Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Hoe?????? graag in ogenschouw nemen dat ik echt een behoorlijke vaste zit heb, en dat er echt best wat moet gebeuren voordat ik zandhap.........
en we het over net zadelmakke paarden hebben....
Please Teach me
Sosha schreef:Als je nu een luie ruiter zoekt...... dan moet je bij mij zijn![]()
Uit ervaring weet ik dat een luie ruiter te lui is om die extra slofteugel er aan te hangen (pffff die lusjes aan de singel vastmaken en zo, da's niks voor mij)
RanouK schreef:Ja echt hoor.
En wat als die luie ruiter een slof neemt omdat hij dan niet op de juiste manier een aanleuning neemt?
piepelotje, jij hebt helemaal een verkeerd beeld hoeje een aanleuning vraag, Sosha ook.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid te geven aan je paard, door ontspanning. Niet door te vragen, het paard moet de aanleuning zelf aannemen. En het uit vrije wil verkijgen gaat enkel wanneer het paard de aanleuning MAG aannemen en niet MOET. Aan de teugel is er enkel om het natuurlijke evenwicht te herstellen. Je doet het niet door dwang.
Door het paard vrijheid te geven en vooruitgericht te rijden neemt het paard de juiste aanleuning en houd ook de juiste aanleuning.
En door met slof te rijden verliest het paard zijn natuurlijke beweging, met zo'n paard ga je nooitkunnen uberstreischen want hij looptniet door vrije wil aan de teugel.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid niet door dwang. We bedoelen enkel ten goede dat het paard een aanleuning neemt, het natuurlijke evenwicht herstellen. En een correct gereden paard gaat die ook aannemen, zonder dwang.
de slof is erin
men is er zeer nalatig mee
in de slof blijven
ongedaan blijven
gyzmo schreef:Ik heb daar instructie voor. We zijn nu anderhalf jaar verder en de basis zit er nu vrij goed in. En ik weet dat die daar nu in blijft omdat we het op eigen krachten hebben gedaan. Mijn paard kan weer op mij vertrouwen.
Als je paard nare ervaringen hebt gehad moet je het vertrouwen weer terug krijgen. Dit gaat meestal niet met een paar maandjes of weekjes.
En de slof vind ik daar persoonlijk ook geen goed hulpmiddel bij. Ik kan ook zo de slof pakken om mijn paard er flink doorheen te rijden, maar het geeft mij veel meer voldoening als ik het met mijn eigen hulpen ook naar ontspanning kan rijden.
gyzmo schreef:Tja, mijn paard is 23 en heeft zijn hele leven op een manege gelopen na zware mishandelingen als veulen bij de fokker. Ook niet de ideale omstandigheden om een ontspannen paard te krijgen.
Om misschien verschillende redenen durfden beide paarden niet los te laten...
piepelotje schreef:ik snap hier nog steeds niet dat mensen slof gebruik met lui of slecht rijden vergelijken.
de een gebruikt hem als veiligheid de ander als hulpmiddel om te verfijnen
als je hem als dwangmiddel gebruikt is het slecht.
dus bij mensen die niet van achter naar voor kunnen rijden, die niet voelen waneer het paard z'n rug vast zet, waneer ze achter de teugel kruipen, op de teugel gaan hangen enz enz.
die mensen moeten een slof dus laten hangen.
maar mensen die al ruitergevoel hebben, hebben er een goed hulpmiddel aan.
als je zegt als je hem goed kunt gebruiken heb je hem niet nodig is ook bullshit in m'n ogen.
je geeft gewoon een tweede ophouding met een slof die scherper doorkomt.
ik stel hem dus zo in dat hij als tweede inwerkt als ik dat wil. slofteugel dus tussen pink en ringvinger en gewone teugel onder de pink.
net zoals stang en trens voering.
en wat is er nu eerlijker.......grove ophoudingen als je paard even niet luister of direct na een lichte ophouding (geen reactie) een scherpere korte ophouding die hem de grens aangeeft en daarna weer lost.
en meestal zal dus zo'n slof(net zoals een stang) dan helemaal niet in inwerking komen omdat het paard gewoon fatsoenlijk aan de hulpen staat.
alleen in sommige situaties(we leven tenslotte niet in de perfecte wereld)
komt hij dan in werking.
voor ruiter en paard z'n veiligheid of als correctiemiddel.
en jammer genoeg hebben alle paarden soms die correctie nodig hoe ver en goed ze ook zijn opgeleid.
en de meeste goede ruiters hebben dus hun stang er ook voor even de puntjes op de i te zetten en niet om op de stang te rijden.
sporen van hetzelfde. je hebt je kuit maar voor de verfijning heb je je spoor.
en als je al de hulpmiddel niet als verfijning ziet of kan gebruiken blijf je eraf.
en dat geld ook voor het veiligheidsgebruik. als m'n paard ervan tussen zou peren krijg ik hem echt wel terug. ben ik heel niet bang voor.
maar we wonen hier in nederland en niet op de prairie. dus een paar meter voor dat je terug controle hebt kan fataal zijn.
denk even aan een smal weggetje en je moet vrachtauto paseren.
die van mij is dus echt niet bang voor die vrachtauto maat stel dat er ineens een leuk eendje uit de sloot opvliegt dan heb ik dus dat extratje nodig voor m'n en z'n eigen veiligheid.
Sosha schreef:Hoe kan dat nouVolgens Kafue weten Pipelotje en ik er helemaal niets van
Sosha schreef:Waarom niet..... ik ben gewoon heel benieuwd hoe iemand zo'n conclusie trekt uit mijn mededeling dat ik te lui ben om een slofteugel aan mijn paard te hangen
Garfield schreef:Omdat er geen eer aan te behalen is. Al kom je met een goed verhaal ze blijven kortzichtig.