Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:29

Ik zou nog graag eens een nieuw zadel hebben, mijn Kieffer wordt dit jaar 26 :D

Maar ach, zolang hij goed ligt en zit hoef ik geen nieuwe. En volgens van Wijk kan hij nog wel 25 jaar mee :')

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:49

Ik heb dus de MSFC en de Ainsley liggen.
Straks al de sneeuwboel wat weg is, dan maar eens even de zadelmaker laten komen om te kijken welke het beste is. Op dit moment vul ik de ruimte op. Op de MSFC kan ik mijn been wat ontspanner af laten hangen.
In het CR 1 boek stond ook iets over de zit openen en dat had met de heupkop te maken. Ik denk dat ik mijn been teveel naar voren doe, ipv zijwaarts openen. Zoals ik al zei speelt die spier (is dat de ruiterspier) me parten. Daardoor kom ik ook sneller in de stoelzit te zitten en ligt de binnenkant van mijn bovenbeen niet aan.
Ik wil zo graag weer daarmee aan de slag. Wat mij betreft mag de dooi invallen en dan zonder al die regen graag...!

Ik heb trouwens geen boek met ruiteroefeningen op de bal, maar vanuit de hapto (ik ook daffodil ;) ) diverse oefeningen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

Zo, ik zit op mijn bal achter de pc :D
Zo meteen nog eens googelen naar oefeningen...geloof dat zo zitten alleen al goed is, zit in ieder geval een stuk rechter dan normaal.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:18

Ik krijg mijn bestand niet naar mijn mail voor je wedstrijdvoorbereiding. :(

knippen en plakken?

Voorbereiding op wedstrijden:

Een week van tevoren:
In de week voorafgaand aan een wedstrijd maak je voor jezelf een schema wat je die week wilt doen met je paard. Je begint bij de wedstrijddag, de dag ervoor een niet al te zware training, plan je rustdagen in en je eventuele les.

Daarnaast print je (of kopieer) je je proef via http://www.dressuurproeven.nl
Bij de ruimte voor het commentaar ga je jouw handelingen en de gewenste reacties opschrijven of tikken.

Voorbeeld:

Omschrijving:
A-X binnenkomen in verzamelde galop
Eigen commentaar:
Bij het verkennen van de ring maak ik wat tempowisselingen in de galop. Voordat ik af ga wenden bij A rijd ik de lange zijde flink naar voren om activiteit te krijgen. Voor de hoek neem ik hem teug, controleer ik de oprichting en verzamel ik hem. Zorg dat hij wel actief op het achterbeen blijft. Goed door de hoek rijden, doorverzamelen, kijken en meedraaien naar de C, afwenden, rechtrichten en klein beetje toerijden (ziet er mooier uit)

Omschrijving:
X halthouden en groeten
Eigen commentaar:
Vanuit het toerijden langzaam door verzamelen, blijf hetzelfde ritme houden maar verklein de sprong, zak door rug, span dijbeenspieren en adem uit. Voel of paard vierkant staat, wacht met groeten, adem uit en groet. Blijf goed op billen zitten

Omschrijving:
Voorwaarts verzamelde draf C rechterhand
Eigen commentaar:
Zit openen, hand naar voren (gewoon openen dus) en denken aan draf, aanvullen met been. Let op balans, kijk door de C heen zodat je recht blijf. Rij iets toe en schakel weer terug voordat je de wending in rijdt. Zorg dat de buiging mooi blijft, buik van paard naar buiten, van binnenschouder af, achter zijn neus aan loopt en niet jagen.

Omschrijving:
K-X-M van hand veranderen uitgestrekte draf
Eigen commentaar:
In de wending tussen C en K iets terugsluiten, activiteit achterbeen controleren, in een vloeiende lijn door de wending sturen, recht maken, halve ophouding, hakken uitdrukken en benen los, meetellen in het ritme, meezitten in de beweging, onderrug ontspannen, handen naar voren blijven dragen, vlak voor eind wat door onderrug zakken, dijbeenspieren aanspannen en uitademen, in gelijk ritme terug laten komen maar voorwaartse drang bewaken, terugsluiten met benen, dan pas de hoek inrijden, stelling en buiging controleren, niet jagen door de hoek.

