Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biggieboo

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 01:05

Fohado ik denk niet dat TS is geholpen met dit soort welles-nietes gedoe. Ik heb de hele topic gelezen. Het is volgens DA mogelijk dat er sprake is van pijn, maar hij geeft ook aan dat de gevonden afwijkingen op de foto's miniem zijn, dus zeker is het niet. Daarnaast nu blijkbaar afwijkende bloedwaarden, dat klinkt vrij serieus als ik TS goed begrijp. Ik hoop echt voor haar dat het uiteindelijk blijkt te gaan om een primair gedragsmatig probleem en geen serieuze lichamelijke problemen. Fingers crossed... En sterkte TS!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:28

Is er al bekend wat er uit de bloedtest naar voren is gekomen? Ben er wel benieuwd naar...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:47

Ja ik ook!!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:16

Hallo allemaal,

Sorry dat ik even niet meer heb gereageerd maar ik heb een hoop voor mijn kiezen gehad (of hoe zeg je dat)..
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Weer in de onzekerheid zitten, weer iedereen die tegen je is en zelf niet sterk genoeg zijn om wel te doen wat je wil doen.. Dat is waar ik nu weer tegenaan loop. En wat het nog erger maakt is dat het betreffende paard heeft besloten mij weer als 'vriend' te zien (hij heeft weken niet meer na mij toe willen komen, niet meer gehinnikd,.. en daar begint hij nu weer mee) en dus ook nog heel aanhankelijk is. Alsof hij laat merken dat we wel door moeten zetten.

De ontwikkelingen:
De bloeduitslagen die bij de foto's hoorde kwamen terug. Niet goed. Het paard zat serieus net op het randje van Lyme. Voor mij een klap, waarom heb ik het niet gezien. Zo ziek zijn en ik die gewoon niets merkte. Ja, hij viel wel weer af. Maar dat hebben we al eerder gehad en nu gingen we weer meer trainen dus niets om aan de alarmbellen te trekken dacht ik. Ben ik dan zo'n slecht paardenmens?
De veearts van de kliniek raadde aan om na een aantal weken opnieuw bloedonderzoek te doen, zodat Lyme met zekerheid gezegd kon worden. Hij zat immers op de randwaarde (maar echt de rand van de rand dus mijn wereld stortte al in). Ze zou ook met mijn eigen veearts overleggen. Ik weet niet of ik het al eerder heb vermeld maar mijn eigen veearts zit echt in de paardenwereld en was ook op de bewuste wedstrijd. Hij kent de ruiter die er ook op ging en was dichtbij.
Zo gedaan, een tijdje geleden opnieuw bloed getrokken. De veearts kwam toevallig toen ik niet thuis was (miscommunicatie), maar mijn moeder heeft de poort open gedaan en ze hadden niet eens een halster nodig. Super braaf dus weer.
De uitslagen zouden komen, ik kon de veearts niet bereiken (er viel iemand van het team uit, begrijpelijk dat het extra druk was dus). In het weekend belde hij mij. De uitslagen waren iets gezakt. Het was geen Lyme, we konden ademhalen. Ook had hij overleg gepleegd met de kliniek en de foto's samen nog eens bekeken. En nu komt het dan, ik heb het nog nooit meegemaakt; De veearts van de kliniek komt terug op de beslissing fysiek probleem! Hoe kan dit! Ik dacht dat we het gevonden hadden, dat ik een afgekeurd paard had, welke ik niet meer kon berijden zoals ik wou...
Mijn eigen veearts heeft het verder uitgelegd maar ik was natuurlijk helemaal overdonderd. Eerst het nieuws over Lyme en daarna dit.. Hij had het verhaal gedaan aan de veearts in de kliniek, dat het paard effectief midden in de proef ineens stil ging staan, steigerde en achterover ging. En dat hij dit daarna nog eens deed maar nog voordat hij een meter verder was gewandeld. Dat hij op de wedstrijd zelf verder niet kreupel liep (en achteraf ook niet, maar dat kon hij niet weten), dat hij al gereden was die dag en dat ik er al een hele tijd mee rij. Daarna hebben ze samen de foto's nog eens bekeken. Conclusie: Dat hij zo erg reageerde op de palpatie (het voelen op de rug), kwam waarschijnlijk toch door het vallen zelf. Blauwe plekken pijn. (Mijn eigen veearts heeft hier thuis bij het bloedonderzoek ook nog gevoeld en toen deed hij niets dus dat zou het kunnen bevestigen).
En de afwijkingen waren dan toch echt niet groot genoeg om deze situatie te kunnen geven. De kliniek had de pijnlijke reactie op het voelen er dus bij gerekend in het hele verhaal terwijl ik al heel duidelijk aangegeven had dat het nog geen 2 weken geleden was dat het hele verhaal was gebeurd.

