Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:40

Oeh dat klinkt bekend, zwartwit versus grijs. Merk dat ook in m'n rijden nu. Bij Jessie is het voornamelijk grijs. Er zijn een paar harde kaders maar daar binnen is er heel veel mogelijk. Zij is een paard wat alleen mét je werkt, en absoluut niet vóór je. Flynn heeft die zelfstandigheid nog niet, bij hem is het zwart of wit. En dat is best moeilijk :=

Over bitloos en dan met bit, ik kan prima afwisselen. Heb met m'n westerntraining vele optomingen geprobeerd, maar uiteindelijk beviel alleen de bosal. Heeft ook te maken dat de zgn release-hoofdstellen niet werken als je paard een baard heeft :+ Bij dressuur is een constante en stabiele aanleuning gewenst. Bij bitloos wil je (ik :+ ) juist zoveel mogelijk zonder druk rijden. Bitloosrijden concentreert zich voornamelijk op een druk-los systeem en als je daar met constante druk rijdt kan de inwerking minder worden.
Dat is tenminste hoe ik het heb ervaren. Ik heb ontzettend fijn getraind met een bosal maar Jessie werd er dan ook wel naar gereden. Hulp = hulp en daarna weer los, tot de volgende hulp kwam. Dat was met teugelhulpen maar ook met beenhulpen zo. Ik wil namelijk een paard wat mijn hulp opvolgt en dat blijft doen tot ik weer wat anders aan geef. Paard moet zelf lopen, zonder dat ik daar voor aan het werk moet. En dat werkt... maar je moet het wel willen. In de hedendaagse dressuur is er niet altijd ruimte voor heb ik gemerkt.
En die omschakeling tussen 'los-hulp-los' naar 'constant maar licht contact' is nog niet zo eenvoudig te maken, vooral als je het op het ene paard wel 'moet' en op het andere paard niet.
Is puur mijn ervaring op mijn paarden hoor, het is absoluut geen 'de waarheid' :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:14

Heb begrepen dat wij moeten wensen dat een paard naar de hand zoekt en daarheen blijft lopen.. verbinding
mag niet té zacht zijn omdat je anders een ongewenst los vast verbinding kweekt. In feite
moet je altijd contact hebben en meeveren met de paardenmond.

Dan krijg je zithulpen, de ophoudingen en de halve ophoudingen gepaard met beenhulpen..

Wij "willen" juist geen paard dat in een boogje blijft lopen met een teugel in een boogje tot de ruiter iets
anders zegt.. paard moet altijd naar de hand blijven.. dus teugel veren betekent altijd verlengen in het
lichaam.

(ik vind de westerndressuur mooi hoor Berdien) Vind het heel gaaf om te zien.

Ik hou wel van met licht contact rijden.. maar dan is het idd een los vast verbinding en dan is het geen dalen
naar de hand omdat ze de hand achtervolgt, maar omdat mijn kuitdruk en halve ophouding haar aangeeft dat
ze moet dalen ;)

Truucje rijden dus. Ik heb nu stukken dat ze ECHT de hand volgt.. (en dan soms zelfs heel brutaal de teugels uit
mn hand trekt!!) alleen dan moet ze daar nog blijven tot ik mn teugels op maat neem.

Volgens mn insrtructrice mag het contact niet licht zijn.. maar het paard mag ook niet zwaar worden en aan je trekken/hangen
Zoals jij mee hoort te veren met het paard hoort het paard ook niet strak te blijven op moment van de hulpen. (ontspannen kaak)

Vind het nog steeds lastig om te bepalen wanneer ze nu écht nageeflijk is.. of wanneer ze gewoon in de knik loopt omdat
ze altijd geleerd heeft haar hoofd naar beneden te doen. Als haar buikspieren écht aanspant en ze haar rug "tilt" voel je het
verschil.. maar dat is weer overdreven.. en als ze haar rug wegdrukt om te kunnen stuwen oid dan voel je dat ook heel erg..

Maar voelen wanneer ze nét draagt.. of nog net stuwt... dat is echt verdomde lastig :( want je wil graag de stukjes dragen belonen..
maar dan moet je wel het juiste belonen.. en op film beloon ik vaak heel snel en overdreven als ik iets voel dat fijn lijkt/voelt..

