Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:00

plus wat ook helpt is dat je paard in de galop en draf zonder belasting in de rug als jij in verlichte zit rijdt zijn rug volledig kan ontspannen,als jij dan gaat zitten ga je zitten op een zacht ruggetje;dat helpt weer om zacht te zitten. zacht op zacht voegt zeg maar

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:25

Ahaa!! Bedankt voor de antwoorden. Die verlichte zit die houden we er maar in; goed voor Tov, goed voor mij :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:28

Yamcha schreef:
Beeb is af en toe stiekem merrie :))

Zya van s_en_z vind ik dan weer best stabiel zeg maar :D

Das een compliment, want zo was ze in januari/februari en eerste helft maart absoluut niet. :P

Paardje blij, Sammie blij :j Afgelopen dagen stapdagje en longeerdagje gehad.. dacht dat
ze wel lkkr in de bagger wou rollen.. nou dus echt niet he.. ze was me toch een bommetje _O-

Bokken, piepen (echt gillen was het niet) en daarna hebben we elkaar gekroeld. Na het kroelen
besloot ik de massageborstel er maar weer een keer bij te pakken.

Bij Yammie bleef ze toen staan en toen vond ze het niet overal even prettig. Gisteren stond ze
op alle plekken op haar lichaam met haar neus mn moeder te kroelen, in de lucht te kroelen en
op haar billen vond ze het zo lekker dat ze haar kont tegen me aangooide en me plat duwde omdat
ze het zo lekker vond _O- Ook bij de ribbetjes vond ze het erg lekker :)

Vooruitgang dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:52

Zo leuk hoe positief hier wordt gepost :j

Zelf heb ik gisteren ook heerlijk gewerkt met ponylief. Heel erg op mezelf gelet, benen stil, recht, ontspannen. De tip van svdijk over been geven werkt fijn, ik blijf veel meer ontspannen zitten, en ik voel ook dat ponylief dan makkelijker loopt. Hij was ook geregeld even aan het briesen, we waren allebei helemaal zen volgensmij :))
Vandaag doen we lekker een buitenritje na 3 dagen hard werken, en dan morgen weer fijn aan het werk :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:08

Fijn om te horen dat je er wat aan hebt Blijheid :D

Ik heb het eigenlijk nooit "geleerd" op die manier moet ik je bekennen, maar ik werd er toen
ik met de vorige in het Z1 reed (menig jaren geleden) er gek van dat ik continu zat te hakje
tikken met een spoor tussen zn ribben.. aangezien je met sporen MOEST had ik een afgevlakt
paard.. en als ik hem op zijn "donder" gaf omdat hij niet reageerde (= hardere tik met hak)
en ik tilde mn benen van hem af hoorde je hem inademen en zn adem inhouden.. hij reageerde nieteens.
Hij spande zich gewoon aan van "Och daar gaaaaan we weeeeeer"

1,5 jaar zonder sporen gereden zonder instructrice.. veel aan mn eigen beenwerk gewerkt zodat ze
stiller lagen.. en toen mezelf aangeleerd om te "wrijven"

Toen ik na die 1,5 jaar een keertje met spoortjes ging rijden en ik wreef hem heel zachtjes reageerde
hij per direct en kreeg ik gelijk zweefgangen in draf _O- Kon hem toen ook met trainen zonder sporen
veel fijner aan het been krijgen, juist omdat je op deze manier wel gewoon contact met je paard houdt
en je je niet suf hoeft te knijpen + je doet hem niet pijn, je maakt hem alleen gevoeliger.

Als ik een willekeurig persoon in dr zij por zetten ze 1x een stap opzij en daarna kijken ze me dom aan,
wrijf ik dan blijven ze meestal opzij springen want das veel gevoeliger. :)

Instructricelief vond dat ik netjes omging met hoe ik been gaf. Niet teveel, niet te weinig.. en omdat je
geen kracht op je benen zet kun je na je hulpen ook alles heel makkelijk af laten vloeien.

Ga zo door Blijheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:33

Dankjewel :D
Voor mij zijn mijn wiebelbenen (al vind iedereen het verder meevallen, maar voor mij voelt het wiebelig) ook absoluut een reden om nog zonder spoor te rijden. Tijdje geleden op advies van instructie een keer geprobeerd, maar ik raak hem gewoon nog te vaak voor mijn idee, dus ik heb ze gauw weer afgedaan.

