Paardrijden met overgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:35

Ik snap niet dat mensen het goedkeuren dat iemand van 100 kg en meer op een rug van een paard gaan zitten. Of ze het nou aankunnen of niet, het blijft 100 kg. Daarbij vind ik het nog wel een verschil of iemand overgewicht heeft of gewoon lang is ( bv een man). kijk maar is wat er gebeurd als je iemand filmt met overgewicht zonder shirt, over vet heb je geen controle. Daarbij de vergelijking met iemand die licht is en slecht rijd vind ik ook raar, wat heeft dat er mee te maken en dat is ook niet goed te keuren. Dat iemand overgewicht heeft is niet erg alleen val je paard daar niet mee lastig.

plu74

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:12

Of je belastend bent voor je paard heeft niet (alleen) met gewicht te maken.
Ik ken genoeg zwaardere ruiters die hun paard heel wat minder in de weg zitten dan bepaalde lichtere mensen.
gewicht zegt dus niet alles.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:38

Maar als je niet veel weegt en je paard in de weg zit is dat toch ook niet goed te praten? Beiden zijn niet goed voor het paard. Vind dat altijd een rare vergelijking.

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:42

luffwinny schreef:
Maar als je niet veel weegt en je paard in de weg zit is dat toch ook niet goed te praten? Beiden zijn niet goed voor het paard. Vind dat altijd een rare vergelijking.

Lichte ruiters die in de weg zitten mogen wel gewoon op een manege rijden, terwijl sommige maneges iets zwaardere mensen niet laten komen.
ik snap best dat er ergens een grens getrokken moet worden hoor, maar het blijft dubbel

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:52

Ook in een rolstoel zijn er mogelijkheden tot bewegen, het verschilt per woonplaats uiteraard maar hier zijn tal van sporten te verzinnen en ga ik zelf binnenkort badmintonnen.
Kilo's die er aan gekomen zijn door medicatie gaan er helaas niet vanzelf af, samen met een diëtiste naar je voeding kijken en met een arts naar je beweging is denk ik het juiste startpunt.

Voor mij is 75kg met mijn pony de max, daarboven is een nogo hoe jammer dan ook. Nu kan ik zelf er sowieso niet op komen maar dat geldt ook voor anderen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:26

Maar aan de instructeur om die mensen daarop te wijzen, daar kan je mee aan de slag in de les, met overgewicht niet. en dat maneges zware ruiters weren kan ik alleen maar toejuichen en denk velen met mij. 90 kg zou een mooie grens zijn op grote paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:48

plu74 schreef:
luffwinny schreef:

Lichte ruiters die in de weg zitten mogen wel gewoon op een manege rijden, terwijl sommige maneges iets zwaardere mensen niet laten komen.
ik snap best dat er ergens een grens getrokken moet worden hoor, maar het blijft dubbel

Dat ligt er natuurlijk aan als die net beginnen denk ik niet dat het bevorderlijk is voor de paardenrug dat je iemand hebt die (zwaar) overgewicht heeft en die in de weg zit. Er is gewoon een grens en het is nu eenmaal eerlijker om te zeggen boven de 90 mag je hier niet rijden dan als "jij zit niet genoeg mee dus jij mag er niet meer rijden hier". Daar is uiteindelijk de manege voor om mensen te leren mee te zitten en die zijn er niet voor om mensen te helpen met afvallen dat moeten ze helemaal zelf doen. Voor mij is het dus volkomen logisch.