Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:29

anniekasaur schreef:
Goyaja schreef:
Ik zie een heleboel dingen die écht niet kunnen, maar eerlijk gezegd ook wel wat die kunnen liggen aan een verkeerde interpretatie (maar dan moet de instructeur het je nog een keer uitleggen en misschien voordoen zodat je het wel snapt).

Ik heb eerlijk gezegd nooit tips gehad waar ik echt niets aan had. Wel genoeg tips die op veel andere paarden misschien wel werken, maar bij die van mij niet...

Ook wel eens een instructrice gehad die mij en het paard waar ik op zat niet begreep. Het was een manegepaard en liep meestal mee in de G-les en bij beginnende volwassenen. Ik moest erop en hem "aan het werk zetten" (actieve achterhand en rugontspanning). Ik doen wat zij vroeg, maar het enige wat hij deed was heel hard rennen met het bit tussen zijn tanden. Na een kwartier kreeg ik hem nog niet terug en zij maar roepen 'Ze hadden je helemaal niet op dit paard moeten zetten, je kan er niets van!'
Ik zat jankend op die knol en heb de hele les alleen maar geprobeerd om dat paard rustig terug te rijden. Ik kreeg in dat uurtje de kans niet eens om aan zijn actieve achterhand te werken.
Blijkbaar was het een invaller en zei de bazin van de manege dat ik netjes had gereden en dat ze het knap vond dat ik hem uiteindelijk tóch rustig had lopen.
Het gaf me wel een oppepper, maar die reactie van de instructrice heeft er wel voor gezorgd dat ik lange tijd wat minder zelfverzekerd op het paard zat.

G-les? B-)

Toen ik nog op de manege reed, moest ik het paard maar met elastiek rijden want hij deed zijn hoofd steeds omlaag.. Op een ander paard moest ik de teugels heeeel kort houden omdat hij er steeds vandoor ging, goh?

Gehandicaptenles :+

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:00

Blehhh dat er soms zo wordt gehandeld,bv als ze steigeren..zou ik noooooit doen! :brr:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:13

M_D_H schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik hoor daar dan waarschijnlijk ook bij omdat ik zei 'uiteindelijk deed ze alles voor me' maar met 'een flinke optater' bedoel ik ook echt gewoon hard meppen. Ik gaf haar heus wel tikjes bij maar ik ging er niet als een gek op zitten slaan. En als ze niet naar beenhulpen luisterde dan werd ik daar ook wel duidelijker in. Ik ging haar alleen niet helemaal lopen ophitsen omdat ze even niet luisterde. Betekend niet dat ik niet duidelijk was met mijn hulpen :)

Ik had het op niemand specifiek bedoeld hoor :).

Het valt mij gewoon op dat mensen op een manege zo makkelijk zeggen ik luisterde niet naar de instructeurs.
Kijk, op een privepaard kun je zeggen, jou tips vind ik waardeloos dus ik zoek een ander...
Maar de opmerkingen gewoon negeren?
Dat vind ik eigenlijk tamelijk brutaal.

Mijn visie is: als iets mij niet bevalt dat vraag ik waarom. Als de instructeur het goed kan uitleggen ben ik bereid het te proberen. Als de instructeur met een kul antwoordt komt (omdat het hoort) dan ga ik er over na denken of ik het wel wil proberen...
Maar alles is het proberen waard (binnen de kaders van welzijn) want het kan helpen. En niets schrijf ik per definitie af...
En ik negeer al helemaal een instructeur niet... persoonlijk vind ik dat onbeschoft en als ik de instructeur zou zijn zou ik je dan ook vriendelijk doch direct vragen uit de les te vertrekken... :o

Ik negeerde het ook niet hoor, daar niet van. Heb zeker gevraagd waarom. Maar dan kreeg ik ofwel 'gewoon doen omdat ik het zeg' of dezelfde reden waarom hij het eerst vroeg. Ik vertikte het gewoon om mijn pony te slaan..

