Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:27

rockey schreef:
ik denk dat de trainingsmethoden per paard verschillen, bij het ene paard pakt het beter uit dan bij de andere, ik denk dat je het ook niet 1 2 3 kan rijden, want wat je vaak ziet bij mensen die LDR gaan rijden, is dat het paard op de voorhand gaat lopen, en dat het achterbeen er niet meer goed onder treed, maar wat betreft anky, die heeft wel de paarden waar LDR bij passen, die paarden bewegen zo ruig, en die blijven achter er onder treden, en ze is wel wereldkampioen geworden, en die paarden bewegen wel erg los door het lijf...

en iedereen wil toch uiteindelijk het zelfde, alleen de wegen er naar toe zijn anders.

OK dan! ben ik het volkomen mee eens je hebt genoeg controlepunten om in de gaten te houden teveel druk van je paard is niet goed te weinig ook niet en ga zo maar door denk dat de meeste mensen die met een beetje gevoel rijden er uiteindelijk vanzelf achterkomen wat het beste past bij hun paard.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:05

QQQQ"]
[quote="Eleonoor schreef:
Hmmmm, grrrrrr, kan het toch niet nalaten.

Klassiek is NIET voor elk paard toepasbaar, in iedergeval niet voor 100% van de trainingstijd. Hangt sterk af van de bouw van het paard en daarbij de behoefte om een bepaalde spiergroep beter of minder te trainen. Zou eerder zeggen dat je het beste van beide systemen moet gebruiken, passende op het betreffende paard.

Da's niet waar, klassiek is WEL voor elk paard toepasbaar, alleen is niet elke ruiter-paard combinatie in staat er even ver mee te komen.
En bij klassiek kan je ook spiergroepen geisoleerd even iets meer (of minder) belasten (en dus trainen).
[/quote]

Jij durft nogal eens te schermen met zogenaamde wetenschappelijke bewijzen dat LDR slecht zou zijn voor een paard. Heb jij dan een wetenschappelijk bewijs dat klassiek WEL voor elk paard toepasbaar zou zijn, is dat aangetoont? Durft toch stellig te beweren dat dit niet zo is... alleen, ik kan dat niet aantonen maar gebruik mijn eigen gezonde verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:08

Eleonoor, wat versta jij dan onder klassiek???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:26

Gitta schreef:
OK dan! ben ik het volkomen mee eens je hebt genoeg controlepunten om in de gaten te houden teveel druk van je paard is niet goed te weinig ook niet en ga zo maar door denk dat de meeste mensen die met een beetje gevoel rijden er uiteindelijk vanzelf achterkomen wat het beste past bij hun paard.

Groot probleem is echter dat veel mensen zonder gevoel gaan lopen experimenteren, en dan is het 'veiliger' om dat zonder LDR te doen.

Mensen doen ook te vaak maar wat: Ik verbaas me er elke keer weer over hoe weinig veel ruiters weten over de achtergrond van de training van het paard. "Die en die doet het ook en die rijdt zo en zo hoog", dus gaan ze het ook maar doen, zonder te weten waarom eigelijk (laat staan dat ze weten hoe).
Daarom zou ik dus zo graag uitgelegd krijgen waarom men LDR in de training toepast en dan vooral waarom dat dan een voordeel is voor het paard.
Dit zou kunnen helpen voorkomen dat veel (of al is het maar één!) onkundige mensen het 'zomaar' gaan toepassen en daarmee veel schade aan hun paard veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:33

QQQQ schreef:
"Die en die doet het ook en die rijdt zo en zo hoog", dus gaan ze het ook maar doen, zonder te weten waarom eigelijk (laat staan dat ze weten hoe).

