[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:31

Aleeneh schreef:
Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe

Ik heb ook jaren gehoord dat ik met kneepjes moet rijden :)

Kijk, wat het is: de meeste mensen vinden aan de teugel lopen een mooi beeld geven en willen dat graag bereiken. Helaas is dat niet zo makkelijk om te doen, dus veel mensen nemen de makkelijke weg. Met kneepjes geven krijg je een paard namelijk wel in de krul. Waarom is dat dan niet genoeg? Omdat die krul op zich helemaal niet gewenst is (ziet er wel mooi uit maar heeft geen nut). Wat men werkelijk wil is dat het paard zijn achterbenen beter gaat gebruiken en meer gewicht op zijn achterbenen gaat zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen en een betere houding heeft. Ten gevolge van die actieve houding gaat hij dan in zijn hals buigen.

Het nageeflijk lopen is niet zo makkelijk om te bereiken: je moet het paard actief maken in zijn achterhand en dus zorgen dat hij goed aan het been is; je moet loslaten van voren en het paard daar ruimte geven maar wel contact houden; je moet zelf een goede houding hebben waarmee je het paard niet in de weg zit, etc. Nageeflijkheid bereik je dus door correct rijden. Is dus helemaal niet zo makkelijk, dus veel mensen proberen het plaatje te bereiken zonder al die poespas, dus door kneepjes te geven. Dat is helaas helemaal niet fijn voor het paard, zelfs pijnlijk, en doet je rijden dus op den duur geen goed.

Wat je zegt over ontspannen rijden klopt. Dat lukt niet zo 1 2 3, daar gaat tijd overheen. Jij moet leren ontspannen rijden en je paard moet leren om op die ontspannenheid te reageren. Zal moeilijker voor jou zijn dan voor het paard ;) je moet maar denken: een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, dat kan hij best. Als jij hem die kans geeft zal hij het doen.
Wat het belangrijkste is is dat je voorlopig even het beeld loslaat van hoe je je paard wil hebben lopen. Focus op jezelf en jouw houding, dan komt die van hem vanzelf als gevolg. Maak je paard aan het been. Dat wil zeggen dat je je been maar aan hoeft te leggen om reactie te krijgen. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Werk aan je zit. Dan kun je pas weer denken aan nageeflijk rijden, als het paard het dan niet al vanzelf is gaan doen :)

Sorry voor de wall of text ;)

Even een quote van wat ik op pagina 1 zei, misschien dat dat helpt :P

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:43

Okee, dankje. Ik heb al wat pagina's gelezen. Ik begin met het losrijden om haar laag te laten lopen. Beetje hals strekken. Dan is ze heel ontspannen. Als ik de teugels oppak, loopt ze een beetje zoals dit: http://www.marneruiters.com/2011-10-21rijden/index.html de 1e 4 fotoos!

Ze is een manegepony, maar KAN wel aan de teugel. Deed ze vroeger wel. Nu doet ze het alleen heel moeilijk. Ze is 17 jaar manegepony en is minstens 4/5 jaar niet aan de teugel gehoeven. Ik moet haar achterhand ook misschien meer trainen. Hoe kan ik dit doen? ( sorry is niet echt aan de teugel vraag... )

Het nageeflijkheid snap ik nu ook ongeveer. Samengevat is het dat je paard ontspant en zijn achterhand gebruikt. Daardoor buigt hij zijn hals. Als dit goed is, weet ik denkik het probleem al. Haar achterhand.. Hoe kan ik die meer trainen dan , vroeg ik hierboven ook al :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:51

Nynke_Mandy schreef:
Okee, dankje. Ik heb al wat pagina's gelezen. Ik begin met het losrijden om haar laag te laten lopen. Beetje hals strekken. Dan is ze heel ontspannen. Als ik de teugels oppak, loopt ze een beetje zoals dit: http://www.marneruiters.com/2011-10-21rijden/index.html de 1e 4 fotoos!

Ze is een manegepony, maar KAN wel aan de teugel. Deed ze vroeger wel. Nu doet ze het alleen heel moeilijk. Ze is 17 jaar manegepony en is minstens 4/5 jaar niet aan de teugel gehoeven. Ik moet haar achterhand ook misschien meer trainen. Hoe kan ik dit doen? ( sorry is niet echt aan de teugel vraag... )

Het nageeflijkheid snap ik nu ook ongeveer. Samengevat is het dat je paard ontspant en zijn achterhand gebruikt. Daardoor buigt hij zijn hals. Als dit goed is, weet ik denkik het probleem al. Haar achterhand.. Hoe kan ik die meer trainen dan , vroeg ik hierboven ook al :P

