ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:47

Ja, daar ben ik het mee eens Tyrza. En als de balans dan goed is, waarvan in de praktijk blijkt dat dat vaak nog veel beter kan. dan blijft de gedragenheid en activiteit. Je zou dus kunnen zeggen dat zodra er maar iets mis is in de balans dat dus ten koste gaat van de gedragenheid en activiteit. Paarden die voorwaarts moeten of moeten worden gehouden door middel van sporen, hebben bijna altijd een balans probleempje. En ook bij paarden waarbij de tact een probleem is, moet je de oorzaak negen van de tien keer gaan zoeken in de balans.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:58

Nu zijn sporen er sowieso niet voor bedoeld om een paard voorwaarts te houden, maar dat is een andere discussie Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:02

Dus.. Carole, als ik je vorige post zo lees, dan lijkt het erop dat met de juiste balans, je geen probleem meer hebt met impuls en takt?? Want als de balans goed is, dan zijn impuls en takt ook goed of kunnen goed bewerkt worden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:10

Kan een paard dan ook uitzichzelf uit balans lopen zonder ruiter?
Dus als hij in de wei aan het rennen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:41

Voor A8
Van mij nog een vraag die ik in een ander topic stelde maar waar ik nog geenantwoord op heb gehad. Ik denk dat je het niet gelezen hebt dus vandaar nog maar een keer:

Jippie schreef:
Dank voor je uitleg. Als ik het kort samenvat klopt het dan:
dat je een paard recht maakt dmv je zit [gewichtshulp]. Een recht paard is in balans en daarmee klaar voor het echte werk. Er bestaan geen gradaties in balans, balans is wel of niet aanwezig. Indien er balans is worden oefeningen alleen geleerd en niet getraind [de balans is er immers al]. Een paard dat in balans is kun je niet overbelasten.
[Heeft dat laatste nog consequenties voor de volgorde waarin je oefeningen aanleert in de trianing. Bijv. kun je net zo goed eerst met appuyeren, pirouettes beginnen en daarna pas SB, travers en vierkante voltes of zit daar wel een volgorde in? En waarom?]

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:07

die balans is bijna magisch; schwung, lengtebuiging, verzameling, oprichting, dragen, rechtrichten en last but not least alle oefeningen kunnen zo gereden worden zonder oefening en kans op enkele overbelasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:17

Dat ging dus om deze quote:
Aqua8horse schreef:
Maar overbelasten kan inderdaad op veel manieren maar niet op een manier waar balans is.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:08

ik heb voor het eerste gekozen. Ik rijd in het begin bijna alleen volens, voor stelling en om hem naar de buitenteugel te rijden. Daarna vragen met de binnenteugel om stelling, en dan voel ik vanzelf wanneer hij zijn balans goed heeft gevonden en dan ga ik verder door rijden.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:30

runningkawa schreef:
Kan een paard dan ook uitzichzelf uit balans lopen zonder ruiter?
Dus als hij in de wei aan het rennen is?

Lijkt me wel, een scheef paard loopt in de wei ook scheef en dus loopt het daar uit zichzelf niet in balans.
Wat ook betekent dat een paard dat zichzelf goed leert dragen en in balans leert te lopen in de wei ook uit zichzelf in balans zal gaan lopen waardoor het daar ook minder kans heeft op blessures(dit geld uiteraard niet voor blessures die hij/zij oploopt door toedoen van een ander paard of slechte omheining ed)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:51

SuperPepeijn schreef:
die balans is bijna magisch; schwung, lengtebuiging, verzameling, oprichting, dragen, rechtrichten en last but not least alle oefeningen kunnen zo gereden worden zonder oefening en kans op enkele overbelasting.

Je zou het bijna denken. Toch is het heel tastbaar en haalbaar voor ieder paard. Voor iemand die de balans heeft ervaren en vooral ook begrijpt heeft het niets met magie te maken. De balans blijft evenwel intrigeren omdat het zo belangrijk is.
Voor de paardeneigenaar die zijn paard en diens gangen ziet veranderen lijkt het magisch omdat die niet had verwacht dat zijn of haar paard in staat was zich zo te bewegen, door het zelf te ervaren wordt eindelijk duidelijk wat er nou met balans bedoelt wordt en nog veel belangrijker, hoe je het krijgt!
Magisch is meer een aanduiding voor iets wat "niet echt kan zijn" magische shows door tovenaars lijken bovennatuurlijk, maar zodra je weet hoe de truc in elkaar steekt is alle magie eraf. Het verschil is dat dat soort truken vaak geheim worden gehouden terwijl de A8 methode beschikbaar is voor iedereen die er in geïnteresseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:51

ylva schreef:
Lijkt me wel, een scheef paard loopt in de wei ook scheef en dus loopt het daar uit zichzelf niet in balans.
Wat ook betekent dat een paard dat zichzelf goed leert dragen en in balans leert te lopen in de wei ook uit zichzelf in balans zal gaan lopen waardoor het daar ook minder kans heeft op blessures(dit geld uiteraard niet voor blessures die hij/zij oploopt door toedoen van een ander paard of slechte omheining ed)