Dat is inderdaad een heel veel gehoord 'excuus' en er zijn ook nog instructeurs die daarop inspelen en op vanuit die gedachte lesgeven. Best sneu eigenlijk.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:36

Eleonoor schreef:
Jij durft nogal eens te schermen met zogenaamde wetenschappelijke bewijzen dat LDR slecht zou zijn voor een paard. Heb jij dan een wetenschappelijk bewijs dat klassiek WEL voor elk paard toepasbaar zou zijn, is dat aangetoont? Durft toch stellig te beweren dat dit niet zo is... alleen, ik kan dat niet aantonen maar gebruik mijn eigen gezonde verstand.

Ik kom met logische zaken waarom LDR slecht zou zijn, maar om jou te kunnen overhalen om te stoppen met het gebruik van LDR zou ik dus eerst maar aan moeten tonen dat klassiek niet slecht zou zijn Verward Erg kromme redenatie die nogal riekt naar struisvogel activiteiten...

De klassieke trainers trainen al door de eeuwen heen (en nu ook nog) allerlei paarden, alle types, met succes. Al verwachten ze daarbij niet dat elk paard het tot het hoogste niveau gaat brengen en ook niet dat elke ruiter het maximale uit elk paard kan halen. Ook accepteren ze dat de opleiding van het paard (en ruiter!) heel veel tijd kost.
Het positieve effect van de klassieke oefeningen op de fysiologie van het paard is prima te beredeneren. Daarnaast waarborgt de klassieke aanpak een goede psychische ontwikkeling van het paard.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:39

Ik denk dat ik en meerdere met mij een heel verkeerd beeld heb van wat klassiek is. Ik dacht altijd dat je bij klassiek je paard niet laag mocht instellen. Maar ik begrijp nu dat het uit laten kauwen ook laag instellen is? En dat je dat met losrijden en uitrijden extra doet.

Ik dacht altijd dat je klassiek, voorwaarts-neerwaarts en LDR had.

Ik denk ook dat de meeste problemen onstaan door het kopieren van stijlen. Het is net als met zo'n fluister spelletje, er komt uiteindelijk iets heel anders uit.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:42

Caroline81 schreef:
Ik denk dat ik en meerdere met mij een heel verkeerd beeld heb van wat klassiek is. Ik dacht altijd dat je bij klassiek je paard niet laag mocht instellen. Maar ik begrijp nu dat het uit laten kauwen ook laag instellen is? En dat je dat met losrijden en uitrijden extra doet.

Ik dacht altijd dat je klassiek, voorwaarts-neerwaarts en LDR had.

Voorwaarts neerwaarts hoort inderdaad gewoon bij klassiek.
Alle hoofd-hals houdingen waarbij de neus vóór de loodlijn blijft horen bij klassiek.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:43

Ook bij een laag rijden zonder achter de loodlijn in te stellen train je de buikspieren. Wie weet wel adequater/ functioneler omdat er een logischere buiging in het lijf zit.

Ik zou weleens een EMG(Elektro-Myo-Grafie) onderzoekje willen doen bij paarden. Maar ik mis wat apparatuur Scheve mond

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:48

Caroline81 schreef:
Ook bij een laag rijden zonder achter de loodlijn in te stellen train je de buikspieren. Wie weet wel adequater/ functioneler omdat er een logischere buiging in het lijf zit.

Helemaal met je eens.
Door het hoofd achter de loodlijn te laten dragen, geef je misschien wat meer rek in de nek of wellicht meer van de bovenhals, maar dat hoofd wordt daar gedragen door de onderhalsspieren en die wil je juist niet trainen.
Als het hoofd 'los' hangt, zit ie automatisch vóór de loodlijn.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:16

QQQQ schreef:
Ik kom met logische zaken waarom LDR slecht zou zijn

Pardon Verward Dat heb ik even gemist, wat in jouw ogen logisch is wil niet zeggen dat ik het ook logisch vindt Tong uitsteken Haha!

