Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline52

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:52

Je weet toch dat je met het trainen van een jong paard moet vallen en opstaan. Nou deze keer moest m'n paard vallen en opstaan... Dus paardje op de grond en in er naast :+ gelukkig geen schade behalve een schrammetje op zijn kin en voor mij een blauwe plek en een shaafwondje :\

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 01:23

Ben ik de enige die het opvalt dat een groot aantal mensen hier in dit topic alleen met zichzelf bezig is zonder op anderen te reageren? Ik vind het opmerkelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:55

Uh nou.. Je komt hier net even binnen vallen, hebt het daarnaast alleen over jouw paard, en dan kom je ineens met die opmerking :+ Volgens mij wordt elke vraag gewoon beantwoord dus ik vind het allemaal wel meevallen. Als ik voor mezelf spreek heb ik van een aantal hetzelfde verhaal al in een ander topic gelezen dus dan reageer ik er hier niet meer op nee, lijkt me ook niet heel vreemd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:15

Ok lol. Ik ben zelf wel eens schuldig van niet op anderen te reageren, maar dat is slechts omdat ik vaak op Bokt zit via mobiel en het dan niet makkelijk is om alles bij te lezen. Anders probeer ik wel altijd op anderen te reageren, dus weet niet waar dit vandaan komt :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:48

Als ik iets bij kan dragen dan reageer ik, als ik niets zinnigs kan zeggen, dan hou ik m'n mond en plaats ik af en toe wat over m'n eigen "project" ;)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:17

Helaas krijgen we nu dan allemaal reacties die niet interresant voor het topic zijn ? :')

Ik heb vorige week voor het eerst met longeersingel gelongeerd :D Prachtige imitatie van een hert :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:54

:') _O-

Ah een hert, die heb ik ook een! Wel braaf verder?
Ik heb zojuist voor het eerst de lange lijnen eraan gedaan, viel op zich nog niet tegen. Hij is wel iets te flexibel met z'n hals eigenlijk om het zo maar te noemen _O-

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:08

Haha ja viel me eigenlijk wel mee ;) ik hoop het vanavond voor de 2e x te kunnen doen.

Het valt me heel erg mee dat het zo "gemakkelijk" gaat. Ik heb dit nog nooit eerder zelf gedaan en ik vind het leuk :D (naar mijn idee gaat het goed :')

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:21

Haha leuk hoor een hertje Wordt wat als je er voor het eerst op gaat :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:34

Ik heb vandaag met de lange lijnen de overstap gemaakt van longeersingel naar zadel! Hij kende het zadel al wel hoor, dus dat ging allemaal prima. We hadden wel een spannend momentje, want de kudde bedacht om tijdens mijn les in volle galop terug naar voren te stormen (de bak ligt langs het pad waar de paarden de hele dag overheen kunnen lopen van de stal naar het land). Dat was natuurlijk rete spannend, dus toen had ik een soort arabier i.p.v. een quarter, haha. Maar hij deed het verder zo braaf, ik ben nog steeds helemaal trots :D Hopelijk is hij, als ik weer onder het zadel met hem aan de slag ga, net zo relaxed!

Volgens mij zit het "hertje" zijn ook een beetje in het weer, ik hoor iedereen er nu over, ook de mensen die niet met een jong paard bezig zijn ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:47

Nou blijkbaar heeft mijn opmerking wel effect gehad want bovenstaande posts zijn veel meer reacties op elkaar dan monologen :D

ReadTheRulez schreef:
Helaas krijgen we nu dan allemaal reacties die niet interresant voor het topic zijn ? :')

Ik heb vorige week voor het eerst met longeersingel gelongeerd :D Prachtige imitatie van een hert :')

Je bedoelt met de rug bol en bokken?

@joyce klinkt goed! Maar waarom aan de lange lijnen met zadel?

