waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:27

Levy schreef:
Maar in gewoon Nederlands is ie niet zo leuk.....Haha!

vooral niet als je paard er vandoor gaat Haha!.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:29

Lovely schreef:
Dat was het enige wat ik bedoelde. Misschien verwarde je mij met de teugellozen Verward.

Denk het Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:29

Anoukie schreef:
Denk het Haha!.

Potdikkiedorie, niet meer doen hoor!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:31

Maar Levy, achter de LL is zo'n compleet andere discussie, dan kom je weer op de VWNW, LDR en andere systemen uit. Ik krijg nu les volgens de Duitse methode (om het maar een naam te geven), dus we streven naar de neus eruit, maar dat laten we niet ten koste gaan van,...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:31

Lovely schreef:
vooral niet als je paard er vandoor gaat Haha!.

Wooowwww, vooral als je dan helemaal onder de algehele optominglozen valt!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:32

Anoukie schreef:
Maar Levy, achter de LL is zo'n compleet andere discussie, dan kom je weer op de VWNW, LDR en andere systemen uit. Ik krijg nu les volgens de Duitse methode (om het maar een naam te geven), dus we streven naar de neus eruit, maar dat laten we niet ten koste gaan van,...

Ik verstan onder de Duitse methode iets anders, maar dat kan ook aan mij liggen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:33

Levy schreef:
Wooowwww, vooral als je dan helemaal onder de algehele optominglozen valt!

oewoew,dan heeft 'hakken laag' ook geen zin meer.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:34

Lovely schreef:
oewoew,dan heeft 'hakken laag' ook geen zin meer.

Muziek! en nu die beentjes de luuuccccchhht in, la la la la la Muziek!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:06

Levy schreef:
Ik verstan onder de Duitse methode iets anders, maar dat kan ook aan mij liggen Verward

Ik bedoel de 5 punten, takt, swung etc. (ik hou me niet zo bezig met de theorie, meer met de praktijk Knipoog). Niet het LDR, niet het vwnw. Al met al proberen we gewoon om fijn te rijden en op een goede, ontspannen manier verder te komen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:08

Maar Levy, wat versta jij eronder dan? Als ik de manier van rijden vergelijk, komt het meer overeen met Coby haar manier dan die van Anky. Om even een groots vergelijk te geven Haha!.

Mijn instructrice lest zelf bij Nicole Werner.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:10

De praktijk wijst heel vaak uit dat de Duitste manier van rijden: strak, met veel geprik en veel hand is.
Ik zeg dus nu nadrukkelijk: in de praktijk!!
Theoretisch gezien zou het klassiek moeten zijn, maar helaas is dat is veel gevallen niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:16

Levy, dat ligt niet aan het systeem of aan de gedachte, maar dat ligt dan aan de uitvoerders. Er zijn ook Anky-aanhangers die hun paard de baan door sleuren en schoppen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:17

Lovely schreef:
Levy, dat ligt niet aan het systeem of aan de gedachte, maar dat ligt dan aan de uitvoerders. Er zijn ook Anky-aanhangers die hun paard de baan door sleuren en schoppen.

Je hebt gelijk.........ik kan niets anders zeggen. Waar........

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:31

Levy schreef:
De praktijk wijst heel vaak uit dat de Duitste manier van rijden: strak, met veel geprik en veel hand is.
Ik zeg dus nu nadrukkelijk: in de praktijk!!
Theoretisch gezien zou het klassiek moeten zijn, maar helaas is dat is veel gevallen niet zo.

Ohw zo, nee dat streef ik niet echt na hoor Knipoog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:57

