Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:12

Kimmie25501 schreef:
Babootje, ik begrijp het. Maar de dierenarts heeft niks meer gezegd over een echo.

Dat komt misschien omdat jullie al hadden aangegeven dat niet (meer) te gaan doen?
Ik zou het er toch nog even met je ouders over hebben of een echo niet gewoon verstandig is om te doen.
En laat ze het verhaal van bokker Bietjuh maar lezen.
Als er uit het onderzoek komt dat het hart er nog niet zo slecht aan toe is en het verantwoord is om conditie op te bouwen, dan weet je dat ook.
Maar als je mijn dochter was, echt, ik liet je er niet meer op rijden tot ik daar zekerheid over had.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:22

Precies, maisolie lijkt mij in dit geval geen juiste keuze. Mijn ervaring is dat de meeste dierenartsen (zelfs de internist die mijn paard in behandeling had) niet zo veel kaas gegeten hebben over voeding Daarom vragen de meesten ook advies bij een voedingsdeskundige. Wat ik een beetje gevaarlijk vind is dat TS nu het advies van haar da opvolgt maar hier waarschijnlijk nog meer problemen gaat opleveren (maisolie voeren zonder vit e en luzerne zonder magnesium).

Als het mijn paard was geweest was ik begonnen met onbeperkt hooi/gras, een goede vitaminekorrel (lekker door een porti luzerne) en een seniorenslobberbrok van masters of subli met hier doorheen olie (geen mais) vit e/selenium en magnesium. Van seniorenslobbers worden ze snel dikker.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:32

damian23 schreef:
Precies, maisolie lijkt mij in dit geval geen juiste keuze. Mijn ervaring is dat de meeste dierenartsen (zelfs de internist die mijn paard in behandeling had) niet zo veel kaas gegeten hebben over voeding Daarom vragen de meesten ook advies bij een voedingsdeskundige. Wat ik een beetje gevaarlijk vind is dat TS nu het advies van haar da opvolgt maar hier waarschijnlijk nog meer problemen gaat opleveren (maisolie voeren zonder vit e en luzerne zonder magnesium).

Als het mijn paard was geweest was ik begonnen met onbeperkt hooi/gras, een goede vitaminekorrel (lekker door een porti luzerne) en een seniorenslobberbrok van masters of subli met hier doorheen olie (geen mais) vit e/selenium en magnesium. Van seniorenslobbers worden ze snel dikker.

Idd. die slobber van Masters is echt super slobber! de meeste kennen het spul niet,maar echt iedereen zou het moeten proberen als hun paard mager is.

MarjanB

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:46

Wij hebben het paard allemaal niet in levende lijve gezien he! De dierenarts wel. Ook al denk ik dat het advies misschien niet kloppend is ik kan er niks van zeggen omdat ik het paard niet gezien heb. Ik neem aan dat ts haar instructrice ook wel het eea weet en haar daar ook bij kan helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 11:25

Ik heb nu dit trainingsschema gekregen. Ik zal beginnen met twee keer per week rijden en dat opbouwen

- goed instappen minimaal 10 minuten.

- draven +- 3 a 4 minuten
veel overgangen voor reactie been.

veel voltes voor buiging

- 5 min stappen zodat hij op adem kan komen

- dit 3 a 4 keer herhalen (ik begin met 2 keer)
gaat dit beter dan kan je naar 5 min tot max 8. min. verder opbouwen
+ kleine galopjes.
wel altijd blijven stappen tussendoor.

- goed uitstappen.

Zij had vroeger ook een paard met hartproblemen en daar kreeg ze zo'n schema voor van de dierenarts. Ze zei dat het niet slim is om op een cirkel te werken, omdat dat veel harder werken is voor de spieren. Het is beter om lange stukken rechtuit te doen.

