Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:15

Wat moet er dan nog langer ontwikkelen vuurneon? Van binnen ziet je nieuwe driejarige er hetzelfde uit als die ene die je nu al beleerd hebt.

Verder eens met VogeltjeM. Waarom de haast? Als de KNHS pas vanaf 8 jaar paarden toelaat op het wedstrijdterrein gaan wij dan ook allemaal dan pas rijden? Ik krijg altijd het idee dat men kijkt naar wanneer wat mag in plaats van wanneer wat kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:18

Dat bekijk ik dan wel; speelt meer mee dan alleen groeischijven natuurlijk. Mijn pony was bv ook echt al puppy af en zadel en ruitermak maken was een eitje. Ik had geen haast, waarom zou ik haast moeten hebben :? Ik vond het goed zo en paard reageerde er ook harstikke top op. Al zou de knhs zeggen pas vanaf 10 op wedstrijden, prima maar ik verander niets en kijk naar wat ik goed vind voor mijn paard. Ik heb geen ambitie :n wil gewoon lekker ontspannen buitenritten maken aan de lange teugel.

Ik bekijk het gewoon per paard. Ook wel eens een 3 jarige gehad die overduidelijk nog niet klaar was om ingereden te worden: prima, kijken later wel weer. Het is voor mij niet: oh, paard is 3 hoppa je moet ingereden worden. Elk paard zijn/haar eigen plan van aanpak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:33

Wanneer is voor jou een paard klaar dan??
Hoe zegt hij jou dat??

Lichamelijk kun jij niet bepalen, want geen enkel paard is met 3 klaar met groeien,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:35

midgie schreef:
Wanneer is voor jou een paard klaar dan??
Hoe zegt hij jou dat??

Lichamelijk kun jij niet bepalen, want geen enkel paard is met 3 klaar met groeien,

Die vraag kun je ook aan jezelf stellen :) want geen enkel paard zal zeggen 'joh, gooi het zadel er maar op'. Als je moet wachten tot een paard het zelf komt vertellen, zal de Ruitersport snel uitgestorven zijn :')

Ik vond dat het moment daar was, net een ander dat zou bepalen voor zichzelf en zijn/haar paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:40

Tuurlijk kan je je indenken dat het problemen kan geven door al zo vroeg erop te gaan (en nogmaals, ik ben er zelf ook geen voorstander van), maar feitelijk gezien is een paard uberhaupt niet gebouwd om op te gaan zitten, dus hoe je het ook went of keert, ook als je laat inrijdt, doe je iets wat tegennatuurlijk is en mogelijk schade geeft (rug/benen). Als je daar echt zo fel tegen bent, ben ik van mening dat je er uberhaupt niet op zo moeten gaan zitten, ook niet als ie dan ouder is, omdat ie dan wel volgroeid is.

Daarbij het zijn en blijven dieren, die ook nog eens prooidieren zijn, en dus vaak ongelovelijk veel pijn verdragen voordat ze uberhaupt maar iets laten merken, dus qua inrijden, ongeacht de leeftijd, het paard kan niet letterlijk vertellen dat ie er klaar voor is, dat is een inschatting die je als eigenaar moet maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:42

IK hoef die vraag niet aan mezelf te stellen, want ik vraag hem aan jou,
Idd een paard is niet gemaakt om op te zitten, de rug kan jou namelijk niet dragen, daar zulje het paard voor moeten trainen, ook een recreatie paard.
Maar hoe bepaal jij dan of een 3 jarige klaar is , wat voor voor bereiding heb je zo,n dier gegeven??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:48

midgie schreef:
Idd een paard is niet gemaakt om op te zitten, de rug kan jou namelijk niet dragen, daar zulje het paard voor moeten trainen, ook een recreatie paard.
Maar hoe bepaal jij dan of een 3 jarige klaar is , wat voor voor bereiding heb je zo,n dier gegeven??

Natuurlijk stel je toch ook die vraag aan jezelf als je een paard gaat inrijden? Want of het nou met 3 is of met 10; je stelt de vraag aan jezelf of je er goed aan doet op dat moment om te gaan inrijden. Hoe bepaal je dat een paard van 10 er wel klaar voor is? Je kijkt goed naar het dier, kijkt wat het aankan etc. Dat is niet leeftijdsgebonden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:50

darkadia schreef:
Tuurlijk kan je je indenken dat het problemen kan geven door al zo vroeg erop te gaan (en nogmaals, ik ben er zelf ook geen voorstander van), maar feitelijk gezien is een paard uberhaupt niet gebouwd om op te gaan zitten, dus hoe je het ook went of keert, ook als je laat inrijdt, doe je iets wat tegennatuurlijk is en mogelijk schade geeft (rug/benen). Als je daar echt zo fel tegen bent, ben ik van mening dat je er uberhaupt niet op zo moeten gaan zitten, ook niet als ie dan ouder is, omdat ie dan wel volgroeid is.

