Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:25

Vervelend is dat angst he, ik weet er ook alles van... en als je ouder wordt, wordt dat alleen maar erger kan ik je vertellen. :o Heb verschillende vervelende ongelukken gehad met paarden, en heel wat keren in mijn leven opnieuw vertrouwen moeten opbouwen. Ups en downs horen erbij als je paarden hebt. Soms duren de downs wat langer, maar met positief blijven, oplossingen zoeken en geduld komen de ups wel weer.

Is het trouwens geen optie om je paard te laten castreren?

En ow ik heb zo'n hekel aan mensen die zeggen, gewoon rijden en niet zeuren. Dat helpt echt niet als je angst hebt. En mensen die hun paard beschouwen als een fiets met haar daar heb ik ook niks mee. Ik heb nu mijn paarden thuis staan maar toen ik nog op een pensionstal stond werd er ook altijd over mij gepraat omdat ik anders met mijn paarden omging dan anderen. Ik heb me er nooit iets van aangetrokken, en altijd netjes uitgelegd wat mijn visie is. Dat ze die niet begrijpen dat is hun probleem! Gewoon je eigen ding doen waar jij je goed bij voelt. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:36

Gewoon rijden werkt inderdaad niet wanneer je angstig bent geworden. Maar wat zovelen hier adviseren, een doodbraaf paard nemen werkt ook niet, ook die zal reactie op ts gaan geven en dan begint het weer van voren af aan. Ts, waarom gewoon niet een jaar met rijden stoppen, je dwingt jezelf maar dat haalt denk ik niet zoveel uit. Plezier is weg, verkoop je paard aan iemand die geen angsthaas is want ook een paard word daar zeer onzeker van.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:44

bigone schreef:
Gewoon rijden werkt inderdaad niet wanneer je angstig bent geworden. Maar wat zovelen hier adviseren, een doodbraaf paard nemen werkt ook niet, ook die zal reactie op ts gaan geven en dan begint het weer van voren af aan. Ts, waarom gewoon niet een jaar met rijden stoppen, je dwingt jezelf maar dat haalt denk ik niet zoveel uit. Plezier is weg, verkoop je paard aan iemand die geen angsthaas is want ook een paard word daar zeer onzeker van.

Ik denk juist dat een doodbraaf paard haar beter zou kunnen helpen. Maar dan liever eerst eentje van een ander, totdat je er echt aan toe bent om aan een nieuw avontuur te beginnen. En dan niet een jong paard, maar juist een wat ouder die echt braaf is. Verkopen ben ik het helemaal met Bigone eens.

Want ChocooPrins, hoe lang heb je je paard en hoe lang kan je al niet van hem genieten? Dit topic is, zo uit mijn hoofd, van 5 maanden geleden. Hoe lang wil je nog aanmodderen? Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, zoals ik al eerder had geschreven. Heb er echt alles aan gedaan. Medisch en qua rijden. Het alles mag, niets hoeft gedaan, aan de longe, door anderen laten rijden, in training gezet, etc. En ik was ondertussen 3 jaar verder en het was in grote lijnen alleen maar verslechterd. geloof me, dit gun je niemand. Emotioneel gezien, maar ook financieel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:46

Of ga erdoorheen door les te nemen aan de longe. Lekker stappen aan de longe met iemand in het midden die je erdoorheen kan praten.

Of het nu 1 keer, 10 keer of 100 keer nodig is. Dat maakt niets (meer) uit.

Aan de longe is de kans kleiner dat hij over de schouder kan uitbreken (extra stuur er aan dmv de longeur). En door dat weer veel te doen, krijg je het gevoel ongetwijfeld weer meer terug. Desnoods kun je in het begin de hulpen overlaten aan degene die de longe vasthoudt. Zodat je je "alleen" hoeft te "focussen" op je Eigen invloed op je paard.

@ Cardy, het topic is al wel zo oud, maar TS heeft lang lichamelijke problemen gehad met het paard. Volgens mij zijn de huidige "angstproblemen" nog niet eens zo oud.

TS: zit je angst helemaal in het feit dat je angst voor hem hebt, of komt een deel misschien ook nog voort uit het feit dat je bang bent dat hij "stuk" gaat als je eraan zit? (als je snapt wat ik bedoel)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:11

Leuk alle reacties heb aan elke reactie wel iets waar ik iets van kan gebruiken.