We gaan dit nu ongeveer drie maanden aankijken. Als dan blijkt dat het niet werkt, is het klaar.
Waarschijnlijk als hij van de wei naar de paddock gaat, dan gaan we hem laten inslapen.
Zo heb ik nog even tijd om er naartoe te leven, en heeft hij nog een fijn leven op het gras.
Ik ga ook veel vrijheidsdressuur met hem doen, omdat hij dat heel leuk vindt.
En daarnaast vooral veel afwisseling.
We gaan ook niet te veel geld meer in hem stoppen, dat kan ik over een paar maanden beter besteden aan een nieuw paard. Niet om hard te zijn, maar realistisch.
Vandaag heb ik ook een fotoshoot met hem, waar ik heel veel mooie foto's ga laten maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:41

Ik zie dat de meeste mineralen goed zijn, al is het wel spijtig dat ijzer en zink niet geanalyseerd zijn. Een ijzertekort zou ik nl. niet uitsluiten, aangezien de waarden die met bloedarmoede samen gaan, zoals erytrocyten (rode bloedcellen) net op de ondergrens zijn. Uit het resultaat kan ik geen tekorten in de voeding opmaken, maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.

Verder zie ik een verhoogde CPK-waarde, wat wijst op spierpijn/-schade. Het eiwitgehalte is echter goed, dus daar zou ik niet direct iets aan veranderen, zeker als ie al dikke benen heeft. Ik weet niet in hoeverre CPK samenhangt met Cushing, hangt in ieder geval samen met hoefbevangenheid, maar dan zijn die waarden nog veel hoger dacht ik.

Wat ik in jouw geval zou doen (zal mss helaas niet mogen van je vader omwille van de prijs):

- een supplement geven zoals bijv. Farnam Red Cell (er zijn nog andere op de markt), valt mee in prijs, kost net geen 20 euro voor een literfles. Ideaal zou zijn om eerst te kijken of ie ijzer tekort heeft, maar dan moet je nog een paar zaken extra laten bepalen (kan wss nog op basis van hetzelfde bloedstaal, kost dan minder)
- Qua spierverzuring es proberen met dagelijks Neutradex te geven, heb hier goede ervaringen mee. Mocht dit te prijzig zijn, kan je gewoon bicarbonaat kopen (vind je zelfs in de warenhuizen, wordt ook in de keuken gebruikt), is goedkoop, en dit werkt ook ontzurend, maar ik heb er geen ervaring mee, dus kan je ook niet adviseren qua dosering, maar je vindt er vast wel iets van terug op internet.
- Om de reden van die spierverzuring zou ik zeker niet gaan opbouwen, eerder afbouwen. Als je zelf spierpijn hebt, is het ook niet verstandig om juist zwaarder te gaan trainen.
- Kan je van niemand eens een hartslagmeter voor paarden lenen/huren, om zo zijn hartslag te registreren tijdens een wandeling bijvoorbeeld?

Wat mij ook opviel in het bloedonderzoek, zijn de eosinofielen die ook op het randje van te hoog zijn. Meestal is dat een parameter die wijst op (bloed)wormen, dus ik zou Equest of Equest Pramox geven (weet niet waarmee er laatst ontwormd is, maar deze zijn de enige die werken tegen ingekapselde bloedwormen).

Misschien es bellen naar de dierenarts(e) en vragen wat hij/zij denkt van mijn opmerkingen?

Ik snap dat het verwarrend is, zeker aangezien de meesten hier niet akkoord gaan met je dierenarts (en terecht vind ik), en je zo niet tussen twee vuren (je vader en je paard) maar tussen 4 vuren zit (vader, paard, dierenarts, Bokkers). Succes met de keuzes!

Edit: ik lees nu net je laatste post, maar wil toch mijn reactie nog plaatsen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:42

Lijkt me wat teveel om mee te beginnen.

Eerst een paar weken (tot einde weideseizoen) rust, alleen korte wandelingetjes aan de hand een paar x per week.

Goed bijvoeren.
Hele dag op de wei ipv dagdeel

En dan daarna misschien eens beginnen met 10 minuten in stap erop, met lange teugel en rechtuit.

Misschien dat je paard dan weer iets opknapt. En pas dan kun je gaan denken over een opbouwschema.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:11

Dit gaat misschien raar overkomen, maar ik bedoel het niet verkeerd.