Hier net even gelongeerd met singel en hoofdstel. Volgende week gooi ik het zadel erop *\o/* benieuwd hoe dat zal gaan.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:08

En met 4 benen de lucht in. Bokken doet ze eigenlijk niet echt :)

Gister voor de 2e x met long.s gelongeerd en ze had nog wel spanning maar het ging al veel beter dan de 1e x :)

Zijn er hier ook mensen die hun paard toch verkocht hebben, eenmaal beleerd? Wegens geen klik hebben met rijden? Ik heb een schat van een paard maar ik ben heel benieuwd of zij en straks ook samen kunnen rijden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:14

Nee, ik niet. Zou ook geen paard kunnen noemen waar ik goed mee over weg kan, maar waar ik niet fijn mee kan rijden. Andersom wel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:03

Hinke schreef:

Hier net even gelongeerd met singel en hoofdstel. Volgende week gooi ik het zadel erop *\o/* benieuwd hoe dat zal gaan.

We werken via een soort "stappenplan" waarmee mijn instructrice altijd haar paarden beleerd. Ondanks dat m'n paardje heel veel dingen al kent, bleef hij het sturen en halthouden onder het zadel heel lastig vinden. Daarbij begon hij toen ook nog te puberen, waardoor rijden zonder stuur en rem tijdelijk niet zo handig was en daarom heb ik besloten om een stapje terug te doen en gewoon het stappenplan van mijn instructrice vanaf het begin te volgen (doordat Philo al veel kent, kunnen we steeds al vrij snel een stap verder). Het idee is:

- Grondwerk/longeren/desensibiliseren
- Wennen aan lange lijnen
- Lange lijnen vastmaken aan het halster (Dually Halster van Monty Roberts) en door de longeersingel halen
- Als dat goed gaat leg je het zadel erop (je paard moet dan natuurlijk al wel wat gewend zijn aan het zadel), de beugels maak je aan elkaar vast door er een touwtje o.i.d. doorheen te doen, dat gaat dan onder de buik van je paard door. De lange lijnen maak je vast aan het halster en je haalt ze door de beugels heen. Je paard went dan aan het geklapper van de beugels, het gevoel van het zadel en je kan ook een soort van "drijven" met de lijnen. Doordat de lijnen door de beugels zitten, voelt je paard namelijk al wat druk op de plek waar je been straks komt te liggen.
- Daarna gaat er een ruiter op, paard blijft dan nog wel even vast, waardoor je paard de link gaat leggen met de aangeleerde hulpen terwijl er een ruiter op zit. En je kan dan nog wat extra hulp krijgen van de persoon op de grond, die kan je paard wat bijsturen, of ingrijpen als er iets mis gaat.
- Als laatste stap klik je het paard los en kan je zelf aan de slag

Philo vindt het heel erg leuk en ik vind het ook heel leuk om op deze manier met hem te werken!

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:43

Caroline52 schreef:
Je weet toch dat je met het trainen van een jong paard moet vallen en opstaan. Nou deze keer moest m'n paard vallen en opstaan... Dus paardje op de grond en in er naast :+ gelukkig geen schade behalve een schrammetje op zijn kin en voor mij een blauwe plek en een shaafwondje :\

Oeps hoe kwam dat? Je hebt het letterlijk genomen :+

ReadTheRulez schreef:

Gister voor de 2e x met long.s gelongeerd en ze had nog wel spanning maar het ging al veel beter dan de 1e x :)

Zijn er hier ook mensen die hun paard toch verkocht hebben, eenmaal beleerd? Wegens geen klik hebben met rijden? Ik heb een schat van een paard maar ik ben heel benieuwd of zij en straks ook samen kunnen rijden

Sterker nog, ik heb er twee staan of ik twijfel of ze ooit aan mijn verwachtingen kunnen voldoen in de sport. Dus we rijden ze nu door en beslissen daarna of het blijvertjes zijn of niet. Je hebt nou eenmaal een doel voor ogen en die moet voor het paard en jou realistisch zijn.

Is dat het niet, doe je elkaar geen plezier.

-----

Wij hadden vandaag cross in Amsterdam. Eerste outdoor cross en voor het paard. Gister met lopen ging ik twijfelen, deze cross stond aanzienlijk hoger dan een normale bb cross. Dus een andere ruiter geregeld die meer met zekerheid zou kunnen rijden.

Als ik ga twijfelen, dan komt dat in dit leer proces niet ten goede voor het paard.

Helaas dacht paard anders over onze plannen, dus ze lag voor het inspringen er al vanaf. :+
Uiteindelijk toch gestart en doel was rondkomen.