Plan van aanpak is besproken op stal. Donderdag aan de longe.
En ik ga het paard van de staleigenares rijden, ook lusitano ook gevoelig, maar niet zo snel van slag als de mijne. Ook consequent gereden, en al veel verder in africhting. Heb er al eens mee gereden als ik mijn merrie nog had, en hij was het paard waarvan ik dacht na mijn ritje. Nou rij zo slecht nog niet. Ik kan meer, dus verkopen die merrie en kijken voor iets makkelijkers. En dan maar een groenere hengst gekocht waarvan verleden niet bekend is haha! :+

Angst is al een lang probleem... Al met mijn vorige merrie. Maar na een week met mijn paard nu was dat al 100 keer minder. Dus dat is het stomme eraan.... En hij deed al altijd wel eens raar, zoals omdraaien, of opeens stoppen en zijn hoofd tussen zijn benen steken. Ook is hij nogal kietelachtig op je been. Dus sloeg wel eens naar mijn been. Maar kon zich als echte hengst zijnde opblazen en dan moet je opeens fel met je been durven doorkomen. En ik was dus gewoon niet bang van hem. En nu door die blessure en zijn extreme acties daarop dus echt wel. En dan nog was ik eerst gewoon begonnen en het ging goed. En dan begin hij opeens toch weer raar te doen, maar dan waren het zijn tanden waardoor hij niet reageerde zoals het hoort. En pas daarna had ik iets van, ik zie het niet meer zitten...
De nieuwe angst is enkele weken oud.
Als blijkt dat het toch niet opgelost geraakt, wel dan stap ik echt op geen paard meer. Want inderdaad ik zou elk paard onzeker maken zoals ik nu ben en ze gaan allemaal wel ergens profiteren.
Eigenlijk is dit paard een mooie kans om echt ontspannen te leren zitten. En die kans ga ik grijpen. Al is het geen garantie op succes. En ik ga zo snel of traag als ik wil.
Haha ja zal wel gespreksonderwerp zijn als ze me zullen zien aan de longe. Helemaal getikt geworden! Neen zit er eigenlijk echt niet mee. We lachen er waarschijnlijk allemaal samen mee op een dag. Bij ons op stal is iedereen anders. En iedereen gaat op een andere manier met zijn paard om. Maar we zijn allemaal wel dikke vrienden, en lachen gewoon met elkaar zijn fratsen en rarigheden. Alleen vinden ze mij wel erg vergezocht.... :=

Romacor ik ben voor beide bang. Voor zijn reacties in het bijzonder ben ik bang. Dat hij boos wordt en dan weer gaat bokken. Had er bij de blessure zodanig van geschrokken, en had er totaal geen controle over. En ik ben een controlefreak, dus alles waarbij ik controle verlies vind ik eng. En ik ben ook bang dat hij stuk gaat. Ik ben ook iemand die zodanig zijn best wil doen. En mijn paard haarfijn voor elkaar wil hebben. En ben nu ook bang dat ik zijn profiteren zal verwarren met zijn signalen als iets niet goed is...
Dusja vanalles. Bang van hem niet, want ik durf er wel op en rondstappen op de galoppiste lang de andere paarden die soms gek aan het doen zijn in de wei. Langs de merries. Maar wel bang van zijn soms boze reactie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:13

Wat een verhaal zeg! Mooi paard! Ik hoop dat jullie mooie stapjes vooruit kunnen maken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:59

Chocooprins, wat fijn om te horen. Succes en bedenk dat je er komt met 2 stapjes vooruit en weer eentje terug. Wat betreft het rijden aan de longe. Ik zag er ook tegenop. Was er iemand van stal toevallig op dat moment te kijken, die stond alleen maar mee te jubelen als het goed ging. Nu kan ik er hartelijk om lachen samen met die personen. Ik snap je gevoel helemaal. Hier ook een controlefreak. Dat moest ik nou net leren loslaten en ik ben er nog steeds mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:06

Lieve meid, het is dat west-vlaanderen nog een eindje rijden is. Anders zou ik zeggen, als je zin hebt, ik heb hier echt een goedzak staan waar je weer vertrouwen op kan en mag krijgen. Is afgelopen mei gecastreerd op de leeftijd van 6,5 jaar. Zag enorm op tegen de castratie, maar uiteindelijk wel heel erg blij mee. Het is nog altijd mijn gekke maatje, maar de scherpste randjes van het hengst-zijn, die zijn weg.

