Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:18

Jape: Cruise control :D ik mag straks weer (vorig week uitval ivm 2e paasdag) en ga es zoeken waar die knoppies zitten.
Lijkt me wel handig zo'n C. control, ogen dicht en kun je je lekker focussen op een ding, paard loopt wel uit zichzelf rond zonder tegenliggers...

Wel goed dat je verbetering voelt met Laval.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:20

Oh dat is fijn Japeloup. Leuk dat je vooruitgang merkt ... je moet hem idd ff de tijd geven om de cruise control afgestelt te krijgen :)
En zolang hij lekker mee blijft werken is het zeker bevredigend.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:25

Peetstap schreef:
Jape: Cruise control :D ik mag straks weer (vorig week uitval ivm 2e paasdag) en ga es zoeken waar die knoppies zitten.
Lijkt me wel handig zo'n C. control, ogen dicht en kun je je lekker focussen op een ding, paard loopt wel uit zichzelf rond zonder tegenliggers...

Wel goed dat je verbetering voelt met Laval.

Vind paard rijden helemaal het einde maar ook lui op het gebied van activiteit bij het paard. Wil graag een paard zo dat als ik niets verander hij dat ook niet doet. En heb je je paard zover (kan enige tijd over heen gaan) dan moet je wel altijd super geconcentreerd op je paard zitten. Want dan reageren ze ook echt op alle kleine veranderingen van jou als ruiter.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:14

Oeps, lees hier weer een tip! :D Japeloup, je mag het hem ook niet kwalijk nemen, zijn baasje doet al jaren het werk voor hem!
Vandaag met de Bates op Menno geprobeerd. Wat een verschil qua gevoel en gangen! Had het idee dat hij ruimer liep en leek gevoeliger op mij zit. Ook veel bezig geweest met tempo wisselingen en terug op ademhaling. Enkel halthouden ging van geen kant, bleef doorgaan en draaien. Hij begint er steeds beter uit te zien en er komen nu ook wat spiertjes de hoek om kijken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:13

daar was ie weer. ;-)
Mocht op een ruin vanavond waar ik maanden niet mee heb gereden, de laatste les liet dit manneke me alle hoeken van de bak zien ongevraagd en had ik de grootste moeite em aan de gang te houden.
Dan merk je toch dat je bent gegroeid die maanden, want hij bleef fijn bij me vanavond, heb em paar keer na de beenhulpjes met tikje zweep attent gemaakt en we hebben een paar goede lekkere swung momenten gehad samen.
En helemaal super is onze instructrice die vaak zegt: voel je nu zelf goed wat er gebeurd ?
Zij vindt het heel belangerijk dat we de reacties gaan voelen onder ons, dan maar een les wat minder mooie zit... aanvoelen daar gaat het om.
Daar ben ik heel tevreden mee, dat zo'n paard nu goed op je reargeert, heb em uitgebreid beloond en tussendoor veel losse teugel gegeven.
Deze ruin heeft vroeger Z nivo gelopen en draait nu mee in manage lessen dus alles heeft ie wel in zich.
We mochten veel oefenen met de draf gangen: uitgestrekte draf / ruime draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:20

Ik heb ook een superles gehad vanmorgen. Moest me indenken dat ik een touwtje aan mijn navel had, en dat Japeloup dat naar achteren trok, et voila: aangespannen buikspieren en bekken gekanteld. Armen en benen laten vallen, en daarna nig heel fijn gereden, niet eens meer open teugel, handjes netjes naast elkaar, en sturen op mijn zit. Dus nou rijd ik met een touwtjesnavel en slagroomhandjes :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:25

Als knollentuin dit leest weet ik zeker dat ze denkt; die van die navel en het touwtje komt bij mij vandaan. Ja dat klopt!!! Hoorde je dat laatst tegen iemand zeggen en vond hem briljant.

Fijn peetstap dat je zo vooruitgaat, leuk om te lezen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:45

'avond :)

'k heb een heeeeeerlijk stalavondje gehad. Echt enorm genoten. Zelfs genoten van mijn zadel poetsen _O-

Esther87, kan me voorstellen dat het even frustie was dat niemand écht met je meekeek, maar ik denk dat ze het gewoon niet gezien hebben. Pas als je zo bewust leert rijden als waar we het hier over hebben, leer je ook bewust kijken. Er is bij mij niemand op stal die op deze manier bezig is met rijden. Ik weet zeker dat er mensen zijn die me niet snappen. En die denken: beuh... paard loopt niet aan de teugel/in de krul....
Er was een meisje op stal met wie ik op dezelfde lijn zat, maar die is helaas weggegaan. Die mis is echt.

maaikiemike, wat betreft je vraag over mijn tweede paardje: die ga ik voorlopig nog niet (laten) beleren. Hij heeft nog zo'n hoog puppy-gehalte en moet eerst nog even flink groeien.
Mijn doel is precies hetzelfde als de jouwe :j
Leuk dat je zo'n positief verschil merkt met het Bates zadel. Ik heb het geprobeerd op Janus, en ik vond het zo'n ontzettend fijn zadel. Helaas was het voor Janus niet goed. Knelde te veel bij de schouder.