Daarbij het zijn en blijven dieren, die ook nog eens prooidieren zijn, en dus vaak ongelovelijk veel pijn verdragen voordat ze uberhaupt maar iets laten merken, dus qua inrijden, ongeacht de leeftijd, het paard kan niet letterlijk vertellen dat ie er klaar voor is, dat is een inschatting die je als eigenaar moet maken.

Amen! En met jou ook vuurneon!

2 is wat mij betreft te vroeg. Dan mogen ze van mij nog lekker op de wei. Ik ben ook geen sportvrouw en heb paarden voor mijn plezier. Ik ben van plan over twee jaar een veulen te fokken en zal die op 3/4 op het gemakje beginnen opleren. Niet vroeger, maar ook niet later. En als jullie mij daardoor een slechte paardeneigenaresse vinden, spijtig voor jullie dan (mijn beestje krijgt alle zorgen die ze nodig heeft en staan eerder DA's en osteo's teveel dan te weinig bij, ze is net geopereerd geweest zelfs na een lange zoektocht wat er mis mee was waarbij verschillende vakmensen zeiden dat "er medisch niks mis mee was")
Werk zal ook lichtjes opgebouwd worden, 3x per week max een halfuurtje en ze staan heel de dag in de wei (het is de bedoeling om ze binnen een jaar zelfs 24/7 op de wei te hebben met continu beschikking over ruwvoer).

Je zegt: zoek een paard van 6 als je niet wilt wachten.
Succes met een 6-jarige te vinden die niet op 3/4 is ingeleerd... Je mag ze mij komen aandragen want ze zijn zéér zeldzaam. Tenzij je een fokmerrie koopt en die zelf gaat inleren.
Dan beleer je ze zelf niet op 3-jarige leeftijd, maar dan heeft gewoon iemand anders het gedaan. Wat is het verschil?
Ik ken vele oude paarden die op hun 3 zijn opgeleerd en als 20'er er nog steeds zeer goed uitzien en lange ritten maken.

Ik zal het zelfs nog anders formuleren. Ik heb liever een paard dat op 3/4 stilletjes opgeleerd wordt door een bekwaam ruiter, dan een paard dat op 6 opgeleerd wordt door een recreatieruiter die alleen bosje wilt rijden en verder zijn paard geen deftige achtergrond geeft om zichzelf goed te kunnen dragen (met alle respect naar de recreatieruiters, maar 90% van de recreatieruiters hier in BE is losse teugel, lekker kop in de lucht en rug weggedrukt tot en met. Denk dat dat schadelijker is...)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:03

xLes, maar hoeveel ruiters die er met 3 op springen zijn bekwaam? Hoeveel topics hier op bokt kom je niet tegen van mensen die gewoon maar wat doen. Net zoals de recreatieruiters die hun paarden niet goed opleiden zijn er de ruiters die met inrijden maar wat aanmodderen. Ik heb geen cijfers maar gevoelsmatig zit er voor mij weinig verschil in de aantallen misschien pakt het wel negatief uit voor de zadelmakmakers.

Overigens is het met weggedrukte rug lopen ook erg populair in de wedstrijdring met paarden van alle leeftijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:06

Selka, geldt natuurlijk voor alle mensen die paarden inrijden. Dat hangt niet samen met leeftijd paard, maar met kundigheid ruiter. Kan natuurlijk ook na die tijd nog helemaal fout gaan door een incapabele ruiter, ziet genoeg topics voorbij komen van paarden die mogelijk gewoon goed zijn ingereden maar daarna in handen komen van ruiters die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:12

Ik veronderstel dat de doorsnee wedstrijdruiter toch iets ambitie heeft om deftig te rijden, en anders hoort die niet plaats in de wedstrijdring. De ruiters op iets of wat redelijk niveau (M/Z of hoger) in BE hebben toch wel een degelijke zit. Véél beter dan de doorsnee bosruiter die het echt niet kan schelen hoe hij erop zit en zijn paard loopt, als hij maar lol heeft in het bos.