Ik realiseer me ook heel goed dat stillere benen een sneller paard betekenen, dus ik werk er hard aan. Al moet ik zeggen dat ponylief heel slim is. Hij weet precies wanneer ik been geef (ook al is het licht) en wanneer ik een beetje algemeen wiebel en er niks mee bedoel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:41

Als je ze niet nodig hebt moet je ze ook niet gebruiken, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Denk
als je op deze manier blijft drijven hij straks vanzelf fijner loopt en sneller gaat reageren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:44

Ik heb ook wiebelbenen, alleen raak ik paardlief niet. Ik wiebel erlangs en hij hem maar aan te raken en hij reageert. Heb wel sporen om, om hem af en toe nét iets scherper te maken. Maar rijd vaak ook zonder spoor, eigk geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:50

@svdijk: Dat hoop ik :) Alle tips uit dit topic samen helpen me in elk geval vooruit :j
Ik wil overigens ook niet persé met spoor rijden hoor, maar ik rijd nu met zweep en vind dat soms wat onrustig. Je beweegt toch je hand met een tikje, en dus is de verbinding met de mond even niet stabiel. Helemaal met niks anders dan been red ik nu nog niet, soms mis ik dan net even dat extraatje. Ik wilde dus proberen zweepje om te ruilen voor spoortje, maar raakte hem (doordat ik dat kuit geven nog beter moet leren) elke keer als ik kuit wilde geven ook met spoor, en dan heb je er gewoon niks aan.
Ik werk nu toe naar zowel spoortje als zweepje niet nodig hebben, maar het duurt denk ik nog even voor we zover zijn. Vergt nou eenmaal oefening :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:32

Met zweep zet ik zelf vaak 1 hand vast (zei ik ook al tegen Yammie toen ze bij me was) waardoor
je ongelijke druk hebt.

ALS ik met zweep rijd (bijna nooit) heb ik er altijd 1 links, 1 rechts. En dan focussen op "lossssss" laten :)

als je paardlief met zweepje puur alleen vooruit wil hebben en hij reageert niet op kuit geef je voorzichtig
tikje met 2 zweepjes tegelijk.

Heb het op die van mij niet zo nodig.. heb alleen afentoe zweepje erbij als we wat zijwaarts oefenen.
Zweepje op schouder is meer schoudervoor, zweepje op kont is meer kont. Hoef nieteens te tikken :)

http://94.100.120.196/1311050001-131110 ... _aB6I.jpeg

Grote (halve) keertwending. Binnenbeen aan en op de plek, buitenbeen tikje naar achteren... en zoals
je ziet heb ik mn teugels vast maar verder doe ik niets.. krijg de buiging alleen al op aanleggen binnenbeen.

Geef ook alleen handhulp als ze me even niet snapt (bijv. kantelt, niet genoeg terug in tempo of iets meer
"om" moet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:54

Hand vastzetten door de zweep heb ik geen last van. Soms rijd ik met de zweep links, soms met de zweep rechts, soms wissel ik een keer, en ik merk daarin geen verschil. Ik heb ook expres een langere zweep en houd die onder het handvat vast, dan heb je je hand minder vol en is het ook makkelijker ontspannen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:08

ja dat heb ik ook altijd.. maar toch ga ik krampachtig de teugels vasthouden.. (als ik met zweepje
net zo zou rijden als ik "normaal" doe dan raak ik hem 20x kwijt in een halfuur) Heb mijn handen
vrijwel altijd ontspannen en ringvinger open. Een halve ophouding in mijn ogen is dan van je hand een vuistje
maken en weer de hulp afvloeien. Zie er heel veel met gebalde vuisten rijden en een halve ophouding een
rukje omhoog vinden :P

Ik hing vroeger altijd helemaal in mn vorige paard. Die kreeg nooit "lucht" want dan trok die stinkerd of
me uit het zadel, of hij ging heel hard onder me vandaan draven. Had dus ook flink gespierde armen,
hij had een zware hoofd hals verbinding en hing graag om zijn neusje daar te houden (liep nooit achter
de loodlijn) en ik vond het wel prima om terug te hangen want dan kon ok makkelijker doorzitten en
oprijden van achter.

