniet door vrije wil aan de teugel.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid niet door dwang. We bedoelen enkel ten goede dat het paard een aanleuning neemt, het natuurlijke evenwicht herstellen. En een correct gereden paard gaat die ook aannemen, zonder dwang.

de slof is erin
men is er zeer nalatig mee

in de slof blijven
ongedaan blijven

OK dan! Helemaal mee eens, als je eerlijk rijd komt de analeuning en het safe zijn vanzelf. Mensen die denken dat de veiligheid van de slof komt houden zichzelf voor de gek OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:32

gyzmo schreef:
Ik heb daar instructie voor. We zijn nu anderhalf jaar verder en de basis zit er nu vrij goed in. En ik weet dat die daar nu in blijft omdat we het op eigen krachten hebben gedaan. Mijn paard kan weer op mij vertrouwen.

Als je paard nare ervaringen hebt gehad moet je het vertrouwen weer terug krijgen. Dit gaat meestal niet met een paar maandjes of weekjes.
En de slof vind ik daar persoonlijk ook geen goed hulpmiddel bij. Ik kan ook zo de slof pakken om mijn paard er flink doorheen te rijden, maar het geeft mij veel meer voldoening als ik het met mijn eigen hulpen ook naar ontspanning kan rijden.

Dat ben ik met je eens, maar bij dit paard ging er een klikje om als hij merkte dat hij wat ronder ging lopen, dat ronder en dieper lopen deed hij zelf (vanuit een ontpannende houding) en toch bracht het meer spanning met zich mee als je meer ging vragen Verward , dat dit niet goed is weet ik en dat dit niet hoort weet ik ook, ik ben in zn verleden gedoken omdat ik niet de rede wist waardoor hij gespannen werd.
Achteraf bleek zijn reactie niet vreemd en eigenlijk was ie alleen maar zielig. Verdrietig

Hij is een tijd gereden door een Internationale alom bekende dress amazone die ik alles behalve respecteer om haar trainings methode ze heeft mijn paard lichamelijk en geestelijk overbelast Boos! . (hij is een half jaar totaal overspannen geweest)
Bij vraag naar iets meer dan de basis verstarde mijn paard door de ervaringen uit dit verleden dan kan ik verder ploeteren en trainen maar hij gaf niet mee. (wat ik hem niet kwalijk kon nemen)
Omdat het een geestelijke oorzaak was leek het mij toendertijd beter om hem op deze manier eroverheen te helpen, hij moest weer leren en ervaren dat het niet vreselijk was om doorgereden te worden, misschien dat het aan mijn capaciteiten toender tijd lag dat ik daar een slofteugel voor nodig had tja dat zou goed kunnen, maar er hebben ook andere op gereden die nationaal en internationaal dress reden, die liepen tegen hetzelfde aan als ik.

Je kan zeggen dat het iets is wat niet binnen een paar weekjes opgelosd is, maar bij mijn paard was het binnen 2 weken opgelosd, tenminste min of meer opgelosd wat ik had de slofteugel niet meer nodig hij had weer goede ervaringen opgedaan en vanuit die positie kon ik verder trainen! (zonder slof)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:52

gyzmo schreef:
Tja, mijn paard is 23 en heeft zijn hele leven op een manege gelopen na zware mishandelingen als veulen bij de fokker. Ook niet de ideale omstandigheden om een ontspannen paard te krijgen.

Om misschien verschillende redenen durfden beide paarden niet los te laten...

Tja daar kan ik niet over oordelen (dat wil ook helemaal niet), ik ken jou en jouw paard niet.

Ik weet alleen wat mijn paard heeft meegemaakt en dat is niet niks, dat is met de vloer gelijk gemaakt worden en imo een vorm van ernstige mishandeling.
We zijn nu bijna 10 jaar verder en we rijden alleen recreatief vanwege zn gezondheid, maar ergens voel je soms dat zn verleden bovenkomt in sommige situaties.
Hij staat onder behandeling van een Fysio (heeft niks met dat verleden te maken hoor) maar het eerste wat ze over hem zei was "Wat heeft hij veel mee moeten maken in zn leven" slik ik had die vrouw niks gezegt, was ik eigenlijk ook niet van plan, maar toen kwam alles eruit, ze zij "Hij niet is niet de enige die ze verziekt heeft" meer wou ze er niet over zeggen, misschien maar beter ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:02

Kafue schreef:
. Mensen die denken dat de veiligheid van de slof komt houden zichzelf voor de gek OK dan!

