Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:50

Heel veel mensen tijden met te lange beugels, dat klopt. Soms kies ik er echter voor om beugels niet gelijk korter te doen. Lange beugels faciliteren namelijk meer beweging in het heupgewricht en heel veel ruiters zijn daar juist stijf. Als je dan de beugels gelijk de juiste lengte maakt, wordt het heel lastig om diep te blijven zitten en de beweging vanuit het bekken te volgen. Mensen gaan dan stuiteren en 'zweven' boven het zadel, of verliezen vering en enkel en knie. Wanneer de beweging in de heupen erin zit, kun je geleidelijk de beugels korter maken. De juiste lengte is de onderkant van je enkelknobbel op je beugelblokje.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:34

Maris schreef:
evdpanne schreef:
Nou ik heb mn eerste centered riding les gehad :). Ik zat te lang in plaats van te kort, dat was het eerste ding wat verandert werd. !

Valt me op dat iedereen volgens cr met te lange beugels rijd !?

iemand nog tips om buik en rugspieren te versterken ? Centre core stablity dus ..... Ik ben aan het hoelahoepen geslagen, hopenlijk werkt dat ook al een beetje.

Dat van die beugels viel mij ook al op ja! :j

Ik zit tegenwoordig op een grote bal achter mijn bureau, niet de hele dag maar wel een uur of 2.. Hierdoor train je je (onder)rug, je buikspieren en volgens de fysio ook de bekken/schuine buikspieren omdat je automatisch een actieve zit aan neemt. Bij mij helpt het in ieder geval aardig! :D
Bal kun je op Internet zo bestellen, voor € 45 heb je er al eentje..

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:08

Tijdens springen heb ik de vervelende reflex mijn knieën niet aan te sluiten aan mijn zadel. Ik heb dus eigenlijk geen contact met mijn zadel boven de sprong, mijn tenen zijn niet extreem veel naar buiten gedraaid. Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:24

Maeike79 dank je voor de tip, die zitbal heb ik idd ook al. Maar zou alleen zitten erop helpen ???? Ik merk niet echt verschil namelijk.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:23

@Maris: dat heet het transferprobleem. Hoewel je op een zitbal en bij bepaalde oefeningen wel dezelfde spieren gebruikt, gebruik je ze niet op dezelfde manier als dat je tijdens het paardrijden doet. De meeste ruiters hebben dan ook geen problemen met hun houding omdat ze te weinig spierkracht hebben, maar doordat de coördinatie niet goed verloopt. Soms helpen oefeningen (op een bal bv.) om de bewuste aansturing van de spieren beter te laten verlopen, maar dan moet er altijd (en het liefst zo snel mogelijk) aangeleerd worden hoe je deze coördinatie te paard toepast.

Daarom kies ik er ook altijd bewust voor om iets eerst te paard te proberen, zo dicht mogelijk bij de eigenlijke situatie waarin het probleem zich voordoet. Wanneer dat niet lukt grijp ik terug op makkelijkere stappen en uiteindelijk op een oefening. Daarna ga ik altijd weer zo snel mogelijk naar de eigenlijke situatie.

Moraal: oefenen op je paard onder goede begeleiding werkt het beste om je houding te verbeteren!

@x_Laurie: Ik kan zonder filmpje of foto natuurlijk niet jouw situatie inschatten, maar wat ik veel tegen kom zijn springruiters die kun onderbeen te ver naar achteren leggen. Als je netjes rechtop zit, en je kijkt recht naar beneden (zonder naar voren te gaan hangen), dan moet je nog net het puntje van je schoen kunnen zien. Dit geldt ook tijdens het lichtrijden en in verlichte zit!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:22

Ben benieuwd of jullie mn zit al iets vooruit vinden gegaan:

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:27

Interessant dit.
Paardlief loopt nu aardig goed. Dus tijd voor mij om weer mijn houding te gaan verbeteren.
Afbeelding pony is nog vrij jong, dus we trainen vooral op tempo controle.
Zien jullie echt grove 'fouten' in mijn houding?
(Ik moet naar voren kjiken en knik in m'n armen houden, dat gaat al beter :)

Trouwens. misschien een hele stomme vraag hoor. Maar ik merk de laatste tijd dat ik in het bos niet altijd even lekker mee lichtrijd met pony lief. dan krijg ik na een tijdje heel erg last van m'n knieeen. Ik probeer nauwelijks in m'n beugels te steunen, maar waar 'steunen' jullie op tijdens het lichtrijden? En ik merk dat ik achterover ga hangen in draf.. daar ook tips voor?
*Gaat nu stilletjes verder met het doorlezen van dit topic XD *
x Leonie

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:26

jajaa, ik heb filmpjes :D
Hoop dat jullie wat tips voor me hebben :)
Heb alles wat achterelkaaraan geplakt enzo

Ohjaa; linksom gaat hij in de galop/draf meestal nogal snel ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:20

@LeonieL: Je bent erg gefocust op iets beneden (hoofd/hals houding paard, hand houding??), maar hierdoor ga je in het algemeen meer voorover zitten! Dus naar voren kijken :P Ik kan net precies wat het is, maar je lijkt iets 'vreemds' te doen met je linkerarm... Maar kan ook een moment opnamen zijn.

en Ohja, je zit vrij ver achterin het zadel, terwijl je knieën juist over de kniewrongen heen komen, misschien een gaatje langer?

maar ziet er over het algemeen netjes uit!!!