Zal me er maar weer even mee bemoeien, want ik zulke wonderlijke dingen van superPeppeijn. hij heeft het over lege profielen, sorry, die van jou helpt ons ook niet verder.Ik zie een aantal keren een paard achter de loodlijn, super hoor, ahum. Ten tweed vraagt hij zich af welk doel er dan nagestreeft wordt omdat dat anders zou zijn dan die van anky. A, waarom is anky het grote voorbeeld, en B zou zij niet het zelfde doel moeten nastreven als de rest, een gehoorzaam paard dat licht en verheven ongedwongen voorwaarts gaat, blabla, inplaats van een inelkaar getrokken, paard, want ik vraag me nog steeds af waar dat idee vandaan komt, daar het in strijd is met de regels van de FEI, die natuurlijk de franse school voor ogen heeft en niet de modernere vreemde, tegennatuurlijke Duitse school. Verder werd er ergens genoemd dat het paard van nature moet kunnen verzamelen. Daar kan ik alleen op zeggen dat de Lusitano´s natuurlijk dat vermogen hebben, dus ik heb makkelijk praten...maar ik heb ook een akhal Teké gehad bij welk ik een redelijke graad van verzameling kon bereiken zonder teugels (al hingen ze er soms wel aan). Nu zijn mijn oude foto´s in Nederland (die in mijn profiel staan had dabo, omdat we samen reden) en ik heb toch geen scanner, dus ik kan helaas geen foto daarvan plaatsen. Maar ik ga een scanner kopen en ik heb wel foto´s van Lusitano´s die bv piaffreren aan een los teugeltje (en ja, at kunnen ze van groen af aan, daar zit GEEN jaren lange opleiding achter, zelfs de "boeren" doen het, een opgewonden hengst piafreert nl ook gewoon in de wei of stal, hoor, daar heeft hij geen mens voor nodig) en die komen binnenkort in mijn profiel, als het allemaal lukt, dus houd het in de gaten.
Er is heel goed ergens gezegd dat het paard de gewichtshulpen niet hoeft teleren en dat is juist. De hulpen zijn veel logischer dan wij denken. Men neme een vierkant met een stok eraan (hals) op wielen. Laat daar nu eens wat hulpen oplos, en voila, het beweegt en het heeft het niet hoeven leren... Moet eerlijk toegeven dat het op zo´n houten ding wel makkelijker is als er ook een touwtje aan zit, waar ja, het kan de zit niet voelen...alleen gewichtsverplaatsing en natuurlijk mogen er best teugels aan een hoofdstel zitten en natuurlijk mag je daar gebruik van maken, maar doe het zoals het hoort, met de vingers en de polsen en verder je armen los...en probeer meer met je zit...echt, het werkt. Maar misschien niet zo makkelijk bij de Duitse paarden, DAT WEET IK NIET. Weet ik het wat voor opvoeding die krijgen. Maar over het algemeen is het zo, hoe makkelijker je doet, hoe makker het paard en hoe liever ze voor je willen werken en dan kan alle vorm van dwang worden weggelaten. Je vraagt dan gewoon en dat doet hij dan... als je maar beloond, want paarden willen zo graag beloond worden en dat wordt veel te vaak achterwege gelaten. Hoe kan een paard iets leren als je niet bevestigd wanneer hij het goed doet?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-11-04 12:06, in het totaal 3 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:03

wijs gesproken lusitana! vaak wordt er helemaal niets bevestigd, valt mij regelmatig op..jammer eigenlijk. mensen zoeken ook meestal een bevestiging dus waarom de paarden niet??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:05

Het zou een hoop frustratie schelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:07

Lovely, je wel eens afgevraagd, waarom je paard er vandoor gaat? dat paard heeft dan geen vertrouwen in de ruiter.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:08

waarschijnlijk wel!!! vaak bemerk ik ook dat als je aan een nieuwe oefening begint en een paard geeft na de hulp een goede of wat in de richting komt van wat je wilt leren, reactie, dat als je dan beloont dat het paard er zin in krijgt en plezier heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:10

Lusitana schreef:
Lovely, je wel eens afgevraagd, waarom je paard er vandoor gaat? dat paard heeft dan geen vertrouwen in de ruiter.

Ja joh, vast wel, of geen vertrouwen in de achteropkomende vrachtwagen of plotseling verschijnende poldersabeltandtijger. Wil je hier nu echt serieus op verder gaan? Heb je iets te bewijzen ofzo?
De enige serieuze vraag die ik aan jou zou kunnen stellen is wat je bedoelt met de Franse school?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:12

Lusitana schreef:

heb jij wel eens bewust beseft dat een paard van nature een vluchtdier is?? Verward
Laatst bijgewerkt door Kriel op 24-11-04 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:12

absouluut. Ik wil ook nog reageren op iemand die zegt dat d eruiter de verzameling er in brengt omdat het paard anders maar in de wei staat te grazen. die heeft nog nooit een paard gezien die het hof probeert te maken! Zelfs wilde paarden tonen een gratie en verzameling als ze zich mooi willen maken. Als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich mooi willen maken voor ons, hoeven we er inderdaad bijna alleen maar op te zitten...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:13

ik meen dat Nuno Oliveira ook zoiets gezegd heeft. Wie heeft de quote?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:14

Lusitana schreef:
absouluut. Ik wil ook nog reageren op iemand die zegt dat d eruiter de verzameling er in brengt omdat het paard anders maar in de wei staat te grazen. die heeft nog nooit een paard gezien die het hof probeert te maken! Zelfs wilde paarden tonen een gratie en verzameling als ze zich mooi willen maken. Als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich mooi willen maken voor ons, hoeven we er inderdaad bijna alleen maar op te zitten...

Kom op nu zeg!! Wat een vreselijk kortzichtig antwoord dit!!!!!
Ik moet er gewoon om lachen Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:16

er zit wel een kern van waarheid in...maar das mijn mening natuurlijk...met andere woorden; ik begrijp wat lusitana ermee bedoelt...even verder kijken dan je neus lang is.