Hoe kon dit gebeuren? Ik zit nu dus weer met een paard dat medisch, genoeg is goed gekeurd om geen pijn te hebben. (Laatst las ik trouwens ook een studie dat heel veel paarden die afwijking in de hals hebben). Maar dat wel dit gedrag stelt.
Met een paard waar ik heel graag mee wil verder gaan. Elke keer als ik de foto's bekijk zie ik gewoon een super paard. Maar waarover mijn omgeving geen goed woord kan spreken.

Ik wil heel graag voor mezelf besluiten dat ik hem hou. Dat ik ermee verder ga rijden tot het niet meer zou kunnen doordat ik bv een extra paard nodig heb voor mijn therapieën (ik heb op het moment echt geen plaats om er 3 te houden). Of doordat toch blijkt dat ik teveel angst heb gekregen op vreemd terrein om ermee door te gaan.
Maar hoe maak ik dat iedereen wijs, waartegen ik nu zeg dat ik hem wel zal verkopen. Hoe krijgen zij het vertrouwen terug, in mijn oordeel en in hem. En hoe kunnen zij het geweldige paard op de foto's weer verenigen met het paard wat op mijn wei loopt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:21

Probeer in eerste instantie je emoties is aan de kant te leggen. Daardoor kijk je met een zeer gekleurde bril naar de situatie, logisch hoor. Ik weet niet wat je nog wil qua onderzoeken maar er zijn nog wel mogelijkheden. Verdiep je daar eerst eens in, wat hebben diverse onderzoeken te bieden. verkopen doe je niet met zo'n paard dan wacht in feite de rit naar de slager. Ten minste, bij een verantwoordelijke baas. Veel sterkte en laat je nergens ompraten oid.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:29

bigone schreef:
Probeer in eerste instantie je emoties is aan de kant te leggen. Daardoor kijk je met een zeer gekleurde bril naar de situatie, logisch hoor. Ik weet niet wat je nog wil qua onderzoeken maar er zijn nog wel mogelijkheden. Verdiep je daar eerst eens in, wat hebben diverse onderzoeken te bieden. verkopen doe je niet met zo'n paard dan wacht in feite de rit naar de slager. Ten minste, bij een verantwoordelijke baas. Veel sterkte en laat je nergens ompraten oid.

Maar wat voor onderzoeken moet ik dan nog aan denken?
Mijn veearts is van mening dat ik gewoon niet de ruiter ben om hem te rijden. Maar dat hij bij een geschikte match wel nog super goed zou kunnen. Ook in de sport.
Hij denkt verder niet aan medische problemen. En hij kent ons als combinatie ook heel goed. Waar moet ik dan nog aan denken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:36

Waarom neem je het aanbod van de vorige eigenaar niet aan?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:39

Sizzle schreef:
Waarom neem je het aanbod van de vorige eigenaar niet aan?

Omdat ik het nog steeds onredelijk vindt om het paard weg te doen, met alle spullen, voor een prijs minder dan wat het zadel alleen al waard is.
Daarin kunnen we geen middenweg vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:43

Maar nu is ze in feite toch ook niets meer waard dan slachtwaarde?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:47

Sizzle schreef:
Maar nu is ze in feite toch ook niets meer waard dan slachtwaarde?

De spullen moet je er dan wel nog bij rekenen he. Ik ben eigenlijk een beetje klaar met dit onderwerp. Mijn zadelmaker heeft laatst nog bevestigd dat dit zadel, in deze staat nog zeker 600 euro waard is. Dan ga ik geen paard verkopen voor 600 euro, met zadel, hoofdstel, 6 dekens, 3 dekjes, longeerlijn, poetsspullen, voerbakken en wie weet wat ik nog heb liggen hier thuis.