Is het geen optie om voor Oreo een ander huisje te zoeken? Iemand die hem 24/7 op een wei kan zetten met veel gras die er veel voer in pompt.

Ik denk niet dat dit gaat werken (met je vader) een paard kost soms veel geld, en een ouder paard heb je daar meer risico mee. Ik vind wel dat jij het super doet! Alleen als sommige dingen niet mogen.. Sja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:39

Ik vind het toch een beetje teleurstellend dat je TOCH op je allerliefste paard gaat zitten terwijl je weet dat hij zich niet goed voelt en misschien wel ineens kan omvallen, ondanks wat de dierenarts zegt...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:41

KellyDV schreef:
Dit gaat misschien raar overkomen, maar ik bedoel het niet verkeerd.

Is het geen optie om voor Oreo een ander huisje te zoeken? Iemand die hem 24/7 op een wei kan zetten met veel gras die er veel voer in pompt.

Ik denk niet dat dit gaat werken (met je vader) een paard kost soms veel geld, en een ouder paard heb je daar meer risico mee. Ik vind wel dat jij het super doet! Alleen als sommige dingen niet mogen.. Sja..

Dat had ik ook willen zeggen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:20

Kimmie25501 schreef:
Hier een foto van vandaag. Ik moet wel zeggen dat hij op de foto magerder lijkt dan hij in werkelijkheid is.[ [url=m/aWYUAN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga het nu ook misschien iets vriendelijker zeggen. Kijk nu eens goed naar je paard en naar zijn ogen. Hij heeft geen bespiering op zijn rug (eigenlijk heeft hij nergens bespiering) en kan jou op dit moment gewoon niet dragen. Je gaat je paard echt niet gelukkig maken door op hem te gaan zitten. Ook niet rustige stapritjes.
Paarden houden is ook gewoon logisch nadenken en kijken naar je paard. Wat zegt die blik jou?

Ik vind het ook heel vervelend voor je dat je vader er geen geld meer in wil stoppen en dat jou een paard is verkocht die in een slechte conditie is. Waar ik me echt zorgen om maak is dat hij bij gewoon stappen al buiten adem is. Onze dierenarts heeft destijds toen er bij ons oudje een lekkende hartklep werd geconstateerd geadviseerd om niet meer te rijden. Dat paard ging na een tijdje te hebben gedraaft ook pompen qua ademhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:26

Danique schreef:
Ik vind het toch een beetje teleurstellend dat je TOCH op je allerliefste paard gaat zitten terwijl je weet dat hij zich niet goed voelt en misschien wel ineens kan omvallen, ondanks wat de dierenarts zegt...

Dus de de dierenarts heeft m onderzocht en zegt dat hij drie keer per week rustig bereden kan worden. En dan denk jij dan dat jij dat beter kunt beoordelen? 8)7

Maar over dat schema: Als je weet dat je over niet al te lang toch afscheid gaat nemen, welk doel dient dat trainen dan eigenlijk nog? Misschien is het wel fijner voor hem en voor jou om hem een paar aangename laatste maanden te gunnen, met wat ontspannen stapritjes buiten, fijn rechtuit, en als dat goed gaat af en toe een drafje. En dan gewoon goed kijken naar wat hij zelf aangeeft in plaats van een strak schema?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:14

Ieder zijn keuze, maar je paard heeft op dit moment meer nood aan een voedingsdeskundige dan aan een fotoshoot.
Een trainingsschema voor een paard dat zo mager is lijkt mee ook geen goed plan. Hij heeft iedere calorie die hij binnenkrijgt nodig om gewicht bij te komen. Stappen, dat wel, (aan de hand) maar draven of galopperen lijkt me op dit moment echt te vermoeiend voor zo'n paard. Eens hij terug wat op gewicht is kan je verder kijken.
Ik begrijp wel dat het verwarrend is voor jou om van alle kanten meningen te horen, maar zo te zien is iedereen gewoon bezorgd voor je paard, dus het is allemaal met de beste bedoelingen dat iedereen zijn mening geeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:24

MarjanB schreef:
Wij hebben het paard allemaal niet in levende lijve gezien he! De dierenarts wel

