Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:59

Haha Gini :).

Sonador, gewoon puur uit interesse; zocht je een 'klein' paard of kwam deze op je pad?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:16

Mindim schreef:
Geryon schreef:
Waarom kan iemand geen 86 kilo wegen zonder (teveel) vet? Ik lees heel veel posts met zo'n strekking. Er zijn zát mensen die veel wegen door een grote spiermassa en die zo droog staan dat ze geen kilo vet teveel hebben.

Ik heb het hier dan ook niet over 90 kilo wegens overgewicht.

Bij mannen kan dat zeker hoor, maar bij vrouwen zie je dat eigenlijk niet of ze moeten al erg groot zijn.

Dat is waar, de vrouwen die zó gespierd zijn hebben een andere sport dan paardrijden :+ En echt grote vrouwen zijn er niet zo veel nee.

Sees schreef:
Touché LK, excuus :o.

86kg (zonder overgewicht) voor een vrouw is wel behoorlijk volgens mij? Er zullen er vast zijn maar niet veel gok ik?

TS, wat is eigenlijk de uitkomst? Gaat deze ruiter dit paard rijden?

Die vraag is nog niet aan de orde. Paard is niet van mij (maar die mogelijkheid komt er later misschien wel, vandaar).

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de combi jongen uit de OP met deze kwpn'er (springpaard) van 1.65m hoog. Aangezien het geen iele KWPN'er is, maar ook weer niet zo fors gebouwd. Terwijl hier alleen maar gesproken wordt over iel of heel fors.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:56

little_king schreef:
Lisitano schreef:
Ik hoorde laatst dat er op manege Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.

Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter? :D

Terwijl je niet weet wat voor een paard zo iemand heeft?

Ik heb het niet over "iets te zwaar", ik heb het over niet fatsoenlijk een trap op kunnen lopen maar wel op een paard stappen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:25

Sees schreef:
Haha Gini :).

Sonador, gewoon puur uit interesse; zocht je een 'klein' paard of kwam deze op je pad?

Ze kwam op mijn pad aanzeilen, ik was helemaal klaar met de paardenwereld.
Heb zelf in de paardenwereld gewerkt, en ik was er zo ziek van.
Maar na een poosje dacht ik, ik probeer het nog 1x.
Dus ik een zoekertje geplaatst via MP, en er reageerde iemand die een ruiter zocht om haar paard door te rijden voor verkoop.
En het klikte zo goed dat ik haar maar gekocht heb, overigens ben ik nog steeds ziek van het paardenwereldje maar zij maakt het wat makkelijker :D

Ze is stevig gebouwd, mooie sterke rug, dikke hals en stevig beenwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:05

Gini schreef:
Die norm had ik ver terug in het topic aangehaald toen het ging over "individueel kijken naar ieder paard", waardoor ik dus mijn individuele norm beschreef.
Van stilvallen kan je betreft deze discussie toch niet spreken. Kwam er daarstraks amper door. :')

Ach, als je dat een discussie wou noemen :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:41

@TS Bij politiepaarden wordt geloof ik nog steeds gewoon als maat 1.65m of groter gehanteerd en daarin vindt je alles door elkaar ook qua ruitergewicht, dus houd dat maar als richtlijn. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:44

Volgens mij zijn paarden di eer fors uitzien (zoals belgen en tinkers) helemaal niet sterker dan gelderse en behoorlijke KWN paarden bijvoorbeeld hoor. Die 'forse' paarden zijn meer gebouwd voor stuwkracht dan draagkracht. Ik zie liever een grote vent op een warmbloed dan op een koudbloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:47

sallandval schreef:
Volgens mij zijn paarden di eer fors uitzien (zoals belgen en tinkers) helemaal niet sterker dan gelderse en behoorlijke KWN paarden bijvoorbeeld hoor. Die 'forse' paarden zijn meer gebouwd voor stuwkracht dan draagkracht. Ik zie liever een grote vent op een warmbloed dan op een koudbloed.

Amen

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:53

alweer een zoveel topic over wanneer iemand te zwaar is voor een paard.

Dit soort topic stoot mij beetje tegen het hoofd.
Waarom? ik ben een volslanke dame rond de 100 en ik rij al 13 jaar op haflingers. Ik ben van mening dat een paard een meer gewicht goed kan dragen. Als ik sommige bokkers begrijp zou ik niet meer mogen rijden.

Natuurlijk verschild het per paard op basis van bouw, conditie, bespiering en noem het maar op. Zoals sommige al eerder zeiden een shetlander en dergelijke rassen natuurlijk niet.
Heb zelf een bij kwpn hemmingway rijpaard gehad van 1.70 en die ging met gemak met mij aan de wandel. zowel onder zadel als ernaast.