Op deze manier werk je een week van tevoren je proef uit. Elke dag (voordat je gaat slapen oid), neem je je zelf beschreven proef door. Je kan er nog wat aan wijzigen als dat beter voelt.

Zorg verder dat je je groom nog even herinnert dat jullie komend weekend op pad gaan.

Een dag van tevoren:
Sowieso is het belangrijk dat je geen voorbereidingsstress hebt.
Een dag van tevoren zorg je dat alles klaar is wat je nodig hebt en mee moet nemen.
Maak hiervoor desnoods een afstreeplijstje voor zodat je niks kan vergeten. Zorg voor een vaste tas of krat waar je je eigen spullen ALTIJD in mee kan nemen. En zorg voor een schoudertas waar de groom mee rond kan lopen. Zorg dat hier je paspoort en proevenboekje in zit, dat je bandages of peesbeschermers hierin opgeborgen kunnen worden. Een flesje water en een gastendoekje (klein handdoekje) en een suikerklontje voor je paard. Daarnaast een hoevenkrabber en in de zomer twee extra stiften en een stiftentang.

Ook zorg je dat je het adres hebt, de route bekend is en loop je de trailer nog even na. Zijn de banden hard of zacht, heb je genoeg kuilgras/hooi bij je en zijn je jerrycans met water niet bevroren :P

Tank je auto vol en controleer ook (regelmatig) de olie, koelvloeistof, enz.

Geef de vertrektijd door aan je groom.

De dag zelf:
Zorg dat je een tijdschema hebt, hoe laat starten, hoe laat aanwezig, hoe laat vertrekken, hoe laat op stal.

Op stal vlecht je je paard in en pak je de spullen in die je nodig hebt. Streep je lijstje af zodat je niks vergeet. Neem altijd een extra zweetdeken mee en een extra halstertouw.

Zet je paard op de trailer, controleer alles nog eens en vertrek. Op de wedstrijd ga je je melden, betalen, kopje koffie en zorg dat je weet of het programma op tijd loopt of date iets veranderd is. Ga op tijd opzadelen (laat opzadelen) en loop zelf je formulier nog even door. Als het goed is weet je echt alle handelingen al uit je hoofd.

Ga losrijden (maak daar desnoods ook een schema voor) en laat je groom de tijd in de gaten houden. En laat de groom je waarschuwen als degene voor je de ring in gaat.

Voordat je de proef ingaat focus je op punt 1 van je proef (Goed binnenkomen). Welke handelingen ging je doen. Verder hou je je nergens mee bezig. Rij de ring in, rij je rondje om de ring en werk alle punten af die je zelf verzonnen hebt. Ben je aan hetgroeten, dan focus je op punt 2 van je lijstje, het wegrijden en de rechterhand op rijden.

Zelf kan ik dus per onderdeel het hele riedeltje oproepen als ik met het onderdeel ervoor bezig ben. Want je weet het uit je hoofd, je hoeft er niet over na te denken en dus gaat het vanzelf.

Na afloop evalueer je je eigen rit. Krabbel op je briefje wat goed voelde en waar je nog aan moet werken. En op die manier kan je weer naar je volgende proef toewerken.

Geef na afloop je paard de verzorging die nodig is en kleed je zelf warm aan. Bekijk je protocol en kijk of je je eigen gevoel er in herkent. Lig er in ieder geval niet wakker van en volg je gevoel. Komt een bepaalde opmerking vaker voor en strookt deze niet met je gevoel, vraag daar dan hulp bij. Waarschijnlijk doe je dan onbewust iets niet goed.

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:26

Ik heb 'm! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:39

@Malene: Ik zal maar niet vertellen dat ik mijn beste proeven reed als ik niks had voorbereid :=
Liefst had ik de proef nog nooit gelezen of gehoord, dan was het op wedstrijd één grote verrassing en dat hielp blijkbaar :+ Al oefende ik thuis wel de losse onderdelen, ik ging echt geen M proef in als ik geen SB kon rijden, maar wanneer die SB kwam in de proef was meestal een verrassing.