En op de tv zie ik dan of mijn gevoel ook echt klopt met hoe het eruit ziet. Vaak wel.. maar niet altijd. Ik heb trouwens Agis gebeld en
me ingeschreven bij een osteo :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-11-11 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:27

ja ik heb ook een flexiboog , heb m op stal staan en de meiden zijn er dol op...not.. zo lekker confronterend.. net als de wiebelkussentjes [net zoiets als die ballen van jullie] maar dan handzaam om mee te nemen en in huis en op stal te laten liggen :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:44

Zegt me niets die flexiboog, maar ben er wel benieuwd naar.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:48

SabM schreef:
Zegt me niets die flexiboog, maar ben er wel benieuwd naar.

ff google op swingstick heb je foto's maar op die manier gebruik ik/wij hem dus net niet. Daar houden ze hem vaak met 2 handen vast en willen veel beweging, als je hem met 1 hand vast houdt (in positie van teugelvoering) en klein in beweging zet dan heb je hem zodat hij nut heeft voor ons als ruiters. Ben alleen niet zo handig om zo'n foto hier te krijgen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:51

Zwart/wit rijden moet ik ook ja :j

En net als Berdien, met Kev reed ik altijd grijs, dus om nu naar zwart/wit te gaan is een omslag :\

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:46

Wat grappig dat zwart/wit en grijs. Mijn oude merrie Amiga moet ik 'grijs' rijden. Dat is altijd een compromis zoeken, anders zegt ze 'doe het dan maar lekker zelf' en dan krijg je niks meer gedaan. Venna moet ik gewoon duidelijk zeggen wat ik wil en pas dan gaat ze aan het werk. Dus eigenlijk hetzelfde verhaal als jullie, Berdien en Apple. Had er nooit zo bij stilgestaan!

Bitloos heb ik ook weleens wat mee geëxperimenteerd, ik heb zo'n kaakgekruisd hoofdstel gehad en een bloemhackamore, maar vond het niet fijn werken. Bij zo'n kaakgekruisd ding krijg je heel snel ruis op de lijn omdat de release niet goed is. De bloemhackamore vond ik te beweeglijk en ik heb geen zin om de neusriem daarom helemaal vast te snoeren. Er zijn vast mensen die er prima mee kunnen werken maar ik vond het niks.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:01

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:05

ja dat is m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:12

Heb lekker gereden vandaag :) slagroomhanden, goed kijken waar ik heen ging, ademhaling in mijn buik, en handjes zelf dragen, boven de schoft. En Vegs lekker nageeflijk, liep echt goed te sjouwen. Heb huiswerk geoefend.

Bitloos vind ik niks. Vegs gaat er of vreselijk op hangen of ze gooit de kin op borst, maar ze wil er.niet op ontspannen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:15

Zwart, wit, grijs. Denk dat het afhankelijk is van: paard, ruiter, graad van africhting, moment

Wat ik zelf het moeilijkste vond en vind is het emotiloos kunnen corrigeren. Voor ik met het nieuwe rijden begon kon ik dat echt niet. En o wat heeft knollentuin me veel moeten helpen om niet boos te worden om mijn Joepje.
Emotiloos kunnen corrigeren werkt, boos worden eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:43

Dat ligt er bij mij aan hoe ik in mijn vel zit. Als ik me goed voel, heb ik er geen moeite mee. Maar als ik moe ben of sowieso een kort lontje heb, móet ik eigenlijk helemaal niet willen trainen, niet met de honden, en niet met Vegs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:50

Ik heb vandaag gekeken naar mijn instructeur die Beeb reed, wat is dat leerzaam maar tegelijkertijd frustrerend zeg. Hij kan ook goed emotiloos corrigeren en ik heb daar moeite mee. Ik word niet boos, maar schrik juist en ga verstijven :+ Beeb sputterde wel wat, maar er kwamen een aantal keurige oefeningen uit. Contra, appuyement, travers, keertwendingen en zelfs richting arbeidspiroutte. Ik moet leren dat hij echt nergens meer last van heeft en gewoon kan werken. En vooral dat het sputteren niet voortkomt uit blessures, maar dat hij het moeilijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:54

Mijn moeder zei toe ik net begon met rijden al:"Je mag best een keer boos DOEN, maar je mag nooit boos ZIJN op je paard."
Een keer mopperen met je stem (boos doen) is soms nuttig, boos zijn (reageren vanuit emotie) is niet goed.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:01

MWM het is altijd veel makkelijker om op een ander paard emotieloos te corrigeren. Wel erg fijn, maar iid frusty om te zien, dat je paardje het allemaal kan.