En ze is rond gekomen, wel veelste langzaam, alles de eerste keer geweigerd en tweede keer er pas overheen. Maar wel voor het eerst alleen op pad zonder andere paarden! Dus al met al trots.

Afbeelding

Afbeelding

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:45

joyce2 schreef:
Hinke schreef:

We werken via een soort "stappenplan" waarmee mijn instructrice altijd haar paarden beleerd. Ondanks dat m'n paardje heel veel dingen al kent, bleef hij het sturen en halthouden onder het zadel heel lastig vinden. Daarbij begon hij toen ook nog te puberen, waardoor rijden zonder stuur en rem tijdelijk niet zo handig was en daarom heb ik besloten om een stapje terug te doen en gewoon het stappenplan van mijn instructrice vanaf het begin te volgen (doordat Philo al veel kent, kunnen we steeds al vrij snel een stap verder). Het idee is:

- Grondwerk/longeren/desensibiliseren
- Wennen aan lange lijnen
- Lange lijnen vastmaken aan het halster (Dually Halster van Monty Roberts) en door de longeersingel halen
- Als dat goed gaat leg je het zadel erop (je paard moet dan natuurlijk al wel wat gewend zijn aan het zadel), de beugels maak je aan elkaar vast door er een touwtje o.i.d. doorheen te doen, dat gaat dan onder de buik van je paard door. De lange lijnen maak je vast aan het halster en je haalt ze door de beugels heen. Je paard went dan aan het geklapper van de beugels, het gevoel van het zadel en je kan ook een soort van "drijven" met de lijnen. Doordat de lijnen door de beugels zitten, voelt je paard namelijk al wat druk op de plek waar je been straks komt te liggen.
- Daarna gaat er een ruiter op, paard blijft dan nog wel even vast, waardoor je paard de link gaat leggen met de aangeleerde hulpen terwijl er een ruiter op zit. En je kan dan nog wat extra hulp krijgen van de persoon op de grond, die kan je paard wat bijsturen, of ingrijpen als er iets mis gaat.
- Als laatste stap klik je het paard los en kan je zelf aan de slag

Philo vindt het heel erg leuk en ik vind het ook heel leuk om op deze manier met hem te werken!

Klinkt leuk :) Heeft je instructrice dat zelf bedacht? Maar je hebt dus eigenlijk al eens op je paard gereden? Dan kan ik me voorstellen dat je het zo aanpakt. Bij een helemaal groen paard zou ik het toch wat eng vinden om met zadel aan de lange lijnen te werken.

Kletskous: de cross in het Amsterdamse bos! Stoer! Vorig jaar was ik er als vrijwilliger en zag toen ook ontzettend veel weigeraars en paarden die niet meer verder wilden. Vooral dat stuk bij het inrijden waar het nogal open is vinden paarden nogal eng. Wel goed dat je hem uitgereden hebt :)

ReadTheRulez schreef:

Ik weet nog niet gaat lopen met die van mij maar als ik er geen klik mee heb mag hij weer weg. Alleen mijn schimmeltje die ik al vanaf haar geboorte heb zal ik nooit weg doen, maar met alle andere paarden die ik zal rijden zal dit niet het geval zijn. Als je geen klik hebt gaat het je toch alleen maar frustraties geven.
Maar ik ben wel benieuwd: Is er een reden waarom je nu al twijfelt? Of heb je er al op gereden?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:14

Nee ze is nog niet beleerd.
De reden dat ik over die mogelijkheid nadenk is omdat ik geen heel dappere ruiter ben. En het is gewoon niet te voorspellen hoe zij zich gaat ontwikkelen onder het zadel. Haar karakter is verder supers <3

Maar ik heb ook zoiets van we moeten beide ook tot ons recht komen met het rijden. Is het niet samen dan is het helaas zonder elkaar. Dat zou ik toch wel spijtig gaan vinden, dus we gaan gewoon ons best doen! :)) Er zijn vele wegen die naar rome rijden :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:49

Ik kom ook even binnenvallen, hoii!

Ik heb net de kans gekregen om aan de slag te gaan met een groene Tinker van 4 jaar. Dus helemaal vanaf de basis op gaan bouwen.
Ik heb hiervoor een ander paard in- en doorgereden, dus ik heb een klein beetje (maar dan ook echt een klein beetje) ervaring.