Net heb ik weer zo lekker gereden. Het laatste stuk kon ik [***] wat lager instellen, hals horizontaal zegmaar, en daarin overgangen stap-draf-galop en terug, doorzitten, lichtrijden, halthouden en weer weg, figuren rijden, en hij bleef gewoon lekker actief en heel simpel doorlopen. Topgevoel :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:01

zo, net even sabm geholpen en reken er niet op dat ze snel hier zal reageren.. ligt uitgeteld op de bank :+
haha! :')
vandaag eindelijk eens gebruik kunnen maken van suus dr eigen GO, maar dan wel onder onze voorwaardes -gevolg- een suus die met zoveel meer afdruk en stiller in een echte aanleuning gaat bewegen terwijl sabm haar er mooi los doorheen kan houden. ik heb genoten en sorry sabm ,weer langer bezig,jij dus lekker moe en suuske ook <<)
wat ik mooi vond om te zien was dat suus op een gegeven moment echt meer vrij op de schouder kwam voor en sabm echt opwaartse verruimingen kon gaan rijden,best knap met een overbouwd paard
ik hoop dat er wat leuke fotos bij zitten,ik ben niet zo een talent in t fotograferen *-:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:21

We zijn benieuwd.
Ik heb hier eentje flink onder handen genomen. Ze is flink aan het verharen. Weer een kilo haar lichter. Iedere keer wees ze mee aan waar ik nog even extra moest rossen, hahaha.
Toen nog even het zadel erop gegooid voor een ritje door het dorp. Oe...wat was ze fris...woei!
Was nu alleen. Even aan het stoeien geweest met het openen van mijn heupen. En een aha-erlebnis gehad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:32

voor die rui gebruik ik een furminator! perfect ding, het is nog net geen scheren wat je doet..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:35

Fijn Ankem, dat je een aha moment had. Je kan veel he met je heupen?
Altijd leuk he die paarden in de rui, die van mij ook, zit elke keer helemaal onder de witte haren.... lijk wel een sneeuw pop soms.
Wel grappig om te zien dat ze weer veel beter in d'r vacht komt. Ze had altijd een super mooi dun vachtje, eigenlijk nooit een echte wintervacht. Maar sinds ze aan het klooien is met die pees, zat ze eigenlijk het hele jaar door in een te dikke vacht. Sinds een paar maanden zie ik dat ze weer haar oude mooie dunne vacht terug krijgt. Ik blij *\o/* want ik trek daar uit de conclusie dat ze weer beter in d'r vel zit en dat ze minder last heeft van d'r benen. Soms alleen een beetje jammer dat het kwartje net te laat valt, of dat je wel ziet dat er iets anders is dan anders, maar dat je nog niet je vinger er op kan leggen wat.
Ik zou zo blij zijn als ik weer aan rijden toe kom, ben het wandelen en stappen in het weiland nu wel een beetje zat. Volgend jaar doe ik het toch anders, ga ik denk ik maar een binnenbak opzoeken.

Edit: ik gebruik een slix blokje, ideaal, ook ideaal voor de gele vlekken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:51

Ik gebruik een zweetmes. De kartelkant werkt ook goed om haren uit de vacht te halen. Vooral na het rijden als de vacht licht vochtig is geworden.

Ja, het was echt even aha ( je zag nog net niet zo'n lampenpitje boven mijn hoofd). Ik merk dat dingen visualiseren voor mij erg goed werkt. In het Cr1 boek stond het uitgebeeld als zwemvliezen uit je heupkom. Dus daar mee geprutst. Ik merk dat ik dan makkelijker mijn gewicht op mijn zitbeenknobbels kan nemen en mijn bovenlijf rechter kon houden, zonder te hoeven wringen.
Ik wil zo graag met die dingen echt serieus aan de slag, maar ja dat doe je niet op een buitenritje met een uberfris paard....

