Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ReadTheRulez schreef:Helaas krijgen we nu dan allemaal reacties die niet interresant voor het topic zijn ?![]()
Ik heb vorige week voor het eerst met longeersingel gelongeerdPrachtige imitatie van een hert
Hinke schreef:@joyce klinkt goed! Maar waarom aan de lange lijnen met zadel?
Hier net even gelongeerd met singel en hoofdstel. Volgende week gooi ik het zadel eropbenieuwd hoe dat zal gaan.
Caroline52 schreef:Je weet toch dat je met het trainen van een jong paard moet vallen en opstaan. Nou deze keer moest m'n paard vallen en opstaan... Dus paardje op de grond en in er naastgelukkig geen schade behalve een schrammetje op zijn kin en voor mij een blauwe plek en een shaafwondje
ReadTheRulez schreef:En met 4 benen de lucht in. Bokken doet ze eigenlijk niet echt![]()
Gister voor de 2e x met long.s gelongeerd en ze had nog wel spanning maar het ging al veel beter dan de 1e x![]()
Zijn er hier ook mensen die hun paard toch verkocht hebben, eenmaal beleerd? Wegens geen klik hebben met rijden? Ik heb een schat van een paard maar ik ben heel benieuwd of zij en straks ook samen kunnen rijden
joyce2 schreef:Hinke schreef:@joyce klinkt goed! Maar waarom aan de lange lijnen met zadel?
Hier net even gelongeerd met singel en hoofdstel. Volgende week gooi ik het zadel eropbenieuwd hoe dat zal gaan.
We werken via een soort "stappenplan" waarmee mijn instructrice altijd haar paarden beleerd. Ondanks dat m'n paardje heel veel dingen al kent, bleef hij het sturen en halthouden onder het zadel heel lastig vinden. Daarbij begon hij toen ook nog te puberen, waardoor rijden zonder stuur en rem tijdelijk niet zo handig was en daarom heb ik besloten om een stapje terug te doen en gewoon het stappenplan van mijn instructrice vanaf het begin te volgen (doordat Philo al veel kent, kunnen we steeds al vrij snel een stap verder). Het idee is:
- Grondwerk/longeren/desensibiliseren
- Wennen aan lange lijnen
- Lange lijnen vastmaken aan het halster (Dually Halster van Monty Roberts) en door de longeersingel halen
- Als dat goed gaat leg je het zadel erop (je paard moet dan natuurlijk al wel wat gewend zijn aan het zadel), de beugels maak je aan elkaar vast door er een touwtje o.i.d. doorheen te doen, dat gaat dan onder de buik van je paard door. De lange lijnen maak je vast aan het halster en je haalt ze door de beugels heen. Je paard went dan aan het geklapper van de beugels, het gevoel van het zadel en je kan ook een soort van "drijven" met de lijnen. Doordat de lijnen door de beugels zitten, voelt je paard namelijk al wat druk op de plek waar je been straks komt te liggen.
- Daarna gaat er een ruiter op, paard blijft dan nog wel even vast, waardoor je paard de link gaat leggen met de aangeleerde hulpen terwijl er een ruiter op zit. En je kan dan nog wat extra hulp krijgen van de persoon op de grond, die kan je paard wat bijsturen, of ingrijpen als er iets mis gaat.
- Als laatste stap klik je het paard los en kan je zelf aan de slag
Philo vindt het heel erg leuk en ik vind het ook heel leuk om op deze manier met hem te werken!
ReadTheRulez schreef:En met 4 benen de lucht in. Bokken doet ze eigenlijk niet echt![]()
Gister voor de 2e x met long.s gelongeerd en ze had nog wel spanning maar het ging al veel beter dan de 1e x![]()
Zijn er hier ook mensen die hun paard toch verkocht hebben, eenmaal beleerd? Wegens geen klik hebben met rijden? Ik heb een schat van een paard maar ik ben heel benieuwd of zij en straks ook samen kunnen rijden
ReadTheRulez schreef:Nee ze is nog niet beleerd.
De reden dat ik over die mogelijkheid nadenk is omdat ik geen heel dappere ruiter ben. En het is gewoon niet te voorspellen hoe zij zich gaat ontwikkelen onder het zadel. Haar karakter is verder supers![]()
Maar ik heb ook zoiets van we moeten beide ook tot ons recht komen met het rijden. Is het niet samen dan is het helaas zonder elkaar. Dat zou ik toch wel spijtig gaan vinden, dus we gaan gewoon ons best doen!Er zijn vele wegen die naar rome rijden
xChanelx schreef:Ik kom ook even binnenvallen, hoii!
Ik heb net de kans gekregen om aan de slag te gaan met een groene Tinker van 4 jaar. Dus helemaal vanaf de basis op gaan bouwen.
Ik heb hiervoor een ander paard in- en doorgereden, dus ik heb een klein beetje (maar dan ook echt een klein beetje) ervaring.
De bedoeling is wel dat ik actief met haar aan de slag ga en dat ze dan ook onder het zadel komt als ze er klaar voor is. We nemen de tijd dus
Ik ben nu nog maar een keer met haar bezig geweest, met 'freestylen' of hoe ik maar moet noemen. Stuk van de bak afgezet en loswerken.
Bij nader inzien denk ik dat het goed is om eerst terug te gaan naar het wandelen/leiden, of niet?
ReadTheRulez schreef:Nee ze is nog niet beleerd.
De reden dat ik over die mogelijkheid nadenk is omdat ik geen heel dappere ruiter ben. En het is gewoon niet te voorspellen hoe zij zich gaat ontwikkelen onder het zadel. Haar karakter is verder supers![]()
Maar ik heb ook zoiets van we moeten beide ook tot ons recht komen met het rijden. Is het niet samen dan is het helaas zonder elkaar. Dat zou ik toch wel spijtig gaan vinden, dus we gaan gewoon ons best doen!Er zijn vele wegen die naar rome rijden