Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:49

Ik laat het euvel dit in dit stadium echt het liefste over aan iemand die paard en ruiter in actie eens in den lijve kritisch bekijkt. Ik ben helemaal niet zo zeker van die ongelijke bespiering...niet te zien...merk ook niets aan het zadel... maar daar kan ik dan zelf wel weer ongelijk in hebben, hahaha.

CC. je hebt PB ivm bekapping Khavanna.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 14:59

CC. Datum bekapping Khava gewijzigd, Kijk even op je PB!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:37

Zondag a.s. om 14.00 uur eerste priveles met Jaopie van Steef Geelen !

Man, ben ik benieuwd waar ik de plank allemaal missla en hoe hij vindt dat we er aan toe zijn! Eindelijk na lange tijd weer "ogen op de grond". Zal wel slikken worden, maar ik wil verbeteren, daar hoort kritiek kunnen slikken (en er wat mee doen!) nu eenmaal ook bij....
En we doen het ook om straks fatsoenlijk met Khavanna verder te kunnen, en geen domme fouten maken.
Als het "bevalt" gaan we met haar ook bij hem lessen.

Heb het gevoel alsof ik weer aan m'n eerste schooldag ga beginnen... haha..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:56

Jee goed hoor! Ben heel benieuwd hoe je het ervaart.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:25

:) Leuk!!
En na de eerste "eerste schooldag-zenuwen" gaat het vast geweldig zijn!

Eveliien22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:27

Wat een leuk topic!
Ik vind haar ook echt een stoere westernpony! :j
Benieuwd hoe ze zich verder ontwikkeld bij CC!

En succes met je eerste les zondag :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:38

Stoer, weer naar school. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Wel mooi dat jullie nu allemaal weer met je opleiding bezig gaan, jij en Jaopie en Khava bij CC.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:04

'navond jullie worden op jullie wenken bedient hoor dames en heer :D

Afbeelding
Helllooooo zegt Khava, zien jullie wel dat ik een bitje in heb??? De teugels zitten nog aan de neusriem, ik mag eerst even wennen aan dat stuk blik in mijn mond.... Ik vond het maar zozo, kijk maar naar die rare snoet die ik trek (die kwam ook omdat ze het raar vond dat Michel in de bak zat)

Afbeelding
Zo'n bruggetje... ach daar draai ik mijn hoefje niet voor om.

Afbeelding
Mooi draven kan ik ook al :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ga van de week rustig een beginnetje maken van het voorwaarts neerwaarts rijden :D

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:08

CC wat gaaf!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:11

Afbeelding
Gelukkig kan ze naast lekker doordraven ook al rustig stilstaan. Ook daar besteed ik veel aandacht aan, niets zo irritant als een paard wat niet stil kan staan.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 05:05

Ziet er fijn uit!
Knap paard

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 06:37

Zal t aan de vlekken liggen?? Ook al zo'n braverd. Of gewoon aan CC? Hier gaat Penny al lekker mee naar buiten. Moet ik je binnekort ophalen om met Khava naar buiten te gaan? Goede oefening voor Gringo haha
Fijn hoor dat ze het ook zo goed oppakt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:16

Pipo vind ik zelf een heel goed idee. De merens paardjes, daar wordt juist buiten mee begonnen met beleren. En groupe worden ze op halsters de bergen af gereden naar de staalen toe. Diegene die protesteren worden later apart beleerd. De rest is zadel mak en wordt buiten verder beleerd. Tja hier kan dat gemakkelijker want is vele male minder verkeer dan in NL. Maar jong paard veel buiten laten rijden vind ik persoonlijk DE MANIER om te rijden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:57

CC is bij mij ook een pony aan het beleren en ze zijn ongeveer gelijk begonnen (geloof ik) CC doet het heel fijn en rustig afgestemd op het paardje. Mijn grote vriend gaat mee ter ondersteuning buiten, maar Penny is een koele tante :D en gaat zelfs voorop. Maar het is gewoon een heel fijn iets dat ze steun aan elkaar hebben. Daarnaast is het heel mooi dat je buiten lekker lang rechtuit kan lopen en dus eerder ontspanning krijgt volgens mij.
Maar terug naar Khava ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:22

Ik volg al vanaf het begin en nogsteeds lees ik met plezier alle updates :D
Khava doet t goed, erg leuk de foto's steeds! :D
EDIT: Ik ben helemaal niet thuis in het beleren/zadelmak maken van paarden, maar een bit in en de teugels aan de neusriem heb ik echt nog noooit gehoord. Maar het lijkt me wel heel fijn voor het paard, eerst aan het bit wennen met rijden en dan pas de teugels eraan :) +:)+ Is dat toch een manier die veel gebruikt wordt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-14 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:37

Hoei, wat een verrassing, zo'n hoop foto's, CC, THANKS!