Wat je schrijft over de lichamelijke conditie van witje herken ik heel erg.
Kelly heeft er natuurlijk heel slecht bijgestaan, omdat ze niet genoeg gevoerd kreeg in het rusthuis. Nu komt ze heel erg bij, ze ziet er echt alweer stukken beter uit.
Maar je ziet gewoon een rand in haar hoeven, die steeds verder naar beneden groeit en alle stralen lijken te vervellen. Daaronder ligt een supermooie straal. Het is ook geen rotstraal ofzo. Net alsof alles nu beter doorbloed wordt en ze meer voedingsstoffen krijgt, het lichaam die dingen weer gaat herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:00

Vegs heeft nu ook weer een dunne vacht :?

Ik heb vandaag wel gereden, maar Vegs was nogal fris en alles was eng :') de rustige stukjes gingen wel, alleen heb ik haar nog wel op d'r flikker gegeven (alleen met mijn stem hoor) omdat ze om een stom iets zowat de sloot in sprong, en ze mag best schrikken, maar ze gaat maar de andere kant op dan, niet de sloot in :( en ze moest nog schrikken van een tractor, toen was ik al afgestapt, heb het laatste stukje gelopen, omdat je daar maar een paar dammen hebt, en je dus niet goed weg kunt, en toen kwam er een tractor aan.
Ik braaf op de dam, alles goed en wel, komt die tractor dichtbij, staat die halvegare naast me te steigeren, en ze rukte zich los (kwam wel gelijk weer). Heb haar beloond omdat ze kwam, maar dacht dat ik er die steigergrappen toch aardig uit had, maar af en toe steekt dat toch de kop weer op. Zal wel frissigheid zijn, snap ik ook wel, maar ik wil dat écht niet hebben hoor. Maar goed, heb haar wel beloond omdat ze kwam toen ik haar riep, dan kun je ze moeilijk op de kop geven toch.
Verder was ze wel zoet hoor...... maar ik zal blij zijn als het beter weer is, ik heb niet echt een recreatiepaardje zeg maar :')

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:20

Jullie hebben het over het CR1 en CR2 boek, maar wat houdt dit precies in? Wat voor een boek is dit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:23

Spannend Yamcha :=

Hier nog geen rui. Jim is altijd heel laat. Vorig jaar pas eind maart ofzo. Vandaar dat ik nog steeds aan scheren denk. Maar dan moet het wel gaan dooien :+

Sab al een beetje bijgekomen? :=

Ik ga vanmiddag weer naar de binnenbak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:24

Centered Riding.

De waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik er niet doorheen kwam ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:26

Was zeker spannend, maar ze was toch wel onder de indruk, geloof dat ze nu snapt dat nee echt nee is :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:26

Dat is al wel fijn. En wie weet komt dat recreatiepaard ineens nog in haar boven :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:33

ik heb hier gelukkig geen last van winterfrisstout, tuurlijk zijn ze wel net iets vlotter,maar daar hou ik wel van.
gisteren niet gereden ,de baan was net te hard, nu is ie weer mooi dus vandaag weer even genieten van t mooie weer.
Ik zag in de aanwijzingen van zoo een aantal dingen die ik anders doe bv het dichtknijpen van het bovenbeen in het terugkomen,gebruik ik niet ik laat juist mn hak zakken daardoor spant wel iets mn binnenbovenbeenspier aan maar dat is t en blijf iets achter in mn bovenlichaam. zoo doet juist been langer als ze weg wil,ik open zit en hand en gebruik mn kuit [dat is dan enkel een aanspanning van de spier,want volgens mij zie je niks bewegen] en dan moet ie al weg zijn.
Om mn paarden naar voren te gaan laten denken heb ik 1 manier: ik geef mn hulp voor weg zoals ik m de komende 10 jaar zou willen maken: klein en onzichtbaar- als het paard m niet snapt herhaal ik m met iets meer druk. als ie dan reageerd weer terug en overnieuw vanuit t kleinste , reageerd ie nog niet dan komt er een tikje met zweep of spoor bij en weer terug naar t begin. dit herhalen,herhalen,herhalen, en heeel belangrijk, volhouden-consequent zijn altijd van je paard hetzelfde willen maar ook naar je zelf toe niet verleid worden om te gaan duwen in je zit, elke pas te gaan drijven of t er toch maar voor een keer te laten zitten en genoegen nemen met die niet zo vlotte overgang of reactie en de energie ,moeite en geduld nemen om hier tijd in te steken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:46

Ik gebruik ook de aanspanning van mijn kuit. Geen reactie is een spoortje of zweep. En open zit en toestaan van voren uiteraard.
Been lang gebruik ik meer voor een overgang terug.
Been lang en zwaar zitten. Geen reactie is zachtjes een 'Ho' en als hij doordendert even een ophouding van voren.