Sabm, goh dat zo'n WOWzadel zo'n verschil is zeg. Ik hoop dat je er gauw helemaal lekker in gaat zitten.
Vervelend dat je het gevoel hebt even overnieuw te moeten beginnen. Valt tegen dan.

Japeloup weer gereden. Fijn dat je merkt dat ie beter in zijn vel komt te zitten.

Goede tip heb je gekregen Yamcha en leuk dat je het meteen voelt.

Dat klinkt als een goede les Peetstap.

Gisteren had ik wat moeite met Janus te rijden. Ik wilde eigenlijk verder met waar we met de les mee gestopt waren. Dan ben ik te doelgericht bezig en mis ik de juiste signalen van mijn paard. Heb mezelf even een "reset" gegeven, en ben even wat anders gaan doen. Gewoon lekker door de bak gaan rijden, niet te moeilijk doen en proberen heel goed te voelen wat er achter gebeurt. Al met al redelijk af kunnen sluiten.
Vandaag was er teveel afleiding rondom de bak (paarden die kort de wei in mogen en uit hun plaat gaan van plezier) dus ik ben erop gaan zitten met: ik ga alleen aan mijn eigen houding werken. Was dus heel goed aan het voelen, en heel dicht bij mezelf. En warempel, Janus ging meedoen. Ben heel bewust mijn houding gaan controleren op de linker en rechter volte. Positie van mijn benen, draaien met mijn heupen, schouders meenemen, handen dragend houden, niet terugwerken op de teugel, zacht contact met de mond houden, meeveren (flexibogen) etc etc. Janus liep heerlijk te proesten onder me, en er zaten een paar zulke superstukjes tussen. En iedere keer na zo'n superstukje: paard lange teugel. Al met al dus heerlijk gereden.

En misschien dat iemand een leuke oefening voor me weet voor naast het paard? Of thuis in de keuken ofzo? :')
Mijn linkerbeen verder naar achteren leggen, dus vanuit mijn heup mijn hele been naar achteren leggen, levert spanning op in mijn spier (een soort rekspanning) waardoor ik de rest van mijn been moeilijk kan ontspannen. Weet iemand oefeningen om mijn been losser te krijgen?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:54

haha Gooya: als jij hebt gepost hoef ik helemaal niet meer bij te lezen! Makkelijk zo'n samenvatting! Lees even mee met de tips die je gaat krijgen, mijn benen leiden soms een eigen leven, het liefste naar voren.
Kt: isnieleuk als dingen zo lopen (lees: als mensen zich zo gedragen). Fijn dat het nu weg is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:00

2gooya, ik ga s nadenken over je been-spanning..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:51

Wat goed van je Gooya! Gaaf is dat, als je denkt, vandaag ff niks, rijd je het fijnst :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:59

Zo gisterenavond suuske gereden na 3 dagen rust (zij iig ik slenterde door parijs)
Suus is soort van lekker in haar vel aan het komen nu ze geen krachtvoer meer krijgt...minder suikers doet haar errug goed. Alleen is ze echt ongelofelijk een volledige BOM van energie. Ook tijdens het rijden is ze niet te stoppen....qua energie dan hé (de rem werkt soms nog) :')

Gisteren het advies van KT in mijn oren geknoopt... niets willen... terug naar voeten onder je lijf en truttemutteinnieminnie drafje. En warempel ... dat ging stukken beter *\o/*
Minder onbalans en gedoe. De galop is echt top op mijn luchtzadel.. kan haar nu met mijn zit voorwaarts of terug rijden... komen bijna geen teugels aan te pas. Dat was een fijne ervaring.

Suus is alleen in de draf en stap nog erg onrustig in haar hoofd / hals houding. Ze wil nog niet lekker ontspannen. Komt door het zadel zeg ik tegen mezelf... dus hoop daar deze week wat meer vertrouwen in te krijgen bij haar.

