30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: 30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:18

Nog een goede tip voor t doorzitten zonder beugels(ook met)
Span je buikspieren aan!
En niet je rugspieren.

Veel ruiters maken die fout..die doen het op hun rug en hangen daardoor enorm naar achteren!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:55

Ja, hoorde haar niks over die buikspieren zeggen.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:57

Ik had gisteren een proef, en als ik deze proef vergelijk met de vorige proef (a.d.h.v. de cijfers) zijn mijn houding en zit (+ beenligging) toch echt wel verbeterd. Ik denk echt dat deze filmpjes me tot nu toe wel geholpen hebben!

Edit: Oh, en ik heb buikspierpijn, ook een goed teken toch? :+

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:39

Haha dan heb je alvast andere spieren gebruikt! Leuk dat je verschil merkt en ziet!

Ik ga de filmpjes binnenkort bekijken en in praktijk omzetten. Als ik eindelijk weer kan en mag rijden. ^)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:18

Volgens mij mis ik filmpje 14 van vandaag?

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:23

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:25

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:34

Ik mis gisteren en vandaag, zo raar?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:56

Ik ook! Maar iemand had hier linkje al weg gezet! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:34

Ja, ik lees de theorie ook graag :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:25

Ik zelf merk dat ik onbewust bewuster ( :') ) aan het rijden ben. Ik houd mijn bovenbeen langer, en zit met mijn bovenlichaam minder naar voren. Ook mijn handen houd ik meer voor het zadel, terwijl daar nog geen oefening voor is geweest :+ Maar omdat ik toch bezig ben met mijn houding, denk ik ook meteen aan mijn handen. Ideaal!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:36

Ik heb tot nu toe alles netjes binnen.

Tip van de ski's aan je voeten heb ik toch wel iets aan gehad!

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:18

Weet iemand over toevallig ook nog een filmpje komt over je benen stil houden??

Voor de rest merk ik niet heel veel verschil. Wel dat ik meer ophoog moet kijken.
Maar misschien is mijn zit al goed :o :')
Alleen mijn benen bewegen teveel.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 11:36

Irishuizinga schreef:
Weet iemand over toevallig ook nog een filmpje komt over je benen stil houden??

Voor de rest merk ik niet heel veel verschil. Wel dat ik meer ophoog moet kijken.
Maar misschien is mijn zit al goed :o :')
Alleen mijn benen bewegen teveel.

De afgelopen 2 dagen gingen hierover.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:54

Ik wilde er niet mee verder maar pak toch sommige filmpjes mee.

En het werkt!
Beenhouding ben ik mij erg bewust.
En mn hoofd omhoog.

Vanavond met bovenbeen bezig en wervelkolom rechthouden

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:40

Jeetje zeg. Ik verbaas me over het filmpje over de nageeflijkheid en het gebruik van de teugels daarbij. Zeg dan niks.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:35

vur schreef:
Jeetje zeg. Ik verbaas me over het filmpje over de nageeflijkheid en het gebruik van de teugels daarbij. Zeg dan niks.

Ik ben oprecht benieuwd naar jouw onderbouwing Vur, aangezien ik vaker jou post heb gelezen en daaruit op kan maken dat jij een kundige ruiter bent. Ik zelf maak wel een ophouding op twee teugels tegelijk maar ik vond haar handhouding verkeerd omdat ze in knikte in haar polsen en dan kun je de mond van het paard niet goed voelen ,je belemmert als het ware de verbinding . Ook als ik voorwaarts neerwaarts rijd wil ik juist dat mijn paard niet alleen naar voren maar ook naar beneden gaat ook met hals strekken als hij wat langer in de hals mag worden.