Als je mijn posts nog eens doorlees dan zie je dat ik dat beaam

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:27

piepelotje schreef:
ik snap hier nog steeds niet dat mensen slof gebruik met lui of slecht rijden vergelijken.
de een gebruikt hem als veiligheid de ander als hulpmiddel om te verfijnen
als je hem als dwangmiddel gebruikt is het slecht.
dus bij mensen die niet van achter naar voor kunnen rijden, die niet voelen waneer het paard z'n rug vast zet, waneer ze achter de teugel kruipen, op de teugel gaan hangen enz enz.
die mensen moeten een slof dus laten hangen.
maar mensen die al ruitergevoel hebben, hebben er een goed hulpmiddel aan.
als je zegt als je hem goed kunt gebruiken heb je hem niet nodig is ook bullshit in m'n ogen.
je geeft gewoon een tweede ophouding met een slof die scherper doorkomt.
ik stel hem dus zo in dat hij als tweede inwerkt als ik dat wil. slofteugel dus tussen pink en ringvinger en gewone teugel onder de pink.
net zoals stang en trens voering.
en wat is er nu eerlijker.......grove ophoudingen als je paard even niet luister of direct na een lichte ophouding (geen reactie) een scherpere korte ophouding die hem de grens aangeeft en daarna weer lost.
en meestal zal dus zo'n slof(net zoals een stang) dan helemaal niet in inwerking komen omdat het paard gewoon fatsoenlijk aan de hulpen staat.
alleen in sommige situaties(we leven tenslotte niet in de perfecte wereld)
komt hij dan in werking.
voor ruiter en paard z'n veiligheid of als correctiemiddel.
en jammer genoeg hebben alle paarden soms die correctie nodig hoe ver en goed ze ook zijn opgeleid.
en de meeste goede ruiters hebben dus hun stang er ook voor even de puntjes op de i te zetten en niet om op de stang te rijden.
sporen van hetzelfde. je hebt je kuit maar voor de verfijning heb je je spoor.
en als je al de hulpmiddel niet als verfijning ziet of kan gebruiken blijf je eraf.
en dat geld ook voor het veiligheidsgebruik. als m'n paard ervan tussen zou peren krijg ik hem echt wel terug. ben ik heel niet bang voor.
maar we wonen hier in nederland en niet op de prairie. dus een paar meter voor dat je terug controle hebt kan fataal zijn.
denk even aan een smal weggetje en je moet vrachtauto paseren.
die van mij is dus echt niet bang voor die vrachtauto maat stel dat er ineens een leuk eendje uit de sloot opvliegt dan heb ik dus dat extratje nodig voor m'n en z'n eigen veiligheid.

Helemaal mee eens! OK dan!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:31

Garfield schreef:
Helemaal mee eens! OK dan!

Hoe kan dat nou Verward Volgens Kafue weten Pipelotje en ik er helemaal niets van Tong uitsteken

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:39

Sjonge, hoeveel pagina's? Er is maar weer 's bewezen dat op Bokt op het woord 'slofteugel' een taboe ligt!! Ik vind 't nogal 'n uitgekauwd onderwerp worden.

En ja, ik gebruik ook wel eens een slofteugel. Bijvoorbeeld bij een ontzettend verpest paard, waar de vorige rijder alleen maar in de rug ging zitten met d'r dikke kont, waardoor 't arme paardje natuurlijk wilde vluchten. Maar wat deed zij, er lekker voor in gaan hangen met de teugel. Dus 't paardje met de neus de lucht in en wegdrukken die rug. Ik ben weer begonnen met longeren, bijzetten, rug versterken, ontspanning. Vervolgens ben ik er weer op gaan zitten. Ze was compleet van streek, en stak (zoals ze dat geleerd had) d'r neus de lucht in, en d'r rug drukte ze weg. Terwijl ik wist dat ze wel kon ontspannen. Als ik d'r voor losliet, zat ze in galop, en als ik d'r voor ophield, flipte ze ook, want daar had ze óók slechte ervaringen mee. Toen heb ik er een slof aangedaan, puur om haar te laten zien, dat ze daaronder juist wél kan ontspannen, wat overigens meer dan 4 maanden en een berg engelengeduld heeft geduurd. Toen kon ze pas weer welgeteld 1 rondje normaal stappen. Dat noem ik nou niet echt lui of 'n kortere weg oid!! voilá een voorbeeld van hoe een slof wél een superhulpmiddel kan zijn, om je paard de weg te wijzen. En ik ga niet meer verder discussiëren hier, kijk dan maar op het topic 'Weet jij waar je mee bezig bent?'