@IloveNikitaa: Heb wel een paar tips voor je. het eerste wat mij na 10 seconde opviel, is dat je geen goed contact hebt met de paardenmond. Je hebt een waslijn verbinding. Ook heb je pianohandjes :P. Je maakt tijdens lichtrijden ook een drijvende beweging met je benen, weet niet of je dat bewust doen of onbewust, maar je paardje kan hierdoor een beetje 'dood' voor het been worden. Wat mij in het begin van de galop opviel is dat je heel erg de neiging hebt om voorover te zitten, blijf dus goed op je kont zitten! En je lijkt (vooral in de galop) de neiging tot stoelzit te hebben, doordat je je benen naar voren afsteekt.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben :o

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:38

Okeoke, bedankt ! _/-\o_

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:27

Ik ben ook benieuwd of mijn houding beter is geworden !

Dit was voorheen:
Afbeelding

Afbeelding
van mijn handen ben ik wel bewust, het was voedertijd en ze was erg druk. Het gaat me meer om mijn benen en mijn rug..

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:29

Ik vraag me af of jullie vinden of mijn houding al is verbeterd? Graag zou ik ook nog wat tips willen voor een goede houding!

Vorige maand:

Afbeelding

Afbeelding

Gister:

Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:00

@kimdegroot: Ik kan niet van 1 moment zeggen dat je vooruit bent gegaan :) maar het LIJKT wel zo. Je lijkt wel nog iets achterover te hangen en je hebt geen rechte lijn van je armen, naar je teugels, kijk maar naar je pols

@M_hartje_M: zelfde geld voor jou, waat mij we opvalt, is dat je je rug enorm hol trekt..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:26

Kim:

Misschien heb je er wat aan: draai je je handen es iets naar binnen, dan zit de boel minder op slot en volg en voel je in je vingers de mond beter, zo "hoort" het en is logisch probeer maar es.
En draai jij n.l. nu je handen iets naar binnen, dan gaat het voor jou zeer doen om ze ook nog es sterk naar onder te draaien zoals je nu doet, dus gaan ze als vanzelf rechtop.
Verwacht dat je arm houding bovenin hierdoor ook vanzelf verbeterd.
Echt je bovenkant duimen kunnen nog beter overdreven richting naar jou neus staan als wat je nu doet.
Doe maar net met je handen of je jezelf constant een duim wilt geven ;-) (de pluim-duim)

Dat je wat achterover zit op foto is volgens mij moment opname, want die neiging heb je verder niet.
De goede lijn tussen mond langs je onderarmen is er wel ;-) alleen je handen zitten er geknikt tussen.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:35

Bedankt voor de reactie's, ik ga er mee aan de gang!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:33

@M_hartje_M Het lijkt inderdaad of je te erg je best doet rechtop te zitten en daardoor je rug erg hol maakt, waardoor je niet meer ontspannen zit. Zoals je eerder zat vond ik beter. Je benen vind ik wel beter liggen. Heb je de beugels een gaatje langer gemaakt? Je handen zei je zelf al, maar ben je je ook bewust van je armen? Je strekt ze iets te ver, proberen iets meer gebogen te houden.

@kimdegroot Ik vind je zeker vooruit gegaan! Vooral je armen, nu hou je ze netjes ontspannen en niet zo gestrekt :) om het af te maken goed te handen rechtop en gesloten proberen te houden en niet je pols knikken.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:49

@flavlip; Dat is leuk om te horen! heb inderdaad snel de neiging om m'n polsen te knikken, ga er op letten!

CxOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:32

Heey, ik rijd ongeveer 4 jaar paard maar nog steeds loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Het lijkt wel alsof ik een paard niet kan aansporen/drijven. Heeft iemand misschien een idee hoe dit komt en hoe ik hier aan kan werken? Ook leg ik mijn benen in galop te ver naar achteren (hier kon ik geen beter voorbeeld van vinden) Ik hoop dat iemand me kan helpen (:

Liefs Corina

Afbeelding

Afbeelding

(ik weet dat het zadel niet goed past, dit zijn wat oudere foto's. Het paard heeft inmiddels een nieuw zadel en is verkocht)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:53

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:29

Met galoperen iets naar boven proberen te kijken, dan vallen je schouders mooi naar beneden en ga je beter op je kont zitten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:31

iemand de tip voor ontspannen armen..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:49

Zweepje tussen je handen met rijden, en denken dat er dienblad op je armen rust ;). Bij mij helpt het....

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:53

had iemand nog tips voor mij?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:01

Is moeilijkk te zeggen aan de hand van deze foto's :) omdat het maar eentje is, vind het fijner om te beoordelen aan de hand van meerdere foto's en het liefst aan de hand van filmpjes.
Maar ziet er netjes uit, enige wat lijkt op de onderste foto is dat je je rug hol trekt en bij de bovenste foto zou ik je beugel een gaatje langer doen en dan iets minder je hak uitdrukken

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:09

okee,, dankjewel :) filmpjes weet ik niet hoe ik die moet uploaden. Ja dat rug hol trekken heb ik altijd al gehad, heb hier ook heel veel last van gehad, ook voor ik op paardrijden ging, op het paard lijkt het nog erger, iemand tips hiervoor hoe ik dit kan verbeteren? heb hiervoor ook bij de cesar gelopen, dit werkte niet.