Het grote probleem is jouw zelfbeeld. Je kan het heus wel, maar je moet in jezelf geloven. Hij is medisch gezien in orde, hij heeft alleen geleerd dat jij onzeker bent. En het is normaal voor een hengst dat die dan even zelf de touwtjes gaat overnemen. Ik heb de mijne gecastreerd nadat hij dat ook 1x heeft geprobeerd met ontzettend veel circus erbij op wedstrijd. Ik heb die dag gezweet en gehoopt dat alles goed zou aflopen. Ik heb de angst en twijfel voelen opkomen, maar ik ben ze voor geweest.

Want ik ken jouw angst. Daar ben ik doorheen geweest met mijn merrie... Ik was op een bepaald moment al bang om nog maar in haar buurt te komen op stal of in het weiland als ze nukkig keek. Terwijl haar diva-gedrag voorheen nooit enige twijfel aan me heeft gegeven.
We zijn er doorheen geraakt, en ik heb mijn maatje terug gevonden in haar. Helaas is ze een half jaar nadien ingeslapen wegens zware darmschade door koliek.

Maar het kan. Je moet alleen de stap durven zetten om met jezelf aan de slag te gaan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:37

Lief van je Varekej!
Had al gisteren een heel bericht getypt, voor mijn longeles. Maar was dan opeens uitgelogt, en had geen zin en tijd meer opnieuw te beginnen.
Maar dus nu opnieuw. Ik zie ook op tegen een castratie. Ten eerste vind ik het toch altijd een risico een paard neerleggen, met dat hij zo gevoelig en wantrouwig kan zijn ben ik bang dat hij nogal van slag zal zijn erdoor. En denk (en weet nu zeker) dat het niet echt het hengst zijn is dat hij zo door is. Hij zal volgens mij niet braver zijn opeens. Hij weet ondertussen toch dat ik onzeker wordt als hij raar doet. Ook valt het echt behoorlijk mee, moest ik er niet op zitten zou ik de acties niet eens zo bizar vinden. Maar ik vind ze wel eng :=
Ik moet gewoon aan mezelf werken. En wil het ook echt, maar weet wel nog niet als het mij zal lukken.

Gisterenavond dus longeles gehad. Hij heeft redelijk geprobeerd. Maar heb hem wel kunnen doorrijden. Zelfs linksom een galopje (op circel en dan zelfs helemaal de piste rond :D ). Was wel wat onder druk gezet daarvoor ~~}> . Het ging wel goed en wou niet meer naar rechts omdat ik het genoeg vond :+

Hij begon dus meteen weer met schudden en uitbreken. Daar heb ik het gevoel terug hoe ik hem moet doorrijden. En kreeg daarin weer meer vertrouwen. Maar de plotse stop en omdraai acties vind ik nog erg moeilijk. Hij kruipt precies van tussen mijn benen naar achter weg. En dan durf ik hem nog niet weer tussen mijn benen vooruit schoppen. Dan voel ik gewoon al hoe hij bokt, zonder dat hij het effectief doet. 8)7
Ik moet op dat moment kunnen overbrengen dat de enige weg vooruit is. Maar ik kijk dan opzij en naar achter en sla volledig in een 8.
Maargoed, heb op zich goed kunnen rijden, en ben hem verschillende keren goed voor geweest. En hij berustte zich dan ook dat ik hem aan het rijden was.
Wat ik ook gevoeld heb is dat ik echt niet te licht mag gaan in teugelcontact. Ik wil hem te los maken. Maar hij is zelf nog wat onstabiel, en maakt zich ook makkelijk los van het bit. En ik smijt hem iedere keer te los (met het idee hem ruimte te geven), en dan begint hij te schudden en uit te breken. Dus moet echt contact blijven houden, op een ontspannen manier. En als hij zich dan ontspant, hebben we het elastiekje dat iedereen graag naar toe wil, welliswaar met af en toe een hapering nu nog. Maar komt beter in de aanleuning daardoor.
Dusja voorlopig heb ik het idee dat het wel goed komt. Ik ga nog niet los voor dat ik het gevoel heb dat ik hem echt voor mij kan houden. En als er een actie komt dat ik de reflex heb om te zeggen, kom vooruit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:45

Hoppa, die is in de pocket. Ik zeg heel goed bezig!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 14:49

martine0503 schreef:
Hoppa, die is in de pocket. Ik zeg heel goed bezig!

