Aleeneh schreef:Dromen schreef:@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.
Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe
Ik heb ook jaren gehoord dat ik met kneepjes moet rijden
Kijk, wat het is: de meeste mensen vinden aan de teugel lopen een mooi beeld geven en willen dat graag bereiken. Helaas is dat niet zo makkelijk om te doen, dus veel mensen nemen de makkelijke weg. Met kneepjes geven krijg je een paard namelijk wel in de krul. Waarom is dat dan niet genoeg? Omdat die krul op zich helemaal niet gewenst is (ziet er wel mooi uit maar heeft geen nut). Wat men werkelijk wil is dat het paard zijn achterbenen beter gaat gebruiken en meer gewicht op zijn achterbenen gaat zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen en een betere houding heeft. Ten gevolge van die actieve houding gaat hij dan in zijn hals buigen.
Het nageeflijk lopen is niet zo makkelijk om te bereiken: je moet het paard actief maken in zijn achterhand en dus zorgen dat hij goed aan het been is; je moet loslaten van voren en het paard daar ruimte geven maar wel contact houden; je moet zelf een goede houding hebben waarmee je het paard niet in de weg zit, etc. Nageeflijkheid bereik je dus door correct rijden. Is dus helemaal niet zo makkelijk, dus veel mensen proberen het plaatje te bereiken zonder al die poespas, dus door kneepjes te geven. Dat is helaas helemaal niet fijn voor het paard, zelfs pijnlijk, en doet je rijden dus op den duur geen goed.
Wat je zegt over ontspannen rijden klopt. Dat lukt niet zo 1 2 3, daar gaat tijd overheen. Jij moet leren ontspannen rijden en je paard moet leren om op die ontspannenheid te reageren. Zal moeilijker voor jou zijn dan voor het paardje moet maar denken: een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, dat kan hij best. Als jij hem die kans geeft zal hij het doen.
Wat het belangrijkste is is dat je voorlopig even het beeld loslaat van hoe je je paard wil hebben lopen. Focus op jezelf en jouw houding, dan komt die van hem vanzelf als gevolg. Maak je paard aan het been. Dat wil zeggen dat je je been maar aan hoeft te leggen om reactie te krijgen. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Werk aan je zit. Dan kun je pas weer denken aan nageeflijk rijden, als het paard het dan niet al vanzelf is gaan doen
Sorry voor de wall of text
Even een quote van wat ik op pagina 1 zei, misschien dat dat helpt