Dus in mijn optiek zijn sommige mensen wel erg um hoe zal ik het noemen " voorzichtig". En met alle respect iedereen zijn eigen visie en mening.

Mijn haffie word jaarlijk gecheckt voor haar rug en alle overige zaken en tot heden nog nooit rugklachten of andere zaken terug gevonden.

dus als ik van de OP uitga vind ik dit best kunnen afhankelijk van het paard. en natuurlijk het is nog beter voor de rug van je paard als het goed mee gaat. Ik zou zeggen bekijk het gewoon eens per paard. Als paarden eigenaar kun je dat best van je eigen dier inschatten. Zijn staan tenslotte verdeeld op 4 benen dus is het gewicht ook beter verdeeld
90 kilo op 2 benen = 45 kg per been
90kilo gedeeld door 4 =22,5 kilo

Maar hey zijn we niet allemaal ooit stuiteren en bonken in een zadel begonnen??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 05:51

sallandval schreef:

Een paar pagina's geleden had ik dat ook nog aangehaald, dat men juist de rassen aanraadt die eeuwenlang voor hun trekkracht gefokt zijn en niet voor hun draagkracht. Daar werd toen schromelijk overheen gelezen, onbewust uiteraard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:13

haffylover schreef:
alweer een zoveel topic over wanneer iemand te zwaar is voor een paard.

Dus in mijn optiek zijn sommige mensen wel erg um hoe zal ik het noemen " voorzichtig". En met alle respect iedereen zijn eigen visie en mening

Hmm, als ik de d.a mag geloven, komen de meeste blessures bij pasrden toch door de ruiter. Door het verkeerd rijden en belasten van het paard.
dan denk ik dat "voorzichtig" niet het juiste woord is.
Je bereking over de verdeling van het gewicht is uiterst simpel en klopt niet. Paard draagt nog altijd meer gewicht op de voorhand. Daarbij zit de ruiter niet altijd correct recht en in het midden.

Zoals eerder aangegeven zal minder of geen gewicht het prettigst zijn voor het paard en dat in combinatie met een zeer goede vriendelijke ruiter of geen ruiter.
Helaas rijden we niet allemaal de sterren van de hemel, dus voorzichtig....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:37

Lisitano schreef:
Ik heb het niet over "iets te zwaar", ik heb het over niet fatsoenlijk een trap op kunnen lopen maar wel op een paard stappen.

Ik weet niet hoeveel mensen jij die in je omgeving kent die dan nog op een paard stappen, ik wel geteld nul.
Want een rijbroek kopen doen mensen ook om te mennen oid.

Maar ik ga, beter gezegd ging, hier in de buurt ook naar een grote ruitersportzaak.
En daar werd ik door de eigenaresse ook altijd bekeken met een blik van, ga wat anders doen als ik om een maat 46 broek vroeg met mijn 78 kilo.
Maar dat mijn paard een boommaatje 40 heeft weet ze niet. Dus geen iele pony met lucifer pootjes en/of doorgezakte rug.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:41

Gini schreef:
sallandval schreef:

Een paar pagina's geleden had ik dat ook nog aangehaald, dat men juist de rassen aanraadt die eeuwenlang voor hun trekkracht gefokt zijn en niet voor hun draagkracht. Daar werd toen schromelijk overheen gelezen, onbewust uiteraard.

Niet overheen gelezen, maar niet mee eens.
Je kijkt naar de bouw.
Stevige korte benen kunnen beter trekken, maar ook beter dragen dan de lucifer pootjes van het sjieke paard.
Een kortere stevige rug kan meer dragen dan het langere dressuurpaard die zo gefokt is omdat buigen in het lijf voor zijgangen dan gemakkelijker gaan.

Maar een fries als voorbeeld die snel aangeraden wordt is vaak geen aanrader, vaak weke en lange rug.
Maar het goed bekijken per combinatie is voor te veel mensen moeilijk en dan gaan ze maar standaarden verzinnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:42

Voorzichtig zou men vooral moeten zijn met cijfertjes en tabellen, er zijn zoveel individuele verschillen, zowel bij ruiter als paard, en ook leeftijd/trainingsconditie paard speelt een flink woordje mee.

Een zuiver gewicht kan bij zowel een mens als een paard geheel anders verdeeld zijn dan bij een in gewicht vergelijkbare volgende combi.

Dat zegt niets, dat zie je ook aan "overgewichts" of "te zwaar" topics, hetzelfde zuivere gewicht kan bij de ene combinatie geheel anders uitpakken, bij de ene dan bij de ander. Zowel in gewicht als in maat.

Er is ook nog zoiets als lichaamsverhoudingen, leeftijd en trainingsconditie van het paard. Niet alleen ras en type dus.