Absoluut! *\o/* En hoe meer ik hem kan rijden, hoe meer lef ik weer zal krijgen.
Heel blij!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:44

TS, wat een heerlijke update. Eerst hard aan het werk voor je paard, nu aan jezelf. WOW!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:57

Super :D

De mijne was met rijden poeslief, nooit bokken ofzo. Maar inderdaad, als je een vinger teveel geeft direct de ruimte volledig willen nemen. Als hij iets moeilijk vindt is het ook proberen om onder dat contact uit te wurmen.

Daar heb ik me ook moeten overheen zetten. Contact is contact, punt uit. Soms moet er gewerkt worden, klaar.
Ik ben wel eindeloos op zoek geweest naar een ander bit en rij sinds kort met een baucher van myler, llevel 1. Is toegelaten bij dressuur. En het scheelt veel! Dit bit scharniert apart,is enkel gebroken maar kan geen notenkraker vormen. Het werkt aardig in maar ligt heel stabiel en stil in de mond. Maw, dat schudden kan ook omdat hij last heeft met de druk op de tong. Tandarts, osteo etc zijn allemaal revue gepasseerd. Ik heb het domweg ontdekt door tijdje bitloos te rijden nadat wolfstandjes eruit waren. Ineens ging die als stofzuiger door de baan en sprong als een elastiekje...

Bekijk eerst Hoe het nu gaat, maar sluit zoiets niet uit. Dit is bit 7 of 3 op 4 jaar tijd bij ons. Om te springen ga ik wss op hackamore rijden en dressuur dit.
Sinds ik dit gebruik laat hij overal los en rij ik hem op 2 ppinken op bijna losse teugel en zit.

Edit: je wil niet weten hoe vaak mijn aap ging vastpakken en tegen drammen als ik gewoon contact vroeg en achterin actief wou. Hij vertikte ook hals te strekken. Gaat nu als vanzelf...

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:40

Super goed ts!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:51

Ik doe mijn best romacor! :D
Bedankt stef_diva!

Varakaj ik ben ook nog op zoek naar een geschikt bitje, dunner zal voor hem ook beter zijn. Komt te makkelijk teveel druk op zijn tong.
Nu heb ik een dunner appelbitje. Is alsinds beter dan het gewoon dubbelgebroken dikker bit.
Baucher zou ik niet durven omdat daar een hefboompje inzit, en hij wordt al erg makkelijk licht in je hand.
Maar nu moet hij dat niet als excuus gaan gebruiken (en ik ook niet), want met lesgever erop loopt hij ook op dat bit. En is er niets aan de hand. Ik heb hem gewoon iedere keer losgegooid (niet letterlijk, maar gaf toch hand toe) als hij terugdacht, of tegen de hand kwam of achter de teugel kwam. En daarop is hij beginnen profiteren. En dan dacht ik van jij moet mijn hand volgen, ik niet jou hoofd. Dus probeerde hem te veel voorwaarts rijden. Waardoor hij teveel van het achterbeen kwam ook. Dusja verkeerd aangepakt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:15

Knap dat je doorzet!

Als ik lees wat je paard nu doet herken ik het van degene die een tijd bijrijder is geweest op mijn Quarter. Mijn Quarter is ook een gevoelig paard en vereist veel gevoel en timing qua rijden, vooral op het bit. De bijrijdster liet iedere keer te snel los (hand toe geven) net op de verkeerde momenten. Mijn Quarter werd daar heel vervelend op, ging rennen, werd zwaar op het bit, trok d'r mond open en dook iedere keer naar beneden. Terwijl ik d'r op 1 pink kan rijden (met 1 hand en ook op een gewoon bit). Kwestie van de mond goed voelen en weten wanneer je toe moet geven. Ik moet soms ook langer vasthouden (vooral als bijrijdster erop gezeten had) totdat ik voel dat de mond iets zacht wordt, ondersteun dan nog even en dan kan ik los laten. Als ik voel dat ze weer de kaak aanspant houd ik vast tot ze zacht wordt en daarna is ze super fijn en op de pinken te rijden. De bijrijdster is ermee gestopt omdat ze het gevoel maar niet onder de knie kreeg helaas. Ik moet er wel even bij zeggen dat ik ruim 40 jaar (dagelijks) gereden heb (behalve de laatste 2 jaar, ik rijd nu niet zoveel meer). In die jaren heb ik wel veel gevoel ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:10