Vanmiddag kan ik weer gebruik maken van de binnenbak, dus mag meneer weer even aan het werk.
Hier geen winterstout, maar wel iets baldadiger dan normaal.
Maar heel netjes binnen de grenzen.
Jim is de laatste tijd erg vrolijk en blij. Dat zie ik maar graag :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:37

Die van mij zijn ook vrolijk en blij! :D En daar word ik weer blij van. :D Heb een heerlijke middag gehad met de paarden en een vriendinnetje. Eerst een rondje met Witje gedaan en Karin vond haar enorm vooruit gegaan. Ze liep heel fijn! Los in haar lijf en volgde keurig mijn hand. Ik kon het niet laten om een kort galopje te doen op het bevroren zandpad en ook daarin kon ik verbetering merken! Knappe merrie! Jonas had ik gister nog een minuut of 20 gereden en vandaag een rondje van een half uur. Hij doet het momenteel super, dus ik heb gister gekeken of hij wat stukjes wilde tölten. Daarvoor moet hij zijn achterhand gebruiken en met pijn in zijn pootjes is dat extra zwaar, maar gister deed hij het prima. Voor zijn doen dan, het gaat echt om een paar passen en dan weer een stukje stappen en opnieuw proberen. Ik heb het maanden niet gevraagd, maar vandaag iets langere stukjes gedaan en hij was vreselijk blij met zichzelf en voelde zich tien jaar jonger. :D Heerlijk beest is het! <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:58

Zo, mijn nieuwe cap is getest :Y)
Vandaag was te spannend in de binnenbak. Hij bouwt het op tot ontploffingsgevaar en als er dan een ander paard flink bokt en tegen het schot slaat....
Dan ligt Amanda eraf na een rodeo :=
Jim stond meteen braaf stil. Geschrokken natuurlijk.
Ben opgestapt en nog ff galopje gedaan voor mijn eigen vertrouwen. Maar Jim hield spanning door het andere paard dat nogal bokkig was, dus ben er snel mee gestopt en naar huis gegaan.
Wel goed af kunnen sluiten gelukkig.

Alles doet zeer. Mijn kaak, rechterarm, rechterbeen, rug... :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:30

Niet fijn Amanda. Hoop dat de spierpijn etc mee valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:32

Vervelend Amanda, sterkte ermee!

Mijn testzadel is terug. Het zat heerlijk, maar ik vind het wat te dicht op de schoft liggen, en als ik het smaller maakte kneep het weer teveel in de schouders. Helemaal geen slechte poging maar dit was het nét niet.
Er zijn ook wat dikkere kussens beschikbaar voor onder dit zadel, dus misschien dat ik dat nog eens probeer, maar eerst wil ik nog wat andere merken/types zien. Nooit kiezen uit 1 zei m'n moeder altijd.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:21

Vervelende ervaring Amanda. Bah. Hoop dat 't gauw minder pijn doet.

Blijheid, ik hoop dat je een fijn zadel gaat vinden. Kan me voorstellen dat je eerst nog even wat meer wilt zien.

*katten racen nu onder mijn stoel door achter een muis aan :( *
Vandaag is de hoefsmid bij Janus geweest. Janus heeft nu voor ijzers, sneeuwbeslag en onder zijn auw-hoef een plastic zooltje. Hij liep daarna als een kieviet *\o/* . Heb Janus in de longeerpaddock gezet en hij ging even lekker uit zijn plaat. Daarna bij zijn grote vriend in de paddock gezet. Jut en Jul zijn weer samen :+:
Pfoe... janus voelt zich een heel stuk beter, maar vrouwtje ook en de hoefsmid ook :j
ikke ben blij

Kan ik binnenkort gauw weer meegaan posten mbt rijden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:24

Ik zit in de kroeg :)