.Sonador, gewoon puur uit interesse; zocht je een 'klein' paard of kwam deze op je pad?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.Mindim schreef:Geryon schreef:Waarom kan iemand geen 86 kilo wegen zonder (teveel) vet? Ik lees heel veel posts met zo'n strekking. Er zijn zát mensen die veel wegen door een grote spiermassa en die zo droog staan dat ze geen kilo vet teveel hebben.
Ik heb het hier dan ook niet over 90 kilo wegens overgewicht.
Bij mannen kan dat zeker hoor, maar bij vrouwen zie je dat eigenlijk niet of ze moeten al erg groot zijn.
En echt grote vrouwen zijn er niet zo veel nee. Sees schreef:Touché LK, excuus.
86kg (zonder overgewicht) voor een vrouw is wel behoorlijk volgens mij? Er zullen er vast zijn maar niet veel gok ik?
TS, wat is eigenlijk de uitkomst? Gaat deze ruiter dit paard rijden?

little_king schreef:Lisitano schreef:Ik hoorde laatst dat er op manege Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.
Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter?
Terwijl je niet weet wat voor een paard zo iemand heeft?
Sees schreef:Haha Gini.
Sonador, gewoon puur uit interesse; zocht je een 'klein' paard of kwam deze op je pad?
Gini schreef:Die norm had ik ver terug in het topic aangehaald toen het ging over "individueel kijken naar ieder paard", waardoor ik dus mijn individuele norm beschreef.
Van stilvallen kan je betreft deze discussie toch niet spreken. Kwam er daarstraks amper door.
sallandval schreef:Volgens mij zijn paarden di eer fors uitzien (zoals belgen en tinkers) helemaal niet sterker dan gelderse en behoorlijke KWN paarden bijvoorbeeld hoor. Die 'forse' paarden zijn meer gebouwd voor stuwkracht dan draagkracht. Ik zie liever een grote vent op een warmbloed dan op een koudbloed.
sallandval schreef:Volgens mij zijn paarden di eer fors uitzien (zoals belgen en tinkers) helemaal niet sterker dan gelderse en behoorlijke KWN paarden bijvoorbeeld hoor. Die 'forse' paarden zijn meer gebouwd voor stuwkracht dan draagkracht. Ik zie liever een grote vent op een warmbloed dan op een koudbloed.
haffylover schreef:alweer een zoveel topic over wanneer iemand te zwaar is voor een paard.
Dus in mijn optiek zijn sommige mensen wel erg um hoe zal ik het noemen " voorzichtig". En met alle respect iedereen zijn eigen visie en mening

Lisitano schreef:Ik heb het niet over "iets te zwaar", ik heb het over niet fatsoenlijk een trap op kunnen lopen maar wel op een paard stappen.

Gini schreef:sallandval schreef:Volgens mij zijn paarden di eer fors uitzien (zoals belgen en tinkers) helemaal niet sterker dan gelderse en behoorlijke KWN paarden bijvoorbeeld hoor. Die 'forse' paarden zijn meer gebouwd voor stuwkracht dan draagkracht. Ik zie liever een grote vent op een warmbloed dan op een koudbloed.
Een paar pagina's geleden had ik dat ook nog aangehaald, dat men juist de rassen aanraadt die eeuwenlang voor hun trekkracht gefokt zijn en niet voor hun draagkracht. Daar werd toen schromelijk overheen gelezen, onbewust uiteraard.

. Sees schreef:Terpentijn, een groter zadel is vaak geen optie omdat het zadel dan te groot wordt voor het paard.
Haffylover, better safe than sorry denk ik dan altijd maar.

little_king schreef:Daar ben ik het ook mee eens. Als het niet past dan past het niet.
Of we het dan hebben over een ruiter die niet meer in een 16 inch zadel op een pony past of dat het gaat over een 18 inch bij een paard, dat maakt niet uit.
Mindim schreef:Dat vind ik wel een mooi criterium om er niet mer op te klimmen. Als je billen te groot worden voor het zadel en een groter zadel kan een paard niet hebben. Dan moet je imo niet proberen die billen in een te klein zadel te proppen. Maar probeer dan de billen kleiner te krijgen.