LDR is slecht omdat een paard losser gaat bewegen vindt ik niet echt logisch Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 15:31

Magique"]
[quote="QQQQ"]
Ik kom met logische zaken waarom LDR slecht zou zijn
[/quote]

Pardon Verward Dat heb ik even gemist, wat in jouw ogen logisch is wil niet zeggen dat ik het ook logisch vindt Tong uitsteken Haha!
[/quote]

Ik heb jou logische tegenargumenten ook gemist.
Mijn argumenten staan in veelvoud gemeld in dit en het originele topic. Jij gaat al een tijdje mee in deze discussie, dus ik zou toch aan mogen nemen dat je ze wel al een beetje kent, ondertussen Schijnheilig .

[quote="Magique schreef:
LDR is slecht omdat een paard losser gaat bewegen vindt ik niet echt logisch Verward

Da's dus geen quote van mij Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:51

QQQQ schreef:

Héél goed Q je gaat door naar de volgende ronde Haha!

Ik dacht dat iedereen er wel over eens was dat de paarden die LDR gereden werden losser waren.

Ik heb geen één argument van jou gehoord waarom het zo slecht is, ja als het niet goed zou gebeuren.
Jij baseert je mening op dat onderzoek van moeder Theresa (theoretisch) en ik baseer mijn mening op de praktijk ......
En ook dat boek van Dr Bibber Weiler ligt zeer waarschijnlijk onder je kussen maar de beste Mr wordt zelfs niet gelooft door zijn collega's zoals o.a. Dhr. v Wessum waar jij ook mee gesproken hebt ....

Ik heb al is eerder gezegd loop is een dagje mee in een kliniek, wat heel verhelderend kan werken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 15:55

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Héél goed Q je gaat door naar de volgende ronde Haha!
[/quote]

Jippie!
Voor de koelkast?? Tong uitsteken

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:57

Nee voor een boek van Solange Schrijer Tong uitsteken Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:57

Magique"]
Ik dacht dat iedereen er wel over eens was dat de paarden die LDR gereden werden losser waren.
[/quote]

Think again....

[quote="Magique schreef:
Ik heb geen één argument van jou gehoord waarom het zo slecht is, ja als het niet goed zou gebeuren.

Dan heb jij wel erg slecht opgelet!
Los van het Weiler onderzoek heb ik het trainen van de onderhals en ook zeker het psychische effect al genoemd.
Als daar dan nog iets positiefs tegenover zou staan, zou er nog iets te overwegen zijn, maar tot nu toe is er niets (beredeneerbaars) aangehaald, dat voor het paard positief zou zijn en niet via de klassieke route bewerkstelligd zou kunnen worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:58

Magique schreef:
Nee voor een boek van Solange Schrijer Tong uitsteken Haha!

Bedankt! Stuur maar op.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:24

QQQQ schreef:

Dat heet geselecteerd lezen, onzin lees ik niet Haha!

Wat bedoel je nou met onderhals m.b.t. LDR Verward Alleen al voor de mooiere bespiering zou ik mijn paarden LDR, whatever, ieder geval achter de LL trainen Kwijl Cool Bloos

En dat psychologische moet ik alleen maar om lachen !
Denk je nou echt dat een paard dat onder psychologische druk staat prestaties kan leveren Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 17:30

Magique"]
[quote="QQQQ"]
[/quote]

Dat heet geselecteerd lezen, onzin lees ik niet Haha!
[/quote]

Dat verklaard een hoop....

[quote="Magique schreef:
Wat bedoel je nou met onderhals m.b.t. LDR Verward Alleen al voor de mooiere bespiering zou ik mijn paarden LDR, whatever, ieder geval achter de LL trainen Kwijl Cool Bloos

En dat psychologische moet ik alleen maar om lachen !
Denk je nou echt dat een paard dat onder psychologische druk staat prestaties kan leveren Verward

Onderhals: Neus achter de loodlijn houden kost kracht: òf van de ruiterhand òf van de onderhals. Een los hangend hoofd hangt namelijk
altijd vóór de loodlijn.