Na de foto's te hebben gezien is het heel duidelijk dat je nog veel aan je houding en balans moet werken.
Mensen denken vaak dat ze het paard moeten trainen, maar je moet jezelf trainen en dan gaat het paard vanzelf beter lopen.
Zelfs om het paard aan het been te zetten, begint bij jezelf.
Jij moet leren te voelen wanneer je been moet geven, niet te vroeg en niet te laat, dan moet je natuurlijk ook gelijk ruimte geven aan de voorkant zodat het paard naar voren kán en zonder dat je verkeerd delen van lichaam aanspant . etc etc.
Zoals hierboven is omschreven, is het allemaal heel moeilijk :Y)

Nynke_Mandy

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:38

Klopt, het is ook echt enorm moeilijk. Die goede zit lukt me ook nog niet helemaal. Het is waarschijnlijk mijn probleem idd. Ik zal eraan denken.
Is er iets waaraan je speciaal moet denken voor als je je paard nageeflijk wilt laten lopen. Met je houding dann ? :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:50

Zelf in balans zitten. Dus lijn van je schouders -> heupen -> hakken. Zo in balans zitten dat je je handen netjes stil kunt houden. Je onderarmen in een rechte lijn met de teugels van je paard houden. Je handen voor je houden, en niet richting je bovenbenen... euhm... recht vooruit kijken, en niet naar het hoofd van je paard, da's ook een beroemde :+

Dus gewoon een nette houding :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:42

Nynke_Mandy schreef:
Klopt, het is ook echt enorm moeilijk. Die goede zit lukt me ook nog niet helemaal. Het is waarschijnlijk mijn probleem idd. Ik zal eraan denken.
Is er iets waaraan je speciaal moet denken voor als je je paard nageeflijk wilt laten lopen. Met je houding dann ? :P

Ik denk dat je balans de belangrijkste is om te oefenen. Ga dus zitten op je paard/pony met lange teugels en probeer je handen op de juiste plek te houden, zonder spanning in je schouders,armen en handen. Vraag aan je instructeur of je houding goed is en blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:08

Nynke_Mandy schreef:

Balans. Zitten, op je kont, rug recht, schouders laten vallen, benen lang en los: dan krijg ik eerst dit:
Afbeelding
Zie je wat haar buikspieren en haar achterhand doen? Ze geeft hier niet na omdat ik te strak ben in mijn armen nog. Dat is ook de enige reden, want haar lichaamsgebruik is heel fijn hier, en je zit als ruiter dan ook fijn (nu is deze geen paard wat heel lekker zit, omdat ze heel groot beweegt, ze heeft machtige schouders, en heel gespierde billen, en juist als ze begint te swingen, is ze niet fijn om te zitten, het is net alsof je op een soort trampoline zit, je moet echt heel goed je lijf loslaten)

Toen ik mijn schouders liet vallen en mijn ellebogen ontspande kwam ze wel: (en kijk, haar rug is bol, ze spant haar buikspieren aan, zodat ze het achterbeen er écht onder kan zetten, en dát is waarom je je paard aan de teugel wilt, niet om het krulletje, maar om hoe ze hun lijf gaan gebruiken)
Afbeelding
Ik moet hier alleen haar beter opvangen, ik moet mijn buikspieren aanspannen zodat ik haar kan opvangen, en een verend contact kan houden, want als ik dat niet doe, zie je wat er gebeurt: ik ga mee naar voren.

Zij legt haar onderkaak tegen het bit. Ik heb niets gedaan met mijn handen, geen kneepjes, niks, alles wat ik doe is werken aan mijn balans, en haar van achter naar voor rijden, zodat zij haar buikspieren wil aanspannen en de bovenlijn loslaat. Het is alleen als ruiter verschrikkelijk moeilijk om je paard niet in de weg te zitten. Elk beetje spanning in je lijf zie je terug in je paard. Houd ik mijn rug vast, dan doet zij dat ook. Ben ik te strak in mijn ellebogen, dan vertrouwt ze mijn handen niet genoeg om aan de teugel te gaan.
Maar als ik los laat, ik ontspan mijn benen, mijn bekken, mijn rug, schouders, ellebogen, en ik kantel mijn bekken, dan legt ze haar onderkaak tegen het bit, en neemt mijn hand mee naar voren en naar beneden (daar is deze foto wel een leuke illustratie van). Alles wat je dan nog als ruiter moet doen is je buikspieren aanspannen, een knikje in je armen, en je handen rechtop, zodat je dat ook kunt opvangen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:37

