Aimee"]
Ik heb het vermoeden (let op! ik ga weer even hardop denken ) dat de bovenhalsspier in een lage, ronde houding wordt gestrekt in belasting. Daarmee vergroot je dan het belastende vermogen van de spier, waardoor de spier ook weer meer kan strekken.
[/quote]
De bovenlijn van de hals wordt hier langer, dus gestrekt. De buiging wordt veroorzaakt door de verkorting (aanspanning) van de onderhals. Wat van deze houding belast volgens jou de bovenhalsspier?
[quote="Aimee"]
Voor alle duidelijkheid quote ik mezelf maar even uit onderstaand topic. Goed bedoeld dus, gewoon zodat er geen verwarring kan ontstaan.![]()
[PP] Artikel in Paardenkrant over "het knikje"
[quote="Aimee schreef:Oké, mensen ik ga nú niet al die bladzijden lezen die jullie al hebben vol getypt, wel heb ik hier het artikel in de Bit liggen. Jammer dat ik niet het proefschrift heb van Horst Weiler. [...etc]
[/quote]
Hieruit begrijp ik dat jij pas zou stoppen met LDR als met harde wetenschappelijke, onweerlegbare bewijzen gekomen zal worden. De data van Weiler (want daar doelde ik inderdaad op met de nekbelasting) toont tenminste aan dat rijpaarden er meer risico op hebben. Dravers, die ook hard werken, maar met andere hoofd/hals houding hebben er geen last van. Net zomin als trekpaarden en niet werkende paarden.
Dit, in combinatie met de plaats en de aard van de gevonden afwijking, maakt het redelijk te veronderstellen dat dit veroorzaakt wordt door het extra afbuigen. Dan is het ook redelijk te veronderstellen dat NOG MEER afbuigen (als in LDR) het risico op deze afwijking, of mogelijk de ernst van deze afwijking zal doen vergroten.
De voorgestelde proeven uitvoeren, zou goed zijn, maar misschien niet makkelijk om daar toestemming voor te krijgen, want alle paarden zouden moeten worden afgemaakt aan het eind van de proef, om pathologisch te kunnen kijken naar de schade. Verder is er geen commercieel belang dat dit onderzoek zou willen steunen (zoals wel bij veel van de andere recent gepubliceerde onderzoeken in het centrum in Lelystad het geval is).
Wachten op de resultaten van dit onderzoek lijkt mij dus niet erg realistisch. Iedereen moet nu tot z'n eigen conclusies kunnen komen, met de gegevens die er nu zijn. Het is helaas niet anders...