Zelf rijd ik met 1.74 en tegen/rond de 60 kg (een garnaal dus) op een 1.65 Tinker x Fries. Ja dat kan makkelijk, maar ik zie er gek genoeg op dat paard helemaal niet uit als een iele mug, het past gewoon mooi.
Nou heb ik een kort bovenlijf en vrij lange benen, dus het geheel is als combi wel passend.

Uiteraard kan mijn paard wel wat meer dragen dan mijn vlieggewicht, zeker omdat hij nu 9 jaar, uitgegroeid en getrained is, ik zou er toch echter beslist geen personage op willen die meer dan 70 kg zou wegen.

Was hij nog 4,5 of 5 jaar, en dus in de rug nog niet uitgegroeid, had ik die grens beslist gezet op 65 kg. Dit is voor een man moeilijk haalbaar, de gemiddelde man weegt al 75 kg.

Negentig kg vind ik als rugbelasting toch een hele hoop, als je dan nog een doorsnee lederen zadel mee rekent.....zelf rijd ik op een kunstof Wintec, dat scheelt ook al weer.

Volgens mij wordt 90 kg ruitergewicht ook steeds vaker op maneges als max. gehanteerd. Maar ook dat is relatief, want manegepaarden worden doorgaans toch al zwaarder belast qua rug, daar ze veel meer uren lopen dan een privepaard en daar niet altijd de meest handige ruiters op terecht komen... dus vind ik dat dan nog aan de (te) hoge kant.

Hoe dan ook blijft het een zeer individuele zaak: waar mijn boven aangehaalde paard met zijn 9 jaar in conditie zijnde die 90 kg wel zou weten te hanteren, zou ik dat toch zeer onwenselijk vinden. Maar dat is mijn eigen keuze, en tevens eigen opvatting.

In algemeenheid kun je niet stellen dat 90 kg per se "te zwaar" is, maar dan wel op een robuust paard dat goed getrained is, en ruimschoots de 6 jaren voorbij ivm uitgroei rug. De maat van het paard hangt geheel samen met de lengtemaat en lichaamsverhoudingen van de ruiter.
Zo kan "een lang end" van 90 kg op mijn paard er uit zien als Don Quichotte op een pony, maar een korte mollige vent van 90 kg als een dwerg op een ridderpaard... het moet echt een beetje in verhouding en in levende lijve bekeken worden.

Absolute getallen en tabellen vind ik meer abstractheden.

Als ik overigens af moet gaan op de vele foto's die in allerlei topics voorbij komen, valt mij vooral op dat er zoveel (flink gebouwde) ruiters op voor hen te kleine zadels/dan wel achterop de lepel van het zadel zitten. Dat lijkt me dan sowieso, buiten het gewicht om, erg schadelijk voor een paardenrug. Die zadels zijn te klein (en dat, terwijl mij eveneens opvalt, dat heel veel zadels ook nog eens veel te ver naar VOREN gelegd worden, terwijl de ruiter dan in een te klein zadel achterop loopt te bonzen).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:35

@little_king: geloof me, ze zijn er. Ik vind maat 46 nou niet zo'n ramp, denk meer aan 56.

Ik kan me wel vinden in bovengeplaatst stuk.
Zelf rij ik niet meer op mijn 22 jarige Welsh cob, vroeger veel gedaan maar ben nu iets zwaarder en ik vind haar nu gewoon te kwetsbaar in het steeds bottiger ruggetje. Het zou vast nog kunnen, maar dit is mijn keuze voor haar.
Lange teugelwerk is ook heel goed voor je paard en je blijft er goed fit van ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:29

Natuurlijk zullen ze er zijn. Dat geloof ik best.
Maar voor die enkele minderheid is ophef maken zoals in deze topics gedaan wordt ook wat overdreven :)
De slanke dame in de ruitersportzaak waar ik kwam keek mij echt al aan van, arm dier.
En dan denk ik echt, jij hebt geen flauw benul van wat ik in de wei heb lopen :)
Het is zo gemakkelijk veroordelen zonder achtergrond.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:24

Terpentijn, een groter zadel is vaak geen optie omdat het zadel dan te groot wordt voor het paard.

Haffylover, better safe than sorry denk ik dan altijd maar :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:00

Sees schreef:
Terpentijn, een groter zadel is vaak geen optie omdat het zadel dan te groot wordt voor het paard.

Haffylover, better safe than sorry denk ik dan altijd maar :o.