Ik hoop dat ik het op een vriendelijke opbouwende manier zeg, maar die twee foto's zijn denk ik niet zo'n goed voorbeeld van hoe het zou moeten...
Nogmaals: niet banketstaaf bedoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:50

Wil.je dat onderbouwen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:08

Ik kan wel een paar dingen noemen die ze kan bedoelen op zich :) Bijvoorbeeld dat je je binnenhand een stukje terugtrekt in vergelijking met je buitenhand. Daarmee blokkeer je het achterbeen van je paard dat hij dan minder goed kan onderbrengen.
En omdat je je teugels wat lang hebt en je naar voren kiepert kiepert hij ook naar voren. Hij loopt best wel op de voorhand, en daardoor nog niet zo mooi over de rug en met buikspieren niet zo mooi aangespannen.

Maar vind wel dat je heel erg aan het vooruitgaan bent zelf als ruiter :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:32

Yamcha schreef:
Wil.je dat onderbouwen?

Ja hoor, tuurlijk :) Houd er rekening mee dat het slechts mijn mening is he ;) Hoeft niet iedereen het mee eens te zijn uiteraard...:
Ik zie geen enkel verschil tussen beide foto's, behalve dat je op de tweede foto de handen op gelijkere hoogte hebt dan op de eerste foto.

Het lastige is dat je van een foto niet kunt ZIEN of iemand zijn spieren al of niet op de juiste manier aan- of ontspant, vandaar dat ik niet zo goed begrijp waarom je er foto's bij plaatst. De beschrijving is namelijk wel prima op zich, maar het plaatje laat niet zien wat je beschrijft.

Je hebt het over rechte rug, maar het gaat er om dat je rug tov van het paard recht omhoog is, en dat is ie niet want je leunt naar voren. Weliswaar met een rechte rug, je kunt er een liniaal langs leggen, maar niet rechtop..
Ten tweede: je armen zijn van schouder tot hand nagenoeg ongebogen. Dat is niet correct en heeft grote invloed op de nageeflijkheid van het paard en ook op je eigen balans en spieraanspanning. Want als je met je armen in deze houding rijdt, is het onvermijdelijk dat je vanuit je schouders en rug werkt.

Ik zie verder niet dat de buikspieren aangespannen zijn. Wellicht omdat het paard een beetje een hangbuik heeft, maar ik zie het niet. Het paard loopt op de voorhand, en dat wordt versterkt doordat je zelf voorover leunt en je onderbenen wat achteruit dreigen te gaan. Risico hierbij is dat je om dat te compenseren spieren in je lijf gaat aanspannen die niet aangespannen horen te zijn.
Je zegt dat je op de eerste foto je armen nog te strak hebt, en dat ze daarom daar niet nageeft. Ik denk dat dat eerder het gevolg is van ongelijke handhouding, de buitenarm is verder naar voren, de binnenarm terug. Echter: je elleboog behoort in je zij te zitten, dus in feite is de houding van de binnenarm optisch gezien beter. En in die houding zou je dan moeten leren je spieren op de juiste manier te ontspannen of aan te spannen.

Maar da's mijn mening :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:42

Heb een voorbeeldje gezocht op internet:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:47

Dank je, ik snap wat je bedoelt :j
Ik bedoelde niet zozeer eigenlijk dat mijn rug daar recht was, dat is een beetje stom neergezet.

Ik plaatste ze als een soort illustratie, van kijk, eerst jouw lichaamsgebruik, dan dat van het paard, en dan komt het heus wel. Als ik daar rechtop ga zitten, teugels op gelijke lengte en druk, ik kantel mijn bekken, en ik heb een knikje in mijn ellebogen, ben ik er.
Het doel van aan de teugel is hoe je paard het lijf gebruikt. Niet het krulletje.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:12

Vandaar dat ik ook zei dat ik me wel kan vinden in de beschrijving! :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:51

Oke, ik snap het nu al wat meer. Ik denk dat het idd ook aan mijn zit lig.
Ik heb haar zonet even gelongeerd met elastiek. Ze liep mooi nageeflijk.
Ik galop trekt ze net zolang aan het elastiek totdat het elastiek is uitgerekt en ze haar hoofd naar boven kan...
Verder snap ik het wel goed. Ik heb zaterdag weer les. Ik ga misschien ng op een andere dag even vrijrijden. Weet nog niet wanneer.