FjeLOVER

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:19

Snap ik

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:22

Oh, in het kader van vragen stellen vroeg ik ooit hoe ik moest wijken, want dat moesten we doen en ik had het nog nooit gedaan. Het antwoord was 'rijd maar gewoon achter de rest aan'. :\ Maar dat was gewoon een ontzettend luie instructeur die er totaal geen zin in had. Voordeel daarvan was het hem ook geen moer interesseerde hoe de paarden liepen, dus trekken en zagen hoefde ook niet. :+

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:25

%) Och och, ik heb eigelijk nog nooit een slechte tip gekregen Gelukkig..
Maar stel ik zou een slechte tip krijgen,zou ik die zeker niet opvolgen! :n

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:37

Al die foute dingen dingen die ik aangeleerd heb en hier weer lees, zou toch bijna niet op meer op een paard durven te stappen :brr:

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:42

Dan denk je zo van: " hoe komen mensen toch aan al die foute methodes"? Want de benoemde methodes hier zijn niet goed.. %)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:27

Dat al helemaal! En dan te bedenken dat ik weer eens een instructrice moet gaan zoeken over een paar maanden. De enige die ik ken geven van die "zaag, trap, en duw hem er maar doorheen" tips :n

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:42

O!
Gelukkig ken ik alleen maar goede instructrices! :):)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:53

Ik ken een manege die WEL de GOEDE manier hanteert.
zij leren je echt dat het vooral draait om de ontspanning van een paard.
dit is een hele leuke manege. :#

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:59

Ik had eens privéles op een bijrijdpaard (erg leuk beestje hoor!) maar nam toen les waar de eigenaresse ook bij lesde.

Aardige instructeur, maar 1 ding kon ik, en kan ik nog steeds niet plaatsen:

Aandrijven (actiever of versnellen in de draf) doe je enkel met je binnenbeen. Het maakte niet uit of dit op de volte, of op de lange zijde was: Ik werd gecorrigeerd als ik mijn buitenbeen óók erbij gebruikte... Misschien is het wel iets logisch en corrects hoor, maar ik heb nooit de logica gesnapt, en het paard reageerde er ook niet op, en met buitenbeen erbij wel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 03:19

De domste tip die ik zelf heb gehoord was met de 2de keer dat ik weer op mijn paard zou rijden nadat ik er 4 maanden daarvoor erg lelijk afgevallen was. Een stalgenote zou helpen en daar was ik in eerste instantie erg blij mee :) . Tot ik er achter kwam dat de hulp bestond uit aan de kant staan brullen dat ik er niet aan moest denken dat ik bang was. Tsja, dan moet je me er vooral om de 30 seconden aan helpen herinneren ^) ^) .
Ik heb ooit in de lessen van een stalgenoot heel vaak gehoord dat de 3/4 voor zich moest houden. Ben er nog steeds niet achter wat daarmee word bedoelt, als je 3/4 paard voor je houd zit je op de lendenen := .
En de domste manier van lesgeven was aan een groene ruiter die net 1 maand op een jonge pony die net anderhalve maand onder het zadel was. Superbrave pony overigens :Y) . Pony liep flink te slingeren, uiteraard, en de les bestond vooral uit:" Hou hem recht, hhou hem recht, HHHOU HEM RECHT, JA, JAHA, HHHOU HEM RECHT, JAHA, JA, JAHA*. Buiten het feit dat het uiteraard alles behalve nuttig was werd het verteld op een toon alsof ze klaar aan het komen was :oo :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:38

Mijn interpretatie van 3/4 voor je houden is dat je het paard zo op zijn achterhand zet dat hij dus ook mooi omhoog komt aan de voorkant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:53

Achterwaarts met alleen hand. Dus gewoon trekken :'(

En daar nog een keer gehoord dat je aan de teugel moest rijden door heel snel links rechts links te doen met je handen? :evaw:

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:56

goldenarrow schreef:
Mijn interpretatie van 3/4 voor je houden is dat je het paard zo op zijn achterhand zet dat hij dus ook mooi omhoog komt aan de voorkant.

Dat was mijn gedachte inderdaad ook...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:57

Ik was van de zomer op ruiterkamp, we gingen springen, een dubbelsprong prima de hindernissen stonden mischien 3 galopssprongen uit elkaar maar bijde moesten uit draf gesprongen worden voor bijde lag ook een drafbalkje, dus als je paard niet in draf wou moest je m nog maar snel op een volte zetten...
Ehm nee, doe ik dus nie, ik ga mijn paard niet leren weigeren ofzo

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:00

Ik zat een keer midden in een discussie over na laten geven..
Ik zei dus dat het paard pas na kan geven,wanneer het paard helemaal ontspannen is.
Dus ik vroeg zo van "hoe denk jij dan dat je een paard nageeflijk laat lopen,want dat zit hem toch echt in hoe ontspannen je paard is en de kunst van de ruiter".
Die persoon zei dus zo van "ja nou volgens mij laat je een paard aan de teugel lopen door te zagen.heb ik ook geleerd."