Dat paard was van achteren ook veel sneller als van voren. (teveel van voor naar achteren gereden)

Dus heb het roer helemaal omgegooid. Dan maar afentoe teugel wat kwijt. Als ik maar los laat en durf te
laten. Werkt voor dit paardje heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:14

Ja, als je je handen zo open hebt dan zal het moeilijker zijn met een zweep :j
Ik heb zelf mijn handen wel als vuist, maar niet 'strak', gewoon ontspannen de vingers gebogen. Met een halve ophouden knijp ik mijn vingers even tegen elkaar aan, en dan weer los.

Het gespierde armen verhaal klinkt me ook wel bekend, gelukkig nu niet meer. Jammer toch dat we eigenlijk allemaal dezelfde fouten aanleren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

helaas heeft dat een hoop te maken met de kwaliteit van instructie.. Terwijl ik altijd onwijs veel heb betaald vergeleken met mijn mederuiters op stal. Ik heb nu ook duur les, maar ik leer een hoop goede dingen en vooral hoe eerlijk om te gaan met mn paard :)

Om de kosten enigszins te drukken heb ik om de week les en als we straks wat verder zijn om de 3 weken.

Ik onthoud mn huiswerk heel goed en krijg het thuis ook voor elkaar dus dan vind ik het onzin om iedere week te lessen. Als ik t niet voor elkaar krijg ga ik wel extra overigens..

Maar vind dat je ook gewoon de tijd moet nemen om progressie te krijgen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:25

Heb jij geen les van degene van wie die stal is dan?

Ik les normaal gesproken ook om de week of elke week. Ligt eraan wat het beste uitkomt qua tijd. Nu ga ik volgende week weer beginnen, na een half jaar niet geweest te zijn. Vind het juist fijn zo veel lessen, dan sluipen er toch minder foutjes in, die er altijd insluipen als je alleen rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:27

Goede instructie hoeft niet duur te zijn hoor. Japeloup is helemaal niet duur, terwijl ik soms achterlijke bedragen hoor vragen voor (imo) beroerde les......
Ik rijd nooit met zweep en sporen, paardlief is van zichzelf voorwaarts zat. Gas zit er ook prima op, alleen de rem heb ik nog neit helemaal goed gemonteerd :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:34

Ik heb mijn sporen ook niet om om hem voorwaarts te krijgen, voorwaarts is hij zat. Niet altijd goed aan mijn been, maar hij rent eerder weg dan dat hij niet gaat. Maar toch wil ik soms net even dat kleine beetje meer reactie, in bijvoorbeeld de buiging of een achterbeen, en daar komt spoortje goed van pas. Ik heb wel een hekel aan met zweep rijden...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:17

Klopt Yammie, maar je moet er net tegenaan lopen (zoals jij)

Ik heb al contact gehad met Japeloup en zou contact met haar opnemen als ik er straks
wat beter voor sta (2 weekjes geleden eigen zadeltje voor [***] gekocht maar moet die
eerst terug-/af-betalen )

Zowiezo lijkt het me leuk om naast M.J.'s tips ook te horen wat Japeloup ervan vind en wat
zij denkt dat beter is/kan. Japeloup is idd een stuk goedkoper maarja ik moet dan of alsnog
reizen naar haar (kost ook benzine) en anders ook bakgeld op stal (is ook 20 euro voor een uurtje)

Kom ik in principe bijna op hetzelfde bedrag uit.. alleen heb ik bij M.J. de bak voor mezelf ter
beschikking en bij mij op stal wordt ik nog steeds omver gereden als het druk is :+

Maar wil het zowiezo proberen over een tijdje :) Kan nooit kwaad om naar meerdere meningen te
kijken/luisteren en om te voelen wat het beste werkt.