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:41

Sosha schreef:
Hoe kan dat nou Verward Volgens Kafue weten Pipelotje en ik er helemaal niets van Tong uitsteken

Niet op ingaan. Ik heb mijn paard in het begin ook veel getraint met "behulp" van de slof. Met mijn paard heb ik nog nooit het probleem gehad dat hij op concours of in de training zonder slof niet te rijden was.

Je kan een paard inderdaad bij verkeerd gebruik (lees: in de krul trekken, dus echt rijden op de slof) kapot rijden. Maar je kan een paard ook afstompen door je sporen verkeerd te gebruiken. Met een vriendelijk bitje kan je een paard nog sterk in de mond krijgen, en ga zo maar door.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:51

Garfield schreef:
Niet op ingaan.

Waarom niet Verward ..... ik ben gewoon heel benieuwd hoe iemand zo'n conclusie trekt uit mijn mededeling dat ik te lui ben om een slofteugel aan mijn paard te hangen Tong uitsteken

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:55

hallo,

ik gebruik soms bij mijn paard ook een slofteugel. ik heb hem niet zo strak vast dat hij echt gedwongen word naar beneden te lopen. alleen maar om hem beter te kunnen begrenzen. daar hij zich erg sterk kan maken. en al zeker als hij geen zin heeft. ik rij hier alleen maar mee in de les( rij bijna nooit vrij) en in de priveles. mijn instructeur( tevens de manege-eigenaar) had mij dit zelf aangeraden.
Dus het gebruik van hulpmiddelen als de slof kunnen geen kwaad, als je maar een 'goede' reden hebt om er een te gebruiken. dus niet als hij 1x niet helemaal goed aan de teugel loopt. en dat je als je er geen verstand van hebt hulp vraagt van een deskundige. zodat je niet zelf wat zit aan te rommelen. waardoor je de hulpteugels juist erg verkeerd gaat gebruiken. dat zal wel wat kwaad kunnen. je paard zoekt dan in geval bij de slof niet naar je hand meer, dat wel de bedoeling is, maar naar de slof. en das nie de bedoeling.
maar ik ben voor het gebruik van hulpmiddelen. al is het om een paard er even doorheen gereden te krijgen. anders heb je straks een paard wat je meschien niet onder controle meer hebt. en dat lijkt me toch een stuk erger.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:59

Een slofteugel is nooit alleen maar negatief!
Ik ken een hoop mensen die een slofteugel gebruiken en dat gaat heel goed samen.

OK dan! Ga zo door Bit!

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:01

Sosha schreef:
Waarom niet Verward ..... ik ben gewoon heel benieuwd hoe iemand zo'n conclusie trekt uit mijn mededeling dat ik te lui ben om een slofteugel aan mijn paard te hangen Tong uitsteken

Omdat er geen eer aan te behalen is. Al kom je met een goed verhaal ze blijven kortzichtig.

Het valt mij ook op dat het bepaalde personen zijn die van mening zijn dat een slof "slecht" is. De mensen die op een beetje niveau rijden weten hoe de slof in de praktijk gebruikt dient te worden en zijn dan ook een andere mening toegedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:04

Wat versta jij onder nivo?

Ik reed ook Z (ik vind het niet hoog, maar denk wel dat je dat onder nivo verstaat)
En heb vroegah veel verpeste bokken gereden.
Toch ben ik geen voorstander van een slof.

En al helemaal niet bij verreden paarden, die worden er vaak alleen maar link van.
En moeten vertrouwen krijgen in de ruiterhand, dat krijg je imo sneller, met een gewoon bitje, zonder verdere poespas.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:12

runningkawa schreef:
En al helemaal niet bij verreden paarden, die worden er vaak alleen maar link van.
En moeten vertrouwen krijgen in de ruiterhand, dat krijg je imo sneller, met een gewoon bitje, zonder verdere poespas.

Bedankt ! OK dan!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:14

Garfield schreef:
Omdat er geen eer aan te behalen is. Al kom je met een goed verhaal ze blijven kortzichtig.

Ik kom hier niet voor de eer...... maar gewoon voor de lol Knipoog Tong uitsteken

En als iemand mijn verhaal niet wil horen.... dan is dat toch ook hun goed recht Verward Ik ben alleen altijd zo nieuwsgierig naar de manier hoe mensen conclusies trekken, meer niet.