Toen deed die persoon gebaren met haar handen dat de om en om links en rechts 'trok'. (Niet op een echt paard natuurlijk!).

Dan Denk ik ook zo van.. _O-

En toen ik zei hoe het werkelijk in zn gang gaat zei ze: " mwah".

Maarja..voor de rest heb ik geen slechte tips gekregen. :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:50

QueLee schreef:
Uuuhhh... deze methode heb ik zeer recent nog gezien bij een stalgenootje van mij die op een zeer bekende dressuurstal les had.. Nou is haar paard erg braaf gelukkig, ik moet er niet aan denken dat ik zo op mijn 4 jarige moet gaan zitten :wow:

mijn slechtste tip ooit: 'Houdt je binnenteugel goed strak op de volte, hij moet lengtebuiging krijgen'
zo reed ik een halfuur lang alleen maar voltes en had ik na afloop de pony (en mezelf) compleet over de zeik. Armen waren compleet verzuurd en de lengtebuiging nog steeds ver te zoeken.
Eerlijk, het duurde een paar lessen voor ik inzag dat dit m niet ging worden.. netjes afscheid genomen en gezocht naar een instructrice die wel bij ons paste.

Trouwens.. Iedereen die hier doet alsof die als 6/7 jarige al begreep dat een manegepony vooruit schoppen of meppen met de zweep en trekken aan de teugels om te sturen niet diervriendelijk was, houdt alleen zichzelf voor de gek.. :Y)

Ik heb wel eens gekeken naar zo'n klein ukkie dat uit het niets, in 1x een enorme schop gaf, zodat de pony rustig vanuit stilstand aan de wandel ging, en dacht toen: 'Moet ìk eens proberen met dat paardje, dan zat ik nu 3 kilometer verderop als ik maar de helft zachter zou schoppen.." Of die pony's ook doorhebben wie erop zit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:05

Zoolgangster schreef:
Of die pony's ook doorhebben wie erop zit.

Daar geloof ik zeker in. Mijn paard was enorm fel en echt de makkelijkste niet om op te rijden. Als ik mijn nichtje van 8 erop zette was het een mak lammetje.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:08

Het valt me wel op dat iedereen hier wel heel 'aardig' en heel bewust paardrijdt op de juiste en vriendelijke manier. Terwijl als ik om mee heen kijk, nog geen 10% van de mensen zo rijdt en de mensen die wel zo rijden, vaak paarden hebben die erg moeilijk zijn.

Zitten alle goede ruiters nu in dit topic, of probeert iedereen zo goed mogelijk over te komen? Naar mijn mening is het echt niet erg om eens met je teugels te remmen, als je drukke paard anders niet reageert, of een tik geeft als je dwarse paard niet aangaloppeerd.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:19

Jong paard dat net goed zadelmak was en bij het halthouden wat opzij wilde vallen.
"Net voor het hh wiebelen in het zadel"

Ja laat maar... :evaw:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:42

ZoZenn ik denk dat het vooral gaat om de situatie.
Een paard wat niet reageert op je hulpen bijtikken of standaard met je zweep erop moeten rossen om in galop te komen is nogal een verschil!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:33

ZoZenn schreef:
Het valt me wel op dat iedereen hier wel heel 'aardig' en heel bewust paardrijdt op de juiste en vriendelijke manier. Terwijl als ik om mee heen kijk, nog geen 10% van de mensen zo rijdt en de mensen die wel zo rijden, vaak paarden hebben die erg moeilijk zijn.

Zitten alle goede ruiters nu in dit topic, of probeert iedereen zo goed mogelijk over te komen? Naar mijn mening is het echt niet erg om eens met je teugels te remmen, als je drukke paard anders niet reageert, of een tik geeft als je dwarse paard niet aangaloppeerd.

Ik ga voor het gedeelte na de komma :Y)

En een heeeeeeleboel mensen die dingen niet willen doen, omdat ze het niet begrijpen. Dus een gebrek aan kennis. Of een gebrek aan kennisoverbrenging door de instructeur.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:38

Ik ben absoluut geen 'goede' ruiter vind ik van mezelf. Dit gewoon omdat ik het dus nooit fatsoenlijk geleerd heb en veel zelf heb moeten nadenken.