Waarom passageert een paard dan met spelen in de wei, lopen ze eens pasjes opzij, maken vliegende wissels enz, dat kan dan toch helemaal niet?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:38

Natuurlijk kan dat wel, maar dat ze dat doen wil niet zeggen dat ze op dat moment recht zijn, of in balans. Een paard kan zichzelf best de kunstjes eigen hebben gemaakt zonder ooit goed recht of in balans te zijn geweest. Dat bewijst een groot deel van de paarden in de huidige wedstrijdsport.
Als een paard nooit heeft geleerd om zichzelf te dragen en in balans te lopen kan hij best de door jou genoemde bewegingen uitvoeren, maar hij voert ze dan niet goed uit. Er is dan sprake van ongelijke belasting wat weer die verhoogde kans op blessures met zich meebrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:00

tuurlijk is er dan wel sprake van balans, anders flikkert hij om. Maakt alle passen ook even groot, hoog enz
En nog geen gewonde uit de wei gehad door showen.

Hieruit kun je opmaken dat je best eens een oefening kunt vragen zonder ze naar de knoppen te rijden, want dat gaat zonder oefeningen ook wel als het moet.
En zonder rijden dus ook wel omdat een paard het zelf doet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:43

Ylva, je bent niet geloofwaardig omdat hetgeen je hier probeert te verkopen niet gebaseerd is op jarenlange eigen ervaring.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 18:56

@ Jippie: je leert een paard dragen met je zit en je beenhulpen. Je teugels hebben eventueel slechts een ondersteunende functie om te begrenzen. De druk is dan niet meer dan max. 2 ons. Doordat het paard heeft leren dragen is het paard in balans en dus recht. Als ruiter blijf je dat begeleiden maar niet beheren. Een paard in balans kan de oefeningen makkelijker leren en eenvoudiger uitvoeren. Dus met minder moeite. Ook is de kans op overbelasting nagenoeg nihil. Tenzij het paard zich verstapt of als je 2 uur achterelkaar gaat trainen. Bij een paard in balans kan je wel degelijk de balans nog meer perfectioneren, dus de moeilijkheidsfraad vergroten door bijvoorbeeld de oefeningen. In theorie is het mogelijk om met bijvoorbeeld de piaffe te beginnen. Ik zeg in theorie want de ruiter moet rijkunstig zeer goed geschoold zijn en het karakter van het paard speelt ook degelijk een rol. Ik zou dat dus niet snel adviseren omdat de oefeningen elkaar opvolgen. Je volgt dus de ladder.

@Lovely: Ja Lov dat is inderdaad correct: als je in de goede balans rijdt heb je geen problemen met de impuls en de tact. Maar waarom vind je Ylva niet geloofwaardig? Zij heeft wel de ervaring en het effect met haar eigen paard meegemaakt. Ik ken Ylva en ik denk dat het niet terecht is om haar zo te onderschatten. Zij begrijpt de logica in ieder geval en dan ben je al een heel eind. Ook is ze rijtechnisch erg gevorderd. Dus geen enkele reden lijkt mij om aan haar woorden te twijfelen.

@RK: ja, ik denk dat er paarden zeker in balans kunnen lopen zonder ruiter. Maar net als bij mensen zijn paarden ook niet recht. Dat hoeft geen probleem te zijn zolang ze in het land lopen en onbelast zijn. Zodra wij er op gaan rijden is balans een voorwaarde omdat ze ons als last op hun rug hebben. Het is dus in mijn ogen een foute conclusie om te zeggen dat je dus best een oefening kan vragen zonder balans. Met een oefening zit er een ruiter op dat is dus een heel ander verhaal.