Echt enorm bedankt voor de tips allemaal. Ben het jullie erg dankbaar! <3

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:25

Nynke_Mandy schreef:
Oke, ik snap het nu al wat meer. Ik denk dat het idd ook aan mijn zit lig.
Ik heb haar zonet even gelongeerd met elastiek. Ze liep mooi nageeflijk.
Ik galop trekt ze net zolang aan het elastiek totdat het elastiek is uitgerekt en ze haar hoofd naar boven kan...
Verder snap ik het wel goed. Ik heb zaterdag weer les. Ik ga misschien ng op een andere dag even vrijrijden. Weet nog niet wanneer.

Echt enorm bedankt voor de tips allemaal. Ben het jullie erg dankbaar! <3

Je zit/houding/balans is duidelijk nog niet goed genoeg, dat is zeker.
Ik vraag me af of je dat elastiek wel goed hebt vastgemaakt of dat ze niet een lichamelijk probleem heeft.
Het uitrekken van het elastiek in galop is niet goed namelijk.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:32

Hoe krijg je een manegepaard aan de teugel?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:50

Yamcha schreef:
Nynke_Mandy schreef:

Balans. Zitten, op je kont, rug recht, schouders laten vallen, benen lang en los: dan krijg ik eerst dit:
Afbeelding
Zie je wat haar buikspieren en haar achterhand doen? Ze geeft hier niet na omdat ik te strak ben in mijn armen nog. Dat is ook de enige reden, want haar lichaamsgebruik is heel fijn hier, en je zit als ruiter dan ook fijn (nu is deze geen paard wat heel lekker zit, omdat ze heel groot beweegt, ze heeft machtige schouders, en heel gespierde billen, en juist als ze begint te swingen, is ze niet fijn om te zitten, het is net alsof je op een soort trampoline zit, je moet echt heel goed je lijf loslaten)

Toen ik mijn schouders liet vallen en mijn ellebogen ontspande kwam ze wel: (en kijk, haar rug is bol, ze spant haar buikspieren aan, zodat ze het achterbeen er écht onder kan zetten, en dát is waarom je je paard aan de teugel wilt, niet om het krulletje, maar om hoe ze hun lijf gaan gebruiken)
Afbeelding
Ik moet hier alleen haar beter opvangen, ik moet mijn buikspieren aanspannen zodat ik haar kan opvangen, en een verend contact kan houden, want als ik dat niet doe, zie je wat er gebeurt: ik ga mee naar voren.

Zij legt haar onderkaak tegen het bit. Ik heb niets gedaan met mijn handen, geen kneepjes, niks, alles wat ik doe is werken aan mijn balans, en haar van achter naar voor rijden, zodat zij haar buikspieren wil aanspannen en de bovenlijn loslaat. Het is alleen als ruiter verschrikkelijk moeilijk om je paard niet in de weg te zitten. Elk beetje spanning in je lijf zie je terug in je paard. Houd ik mijn rug vast, dan doet zij dat ook. Ben ik te strak in mijn ellebogen, dan vertrouwt ze mijn handen niet genoeg om aan de teugel te gaan.
Maar als ik los laat, ik ontspan mijn benen, mijn bekken, mijn rug, schouders, ellebogen, en ik kantel mijn bekken, dan legt ze haar onderkaak tegen het bit, en neemt mijn hand mee naar voren en naar beneden (daar is deze foto wel een leuke illustratie van). Alles wat je dan nog als ruiter moet doen is je buikspieren aanspannen, een knikje in je armen, en je handen rechtop, zodat je dat ook kunt opvangen.

Ik zie hier voorbij komen "als ik mijn schouders laat vallen", en "als ik loslaat".
Zijn kleine dingetjes met grote uitwerkingen.

MAar kijk eens hoe mensen vaak lopen, of in de auto zitten: vaak met opgetrokken schouders. Vooral als het koud is. Een permanente houdingsfout die veel mensen maken. DAar zijn ze zich niet van bewust maar ze kunnen er wel klachten door krijgen.
Als je enkel en alleen je borstbeen vooruit duwt en je schouders inderdaad loslaat, komt je bovenlichaam al aardig in balans terecht.
Tel daarbij op dat je je hoofd ook echt op je schouders moet dragen, en niet naar voren laat hangen. Kruin moet hoogste punt zijn, daarvoor moet je je kin iets intrekken. Niet te veel natuurlijk, maar wel iets. Dán draag je je hoofd en dit draagt bij in je balans. Een hoofd dat hangt, brengt het gewicht van het bovenlichaam wat naar voren, dit beinvloedt het paard ook weer.
Maar kijk eens om je heen in de auto, hoe anderen vaak achter het stuur zitten: vaak hun hoofd naar voren hangend.
Ook een door mij veel gemaakte fout.... Tsja, ondervind er dan ook de klachten van he.