Ik zeg ook al jaren dat ze het in de wedstrijdring véél strenger moeten aanpakken.
Zelfs op GP niveau zie ik nog steeds paarden met veel te weinig achterhandgebruik. Erg vind ik dat! Wedstrijden moeten terug meer naar hoe men hoort te rijden, niet ipv de wauw-factor "om het hoogste beentje opgooien"

Maarja ben dan ook meer klassiek dressuur ingericht wat dat betreft... Ik heb een merrie van 10 die ik nu een halfjaar heb en wij zijn nog lekker relax bezig met activiteit, achterhandgebruik, ruggebruik. Het moeilijkste dat we doen is een stukje schouderbinnen of wijken en een sprongetje. Vooral veel overgangen en wendingen om ze aan het been te krijgen, soepelheid is al dik in orde, en verder rechtrichten natuurlijk. Ze moet eerst leren actief te lopen zonder elke pas daarvoor een beenhulp nodig te hebben, pas dan kunnen we verdergaan met andere dingen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:17

Helemaal met vuurneon eens.
Een paard inrijden is veel meer dan met je achtrrste op de rug zitten.

Hoe je iets doet is ook een wereld van verschil.
Tussen rijden en rijden zit een verschil in van heb ik jou daar.
Ook de bodem... gewicht ruiter en ruitertechniek heeft allemaal met ontwikkeling te maken. Of die gehindrrd word of niet.
En niet te spreken wat lange uren op stal staan doet met de gewrichten van een jong paard.
Dat mogen ondrzoekers wel eens dichterbij uitzoeken.

Ipv ruiters die 3 jarigen inrijden over 1 kam te scheren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:24

Klopt vuurneon, dat ben ik helemaal met je eens!

xLex, zelf ben ik ook klassiek gericht en ik vind juist dat veel ruiters niet genoeg aan het correct lichaamsgebruik werken, ook in de wedstrijdring. De opbouw van onze knhs proeven is al raar en zo krijg ik het beeld dat dressuur vaak het aanleren van een trucje is.

En dit is ook meteen waarom ik die van mij niet met drie beleerd heb. Zij zijn fysiek nog niet klaar om hun lijf te gebruiken op een manier welke optimaal is voor het dragen van de ruiter. Wanneer dit wel is? Weet ik nog niet. Ik ben er nog niet uit

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:27

Ik vind dat het aan het paard licht. De ene is op zn 3e er wel klaar voor en de ander pas op zn 7e..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:30

Selka en dat is ook het belangrijkste: je niet laten leiden door anderen, maar voor jezelf en paard denken 'ja, nu is het zover'.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:37

Ik heb deze discussie bijgelezen en nu zit ik eigenlijk met een vraag.
Wellicht een beetje offtopic omdat het hier eigenlijk over het paardrijden gaat, maar zouden degenen die zeggen dat ze hun paard bijvoorbeeld niet voor een jaar of 6 in willen rijden hem/haar wel al eerder beleren voor de kar?

Ik zie namelijk vaker dat paarden eerst beleerd worden voor de kar en later pas ingereden worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:58

Ja, dat zou ik wel zien zitten vanaf een jaar of 3/3.5 :) afhankelijk van hoe het mentaal gesteld is met het paard. Lijkt mij een fijne manier om conditie en alvast wat spieren op te bouwen. Helaas staat een kar niet hoog genoeg op mijn financiële prioriteitenlijstje :') mijn paarden zouden er geknipt voor zijn..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:56

vuurneon schreef:
midgie schreef:

Natuurlijk stel je toch ook die vraag aan jezelf als je een paard gaat inrijden? Want of het nou met 3 is of met 10; je stelt de vraag aan jezelf of je er goed aan doet op dat moment om te gaan inrijden. Hoe bepaal je dat een paard van 10 er wel klaar voor is? Je kijkt goed naar het dier, kijkt wat het aankan etc. Dat is niet leeftijdsgebonden.

Een paard van 10 is in elk geval helemaal lichamelijk uit gegroeid, die van 3 niet,
Je kan idd goed naar het dier kijken, maar je kijkt hem niet uitgegroeid op zijn derde

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:06

@midgie
en kinderen die sporten zijn vaak gezonder Dan kinderen die dat niet doen. Waarom zou je met een paard Dan wachten tot het volledig uitgegroeid is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:14

saddledancer schreef:
@midgie
en kinderen die sporten zijn vaak gezonder Dan kinderen die dat niet doen. Waarom zou je met een paard Dan wachten tot het volledig uitgegroeid is?

nou....mijn (stief)kleindochter turnt.Op hoog nivo.Trained 9 uur in de week.Is 14 jaar,zit nog geen tiet op en is nog niet ongesteld.
Kijk eens naar die Russische meisjes die turnen,het zijn allemaal kleine muggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:15

geerke schreef:
saddledancer schreef:
@midgie

nou....mijn (stief)kleindochter turnt.Op hoog nivo.Trained 9 uur in de week.Is 14 jaar,zit nog geen tiet op en is nog niet ongesteld.
Kijk eens naar die Russische meisjes die turnen,het zijn allemaal kleine muggen.