Psyche: Sommige paarden kunnen het verkroppen, velen niet en deze ontploffen of kwijnen weg. Dit kan je niet van te voren aan het paard zien en als het fout gaat is het al te laat. Daarbij herkent men het ontploffen nog wel, maar wegkwijnen vaak niet. Dit is een van de grootste gevaren van het gebruik (goed of niet, maakt niet zo heel veel uit!) van LDR.

En wanneer ga jij ons nou eens laten lachen met jouw goede onderbouwing van het effect van LDR? Tong uitsteken

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:34

QQQQ schreef:
Ik kom met logische zaken waarom LDR slecht zou zijn, maar om jou te kunnen overhalen om te stoppen met het gebruik van LDR zou ik dus eerst maar aan moeten tonen dat klassiek niet slecht zou zijn Verward Erg kromme redenatie die nogal riekt naar struisvogel activiteiten...

De klassieke trainers trainen al door de eeuwen heen (en nu ook nog) allerlei paarden, alle types, met succes. Al verwachten ze daarbij niet dat elk paard het tot het hoogste niveau gaat brengen en ook niet dat elke ruiter het maximale uit elk paard kan halen. Ook accepteren ze dat de opleiding van het paard (en ruiter!) heel veel tijd kost.
Het positieve effect van de klassieke oefeningen op de fysiologie van het paard is prima te beredeneren. Daarnaast waarborgt de klassieke aanpak een goede psychische ontwikkeling van het paard.

Hmmm, jump into conclusion. Jij hebt geen flauw benul hoe ik rij, dus hoe zou jij nou kunnen weten dat ik alleen LDR zou rijden? En dan nog, waarom zou jij me moeten overtuigen dat dat slecht zou zijn, daar vroeg ik niet om. En de vraag hier is, wie is de struisvogel, je zou eens mijn eerdere berichtgevingen moeten lezen. Ik keur niet een specifieke trainings methode af of keur maar eentje goed.

En hoe kan jij nou bewijzen dat klassiek rijden de psyche van het paard waarborgt en LDR niet? Misschien komt het wel omdat ik absoluut niet begrijp wat nou precies klassiek trainen van paarden is, kan. Maar weet wel dat er geen zwart/wit conclussies te trekken zijn, en al helemaal niet als deze niet onderbouwd zijn met feiten en alleen maar gebaseerd zijn op gevoelens en meningen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:37

Weet je wat ik zo raar vind Q? Dat jij denkt zoveel pro-klassiek argumenten te noemen en zoveel anti-LDR argumenten. Maar per saldo komt het er op neer dat je alleen verondersteld dat er psychische druk op LDR-gereden paarden zou staan en dat het niet goed is voor de bespiering.
Telkens als wij, de pro-LDRers met nieuwe goede argumenten komen, kom jij weer met diezelfde punten. Terwijl wij die allang en breed onderuit hebben gehaald. Jij neemt niet de moeite om onze uitgebreide argumenten door te lezen en er over na te denken, maar dat verwacht je wel van ons.... Verward
Lees nou nog eens dat originele topic door en je zult ook tot de conclusie komen dat jullie, klassiekers, bar weinig nog staande argumenten hebben. Dat is de waarheid, dat je die niet kunt accepteren is jou probleem. Zadel Magique daar nou niet steeds mee op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:39

De vraag blijft dan nog over, wie is hier dan de struisvogel???

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:53

Zoals ik al eerder heb gezegd ik hoef niemand te overtuigen om mijn gelijk te halen.
Paarden overtuigen mij om mijn gelijk te halen

Verder vind ik het raar dat er van mensen zoals Tyrza die de nodige ervaring heeft en die zeer goede begeleiding heeft dit probeert met ons te delen op dit forum maar wat gebeurt er ? Haar mening wordt volledig in de wind wordt geslagen ......

Hoe bedoel je bord voor je kop Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:56

Haha!

Spread the word, Magique Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:33

OK dan!