Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Een misvatting van mij? Het IS zo. Aan het Skala wordt getoetst, HOEZO kan het Skala verkeerd geinterpreteerd worden, zelfs door juryleden, met het gevolg dat de uitvoering er zo anders uit ziet dan wat eigenlijk blijkbaar bedoeld is. Waar gaat het mis in de opvattingen, dat is mijn vraag.
Ansie schreef:Ansie schreef:Een misvatting van mij? Het IS zo. Aan het Skala wordt getoetst, HOEZO kan het Skala verkeerd geinterpreteerd worden, zelfs door juryleden, met het gevolg dat de uitvoering er zo anders uit ziet dan wat eigenlijk blijkbaar bedoeld is. Waar gaat het mis in de opvattingen, dat is mijn vraag.
In aanvulling op mijn bovenstaande post.
Waar ik naar toe wil, zodat het binnen dit topic past; is het niet zo dat het Skala mensen enigszins dwingt volgens bepaalde richtlijnen te werken en te denken, zonder afwijken, waarbij mensen dusdanig in het gareel worden gezet en waarbij het paard mee moet komen. Dat is niet voor iedereen weggelegd, mensen kunnen daardoor het paard gaan dwingen om binnen een bepaald kader te passen.
Waar de AR juist opener en luchtiger is, waarbij geen vaste richtlijn gehanteerd wordt. Dus misschien de ruiter ook een vrijer gevoel geeft en minder 'druk' om alles volgens de regels te moeten doen, tot op zekere hoogte.
Ik probeer maar wat te benoemen he, zal vast allemaal niet voor iedereen gelden. Maar ik ben er nieuwsgierig naar waarom de dressuur er zo uit is komen te zien ondanks het Skala als uitgangspunt.
saskiakefie schreef:Ik lees even mee ik begrijp het verschil ook nog steeds niet..Ik heb zowel een stage gelopen bij academische rijkunst als klassieke rijkunst en heb nou niet heel veel verschil gemerkt. De principes zijn toch hetzelfde..
Ilse_123 schreef:Even als totale leek, maar is het nou zo dat deze methodes op elk paard toe te passen zijn? Want aan de ene kant begrijp ik dat het is om het paard beter te maken, gezonder om te laten gaan met iemand op zijn rug, dus dan zou het heel erg algemeen moeten zijn. Maar vervolgens zie ik dingen (zijgangen, hoge school oefeningen (horen die uberhaupt hierbij?)) waarvan ik weet dat mijn paard ze niet zal kunnen op dat niveau. Dus is het tot een bepaald moment algemeen en wordt het daarna specifieker of is het in eerste instantie al specifiek, offf, moet elk paard het kunnen? Of zit ik er totaal langs?![]()
Vreselijk interessant en moeilijk allemaal, simpelman, is er een boek dat je me kunt aanraden?
Simpelman schreef:@Ansie
Je mag het woord Klassiek niet gebruiken omdat dat woord staat:gekozen is voor een systeem waarin het Scale als uitgangspunt gebruikt wordt.
Het AR stamt duidelijk zichtbaar van voor de Barok (Pluvinel), het is verder "verleukt" voor groot publiek door B.
Zoals je in de plaatjes terug vindt werd het gepraktiseerd op totaal andere paarden dan die van vandaag.
Het doel was het africhten van zware paarden voor gebruik in de oorlog, als rijkunst door edelen toegepast voor het vermaak van het adellijke publiek.
Er is geen Duits systeem, de rijkunst is na Pluvinel geëvolueerd vooral onder invloed van Franse meesters naar die van vandaag.
Overigens, Duitsers hebben de natuurlijke eigenschap alles grondig en goed te willen doen.....
Iedereen kan het AR gebruiken naar zijn goeddunken, het probleem zit hem in het vergelijken.
Je kunt het niet vergelijken met de hedendaagse rijkunst, het is niet geëvolueerd. Het is folklore.
Net zo als de medische wetenschap van vandaag niet te vergelijken is met die van 1550.
Het AR kan logischer wijze niet "beter" zijn dan de KR, het is niet voor hedendaagse paarden en het voldoet niet aan de hedendaagse rijderij.
In het KR speelt de lange bruikbaarheid van een paard een essentiële rol, met heeft begrepen dat je die bereik je door het paard zich verend(met Schwung) te laten bewegen, met impuls, vallende hals, nagevend. Hierdoor worden om de gewrichten ontzien.
JMkaaay schreef:Zou iemand op mijn aanleuning vraag in kunnen gaan? Vraag het me namelijk echt al verschrikkelijk lang af wat aanleuning nou precies inhoudt. En waar is het voor nodig. Verwijs me niet naar bokt wiki oid want ik lees alle definities maar ik snap het gewoon echt niet.
VogeltjeM schreef:De tweetaktgangen die je ziet, zijn volgens mij een extra gang/oefening en niet ter vervanging van de normale gangen. Je ziet zowel de 'gewone' gangen als de tweetaktsgangen.
Overigens vind ik het paard op het filmpje (en de AR-paarden die ik ken) niet mager bespierd, maar wel ánders bespierd
Simpelman schreef:JMkaaay schreef:Zou iemand op mijn aanleuning vraag in kunnen gaan? Vraag het me namelijk echt al verschrikkelijk lang af wat aanleuning nou precies inhoudt. En waar is het voor nodig. Verwijs me niet naar bokt wiki oid want ik lees alle definities maar ik snap het gewoon echt niet.
Stel je vraag in een nieuw topic.
midgie schreef:Maar aanleuning kun je ook met je zit en been hulpen krijgen dacht ik,
midgie schreef:Maar aanleuning kun je ook met je zit en been hulpen krijgen dacht ik,