Ik merk net dat hij de hand veel vlotter volgt met de baucher. Bij anderen pakt hij een dikker bit ook aan maar ik zit met een blijvend letsel in 1 been, met krachtverlies. Waar zij hem er doorheen knijpen faal ik. Dan vond ik dit aardig alternatief, want ik kan zelf veel zachter zijn in mijn hulpen met (voor mij) beter resultaat.

Dus eens kijken of je je bit kan vinden maar bij myler? Zo een afzonderlijk scharnierend ligt als ongebroken maar is wel enkelgebroken zonder het krakerseffect. Nadeel is alleen dat niet alle mylers toegestaan zijn als je wedstrijd wil rijden + je paard moet het accepteren.

Maar alweer, je komt er heus wel :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:37

Astridklomp. Ja wel hij is hier ook gevoelig aan. (Samen met de 100 andere dingen dat hij gevoelig aan is haha). Op zich kan ik prima contact houden als ik me echt focus, maar het moeilijkste bij hem is dat hij veel kauwt op het bit. Waardoor je een vast los gevoel krijgt in je hand. Naar het schijnt ook een typisch hengstendingetje. Maar als hij echt goed relax is stopt hij wel.
Ook struikelde hij eens, en dan verlies ik ook contact. En hups meteen kop in de lucht en schudden en uitbreken, haha. Hij is echt snel.
Maar inderdaad denk wel dat het goed komt. Ook kan het geen kwaad dat hij eens iets doet. Ik moet gewoon niet panikeren daarop, maar corrigeren. Eigenlijk zoals vroeger. Want dan gebeurden die dingen ook, maar vond ik het niet zo erg.
Voor het moment ga ik nog niet te veel bitten proberen. Heb ooit eens voor hij zijn blessure had een sprenger anatomisch bit gemiddelde dikte geprobeerd. Omdat het dikkere bit eigenlijk niet van mij is. En kreeg hem met alle moeite vooruit, alleen maar achteruit lopen. En wil zulke dingen nu even vermijden...
Op het appelbitje loopt hij ok, maar het kan wel beter en comfortabeler voor hem.
Ik denk dat ik een bitfitter ofzo laat komen. Ipv zelf aan de slag te gaan met 100 en 1 bitten. Maar dus eerst het zelfvertrouwen hebben om te rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 16:22

Voorlopig toch even een rij-stop. Heb er gewoon echt geen zin in. Mijn longe les ging dinsdag zijn, en zag er echt tegenop. En zo mag het niet zijn. Dus gewoon dan maar niet rijden. En even afwachten.
Ga longe werk doen. Een grondwerk doen, nog nooit gedaan. Echt een band krijgen met hem. Nu hebben we elkaar wel graag, maar het is eerder oppervlakkig haha.
Het is voor mij echt te veel stress geweest al dat paardengedoe...
Ik heb al 7 jaar de ene ellende na de andere, en bleef altijd maar doorzetten. Omdat ik van mezelf vond dat ik nooit genoeg doorzet. Maar als ik rond mij kijk, zijn er veel mensen die voor veeeeeel minder de handdoek in de ring gooien. En ik nu dus even ook. En misschien dat ik nooit meer echt van het rijden ga worden, dat kan.
Mijn op maat gemaakt wedstrijdvestje ligt al ruim 2jaar te schimmelen in de kast. Nog nooit gedragen. Had het gekocht omdat ik doelen wou stellen, gaat nu de verkoop in. Geen doelen meer!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:37

Geen doelen? Ruimte voor jezelf is toch een heel nobel doel!

Een band krijgen met je paard, vind ik ook een nobel streven.

TS groot gelijk, maar ik vind niet dat je de handdoek in de ring gooit, je doet gewoon een stapje terug.