De bedoeling is wel dat ik actief met haar aan de slag ga en dat ze dan ook onder het zadel komt als ze er klaar voor is. We nemen de tijd dus :)

Ik ben nu nog maar een keer met haar bezig geweest, met 'freestylen' of hoe ik maar moet noemen. Stuk van de bak afgezet en loswerken.
Bij nader inzien denk ik dat het goed is om eerst terug te gaan naar het wandelen/leiden, of niet?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:49

ReadTheRulez schreef:
De reden dat ik over die mogelijkheid nadenk is omdat ik geen heel dappere ruiter ben. En het is gewoon niet te voorspellen hoe zij zich gaat ontwikkelen onder het zadel. Haar karakter is verder supers <3

Maar ik heb ook zoiets van we moeten beide ook tot ons recht komen met het rijden. Is het niet samen dan is het helaas zonder elkaar. Dat zou ik toch wel spijtig gaan vinden, dus we gaan gewoon ons best doen! :)) Er zijn vele wegen die naar rome rijden :)

Gewoon rustig aan beginnen met zadelmak maken en in/door rijden, je ziet vrij snel erna of je een klik hebt of niet. Nu vooral nog geen zorgen om maken, zo band moet ook groeien. ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:25

xChanelx schreef:
Ik kom ook even binnenvallen, hoii!

Ik heb net de kans gekregen om aan de slag te gaan met een groene Tinker van 4 jaar. Dus helemaal vanaf de basis op gaan bouwen.
Ik heb hiervoor een ander paard in- en doorgereden, dus ik heb een klein beetje (maar dan ook echt een klein beetje) ervaring.

De bedoeling is wel dat ik actief met haar aan de slag ga en dat ze dan ook onder het zadel komt als ze er klaar voor is. We nemen de tijd dus :)

Ik ben nu nog maar een keer met haar bezig geweest, met 'freestylen' of hoe ik maar moet noemen. Stuk van de bak afgezet en loswerken.
Bij nader inzien denk ik dat het goed is om eerst terug te gaan naar het wandelen/leiden, of niet?

Wij zijn juist begonnen met het loswerken. Even inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt en als voorbereiding op andere oefeningen die op de cirkel gaan plaatsvinden (op de cirkel en er weer vanaf tijdens het grondwerk, maar ook richting het opzetten van de dubbele lange lijnen). De hulpen vanuit het loswerken gaan ook weer van pas komen bij het aanleren van de hulpen onder het zadel (zeker voorwaarts gaan).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:41

@Hinke: Het is natuurlijk niet zo beknopt als het er staat ;) En je paard moet natuurlijk eerst gewend zijn aan het zadel, voor je met lange lijnen en zadel aan de slag kan gaan. Maar dat valt eigenlijk weer onder het puntje longeren/desensibiliseren!

Ik weet niet of mijn instructrice dit zelf heeft bedacht, maar dit is de manier waarop ze het zelf aanpakt met haar jonge paarden en met de jonge paarden van haar klanten. Aangezien ik er veel goede verhalen over heb gehoord en m'n instructrice mooie resultaten neer heeft gezet met haar paardjes, leek het me de moeite waard om het met m'n eigen paard ook te proberen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:21

ReadTheRulez schreef:

Herkenbaar!! Ik ben zelf ook zo'n ruiter, durf bijna niks. En toch mijn eigen paard beleerd en ingereden (en binnenkort mss zelfs de tweede). Een flegmatiek paard is dat op z'n derde ook al. Dus gewoon ff afwachten idd hoe ze onder het zadel is :) En als het niet klikt gewoon de knoop doorhakken.

@ joyce hopelijk pakt het goed uit voor je paard! Klinkt iig alsof het al goed werkt voor je.

@chanel geen idee! Ik doe niet aan freestylen of loswerken :)

Hier heeft Paard het zadel al op gehad. Binnenkort hier eens een foto plaatsen. Ze geeft nergens om en ik merk dat ik daardoor alles snel wil. Heb voor mezelf de grens gesteld- niet vaker dan 2 x per week ermee bezig, max 20 min. Beter te langzaam dan te snel :)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:28

Ik heb het juist andersom Hinke, ik heb mezelf als doel gezegd 2 tot 3 x per week te longeren omdat ik het anders steeds uitstel, ivm drukte. Dus is dat mijn stok achter de deur om wel genoeg met haar te doen.