MyWishMax; die vraag stelde mijn instructrice ook al. Ik heb geen les bij de eigenaresse van stal.
Waarom wil ik wel per PB vertellen maar niet openbaar :)

Ik heb les bij Marie José Hulsman, vind haar heel fijn lesgeven. Heel duidelijk. Eerlijk maar toch
consequent. Alleen ik vergeet soms door te vragen.. ik volg op wat ze zegt en probeer aan te voelen
wanneer zij zegt dat het goed gaat of beter gaat en wat nog meer moet....(weet wel HOE
als ze dat zegt) maar niet altijd WAAROM ik het precies doe maar dat heeft denk ik te maken omdat
ik vaak heel zeker overkom.. en sommige dingen wil ze wel uitleggen.. maar dat zijn dan net dingen
waarvan ik wel begrijp wat en waarom.. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:07

Ik meld me ook even in dit topic. Lees vanaf het begin al af en toe mee, en heb via PB contact gehad met TS. Via haar ben ik ook bij Japeloup terecht gekomen, en heb inmiddels mijn eerste les bij haar gehad.
Ik had het helemaal gehad met mijn "oude" manier van rijden, en mijn paard ook. Het was inmiddels zover gekomen dat ik zoveel spierpijn kreeg van het paardrijden, dat ik zo uitgeput was na een uur dressuur, dat ik aardig wanhopig begon te worden. Mijn manier van rijden zoals ik het geleerd was, na instappen, beginnen met "teugels opnemen" en tijdens het rijden werken aan losrijden/laten, ontspanning etc. Mijn gevoel hierbij werd steeds minder goed, en uiteindelijk had ik nog maar 1x in de twee a drie weken een keer een fijne rit. Op een gegeven moment drong een gedachte zich bij mij op: als ik spierpijn krijg in mijn armen, wat moet mijn paard dan wel niet in zijn mond voelen. Heb ik nog wel lol in het paardrijden/ maken mijn paard en ik nog plezier samen? Het antwoord was overduidelijk NEE. Bij mij is toen een knop omgegaan, "dit wil ik niet meer".
Maar wat en hoe dan wel? Het was voor mij wel duidelijk dat ik een flinke turn moest gaan maken. Lesnemen bij iemand anders die volgens het zelfde principe werkt zou geen zin hebben. Western is ook niet echt mijn ding. Centered riding had ik vorig jaar tijdens een cursusweek mee kennis gemaakt en dat vond ik helemaal geweldig. Zo ontzettend interessant, zo'n goede "theorie" erachter, maar er zijn maar heel weinig centered riding instructeurs in NL.
Toevallig stuitte ik op dit topic. En in de openingspost stond
Citaat:
Zij hangt de theorie aan, dat als het paard recht is, het vanzelf zal willen nageven. Het paard moet zélf de onderkaak tegen het bit leggen
Dit sluit compleet aan bij mijn verlangen. Ik verder gelezen in het topic en mijn interesse was gewekt.
Een mail gestuurd naar Japeloup en drie dagen later had ik al les :) Na de les dacht ik: eindelijk eens gereden zonder dat ik mijn paard in zijn mond heb zitten harken *\o/* Wat een heerlijke manier van rijden. Mijn paard reageerde ook goed op mij en gaf duidelijk aan wanneer ik het goed deed en wanneer niet. Een goede spiegel zoals Japeloup zei.
Gisteren had mijn bijrijder gereden en die zat echt met een heel groot vraagteken op Janus (mijn paard), want hij reageerde toch echt wel anders op haar hulpen. Slim peerd heb ik toch <3. Dus bijrijdster komt bij volgende les kijken.
Ik heb vanavond gereden en geoefend aan de dingen die we in de les gedaan hebben. Het is net alsof er een nieuwe wereld voor me is open gegaan. Sommige dingen gaan nog vreselijk stuntelig, en sommige dingen vallen op hun plek. Maar ik merk dat mijn paard tevreden is, hij vind het leuk, hij is mee aan het denken, en we werken nu tenminste weer samen. Ik ben heel benieuwd hoe ik over een tijd terugkijk op de grote switch die ik gemaakt heb.

