Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jippie schreef:Dank voor je uitleg. Als ik het kort samenvat klopt het dan:
dat je een paard recht maakt dmv je zit [gewichtshulp]. Een recht paard is in balans en daarmee klaar voor het echte werk. Er bestaan geen gradaties in balans, balans is wel of niet aanwezig. Indien er balans is worden oefeningen alleen geleerd en niet getraind [de balans is er immers al]. Een paard dat in balans is kun je niet overbelasten.
[Heeft dat laatste nog consequenties voor de volgorde waarin je oefeningen aanleert in de trianing. Bijv. kun je net zo goed eerst met appuyeren, pirouettes beginnen en daarna pas SB, travers en vierkante voltes of zit daar wel een volgorde in? En waarom?]
runningkawa schreef:Kan een paard dan ook uitzichzelf uit balans lopen zonder ruiter?
Dus als hij in de wei aan het rennen is?
SuperPepeijn schreef:die balans is bijna magisch; schwung, lengtebuiging, verzameling, oprichting, dragen, rechtrichten en last but not least alle oefeningen kunnen zo gereden worden zonder oefening en kans op enkele overbelasting.
ylva schreef:Lijkt me wel, een scheef paard loopt in de wei ook scheef en dus loopt het daar uit zichzelf niet in balans.
Wat ook betekent dat een paard dat zichzelf goed leert dragen en in balans leert te lopen in de wei ook uit zichzelf in balans zal gaan lopen waardoor het daar ook minder kans heeft op blessures(dit geld uiteraard niet voor blessures die hij/zij oploopt door toedoen van een ander paard of slechte omheining ed)
Citaat:al is alles werkelijk afhankelijk van dat ene "truukje" en het kunnen ervan zou betekenen dat alle oefeningen automatisch als een peuleschil te rijden zijn, zonder oefening en zonder mogelijkheid op blessures, dan zal de toekomst dat zelf zeggen.
Citaat:RK: Ik vind dat je onnodig heftig reageert. Niemand heeft gezegt dat je een paard naar de knoppen rijdt met "eens een oefening" en ik geloof niet dat een geblesseerd paard per definitie is afgeschreven