Dat vind ik wel een mooi criterium om er niet mer op te klimmen. Als je billen te groot worden voor het zadel en een groter zadel kan een paard niet hebben. Dan moet je imo niet proberen die billen in een te klein zadel te proppen. Maar probeer dan de billen kleiner te krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:13

Mindim, mee eens hoor!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:51

Daar ben ik het ook mee eens. Als het niet past dan past het niet.
Of we het dan hebben over een ruiter die niet meer in een 16 inch zadel op een pony past of dat het gaat over een 18 inch bij een paard, dat maakt niet uit.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:12

Uitgaande van jullie 90 kg grens kunnen vrijwel alle mannen wel stoppen met rijden. Die ontkomen niet aan een gewicht in die richting incl. zadel en kleding of ze moeten wel buitengewoon klein van stuk zijn. Maar een getrainde man met een normaal postuur zal de 80 tot 85 kg snel halen.
Zou jammer voor de topsport zijn als ze allemaal niet meer mee kunnen doen.

Vind de opmerking van Gini eerder wel heel goed, als je een sport wil beoefenen moet je zorgen dat je lichaam ervoor getraind is. Een dame van 90 tot 100 kg kan niet getraind zijn en moet overgewicht hebben tenzij ze op zeker 2 meter lang is, en dat zijn er niet veel.

Wat ik nooit zo begrijp als ik zware dames in de sport zie rijden, en dat is niet persoonlijk naar wie dan ook bedoeld, wat bezielt je als ruiter om zeeën van tijd en geld te investeren in een fit en getraind paard en jezelf zo te verwaarlozen in dat plaatje... Niet te investeren in een fit en gezond lichaam voor jezelf om beter met je paard te kunnen samenwerken?

Niemand hoeft perfect te zijn of maatje 36 te dragen in tegendeel. Maar ik zie toch regelmatig combinaties rijden waarbij er bijna geen zadel meer zichtbaar is en het jasje op knappen staat met alles wat er onderuit komt, op een gewoon rijpaardje, je maakt mij niet wijs dat dit plezierig is voor paard of ruiter zelf.
(Ziekten als oorzaak daargelaten natuurlijk maar dat zullen er ook geen honderden zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:44

little_king schreef:
Daar ben ik het ook mee eens. Als het niet past dan past het niet.
Of we het dan hebben over een ruiter die niet meer in een 16 inch zadel op een pony past of dat het gaat over een 18 inch bij een paard, dat maakt niet uit.

Dan bedoel ik dat wanneer een paard niet een groter zadel kan hebben dan bijvoorbeeld een 18 inch zadel, wanneer de ruiterbillen daar niet meer in passen moet het stoppen tot de billen kleiner zijn.

Ik heb bijvoorbeeld eens gelezen dat er een mevrouw was die niet in de reguliere maat zadels paste, ze waren allemaal te klein voor het achterwerk van deze dame. Ze heeft dus een erg groot zadel laten maken. Ik vraag me dan wel af, als er in de reguliere handel van zadels, waar best heel wat billen in passen, geen is voor jouw formaat achterwerk of je dan wel op een paard moet gaan zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:04

Nu ja, dat is helemaal waar, maar de "maat" (schofthoogte) of ras en algemeen type van het paard zijn daar niet "maatgevend" in.

Mijn Tink x Fries is een stevige jongen, maar heeft een vrij geblokte (korte) rug.
Dus ondanks dat die zoals in mijn eerdere post al gemeld, IN PRINCIPE een 80-90 kg wegende ruiter wel aan zou moeten kunnen, mede gezien zijn 9 jaar (uitgegroeid) en getrainde conditie, loop je met een groter inch zadel dan de 17,5 Wintec die er nu op ligt (terwijl ik met mijn kikkerbillen wellicht nog beter in een 17 inch zou passen), waar een stevig hol in past, al gauw tegen "te lang" aan.

Dus dat klopt: in dat kader bezien zou een stevige meneer of dame, die een groter zadel nodig heeft, alsnog niet op de rug van mijn paardenmeneer terecht komen.
Ook dat moet je dus individueel bekijken.

Er zijn gewoon geen standaard-maten versus gewichten voor te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:22

Tuurlijk, daarom zeg ik ook, als je billen niet meer in het zadel passen, maar het paard geen groter zadel kan hebben.
Ik heb een tinker en heb er een 17 inch op liggen, het is een echte cob en kan wel meer gewicht dragen dan ik weeg. Maar goed ik ben de enige die er op rijdt, dus het hoeft niet. Hij heeft niet een heel korte rug.

Maar als je met je maat buiten alle reguliere zadels valt. Wat is het grootste maat zadel eigenlijk?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:30

Mindim schreef:
Dat vind ik wel een mooi criterium om er niet mer op te klimmen. Als je billen te groot worden voor het zadel en een groter zadel kan een paard niet hebben. Dan moet je imo niet proberen die billen in een te klein zadel te proppen. Maar probeer dan de billen kleiner te krijgen.

Dat is het beste ja. Of een groter paard met dito zadel kopen.

Ik denk dat de grootste maat zadel een 21"westernzadel is.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 12-08-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt