Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 16:23

Een ijzer zou ook zeker niet mijn eerste keus zijn...... maar goed ik wil me paard ook niet weken met pijn in zijn voetjes hebben staan.
Ik heb vandaag zijn hoeven gecontroleerd en zijn draagrand is korter dan de zool en de straal, dit is vooral links voor het geval. Ik heb contact gehad met de hoefsmid en die komt maandag weer langs. Stiekem hoop ik dat het probleem zich zelf op lost maar ik gok dat dat niet zal gebeuren..... dat wordt dus of wat van de straal en de zool weg snijden zodat de draag rand weer draagt of toch een ijzer eronder ben ik bang......
Ik ga de wel even duidelijk uitleggen dat het niet de bedoeling is dat me paard nog slechter gaat lopen... al denk ik dat hij dat wel begrijpt. Als tijd de wonden zal hele dan wacht ik liever dan dat er iets aan gedaan word wat het uiteindelijk erger zou kunnen maakt.
Ik denk dat de man in kwestie zijn vak wel verstaat dus ik hoop dat hij me straks gewoon een goede optie aandraagt....... maar ik moet toegeven dat het mij ook wel een beetje doet twijfelen. Al vind ik het niet erg dat hij er pas maandag is zodat er niet meteen weer aan die hoeven wordt gerommeld het even de tijd geven om wat te herstellen.

Heel irritant allemaal....

En ja kwa training als hij na maandag nog niet oke loopt zal ik de boel even om moeten gooien.... dan wordt het gewoon opstappen op hoop van zegen zonder dat ik het beest laat werken. Stil staan is op dit moment zijn grootste hobby dus is mooi moment voor het op en af stijgen...... Normaal gesproken zou ik dat na flink wat werk doen in de hoop dat ik zelf een soort van heel blijf...... maar goed als ik toch nog naar de Veluwe wil dan zal ik wat gokjes moeten gaan wagen hier... (ALLEEN als ik zeker weet dat ik hem daar verder geen extra pijn mee doen anders is het vakantie...)
Maar hem met zere voeten aan het werk zetten is voor mij geen optie.... vind ik te zielig.
En het voordeel is hij vind het stil staan met het zadel op nog leuk ook op dit moment, hij zit me de hele tijd te kroelen als ik op me krukje naast hem/zijn zadel sta!

Nog 3 en halve week....... ik hou nog hoop!

Graceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:14

Zo eventjes snel dit forum doorgelezen. Wat een verhaal!! Echt een typische Rhodium. Zelf heb ik er ook een met ongeveer dezelfde problemen. Alleen los ik het anders op, maar dat kan goed paardgebonden zijn. Over die zere voeten, die van mij staat ook zonder ijzers en heeft na het bekappen ook gevoelige voeten. Na een paar keer wordt het meestal wel minder is mijn ervaring. Veel plezier op de Veluwe, een prachtig gebied!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:16

Stille meelezer kruipt onder steen vandaan:

Ik heb met respect je handelingen tot nu toe gelezen, maar nu snap ik je beweegredenen niet.
Als ie op de wei en de paddock goed loopt, dan moet je volgens mij gewoon meer geduld hebben. Een ijzer eronder slaan terwijl je dit liever niet wil vanwege het feit dat de hoefsmid hem te kort bekapt heeft, kan ik niet snappen. Je hebt al zoveel geduld gehad. Hou dit juist nu, nu het wat moeilijk is, vol. Ik ben het niet altijd met Terpentijn eens geweest in het verleden :o , maar ik kan hem nu alleen maar gelijk geven.
Ook zou ik erg oppassen met een ijzer dat de scheefheid aan moet pakken. Dit zou ik zeker niet doen na overleg met een dierenarts of andere deskundige die verstand heeft van het paardenlichaam. Ik zal niet zeggen dat een hoefsmid geen kijk op een paardenlichaam heeft, maar ik zou zeggen, hoefsmid, blijf bij je leest.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 18:26

Je hebt helemaal gelijk hoor.... en ik wil ook eigenlijk geen ijzer.
De enige reden waarom ik het ijzer overweeg/woog is om er voor te zorgen dat hij niet onnodig lang met zere voeten staat.
Ik heb juist de benodigd heden aangeschaft om zelf mij paard zijn hoefjes te gaan onderhouden en dat is speciaal omdat ik hem dus zonder ijzers wil kunnen houden.....

Van alle paarden die ik heb gehad heeft er geen 1 op ijzers gestaan dus het is zeker niet omdat ik graag ijzers wil, maar het is tegen over het paard ook niet eerlijk als hij zere voeten heeft omdat ik geen ijzers wil...
Dus dat is de reden van mij overweging...... maar het mogelijk is om hem zonder te houden zonder hem daar onnodig lang pijn door te laten lijden...... hou ik hem het aller liefst zonder!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:42

Tja, dan zou ik toch echt overwegen om hem tot die tijd in de wei en de paddock te laten en eventueel daar te trainen als het kan? Want daar had ie toch geen of weinig klachten?
Misschien kun je wel met hoefschoenen iets met een laag stro erin oid? Ik zeg maar iets geks?

Nathachou

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:58

Ik heb in het begin een keertje gereageerd en ben het voor de rest blijven volgen. Ben blij te lezen dat je zulke goede vorderingen met hem maakt!

Wat de ijzers betreft zou ik je echt afraden ijzers eronder te laten slaan, ookal raadt de hoefsmid dit misschien aan. Hij zou niet de eerste zijn die hoeven te kort bekapt en er vervolgens ijzers onder slaat en de hoeven er helemaal mee verprutst omdat de hoeven ook te kort waren voor ijzers. Zeker als ie op de wei pijnvrij rondloopt, zou ik het zo laten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:39

Je zou eens kunnen kijken naar een natuurlijk bekapper als je toch zelf wilt gaan bijhouden, dan kan dat namelijk prima. Als het even kan zou je kunnen kijken of je iemand kan vinden die in Duitsland hoefsmid geworden is. De studie voor hoefsmid duurt daar langer omdat ze dus veel meer behandelen.

Een hoefsmid die uit enthousiasme een paard z'n hoeven zo verprutst zou bij mij niet meer langs hoeven komen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:38

Heb je wel genoeg kennis en kunde om de hoeven zelf bij te houden? Het zou zonde zijn als jij het ook zou verprutsen? (Geen idee of je ervaring hebt?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:47

Bionda86 schreef:
Nu had ik toevallig afgelopen zaterdag een gesprek met mijn smid waar bij hij me een ijzer aanraden wat de scheven bespiering van mijn paard zou kunnen helpen verhelpen. Het ging om een speciaal ijzer wat er voor zorg dat het paard aan beide hoeven een gelijk afrol punt krijgt waardoor hij volgens de smid eerder weer recht in zijn bespiering zou komen te zitten.

Als je paard een van nature scheve hoefstand heeft, ontkom je eigenlijk niet aan een ijzertje (hoe graag je dat misschien ook zou willen). Ik vind het verhaal van jouw smid plausibel.
(Ik heb mijn paard na jaren blootsvoets te hebben gehad nu ook op (voor)ijzertjes staan, nadat hij zich een overbelastingskreupelheid ontwikkelde door zijn manier van lopen kantelde hij eigenlijk altijd een beetje zijn hoef naar buiten. Zo op het oog bijna niet te zien. Sleet ook zijn hoeven altijd recht genoeg af en had zo op het oog goede hoeven om blootsvoets te staan.
Het is dus altijd beter om hem ook eens te "monsteren" voor het oog van de smid. Mijn smid heeft het ijzertje zo gelegd dat hij wat steun heeft aan de buitenkant en daarmee was alles opgelost en loopt hij weer als een zonnetje.)
Voor wat betreft de scheefstand van je paard is het misschien toch niet onverstandig om een osteopaat te laten kijken of het bekken wel recht staat. Paard hoort zowel links als rechts aan je buitenteugel te komen en als dat aan 1 kant niet gaat is dat vaak wel een indicatie van bekkenscheefstand. Zeker ook omdat je in je openingspost kunt zien dat hij op 1 heup "vlakker" staat, vermoed ik zomaar dat dat het geval kan zijn. Veel DA's kijken alleen maar of een paard over de benen rad loopt en hebben (helaas) minder aandacht voor ruggen.

Ik heb wel het hele topic gelezen en ben benieuwd hoe het je verder vergaat.
Ik lees dat je paard heel sensibel/gevoelig reageert en dat een kleine miscommunicatie al een hoop stress oplevert ( het longeren voor respect verhaal maakte dat wel heel duidelijk; gestresst ging hij blijkbaar doen wat hij dacht dat van hem werd verwacht en toen dat het niet bleek te zijn leverde dat nog meer stress op). Maar ik lees ook tussen de regels door dat hij het blijkbaar ooit wel goed heeft geleerd.
Wat betreft de schade in de mond. Ik ken een paard dat een gebroken kaak heeft gehad (na op hol met een berijder met stang). Dat nu weer gewoon op een bitje loopt. Heeft overigens wel even geduurd. Ik vond de suggestie om een bit erin te doen zonder dat de teugels er nog aan bevestigd zijn wel een hele goede.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:25

Wat jammer dat je een terug val hebt door het fout bekappen.
Als je perse door wilt blijven werken met hem, zou ik dan in de wei doen, waar hij minder last van zn voeten heeft.

Verder wil ik ff zeggen dat ik je aanpak zeer netjes vind!
Super voor je paard dat hij deze kans nog krijgt
Zou mooi zijn als iedereen zijn paard netjes en fatsoendelijk behandeld, dat dit soort gevallen niet eens hoeven te ontstaan.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:36

Ik heb respect voor hoe je heb gehandeld en ik blijf dit zeker volgen want ik ben benieuwd naar de afloop!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:49

[quote="Bionda86"]Hoelang moet ik een kreupel paard aankijken tot ik zeg sla er maar een ijzer onder?????

Mijne was met zo'n akkefietje 3 weken gevoelig.
Maar in het zand ging wel dus kon hij wel lopen.

Fijn dat het verder met trainen steeds een stapje vooruit gaat!
Keep up the good work! +:)+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 15:44

|( |( |(

Vandaag kwam ik op stal en ik dacht al: Paard wat sta je er zielig bij! Al vrij snel was duidelijk dat hij niet eens de betonplaten voor zijn stal op durfde en dus ook niet had gegeten al het hooi lag er nog, en ook geen mest......

Toch geprobeerd hem uit zijn paddock te halen, heeeeeeeeel langzaam en voorzichtig ging die stap voor stap voor uit tot die van de pijn een rare sprong maakte en van af die plek ging die niet meer vooruit niet meer achter uit en niet opzij..... Meteen de Smid gebeld, die niet opnam.
Meteen gesmst dat me paard geen stap meer wilde verzetten.

Ondertussen op naar de buurman van stal, een paarden man met de nodige ervaring even vragen om advies. Hij kwam de hoeven van mijn paard inspecteren, en vroeg me of ik hem zelfs had bekapt ;(
Ik: ,,Nee meneer dat was toch echt de hoefsmid" Buurman: ,, Weet je dat zeker". Uit eindelijk heeft de buurman iets van de staal en zool weg gevijld zodat het paard iets minder druk op de straal had. En toen zagen we aan het linker voorbeen net op de zool binnen de draag rand een rood paarse plek ik de hoef duidelijk een druk plek. Als je de plek aanraakte sprong het arme beest ongeveer een gat in de lucht.
Buurman adviseerde er toch een ijzertje onder te laten slaan om de druk weg te nemen. (Hij zei er nog bij dat het wel onder beide voorbenen moest. Dat getuigde dus al van zijn vertrouwen in mij en mijn smid;( )

Uiteindelijk toch mijn smid kunnen bereiken die komt morgen langs. Ook hij zei dat er toch echt een ijzer onder zal moeten. Al ga ik hem wel vragen heel goed te kijken of hij zeker weet dat dat de beste keus voor het paard is. De training van de komende dagen/weken wordt toch niets meer dus het belangrijkste is dat me paard zich zo snel mogelijk goed voelt.

Voor vannacht heb ik maar geregeld dat hij op de wei mag blijven (dat is bij ons opstal eigenlijk niet toegestaan, alleen over dag op de wei) maar zo kan hij tenminste nog blijven lopen en eten.

AL MET AL BALEN DUSSSS.............

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:49

hebben ze bij jullie op stal geen pijnstillers (metacam ofzo?)
Dan hoeft je paard in ieder geval geen pijn meer te hebben. Ik snap alleen niet dat je nog in deze smid gelooft en hem zelfs gaat betalen om er ijzers onder te slaan. Door zijn fout staat jouw paard nu kreupel, en kun je nog eens 70 (?) euro gaan betalen voor ijzers. Daar zou ik toch wel iets mee regelen of een andere smid zoeken. Denk inderdaad dat als het zo erg is ijzers voor nu wel een oplossing zijn (evt. onder laten lijmen ipv nagelen).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:54

Zijn hoefschoenen geen idee? Als hij nu toch geen gekke bewegingen maakt kun je die gebruiken zonder de hoef verder te beschadigen. En als de hoeven wat langer zijn kan hij gewoon weer blootvoets verder.

En ik zou inderdaad deze hoefsmid dus echt geen geld betalen voor de ijzers, die zijn dan toch echt voor zijn kosten. Al zou die smid er sowieso niet meer bij mij inkomen. (Want naast dat hij hem te kort bekapt heeft begrijp ik dat hij hem dus ook nog eens verkeerd bekapt heeft)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:47

Waarom bel je in vredesnaam deze prutser/beul van een hoefmid weer? Heeft die niet al genoeg schade aangericht?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:22

Echt heel jammer van dat te kort en verkeerd bekappen. Ik denk dat hoefschoenen wel een goede oplossing is en wat vervelend dat je niet door kunt gaan met je training maar het welzijn van je paard is nu belangrijker. Ik hoop dat hij niet meer al te lang moet pijn heeft door de fout van de hoefsmid ik zou denk ik toch een andere hoefsmid zoeken eerst bekapt hij te kort en verkeerd en dan wil hij er ijzers onder slaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:29

Een foutje kan de beste gebeuren,maar als de buurman het zò slecht vind..........ik zou ook voor een andere smid gaan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:29

GELOOF ME IK SNAP JULLIE PUNT!

Ik vind dat hij de gemaakte schade ook zelf mag opknappen...... Overigens weet ik dat het een man met verstand van zaken is, maar goed theorie en praktijk zijn 2 totaal verschillende dingen.

Dat ik hem terug laat komen en de boel laat bekijken wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook akkoord ga met wat hij gaat doen. Ik ga hem uiteraard wel vragen wat zijn plannen zijn en of hij denkt dat het probleem oplost. En als ik het niet vertrouw dan gebeurt het niet.

Overigens moet ik de schuld ook een beetje bij me zelf zoeken, misschien had ik met een paard met brokkel hoeven wel eerder een afspraak moeten maken.

Maar mijn vertrouwen in de beste man is ook niet meer wat het geweest was dus ik hoop dat hij een goede oplossing heeft....... (en dan vind ik goed voor mijn paard belangrijker dan goed voor mijn portemonnee, al heb ik het liefst beide natuurlijk)
En indien dit alles gebeurt met het gewenste resultaat zal ik in de toekomst zeker iedere bekapping vertellen dat ik mijn paarden niet te kort wil hebben!
EEN GEWAARSCHUWD MAN TELT VOOR 2 :o hoop ik :o

Overstappen van smid kan altijd nog.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:36

Je hebt ook van die 'plakijzers', vraag daar eens naar bij de smid. Die vallen wel wat sneller er af, maar ik denk dat ze voor deze situatie heel passend zijn.
Hoe dan ook, de hoeven worden wel zachter van ijzers, dus ik zou hem zo kort mogelijk op ijzers zetten zodat de hoef zelf weer sterk kan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:30

Bionda86 schreef:
GELOOF ME IK SNAP JULLIE PUNT!

Ik vind dat hij de gemaakte schade ook zelf mag opknappen...... Overigens weet ik dat het een man met verstand van zaken is, maar goed theorie en praktijk zijn 2 totaal verschillende dingen.

Dat ik hem terug laat komen en de boel laat bekijken wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook akkoord ga met wat hij gaat doen. Ik ga hem uiteraard wel vragen wat zijn plannen zijn en of hij denkt dat het probleem oplost. En als ik het niet vertrouw dan gebeurt het niet.

Overigens moet ik de schuld ook een beetje bij me zelf zoeken, misschien had ik met een paard met brokkel hoeven wel eerder een afspraak moeten maken.

Maar mijn vertrouwen in de beste man is ook niet meer wat het geweest was dus ik hoop dat hij een goede oplossing heeft....... (en dan vind ik goed voor mijn paard belangrijker dan goed voor mijn portemonnee, al heb ik het liefst beide natuurlijk)
En indien dit alles gebeurt met het gewenste resultaat zal ik in de toekomst zeker iedere bekapping vertellen dat ik mijn paarden niet te kort wil hebben!
EEN GEWAARSCHUWD MAN TELT VOOR 2 :o hoop ik :o

Overstappen van smid kan altijd nog.

Hulde voor jou dat je de smid nog een kans geeft, fouten maken is menselijk, hoe zeer menigeen in dit topic ook vindt van niet. Iedere smid zal wel een keer een paard hebben vernageld, iedere smid bekapt weleens te kort, iedere smid corrigeert weleens te drastisch. Het is jammer dat het nu jouw paard moet treffen. En idd, hij mag zelf een oplossing verzinnen.

Wat betreft degene die de smid meteen als prutser, beul en nitwit bestempelen. Degene die zelf nooit fouten maakt, werpe de eerste steen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:10

TS, als het paard zo ellendig loopt denk ik toch al richting hoefkneuzing/hoefzweer. Kan gebeuren bij te kort bekappen. Ik zou dus zeker ook de opinie van een dierenarts vragen. Deze kan ook meteen pijnstillers meegeven. Een oplossing wat hier soms gebruikt wordt is een plaaster over de hoef, wat wel wat kost, maar dan zit je niet met die ijzers. Want ijzers zou ik toch als laatste optie nemen. Of hoefschoenen inderdaad. Zonde dat het tegenvalt net wanneer het zo goed gaat met jullie!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:38

Hé toch, wat vervelend :(:)
Voor mij is dit wel herkenbaar; heb ook ooit 20 min. tot jankens toe aan onze tuiger staan te trekken / plukken/duwen, ondertussend om hulp bellend wat te doen. Die wilde dus ook nie meer lopen op het hard en was ook tekort bekapt :j
Wij hebben het gewoon "gelaten" en met een week liep hij weer als een kievit :+ Toen het een 2e x voorkwam (en erbij gezegd, niet te kort) zijn wij alsnog over gestapt. Wij zijn toen maar naar een oude rot gegaan en nooit meer geen problemen mee gehad :n

Met zo'n drukplek lijkt het toch ook/erbij op een hoefzweer/kneuzing. Staat ie (af en toe) op het randje van zn hoef, zeg maar (op zn tenen) of zit daar die plek (dat ie nu dus meer op zn verzenen steunt dan gebruikelijk)? Stel dat het ooknog hoefzweer zou zijn, kun je het ook laten open snijden, is druk er ook af en dan biotexen. Dan zou ie nog niet op ijzers hoeven. Wel even rust natuurlijk maar dan kan het binnen een krappe week wweer "beter"zijn :j

Succes!
(vermoed dat je niet in de buurt woont anders had ik nog wel paard hoefschoenen te leen)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:42

ik heb het hele topic doorgelezen, maar ts, wat heb jij een engelengeduld zeg.

chapeau en blij dat je paard zo'n eigenaar/baasje kan krijgen :j :j :j :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:48

Hoi hoi,

Nou de smid is geweest en ik moet zeggen het koste wel enige overtuigingskracht om even duidelijk te maken dat me paard er echt last van had, want als je hem net op een zacht stukje zag lopen was het allemaal zo erg nog niet. Maar nadat ik verstelde dat er daadwerkelijk een zoolkneuzing te zien was (grote rode bloed uitstorting in de hoef) en ik me paard naar een iets hardere bodem mee nam snapte de smid mijn punt. De rode plek ik de hoef was niet meer duidelijk zichtbaar maar ik wou toch dat hij er even naar keek voor dat hij zou besluiten wat te doen. In eerste instantie wou hij er meteen een ijzertje onder slaan, maar uit eindelijk besloot hij toch met de fixeertang (zo heet het ding geloof ik) de hoef even na te lopen. Toen kwam hij vrij snel tot de conclusie dat mijn paard ECHT last had van zijn zolen en moest er speciaal zooldragend beslag onder met een extra zooltje (dik stuk leer) om de druk zo veel mogelijk weg te nemen.

Toen de ijzers met zooltjes er onder zaten zag je meteen dat het paard zich een stuk beter voelde! Helemaal lekker liep hij nog niet (maar wat wil je met blauwe plekken onder je voeten) maar meteen een stuk beter en vrolijker! Vandaag liep die nog al iets je beter, al denk ik dat die hoge ijzers voor (denk dik ander halve cm er bij) toch ook weer even wennen is met lopen (toch andere houding)

Overigens heeft de smid dit speciale beslag er gratis onder gezet (en daar heb ik niet om moeten vragen)
ook gaf hij aan dat hij iets te rigoureus was geweest met bekappen en dat hij het daarom zonder kosten heeft opgelost. TOCH NETJES

Alleen wordt het nu nog lastiger opstappen...... heb nu geen paard meer van 1,85 maar bijna 1,87 hahaha.

Maar als alles volgens plan gaat komt het nu helemaal goed!