Het filmpje ging dus ook niet echt over nageeflijkheid maar dat gaf ze zelf ook aan. Maar in de ander filmpjes komen er echt wel goede tips voorbij

Drakenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:32

Ook ik ben erg benieuwd naar het commentaar over het laatste filmpje. Ik ben zelf geen expert, eerder een beginnende ruiter, maar ik probeer ook op de grond meer oog te ontwikkelen voor het bewegingsmechanisme van paarden onder het zadel. Persoonlijk vond ik dit geen fijn plaatje om te zien, maar het gaat natuurlijk ook om de 'manier'. Wat is hier niet fijn / niet goed aan? (Dat, en het zijn de paarden van haar leerlingen toch? Ik kan me voorstellen dat het paard nog in ontwikkeling is/momentopname.) Vandaar dat ik heel benieuwd ben hoe anderen tegen het filmpje aankijken.

De andere filmpjes vond ik tot nu toe fijn en sommigen ga ik zeker terugkijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:07

Naar mijn mening rij je een paard met zit en been en is de hand het sluitstuk. Of te wel, je rijdt voor meer activiteiten houdt dan je hand alleen maar tegen. Dus je knijpt met je handen even wat meer in de teugels (vuisten maken) een veert minder mee met de beweging (weerstand biedende hand). Daarop geeft je paard na. Dus van achter naar voren. Als je je handen al wat naar je toehaalt, wat je volgens mij aan mensen die het echt goed willen leren niet op zichzelf zo moet uitleggen, moet je dit juist uitleggen door de halve ophouding uit te leggen. Dus met been, zit en hand. Daarbij eerst vertellen dat je paard voorwaarts en dus voor je been moet zijn. Ik weet niet hoe ze het in de andere filmpjes zegt. Misschien dat die beter zijn, maar ik vind het nu opvoedkundig meer van voor naar achteren uitgelegd en dat vind ik de omgekeerde wereld. Vandaar dus. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:16

vur schreef:
Naar mijn mening rij je een paard met zit en been en is de hand het sluitstuk. Of te wel, je rijdt voor meer activiteiten houdt dan je hand alleen maar tegen. Dus je knijpt met je handen even wat meer in de teugels (vuisten maken) een veert minder mee met de beweging (weerstand biedende hand). Daarop geeft je paard na. Dus van achter naar voren. Als je je handen al wat naar je toehaalt, wat je volgens mij aan mensen die het echt goed willen leren niet op zichzelf zo moet uitleggen, moet je dit juist uitleggen door de halve ophouding uit te leggen. Dus met been, zit en hand. Daarbij eerst vertellen dat je paard voorwaarts en dus voor je been moet zijn. Ik weet niet hoe ze het in de andere filmpjes zegt. Misschien dat die beter zijn, maar ik vind het nu opvoedkundig meer van voor naar achteren uitgelegd en dat vind ik de omgekeerde wereld. Vandaar dus. ;)

Eens! :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:18

vur schreef:

Kan het hier alleen maar mee eens zijn :j

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:42

vur schreef:

Ik snap wat je bedoelt ;) ik was er al automatisch vanuit gegaan dat het voorwaartse al voor elkaar was. :D

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:45

Vond het filmpje van vandaag ook geen succes en eerlijk gezegd ook niet zo passen in de houding en zit. Recht op twee teugels rijden zie ik vaak fout gaan, dat had er beter in gepast. Veel mensen proberen hun paard " aan de teugel" te rijden door aan de voorkant in te werken en daarbij hun zit vast te zetten en scheef te worden, dit had in mij ogen beter besproken kunnen worden.

Als je als ruiter ontspannen zit en de voorwaartse beweging van je paard kan volgen, zal je paard vanzelf gaan ontspannen en de hand op gaan zoeken. Ik vind het een verkeerd beeld om te denken dat je die ontspanning met je hand aan de voorkant kunt "halen"....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:21

Dat is ook raar. In het filmpje van vandaag zegt ze dat ze het vpordoet in draf enbin galop. En uiteindelijk wordt het alleen in draf getoont?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:00

Ik vind het jammer dat ze zo'n los jasje aan heeft. Ze zou veel beter een nauwsluitend truitje kunnen dragen. Dan zie je haar houding veel beter.