Ach... whahaha, dat mondje van haar op die eerste foto, helemaal misprijzend, ze vindt 't niks dat bit.... Knap dat je 't er ingekregen hebt, want hier was ALLES aan d'r mond een drama van jewelste. Wormspuiten, tandarts, gewoon tanden kijken, madammeke zag er allemaal niks in. Wegdraaien, steigeren, achteruitlopen, hoofdschudden, etc.
Bit zelf heb ik dus zelf maar nooit geprobeerd om geen mislukkingen te laten plaatsvinden.

Het verbaast me dat ze in draf voor nog zo ruim uit d'r benen komt.
CC, je schreef eerder dat ze met het longewerk nogal lui leek... die indruk krijg ik nu niet van haar. Is dat OHZ anders?? Ze komt eerder aardig voorwaarts/loperig over.

Ik zie d'r bespiering al een beetje komen, Zoals ze loopt met haar hals is te verwachten, dat voorwaarts neerwaarts zal zeker gunstig zijn, ze heeft een beetje horizontaal halsje, niet zo'n van nature gespierde have boog als Jaopie. Dat zal mettertijd ook nog wel wat verbeteren. maar ze blijft natuurlijk een compleet ander type.
Ze komt me ook in het geheel wat volwassener over nu, ook zoals ze uit haar ogen kijkt (de eerste foto uitgezonderd, hahaha!).

Ben blij met de voortgang! Hoorde laatst weer van iemand die haar paard wilde laten beleren en daarvoor ergens wegbracht. Mocht niet te veel kosten... er werd haar verteld dat het dier "in twee weken wel klaar zou zijn". Tsja... hoe kun je zoiets van tevoren nou toezeggen....? Zou mijn keuze totaal niet zijn, lijkt me ook niks fijn voor zo'n beleerder (of die moet het lopende-band-werk aanhangen).
Nu ja, ieder diens meug.
Ben in elk geval blij dat ik voor Khava ruim de tijd heb genomen.

Als ze er aan toe is heb ik geen bezwaar als ze eventueel ook mee naar buiten wordt genomen. Als je maar zorgt dat het een mooie ervaring voor haar wordt: het is wel de bedoeling dat ze ook hier geregeld wat mee naar buiten gaat. We hebben mooie gelegenheid hier vlak in de omgeving!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:11

Ze is idd onder het zadel niet lui, ze draaft lekker door. Ze heeft al een goede balans, ik kon op haar al snel lichtrijden. Ze heeft ook geen ponydrafje maar juist best ruim, maar dat zie je wel op de foto's.

@dreamer, ik weet niet of er veel mensen zijn die hun paarden zo aan het bit laten wennen, maar ik doe het al jaren op deze manier en het bevalt mij prima. Zeker met paarden die niet zo makkelijk zijn.

Het bit er in was niet zo'n probleem, eruit was lastiger, maar dat komt vanzelf.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:04

Vandaag weer een mijlpaaltje in Khava's leven, we hebben een stukje gegaloppeerd!!! Ik schenk daar in het begin niet veel aandacht aan, bieden ze het aan prima, zo niet dan laat ik het tot ik voor het eerst naar buiten ga. Op een lang recht stuk galoppeerd nu eenmaal makkelijker dan in de bak waar je steeds de hoek om moet. Maar goed ze bood het zelf wel aan dus ik denk laat maar gaan, en zo hebben we een lange en korte zijde gegaloppeerd, daarna werd het te moeilijk voor d'r dus weer terug naar draf. Dit bouw ik de komende tijd rustig uit.

Op het laatst nog even de teugels aan de trens geklikt, vond ze niet echt leuk, dus rustig rond gestuurd in stap en haar er maar aan laten wennen dat er af en toe een beetje druk op komt. Verder was ze weer heel braaf vandaag (as always :D )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:19

Leuk en fijn je update CC.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:22

Die kleine gaat goed, wat zal "paps" trots zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:57

Voor dat het echt warm wordt vandaag Khava al gereden. Ik heb vandaag een beginnetje gemaakt met rechtrichten, en ze vind het best lastig. Ze is linksgebogen dus buiging naar links is geen probleem, maar naar rechts is natuurlijk lastiger omdat je aan de korte sterkere linkerspier gaat "trekken" (zachtjes hoor ;) ) dus mevroi liet wel ff merken dat dat eigenlijk niet de bedoeling was volgens haar whahahaaa troelala. Maar uiteindelijk ging het goed, en liep ze lekker met d'r neus over de grond.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:46

Haha dus echt 1 die weet wat ze wel/niet wil haha.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:55

Ohoh.. hoor net dat khava een pennypony is... mijn dochter en vrindinnetje is even mee met CC. :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:37

Ze heeft mooie vlechtjes :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:41

haha ahh arme Khava.. maar mijn dochter was t niet.. die hing in een boom :+