TS bedankt dat je je ervaringen op Bokt gedeeld hebt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:22

leuk dat het zo fijn ging gooya!
het verhaal van het paard dat als het recht is pas kan gaan nageven wil ik nog even aanvullen, david [de wispelaere] waar ik sinds een jaar of 3 bij les verduidelijkt dan op de volgende manier.: je kan het vergelijken met van die blokkendoosjes voor peuters waar allemaal gaatjes in zitten met verschillende vormpjes die alleen erin gaan als je het volkomen recht erin laat zakken,zo werkt t voor een paard ook de spieren over rug-schoft-hals-nek moeten links en rechts gelijk zijn ,zodoende kan paard de hals laten zakken tussen schouderbladen en recht in nek kaak blijven en loslaten,nageven en aanleuning gaan zoeken,pas vandaaruit kun je buigingen gaan rijden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:46

Ik ben al een paar dagen aan "de spin" aan het knutselen, pfff valt nog lang niet mee.
Eigenlijk wil/kan ze niet van mijn been af.
Ik ben nu maar veel zijgangen aan het oefenen.
Dat is echt niet grappig volgens Kid :n
Maar uiteindelijk kon ze toch een paar passen met de kont/heup naar binnen in draf
En ook nog een rondje op het goede been spinnen toen waren we weer klaar.
Het verschil in heup naar binnen in stap of draf is echt mega
In stap loopt ze zowat op 4 sporen zo kan ze buigen maar in draf is een heel ander verhaal.
Nog heel wat werk te doen, ik merk ook bij mijzelf.
Moeilijk om goed te zitten en tegelijk de heup naar binnen vragen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:34

die zijgangen zijn goed justkid, probeer te gaan voelen waar je zit in de zijgangen..dus als je naar rechts wil wijken,waar heb je dan je gewicht? -je paard moet naar je rechterbeen toe-van je linkerbeen af dus gewicht op je linkerzitbeen,linkerheup\schouder van ruiter licht naar voren en recht bovenop blijven zitten -niet naar rechts gaan hangen met bovenlijf.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:21

Inderdaad zijgangen zijn goed, wat ik altijd doe om me zelf en m'n leerlingen te helpen is zelf op de grond de oefening te gaan lopen. Klinkt misschien raar, maar dan voel je hoeveel beweging er in je heup bekken zit in bv een travers. Belangrijk om je schouders boven je heupen te houden en horizontaal. Dan knik je namelijk niet in.
Als je zelf een travers loopt dan moet je binnen been opgetild worden ,van uit de heup, en schuin naar voren geplaatst. Je buitenbeen komt onder je binnen bil en zakt als het ware. Dus in je heupen goed flexibel zijn om deze beweging te kunnen maken. Eigenlijk als je op je paard zit het "zelfde" gevoel/beweging krijgen/meenemen.
Dus met je billen je paard aangeven waar welk (achter)been heen moet. Wil je dat je paard zijn binnen achterbeen naar binnen plaatst (richting travers) dan zal je ruimte moeten maken vanuit je binnen bil zodat het paard dat achterbeen op kan tillen en naar binnen kan zetten, je buitenbil duwt als het ware zijn buitenachterbeen onder de massa.
Makkelijk uitleggen zo in tekst vind ik het niet, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Mooiste is (thuis) voor een spiegel dit te doen, dan kan je mooi zien of je in knikt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:23

Hihi dat klinkt grappig, ja ik probeer alles thuis zelf uit -:)
Ook het spinnen en daarom snap ik mijn paard niet zo goed,
het spinnen is veel moeilijker op het buitenbeen :j

Bij western heb je side pass dus gewoon recht opzij, dat kunnen we al goed, je opent als het ware een kant met je heup/bil.
Schuin naar voren zit dan net even anders maar kan ik wel goed aangeven, alleen in draf wordt het een rommeltje, dat moeten we beide nog leren.
Schouders ga ik even opletten, ik denk dat daar wel eens een gedeelte van het probleem kan zitten,
samen met inknikken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:30

Hou je ons wel op de hoogte hoe het gaat?

Weet je wat ik nou zo leuk vind, is dat je zo gaat nadenken over alles en steeds er weer nieuwe informatie bij krijgt. Voor mij als ruiter handig maar zeker ook als instructeur, iedereen komt met leuke aanvullingen en zo leer ik om op vele verschillende manieren dingen uit te kunnen leggen. Deed ik al wel maar hoe meer info hoe beter.