@SP: Zo is het precies SP, alleen er is niets magisch aan. Je hebt het in real life al meerdere keren kunnen gaan bekijken. Voor jou zal het dus misschien magisch blijven voor ons en voor vele anderen is het real life.
Je gelooft toch niet echt in TiTa tovenaar(s) Verward

@RK: omdat dat natuurlijke bewegingen zijn. Dat is ook de reden dat ik zeg dat je tijdens het rijden de bewegingen vanuit het paard moet laten komen en laten blijven komen. Dan pas kan je de natuurlijke bewegingen evenaren maar dan met een mens op zijn rug. Dan laat je als combinatie ook geen trucjes zien. En dat zie je zo vaak...haperende benen, geen impuls etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:00

Goed zo Aqua, dan zal ik de PB van vorige week waarin je nogal hysterisch deed erover maar als niet-verzonden beschouwen?? Je hebt je eigen punt bevestigd nadat je hebt geprobeerd het te ontkennen. Daar mee wek je niet de indruk van een evenwichtige mening of uitgangspunt en dus ben je ook niet helemaal geloofwaardig. Waarom ik Ylva niet geloofwaardig vindt, heb ik al verteld, jouw verdediging maakt het er niet beter op.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:11

Dat houding wel degelijk te maken heeft met de balans heb ik vandeweek zelf weer mogen ervaren:

Ik vond tijdens mijn les dat Tol maar steeds over de linkerschouder wegliep, in elke overgang en met name overgang draf/passage/draf, waardoor ik het gevoel had steeds maar weer te moeten corrigeren en hierdoor mijn paard teveel te storen. Bovendien blokkeerde hij af en aan aan de linkerkant in zijn kaak en zo naar zijn rug, waardoor ik geen constant tempo kon aanhouden.

Uiteindelijk is Penny erop gegaan en die vond hem prima op beide kanten.

Wat bleek: de laatste tijd heb ik nogal de neiging om mijn schouders wat naar rechts te draaien. Hierdoor kwam mijn elleboog van mijn romp af en gaf ik teveel ruimte met de linkerkant van mijn heup (plaatste ik meer naar voren dan de rechterzijde), waardoor ik hem dus alle vrijheid gaf om de linkerschouder weg te drukken.

Dit voelde ik dus, en wilde corrigeren met mijn buitenteugel, waardoor ik dus juist de boel blokkeerde.

Dus: schouders verdraait => heupen scheef => ruimte aan de linkerkant => ruimte om over de linkerschouder weg te vallen => correctie met buitenteugel => blokkade.

Hiermee kan je dus zeggen dat als het paard niet in balans is, er geen durchlassigkeit meer is en dus ook geen aktiviteit (hij was bv erg zoekerig in tempo, zonder zijn rug los te laten. Logisch, want ik liet hem onbewust geen andere keus).

MAAR: we hebben het hier dat wel over de ultieme geslotenheid. Niet vergelijkbaar dus met een arbeidsdraf waarbij het paard sec rechtgericht behoort te zijn.

Bij paarden in deze basis is het vaak genoeg dat het paard terugkomt in aktiviteit als hij uit balans raakt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:48

aqua, ik geloof wel dat het in jouw, in ylva's en in al diegene die enthousiast bij jou les volgen, in hun belevenis als zo voelt, ik denk alleen dat ik een totaal ander plaatje heb van de termen die je opnoemt. alle antwoorden lijken in die richting te wijzen.

mocht ik het helemaal verkeerd hebben, dan verwacht ik toch een enorme golf van successen voor jou van mensen die de topsport bedrijven. al is alles werkelijk afhankelijk van dat ene "truukje" en het kunnen ervan zou betekenen dat alle oefeningen automatisch als een peuleschil te rijden zijn, zonder oefening en zonder mogelijkheid op blessures, dan zal de toekomst dat zelf zeggen.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:09

RK: Ik vind dat je onnodig heftig reageert. Niemand heeft gezegt dat je een paard naar de knoppen rijdt met "eens een oefening" en ik geloof niet dat een geblesseerd paard per definitie is afgeschreven.

Een paard moet inderdaad een zekere mate van evenwicht hebben om, elegant gezegt, niet om te flikkeren. Dat wil niet zeggen dat hij in balans is.
Ik ben blij dat je nog geen gewond paard uit de wei hebt gehaald al zegt dat niks. Ik heb het over verminderde risico's geen garanties. Het kan best zijn dat jij heel goed rijdt en je paarden allemaal prima lopen, ik heb jou nog hun ooit gezien dus kan daar geen oordeel over geven. Als je wel paarden met blessures had gehad had dat voor mij niet automatisch tot de conclusie geleid dat je niet goed kan rijden of dat er iets aan je paarden mankeert.

Lov: No offense, ik heb wel degelijk jarenlange ervaring, helaas niet met de A8 methode, zoals je correct opmerkte. Uiteraard is minder dan jarenlang nog steeds meer dan niets en kan ik toch concluderen dat ik beter weet waar ik het over heb dan jij, uiteraard mbt de A8 methode. Ik zou zulke conclusies niet durven trekken wat betreft je overige kennis.