Wat ik wel merk is dat ik soms geiriteerd/teleurgesteld ben over iets. Terwijl ik dan even later denk; oja alles op zijn tijd. En dan gaat het weer goed :=

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:23

Ook ik val weer even binnen. Heb het zo druk gehad dat ik alleen af en toe kon meelezen, maar niet aan schrijven toe kwam.

Ik zag de opmerking voorbij komen over het niet reageren op anderen. Inderdaad komt dat wel voor en ik ben daar ook schuldig aan. Ik zoek ook eigenlijk “lotgenoten” die op hetzelfde niveau zitten als dat wij zijn met het paardje. Niet dat de rest me niet interesseert, maar daar heb ik gewoon vaak geen antwoord op, ik kijk wel met plezier naar de geplaatste foto’s. Het is ook best moeilijk om elkaars paarden te vergelijken in dit topic, omdat de leeftijden nogal verschillen. Sommige moeten nog beginnen met wennen aan een jong paard, terwijl andere al volop aan het springen zijn :D

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:40

Ik zie weer nieuwe meekletsers :) gezellig!
Mooie uitdaging XChanelX en inderdaad ben je er niet met loswerken, weet ik uit eigen ervaring.
Longeren voor de conditie ook niet echt, maar dat ligt ook een beetje aan het paard en de leeftijd denk ik. Een 4 jarige heeft hopelijk wat meer concentratievermogen dan een 3-jarige :D

Geduld is inderdaad wel verstandig Hinke, soms moet je de oefeningen blijven herhalen voor ze aan iets nieuws toe zijn, hoe saai dat ook kan lijken. Later heb je er profijt van.
Ik moet toegeven dat ik ook niet zoveel geduld heb en me iedere keer door Rianne van 15 laat terugzetten. Tja er moet iemand verstandig zijn :+

Wij zijn na de opfok (augustus vorig jaar) eerst een aantal maanden bezig geweest met heropvoeden, de taal leren begrijpen van het paard en hij aan onze gewoontes. Veel grondwerk, bepalen van het leiderschap. Stilstaan, wegsturen en dat soort dingen. En dat is best ingrijpend en kost veel tijd. We zijn nu 8 maanden verder en nog is het een bijna dagelijkse strijd om hem achter ons te laten lopen. Dominantje :P

Ondertussen is er ook begonnen met zadelmak maken (rond kerst) en dat was op zich een fluitje van een cent na al dat grondwerk. In 1 dag kon het zadel erop en een ruiter, los rondstappen en draven aan de longe.
Ook een buitenritje in stap tussen brave andere paarden is al een feit. Maar daadwerkelijk rijden in de bak is toch een heel ander verhaal, dat moeten we nog opbouwen. Daar vind ik een 3 jarige eigenlijk nog te jong voor. Zowel veel longeren als rijden in een bak met teveel korte rondjes lijkt me gewoon niet goed zolang de groeischijven nog niet gesloten zijn. Dat hebben we dus nog even uitgesteld.
Wel oefenen met lange lijnen, veel wandelen, hij loopt sinds dit weekend ook mee naast de fiets. Rechtuit, stap, draf en stilstaan op commando.

Daarnaast hebben we schriktraining gedaan. Maar bij alles wat we doen blijkt dat zijn concentratie na een half uur ver te zoeken is. Hij wordt ongeduldig en lastig, rukt zich los en gaat lopen klieren. Dit paard is duidelijk nog niet toe aan teveel werk. Zet je toch door, dan breek je de vertrouwensbank en ben je verder van huis.

Hij gaat dan ook terug het land in deze zomer. 3 Maanden doorgroeien en zijn hoofd leegmaken. We kijken in oktober wel verder, dan is hij ook bijna 4 en kan hij van de kleuterklas naar de basisschool ;)
Maar de komende 3 maanden bouwen we nog lekker op en wisselen we de vrije dagen in de paddock en straks hopelijk in de wei af met afwisselend werk.