Tijd voor LOL met je knol (SAMEN!)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:31

Ja zo had ik het nog niet bekeken :P.
Voor mij voelt het wel anders aan. Vroeger met mijn oude merrie moest ik mezelf verplichten haar een dag rust te geven. En nu kruip ik gewoon niet meer op een paard voorlopig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:58

Lol met je knol begint vanaf de grond. Observeren en grondwerk zijn de sleutels. Door hem urenlang te bekijken leer je zijn manier van denken en zijn. Dat kun je gebruiken tijdens grondwerk, je kent dan zijn gevoelige punten. Maar dan weet je ook waar hij plezier in heeft.

Kijk een keer voor wat eenvoudige massagetechnieken. Daar kunnen ze van genieten en het geeft hetzelfde gevoel als kroelen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:44

Wat vervelend TS. Ik herken je gevoel wel. Mijn eerste paard was echt een topper, echt een leerpaard. Ik had zoveel plezier en vertrouwen dat ik inderdaad ook mijzelf moest verplichten een vrije dag in te lassen. Helaas moest hij ingeslapen worden. Mijn tweede paard was groen en ik heb daar angst voor gekregen. Ik heb echt doorgezet en veel bereikt, maar toch na 3 jaar besloten dat we gewoon geen match zijn onder het zadel (op de grond was het echt mijn grootste vriend). Nu heb ik een nieuw paard en het plezier komt beetje bij beetje terug. Maar ook ik heb veel met de gedachte gespeeld om helemaal te stoppen.
Heb jij er wel eens over na gedacht dat je onder het zadel met dit paard gewoon geen match bent? Is het mogelijk om eens op andere paarden te rijden?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:23

Varekaj, oh kroelmomentjes hebben we zeker en vast. En ben sportmasseur in opleiding (Jack Meagher). Dus aan masseren is er geen tekort :D. Als hij mij ziet komt hij afgelopen, stelt hij zich op en zegt hij doe je werk maar :+. Echt losmaken kan ik nog niet, aangezien ik nog wacht op het paarden gedeelte van de opleiding, maar ben wel al humaan sportmasseur dus kan wel het 1 en ander :)

Caatje. Dat is het hem net. Ik had wel de klik.
Hoe het nu is, is het zoals het bij jou is maar dat je nieuwe paard na 5 maand al in de kreukels ligt. Ik was ook net terug mijn plezier aan het terugvinden met hem! En dat met een geen kant en klaar paard. Ik was zoo trots op hem. De laatste blessure-vrije ritjes kwam ik gewoon stralend van hem af.
Maar het is terug anders uitgedraaid, en weer een zoektocht van wat is er met hem. En het is me gewoon teveel geworden. (ik kom net uit heel dat straatje, van wat is er met mijn paard, heel de medische molen en dat 5jaar lang)
Heb ook totaal geen zin om op een ander paard te rijden... Kan met een goed gereden paard rijden, waar ik 100% vertouwen in heb. Blokkeert niet, is koel, maar goed vooruit. Echt een droombeest. Maar heb gewoon geen zin.
En bij de mijne spelen ook die knieën spelen mij nog parten... Ik weet gewoon dat hij op een dag zal hervallen. Echt geen zin meer in.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:41

En hij is terug minder correct. Gewoon los zie je er niets aan, dragen lukt niet. Bijvoorbeeld aan de dubbele longe, het kleinste beetje dat je hem wil verzamelen blokkeerd hij, en is hij voor mij gewoon kreupel.
Ben er echt het hard er van in. Dus wil wel zeggen dat ik nog had gehoopt er mee te rijden, op een degelijk niveau.
Ik heb 2 opties, ofwel laat ik het zo, smijt ik hem op de wei en laat ik hem castreren en ga ik wandelen.
Of ik laat hem opereren. Het gewricht uit laten kuisen. Die optie had ik al enkele maanden geleden gekregen van de kliniek. Want er is niet echt een duidelijke reden waarom hij hervalt. Er is geen artrose en geen schade aan bangen en ligamenten. Maar er kan wel allerlei veiligheid inzitten door de onsteking.
Ik weet het niet meer. Ik zie mezelf niet echt heel mijn leven wandelen. En een nieuwe kopen pfffft ook niet meer.