Blijheid, helemaal mee eens. Zo kunnen zijn dat je kan zeggen: NEE, ONGEWENST GEDRAG. En direct weer los kunnen laten en van seconde tot seconde kunnen belonen of zeggen: nee

Niet altijd makkelijk....!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:13

Ik praat er altijd op los tijdens het rijden :D Helpt heel goed, op wedstrijd mag het natuurlijk niet en dat merk ik aan mijn spanning en dus aan het paard :=

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:32

Ik ben met iets bezig ;)
Het is nog helemaal in de beginfase, maar wel heel leuk en spannend...:) Cryptisch he?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:36

Emotieloos kunnen rijden, dat is lastig. Al heb ik het van Suus wel geleerd afgelopen jaren.
Als ik boos werd en suus vond het niet terecht dan gingen helemaal haar oren op sloot en turbo aan.
Ze is dan echt beledigt }:0

Gisteren buitenrit gemaakt zonder zadel....mevrouw ging heerlijk aan lange teugel met hoofd lekker laag aan de wandel. Zelfs in draf ging ze lekker over de rug lopen en laag en rond... althans meeste tijd. |o Wat voor een merrie ik heb....pffff HAHAHAHA

Snap de werking van die flexiboog of swingstick van jullie niet echt. Wat moet het dan doen? of wat zou je ervan moeten merken?

@Ankem... WAT WAT WAT WAT??? VERTEL VERTEL VERTEL.... <<)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:43

Ja Ankem, vertel!!!!!!

Sabm; gewoon aan knollentuin vragen of ze hem een keer meeneemt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:45

Goed idee... tenminste... denk ik HAHAHA

@ankem.... mijn geduld is er alleen als ik op paard zit. Dus kom op... VERTEL ^)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:51

sabm ik neem mn wow volgende x mee als je paard dan ook makkelijker loopt gaan we aan je zadel de schuld geven...ook zal ik de flexiboog meenemen mag je even wiebelen.
tja ankem en zo komen de praatjes de wereld in, wij gaan nu allemaal suggestief pbtjes naar elkaar sturen.. zou ze dit of heeft ze dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:53

ankem schreef:
Ik ben met iets bezig ;)
Het is nog helemaal in de beginfase, maar wel heel leuk en spannend...:) Cryptisch he?

Is dit wat ik denk dat het is :P

Ik zou ook wel wat meer info willen over die flexiboog :j Wat oefen je er precies mee, en wat kosten die dingen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:53

Toe maar konijntje doe maar wiebelen wiebeleeeen :=

Blijheid ik gok op gelijkwijdige arm aanspanning en ontspanning. Want doe je 1 arm meer of minder of hou je hem scheef dan beweegt hij niet gelijk.. :P

dus als je dat ding gebruikt en je krijgt spierpijn of links, of rechts dan betekent dat dat je in de arm waar je geen spierpijn hebt je sterker maakt op je paard.

Heel simpel gezegd :P Of zie ik dat verkeerd knollentuin? Soort van Press/release training?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:56

ja idd en ik gebruik m ook links en recht apart zodat je echt op links kan oefenen sneller en handiger te worden met je mindere kant zeg maar. heel simpel en confronterend ding eigenlijk wel

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:04

:wave:

Een klein beetje meegelezen maar lang niet alles, aangezien het vorige topic nogal lang was.. ;) Jullie manier van rijden klinkt echt super! Zelf heb ik moeite met loslaten, ik blokkeer heel snel in m'n lichaam door angst van m'n vorige paard en hierdoor loopt m'n paard ook niet lekker los.. Ook heb ik de laatste tijd het idee dat ze nogal scheef is waardoor ze natuurlijk nooit helemaal kan ontspannen.

Zelf heb ik wel les maar het is af en toe ook goed om je eens te verdiepen in iets anders natuurlijk. Met mijn vorige paard heb ik les gehad via de methode van Antoine de Bodt en dit past toch niet helemaal bij mij. Iemand enig idee hoe ik een goede instructrice/instructeur kan vinden? Die veel bezig is met houding vd ruiter, ontspanning en rechtrichten?