Maar dan wordt het weer vergeleken met 'topsporters' en niet met diegene die voor hun gezondheid sporten. Want dán wordt het weer ongezond, maar gewoon een paar uurtjes per week trainen niet hoor. :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:21

Wat deetjeeuh zegt :j
9 uur per week trainen met een jong paard is ook wel een beetje teveel van het goede natuurlijk. Maar vergelijk het met een meisje die 2 tot 4 uurtjes per week lekker een potje recreatief gaat hockeyen of harlopen (lekker rennen, nog geen hele ingewikkelde oefeningen, conditie en spier opbouwen) dat is toch zeker een gezonder kind Dan eentje die de hele dag een beetje stilstaat, soms wat rondsjokt, de hele dag door eet, en Dan zo af en toe eens een kwartiertje buiten speelt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:23

saddledancer schreef:
@midgie

Overbelasting op een niet uit gegroeid lichaam geeft schade, een kind word ook niet overbelast maar de sport word aan het kind aan gepast.
Je kan zeker wat doen met je paard , je kan hem helemaal opleiden vanaf de grond, maar de belasting van een ruiter kan gewoon schade toebrengen en dat gebeurd ook , ik denk dat er eens wat meer ruiters zich in het paard zijn moeten verdiepen.
Want ik moet onderbouwen waarom je niet op een 3 jarige moet gaan zitten, maar wat is de rede waarom je op een niet uitgegroeid dier gaat zitten, ik zou me schuldig voelen, maar het gaat dus niet om het paard , maar om de ruiter, dus het paard is gene huisdier maar een ding en als hij op is gooi je hem weg , we gaan uit ons dak als een hond aan een boom word gebonden en als paard wat net veulen af is al gereden gaat worden is dat normaal , ja beide vind is schandalig zoals het topic genoemd is

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:25

Ik vind dat met dat kind dat af en toe eens sport geen goede vergelijking. Een kind dat lekker sport (zonder grote druk) is i.m.o. hetzelfde als een paard dat bij een goede huisvesting lekker in een kudde beweegt/ravot/rent/whatever. Wij gaan het, door erop te gaan, belasten. Daarbij heb je, naast die geforceerde belasting, ook nog te maken met de wetten der natuurkunde. Iets dat nog niet stevig is gaan belasten met gewicht, wat gebeurt er dan logischerwijs? Forcering, beschadiging. Een heel andere belasting dan wanneer het zonder dit gewicht zou doorgroeien. Daarom vind ik de vergelijking met jonge turners (op hoog niveau) passender.

Omdat wij geen wetenschappelijk onderzoek kennen, blijft het feitelijk mening tegen mening. Ik weet wel dat ik er voor mijn paard zijn 5e jaar in ieder geval niet opzit. Voor mij schuilt er overtuiging genoeg in wat ik hiervoor noemde en ik neem daarbij liever het zekere voor het onzekere. Naar mijn mening kan het logischerwijs gewoon niet dat een paard hier geen nadelen aan ondervindt, groots of minder groots.

Andere vergelijking: met een jonge hond niet gaan fietsen of traplopen, omdat hij nog niet is volgroeid in zijn gewrichten/pezen/skelet. Exact hetzelfde i.m.o.

In mijn ogen blijft dit echt het goedpraten, bewust of onbewust, van iets dat we een dier aandoen voor onze eigen goesting.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 16-06-15 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:26

saddledancer schreef:
Wat deetjeeuh zegt :j
9 uur per week trainen met een jong paard is ook wel een beetje teveel van het goede natuurlijk. Maar vergelijk het met een meisje die 2 tot 4 uurtjes per week lekker een potje recreatief gaat hockeyen of harlopen (lekker rennen, nog geen hele ingewikkelde oefeningen, conditie en spier opbouwen) dat is toch zeker een gezonder kind Dan eentje die de hele dag een beetje stilstaat, soms wat rondsjokt, de hele dag door eet, en Dan zo af en toe eens een kwartiertje buiten speelt?

Een kind geeft zijn grenzen aan een paard vaak niet , die moet het doen anders is hij aan het puberen , ik zou eerder zeggen hij is aan het kleuteren dus nog te jong