En uiteraard loslaten in alles in je lichaam. Een losgelaten lichaam is soepel en kan zich mee laten nemen in de beweging van het paard. Een verstraks lichaam is stug, daar moet een paard meer aan werken om het mee te nemen, het remt iets of wat af en het stoort in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:45

Klopt :j ik ben idd ook de hele dag door bezig met rijden. Loslaten, schouders, ellebogen, bekken rechtop, rug recht, hoofd zelf dragen, billen zacht. Ik merk dat in mijn rijden terug.
Bij die tweede foto had ik even been bij moeten geven, mijn zit openen, en buikspieren aanspannen, dan had ik meer lichtheid gehad, paard meer op achter gezet, en zelf mooier gezeten, vooral beter.
Heb dat gisteren gedaan, en ik had idd een veel lichter paard, wat zichzelf meer droeg, meer ging zitten en een fijner contact. En ik denk dat ze niet achter de loodlijn kwam. Was toch nog meer van achter naar voor gereden.

Ik plaats dit ook om duidelijk te maken ( wat jij heel goed begrijpt, denk.dat je er zelf ook veel mee bezig bent ) dat aan de teugel vooral in het lijf van de ruiter zit, en zo weinig in de handen.......

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:47

Ik heb er ook een theorie over, tenminste zo als ik het bedenk hoor....Weet natuurlijk niet of het goed is dus wil ik het hier laten checken.

Aan de teugel is ontspanning in het paardenlichaam. Het paard laat zijn hoofd dan licht zakken, de teugels zijn ontspannen al is er contact aanwezig. De nek is ontspannen en het paard gebruikt zijnachterbenen bij het lopen, ofwel het zet zijn achterhand er onder. Hiervoor moet het paard wel los zijn in de rug. Dit betekend dat als het paard vast zit, of er zit een knoop in, kan het paard niet goed ontspannen en word verkeerde inspanning gevraagd van het paard.
Daardoor kan het paard onregelmatig lopen.
Doormiddel van gymnastiseren tijdens het rijden maken we het paard losser, hierbij is het niet gezegd dat alle spieren in de rug los gemaakt kunnen worden. Omdat sommige knopen zo diep zitten dat deze behandeld moeten worden door een masseur of osteopaat.

Ook onze houding moet geheel ontspannen zijn. We zitten dan op onze zitbeenderen, de lijn met schouder heup hak is gehaal verticaal. Handen zijn rechtop en ontspannen, er zit een knik in de ellebogen.
De schouders ontspannen we ook, omdat wanneer we deze aanspannen vormt er lichte onbewuste spanning in de hand dat er voor zorgt dat het paard onbewust gehinderd word.

Het paard laten we voorwaats lopen doormiddel van zit en benen, ook laten we hem zachter lopen doormidden van de zit. Het paard sturen kan venuit de benen, met lichte teugel contact.
Door een halve ophouding word het paard licht gehinderd, en zal het paard zijn hoofd buigen. Door middel van beendruk word het paard voorwaarts gehouden, en zal het paard na gaan geven, mits het goed los is in zijn lichaam.

Spelen met het bit, of kneepjes om de hand kan averechts werken, omdat dit erg stoort tijdens het voorwaarts gaan.

Door het paard goed op het been te laten rijden, zal nagevelijk heid makkelijker gaan.

Als ik het mis heb, hoor ik het graag...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:11

je had me verloren met lezen toen ik eruit begreep dat het paard zijn hoofd laat zakken uit ontspanning..
Of ik heb je verkeerd begrepen, of ik raad je aan om een goed paardenboek te lezen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:22

Wat is daar mis mee dan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:44

superwoman schreef:
je had me verloren met lezen toen ik eruit begreep dat het paard zijn hoofd laat zakken uit ontspanning..
Of ik heb je verkeerd begrepen, of ik raad je aan om een goed paardenboek te lezen ;)

Ik vroeg ook of iemand mij wou verbeteren.

Daar is bokt voor toch?

Elkaar te helpen?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:05

Ik houdt niet van dat Aan de teugel gedoe.
Helemaal niet als mensen paarden dwingen dit te doen.
Door bijv. te zagen, streng toe te spreken, de teugels extreem kort te nemen ect.
Verschrikkelijk gewoon!
Maar toch gebeurt dit nog dagelijks.
Vooral op maneges. Kan je er niemand op aanspreken?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:15

ali_fair

Dat kan, maar ik denk dat je een grote mond er naar toe krijgt en dat ze vragen: Wat is er mis mee dat ik dat doe.

Streng toespreken, dat doe ik ook altijd. Maar dat is voor mezelf gewoon prettig. Maar kan me best voorstellen dat het raar overkomt op mensen hoor....