Klopt, maar ze schrijft zelf dat het paard al van een beetje stappen aan de hand buiten adem raakt.
Dan vind ik een dergelijk trainingsadvies van draven en voltes rijden en veel overgangen en zo, een beetje raar.
Ik snap dat het vakantie is en dat je dan het liefst lekker met je eigen paard aan de slag gaat, maar een paard wat aan de hand stappend al moe wordt, suf uit de ogen kijkt, graatmager is, daar moet je volgens mij even niets mee willen doen dan knuffelen en weidegang geven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:33

Even? Gewoon knuffelen, voeren, en lekker weidegang geven. Paard is oud en bijna op.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:30

Ik vind je trainingsschema te veel. Idd zoals kootmiradrum zegt. Paard is oud en op. Gun hem zijn rust lekker knuffen en lekker eten en op de wei. Eventueel beetje aan de hand stappen. Meer zou ik niet doen.
Ik wens je veel succes met je paard.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:01

Ik wens je ook veel succes, maar alsnog wil ik zeggen dat ik het er niet echt mee eens bent dat je meteen al weer wil rijden. Paard is gewoon op en heeft er geen baat meer bij, in ieder geval niet op dit moment.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:08

Je luistert naar de veearts die zegt dat een je stukje kan rijden, als mijn veearts dat zou zeggen over mijn paard ging ik er nog niet op.Mijn pasrd is nu ook niet goed, en ik ken hem beter dan de veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:46

safina schreef:
Danique schreef:

Dus de de dierenarts heeft m onderzocht en zegt dat hij drie keer per week rustig bereden kan worden. En dan denk jij dan dat jij dat beter kunt beoordelen? 8)7

Maar over dat schema: Als je weet dat je over niet al te lang toch afscheid gaat nemen, welk doel dient dat trainen dan eigenlijk nog? Misschien is het wel fijner voor hem en voor jou om hem een paar aangename laatste maanden te gunnen, met wat ontspannen stapritjes buiten, fijn rechtuit, en als dat goed gaat af en toe een drafje. En dan gewoon goed kijken naar wat hij zelf aangeeft in plaats van een strak schema?

Daar hoef je niet zo'n denigrerende smiley bij te zetten hoor :) TS geeft overal aan dat het paard niet goed is, dat het van een rondje stappen moe wordt, dat het een lekkende hartklep heeft en dat het met dikke benen staat en (veel) te dun is, dat het oud is en traag en niet gelukkig oogt. Maar omdat de dierenarts zegt dat ze er op kan gaan rijden (en dan nog intensief ook, als je het schema hebt gezien). Dat vind ik gewoon ronduit zielig voor dat paard. Dat de dierenarts zegt dat hij wel bereden kan worden betekent niet dat dat paard gelijk beter is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:50

Zolang het paard zo enorm mager is heeft spieren trainen echt geen zin. Geef het dier rust en veel eten en als hij weer wat reserve heeft kan je weet aan ritjes gaan denken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:55

Ik snap het wel. TS is 15 en dit is haar eerste paardje. Dan wil je gewoon graag rijden en proberen er iets van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:59

damian23 schreef:
Ik snap het wel. TS is 15 en dit is haar eerste paardje. Dan wil je gewoon graag rijden en proberen er iets van te maken.

Dan huurt ze een manegepaard... Dit paard is niet (meer) geschikt om op te rijden, hoe jammer dat ook is en hoe graag zij dat ook wil. Ik hoop dat ze dat doorheeft.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:00

@TS, ik heb geen verstand van oudere paarden en hun aandoeningen.
Het lijkt mij heel erg moeilijk voor jou om chocola te maken van alle adviezen die je nu krijgt, en die elkaar ook nog eens tegenspreken.
Dus ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:02

Als je zo nodig wil rijden huur dan aub ergens een paard, 1e paard of niet.Er zijn genoeg paarden daar niet meer op gereden kan worden, ga dan lekker wandelen.

En denk eens na of je er ooit nog wel op wil/kan?

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:06

Ik denk dat eigenlijk dit hele topic het wel eens is dat zij niet meer met dit paard moet gaan rijden