In jouw geval denk ik echter niet dat ervaring iets uitmaakt. A8 heeft immers wel jarenlange ervaring en je geeft nou niet direkt de indruk dat je veel waarde aan haar kennis en mening hecht.

SP: Rome is ook niet in een dag gebouwd. Je merkt zelf ook wel hoe moeilijk het is om aan te nemen dat iets anders of zelfs beter kan. Het is dan ook niet realistisch om te denken dat er ineens een golf van mensen zal komen die het roer om zal gooien en bereidt zal zijn anders te gaan rijden dan ze al die jaren hebben gedaan en waar ze al die jaren in hebben gelooft.
Citaat:
al is alles werkelijk afhankelijk van dat ene "truukje" en het kunnen ervan zou betekenen dat alle oefeningen automatisch als een peuleschil te rijden zijn, zonder oefening en zonder mogelijkheid op blessures, dan zal de toekomst dat zelf zeggen.

Toch jammer dat je weer over truukje begint, er komt echt geen truuk of handigheidje bij kijken. Verder is er nooit gezegt dat rijden ineens een peuleschil zou worden, het kost minder moeite dat betekent toch niet dat het geen moeite kost.
Maar zoals jij zelf ook aangeeft de toekomst zal het zeggen, wacht jij maar rustig af tot het moment waarop het keer op keer getoont wordt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:27

ylva"]
Toch jammer dat je weer over truukje begint, er komt echt geen truuk of handigheidje bij kijken.
[/quote]

[quote="ylva schreef:
maar zodra je weet hoe de truc in elkaar steekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:29

Ylva, je paard recht richten is niks bijzonders nee, dat hoor je gewoon te weten hoe dat moet. Dat gedeelte is helemaal niet zo speciaal, dus daar zou ik niet zulke inmens grote resultaten aan hangen. Het lijkt alsof jullie dus nog iets 'hebben' wat wij allemaal (incluis de wereldtop aan africhters) niet kunnen en DAT geloof ik dus niet. Je blijft maar samen met A8 de indruk wekken dat jullie (itt de rest van de wereld) beschikken over iets bijzonders, een hele speciale wijze van rijden waar nog nooit iemand achter gekomen is in al die eeuwen dat de mensheid zich al te paard hijst. Denken jullie nou echt serieus iets bedacht te hebben waar nog nooit iemand opgekomen is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:56

Citaat:
RK: Ik vind dat je onnodig heftig reageert. Niemand heeft gezegt dat je een paard naar de knoppen rijdt met "eens een oefening" en ik geloof niet dat een geblesseerd paard per definitie is afgeschreven

Wat is er heftig aan?

En wie heeft het hier over meer dan eens een oefening doen?
Ik niet iig
Een pasje wijken een pasje SV, is bij mij niet meer als een pasje, dus geen 100 keer achter elkaar, hele lange lijnen vol.

En nee ik geloof ook niet dat een geblesseerd paard per defenitie af is geschreven, maar ik geloof ook niet dat elk paard nooit problemen krijgt als je op jullie manier rijd. Dat is ook een utopie
Je hebt ook nog erfelijke aandoeningen, waar niemand iets aan kan veranderen.

Ik wacht nog steeds op een bezoek van aqua, want zo is er alleen iets revolutionairs te ontdekken bij mensen die nooit fatsoenlijke les hebben genoten, waar aandacht op rechtrichten en takt nooit aan de orde is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:04

Dan kun je je afvragen wat er zo wonderbaarlijk is, het probleem of de oplossing.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:06

Ik vind dat een aantal hier willen doen geloven alsof 'De Balans' een knopje is wat je op een gegeven moment vind en als je dat eenmaal gevonden hebt ben je klaar.

Balans is echter iets wat zich in jaren steeds meer en meer ontwikkelt en wat elke keer weer een stukje beter wordt, net als met verzameling, rechtrichten etc.
Dat doe je niet in een clinicje of lesuurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:10

sjuimpje, verkeerd, wij doen er te lang over
10 min en dan is alles goed.
Dat is het revolutionaire

Ik wacht met smagt om de passage te zien op Kawa eruit gereden in 10 min door aqua, even als een spetterende strekdraf

Owja, de pennybitch wil ook nog steeds dat je komt.
Gaat nu nog steeds in 1 moeite door Lachen

We wachten al geruime tijd, maar we hebben geduld. Haha!