We komen er niet aan uit. Het onderwerp is voorbij...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:50

Nee, dat is niet redelijk, dat ben ik met je eens.

Ik zou echter wel overwegen het paard voor zeer weinig zonder spullen af te geven. Iedere maand kost hij nu alleen maar geld.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:11

Sizzle schreef:
Nee, dat is niet redelijk, dat ben ik met je eens.

Ik zou echter wel overwegen het paard voor zeer weinig zonder spullen af te geven. Iedere maand kost hij nu alleen maar geld.

Dat wil ik gerust.. Maar het moet van 2 kanten komen natuurlijk. Als hij weg zou gaan, moet er toch een nieuwe komen om mijn eigen pony gezelschap te houden. Zoveel zou het in kosten dus niet schelen. Ik heb mijn eigen weide ed dus ik betaal alleen het voer. En dat beetje hooi, dat hij meer eet als een ander kan ik nog wel kwijt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:15

Als hij niet in de weg staat dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Maar heb je dan nog een paard voor je bedrijf?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:22

Sizzle schreef:
Als hij niet in de weg staat dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Maar heb je dan nog een paard voor je bedrijf?

Ja ik heb ook nog een (grote) pony. Die heb ik ook helemaal therapie-gericht opgeleerd (nog meer zelfs dan het paard waar het over gaat). Dus die kan ik in principe prima gebruikten totdat het bv echt te druk zou worden voor 1 paard.
Dat is het ook, in principe staat hij niet in de weg, zolang ik niet verder wil in de sport zonder er veel werk in te steken of zolang het bedrijf niet super erg groeit.
Toch blijft de omgeving van mening dat ik hem onmiddelijk weg moet doen.
Nu, toen ik laatst boos werd op mijn ouders (omdat ze bleven drammen) en zei 'Als ik hem weg doe ga ik hieronder bij de handelaar een jonge halen, die grijze die ik zo mooi vindt'. Toen zeiden ze dat ik dat ook niet moest doen, want dat was een emotionele beslissing. En toen antwoorde ik weer, dan kan ik het paard net zo goed laten staan totdat ik een geschikte vervanger heb gevonden want de pony moet toch een maatje.
Daarna is het voorlopig nog even stil gebleven.. Maar hoelang..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:25

Jouw geld, jouw leven.
(Er vanuitgaande dat jij volledig je eigen leven financieert)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:50

Ik had hem graag terug gekocht. Voor de slachtprijs. Ook zonder spullen.. Helaas is het tegen bericht van ts dat hij veel meer waard is dan dat. Voor mij betekent het paard nog steeds ontzettend veel. Alleen ik heb geen steun van mijn ouders.. En ik heb paar weken geleden 1000 geboden incl zadel. Helaas was dat ook niet goed genoeg en moest hij minimaal1000 excl zadel op gaan leveren. Ik vind het risico te groot.. Geen eigen plek aan huis. Dus heb pension nodig + evt. Medische kosten die er achter weg kunnen gaan komen.

Mijn tegen woord daar op is dat ik voor 1500/2000 ook een "gezond" paard kan kopen. Voor mijn doeleinden is pebbles er niet op voor uit gegaan..

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 16:18

paardrijmiep schreef:
Ik had hem graag terug gekocht. Voor de slachtprijs. Ook zonder spullen.. Helaas is het tegen bericht van ts dat hij veel meer waard is dan dat. Voor mij betekent het paard nog steeds ontzettend veel. Alleen ik heb geen steun van mijn ouders.. En ik heb paar weken geleden 1000 geboden incl zadel. Helaas was dat ook niet goed genoeg en moest hij minimaal1000 excl zadel op gaan leveren. Ik vind het risico te groot.. Geen eigen plek aan huis. Dus heb pension nodig + evt. Medische kosten die er achter weg kunnen gaan komen.

Mijn tegen woord daar op is dat ik voor 1500/2000 ook een "gezond" paard kan kopen. Voor mijn doeleinden is pebbles er niet op voor uit gegaan..