Maar die energie :x my god... dat vind ik weer lastig te controleren. Mss ga ik haar van de week ff een uurtje op de weide kwakken... kan ze daar ff tomeloos knetteren naar hartelust. Vandaag iig niet zag ik in de fructaan index... vandaag staat ze maar binnen ^)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:22

Gisteren voor de 2e keer op mijn paardje gezeten! Hij was echt super braaf alleen hij had wat moeite om mijn beenhulp te begrijpen!
Hij bleef dus erg vaak stil staan, hoe zouden jullie dit oplossen? :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:22

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat offtopic berichten verwijderd over foto's :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:23

knetterhard schreef:
Gisteren voor de 2e keer op mijn paardje gezeten! Hij was echt super braaf alleen hij had wat moeite om mijn beenhulp te begrijpen!

Een tikje erbij achter je kuit en als ie voorwaarts gaat (moet je wel zorgen dat je hem niet in de mond zit he) is ie KNAPPIE en ZOET en BRAAF en zo, en moet je hem heel enthousiast prijzen en kroeltjes in zijn manenkan.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:26

positief belonen idd. been... geen reactie duidelijke por met been of tikje achter kuit met zweep.
reactie is braaaaaaffffff. Geen reactie is herhaling met harder tikje of porretje.
Rekening houden dat je wel vrijheid moet geven in je hand zodat hij voorwaarts kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:31

Hij snapt wel de stemhulpen van het longeren? Ik zou het ondersteunen met stem "draf", desnoods met een helper in het midden die de stemhulp geeft :-). En inderdaad heel overdreven belonen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:34

Dat ook ja :j idd je stem gebruiken :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:53

knetterhard schreef:

Ga ervan uit dat ie de basic hulpen wel weet in z'n koppie ;)

sluit me aan: been hulpje met stem en ruimte van voren geven en dan moet ie naar stap.
Tikkie meer beenhulp erbij als ie niet wilt, daarna em helpen met zweeptikkie dan wordt je duidelijk.
Voorwaarts is effe je doel, laat em zelf maar zoeken waar naartoe, al gaat ie lopen stofzuigen ook niks mis mee.
voorwaarts blijven denken, niet te vlot je teugels oppakken, die moet ie zelf gaan zoeken.

Kun je van daaruit weer terug naar de minimale beenhulp, maar bij geen reactie op je kleine hulp: zelfde patroon herhalen.
Ze vinden het vervelender als je blijft "zeuren" als dat je doorpakt en duidelijk bent.
Kan erover meepraten, ben zelf ook van nature zo'n "veel te goed" figuur |(

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:13

Ja ik merkte gisteren wel nadat hij een paar keer wegschoot dat ik teveel teugel had! Vandaag ga ik er weer op en ga ik lekker in alle rust! gisteren waren er ook 2 paarden bij in dus dat was denk ik voor nu teveel van het goede was voor hem! :j

Ik kreeg gisteren ook de tip om hem niet teveel te regelen en hem maar gewoon voorwaarts te houden! :)
Ik ben veel te afwachtend erin en heb nu wat meer lef gekregen weer :P

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:06

Ik ben vandaag weer wezen rijden en een woord het ging SUPER! *\o/* *\o/*
Ik zat veel meer ontspannen erop en de teugelvoering was veel losser als gisteren!
Maar ik heb wel een zere stem van al het praten hahahaha :+

Hartstikke bedankt voor de tips, ik moest even weer op het goede spoor worden gezet!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:22

oh fijn dat het goed ging. zo zie je maar soms is bijna niets doen het beste.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:05

@Knetterhard: ben je gelijk los gegaan? Fijn dat het beter ging. Heb me hier vroeger (toen ik nog negens gevaar in zag) ook aangewaagd... Weet nog dat ik in het begin altijd erg ontspannen moest zitten, nergens mocht knellen en op stem en lichte (been)hulp voorwaarts en terug moest. Mocht toen ook amper de teugel aanraken en had de eerste boel keren altijd iemand in de bak erbij. Spannend zeg!

Ik heb zin om te dansen met mijn paard! Hoop dat hij lekker los is (of hij heeft spierpijn van gister) en het droog blijft!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:07

hier hoost het... balen... dat word soppen in de regen of suuske maar weer een dagje vrij geven.
Eigenlijk moet ik rijden...zucht... regenpak dan maar ^)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:09

oh en om terug te komen op een oud stukje uit dit topic.
Er is toen gezocht naar de Swing Stick... nu te koop voor 19,99 bij Klingel.
(ex verzendkosten geloof ik)