Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
midgie schreef:Wanneer is voor jou een paard klaar dan??
Hoe zegt hij jou dat??
Lichamelijk kun jij niet bepalen, want geen enkel paard is met 3 klaar met groeien,
midgie schreef:IK hoef die vraag niet aan mezelf te stellen, want ik vraag hem aan jou,
Idd een paard is niet gemaakt om op te zitten, de rug kan jou namelijk niet dragen, daar zulje het paard voor moeten trainen, ook een recreatie paard.
Maar hoe bepaal jij dan of een 3 jarige klaar is , wat voor voor bereiding heb je zo,n dier gegeven??
darkadia schreef:Tuurlijk kan je je indenken dat het problemen kan geven door al zo vroeg erop te gaan (en nogmaals, ik ben er zelf ook geen voorstander van), maar feitelijk gezien is een paard uberhaupt niet gebouwd om op te gaan zitten, dus hoe je het ook went of keert, ook als je laat inrijdt, doe je iets wat tegennatuurlijk is en mogelijk schade geeft (rug/benen). Als je daar echt zo fel tegen bent, ben ik van mening dat je er uberhaupt niet op zo moeten gaan zitten, ook niet als ie dan ouder is, omdat ie dan wel volgroeid is.
Daarbij het zijn en blijven dieren, die ook nog eens prooidieren zijn, en dus vaak ongelovelijk veel pijn verdragen voordat ze uberhaupt maar iets laten merken, dus qua inrijden, ongeacht de leeftijd, het paard kan niet letterlijk vertellen dat ie er klaar voor is, dat is een inschatting die je als eigenaar moet maken.
vuurneon schreef:midgie schreef:IK hoef die vraag niet aan mezelf te stellen, want ik vraag hem aan jou,
Idd een paard is niet gemaakt om op te zitten, de rug kan jou namelijk niet dragen, daar zulje het paard voor moeten trainen, ook een recreatie paard.
Maar hoe bepaal jij dan of een 3 jarige klaar is , wat voor voor bereiding heb je zo,n dier gegeven??
Natuurlijk stel je toch ook die vraag aan jezelf als je een paard gaat inrijden? Want of het nou met 3 is of met 10; je stelt de vraag aan jezelf of je er goed aan doet op dat moment om te gaan inrijden. Hoe bepaal je dat een paard van 10 er wel klaar voor is? Je kijkt goed naar het dier, kijkt wat het aankan etc. Dat is niet leeftijdsgebonden.
saddledancer schreef:@midgie
en kinderen die sporten zijn vaak gezonder Dan kinderen die dat niet doen. Waarom zou je met een paard Dan wachten tot het volledig uitgegroeid is?
geerke schreef:saddledancer schreef:@midgie
en kinderen die sporten zijn vaak gezonder Dan kinderen die dat niet doen. Waarom zou je met een paard Dan wachten tot het volledig uitgegroeid is?
nou....mijn (stief)kleindochter turnt.Op hoog nivo.Trained 9 uur in de week.Is 14 jaar,zit nog geen tiet op en is nog niet ongesteld.
Kijk eens naar die Russische meisjes die turnen,het zijn allemaal kleine muggen.
saddledancer schreef:@midgie
saddledancer schreef:Wat deetjeeuh zegt![]()
9 uur per week trainen met een jong paard is ook wel een beetje teveel van het goede natuurlijk. Maar vergelijk het met een meisje die 2 tot 4 uurtjes per week lekker een potje recreatief gaat hockeyen of harlopen (lekker rennen, nog geen hele ingewikkelde oefeningen, conditie en spier opbouwen) dat is toch zeker een gezonder kind Dan eentje die de hele dag een beetje stilstaat, soms wat rondsjokt, de hele dag door eet, en Dan zo af en toe eens een kwartiertje buiten speelt?