Misschien kunnen we hier best verder niet meer op in gaan. Een verhaal heeft 2 kanten en misschien heeft 1 van ons het dan verkeerd begrepen. Die 1000 excl zadel was voordat hij medisch gekeurd was. Toen was hij dus in ieder geval gezond.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat je hem voor de slachtprijs (dus ongeveer 600 euro) zonder spullen mag komen ophalen. Dan wil ik er zelfs de dekens en het halster + touw bij doen.
Ik denk nog steeds dat hij meer waard is, vooral omdat de veearts terug komt op zijn beslissing.

En dat pebbles er niet op vooruit is gegaan wil ik nog niet eens over beginnen. In mijn ogen is hij namelijk wel enorm gegroeid.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:49

jojoni schreef:
paardrijmiep schreef:

Misschien kunnen we hier best verder niet meer op in gaan. Een verhaal heeft 2 kanten en misschien heeft 1 van ons het dan verkeerd begrepen. Die 1000 excl zadel was voordat hij medisch gekeurd was. Toen was hij dus in ieder geval gezond.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat je hem voor de slachtprijs (dus ongeveer 600 euro) zonder spullen mag komen ophalen. Dan wil ik er zelfs de dekens en het halster + touw bij doen.
Ik denk nog steeds dat hij meer waard is, vooral omdat de veearts terug komt op zijn beslissing.

En dat pebbles er niet op vooruit is gegaan wil ik nog niet eens over beginnen. In mijn ogen is hij namelijk wel enorm gegroeid.

Die 1000 euro was vlak na de foto's, bloed beeld moest alleen nog komen. Kijk ons gesprek op Facebook maar even na..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:53

Ok, je kunt hem dus terugkopen. Opgelost toch?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:56

Als het allemaal zo simpel is als dat het lijkt had hij hier al lang weer gestaan. Maar wij beiden zijn nog thuis wonend dus we hebben ook te maken met ouders.

Ook al zouden we het met elkaar eens worden. Dan komen we er als nog niet uit omdat ouders ook eisen stellen...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:57

Maar paardrijmiep: waarom stel je dan überhaupt om t paard terug te hebben willen kopen?? Als je ouders t er niet mee eens zijn houdt t lijkt me wel op!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:58

Slachtprijs 600 euro. Ehmm waar?? Ik ken geen slager die je dat ervoor geeft. eerder de helft als het al zoveel is.

Tis helemaal niet erg dat je dat als prijs wilt, maar noem het alsjeblieft geen slachtprijs. Dat is het nl bij lange na niet.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:52

pol1 schreef:
Maar paardrijmiep: waarom stel je dan überhaupt om t paard terug te hebben willen kopen?? Als je ouders t er niet mee eens zijn houdt t lijkt me wel op!

Mijn ouders vinden de risico's te hoog voor de prijs wat ze ervoor vraagt. Daarbij komt moet ook naar het toekomst plaatje gekeken worden evt medische kosten pension stalling etc. Zonder de hulp van mijn ouders kan ik momenteel niet veel. Mijn ouders hadden zelf de slachtprijs in gedachte van rond de 300/400 euro. Tevens hebben ts hier een stevige discussie over gehad en zijn mijn ouders ermiddels wel een beetje klaar mee. Komt ook gewoon door de hele onduidelijkheid erom heen.. Die denken dat het niet goed meer gaat komen of heel veel kosten aan kwijt gaan zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:20

paardrijmiep schreef:
pol1 schreef:

Mijn ouders vinden de risico's te hoog voor de prijs wat ze ervoor vraagt. Daarbij komt moet ook naar het toekomst plaatje gekeken worden evt medische kosten pension stalling etc. Zonder de hulp van mijn ouders kan ik momenteel niet veel. Mijn ouders hadden zelf de slachtprijs in gedachte van rond de 300/400 euro. Tevens hebben ts hier een stevige discussie over gehad en zijn mijn ouders ermiddels wel een beetje klaar mee. Komt ook gewoon door de hele onduidelijkheid erom heen.. Die denken dat het niet goed meer gaat komen of heel veel kosten aan kwijt gaan zijn.

Het verschil in aankoopbedrag lijkt nu om 200 euro te gaan. Doe er allebei 100 bij of vanaf en hoppa... geregeld. Of zeg allebei gewoon eerlijk of je wel of niet met de ander in zee wilt gaan.
Hoop in the end voor het paard het beste.