Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:49

Ook hier een Angstige Ruiter :o
Ik zag hierboven een bekende, :wave: SB :D

Ik ben een superheld naast het paard, maakt niet uit hoe klein of groot of moeilijk, maar erop... helemaal mis! Mijn eigen pooownie vertrouw ik een beetje, dus ik durf in de bak wel beetje rijden, alhoewel er dagen bij zijn dat ik niet goed durf te gallopperen. Buiten de bak??? Durf ik helemaal niks |o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:21

Zilfstar schreef:
AngelSpirit schreef:
Ik herken dit heel erg. Ik was ongeveer een jaar geleden nu heel hard van een bepaald paard afgevallen op de manege. Ik moest toen naar het ziekenhuis omdat ik niet meer kon lopen op mijn rechterbeen en dus dacht dat mijn rechterbekken gebroken waren. Gelukkig was dit niet het geval. Maar sindsdien wordt ik heel erg gespannen wanneer ik weer op hem zit. Na het ongeluk duurde het een paar maanden voordat ik er weer op ging zitten.. Daarna was het meteen weer feest en ben ik er weer 2x afgegooid. Daarna heb ik er nog 1x opgezeten maar toen spacede ik hem eigenlijk op het paard. Ieder ander paard maakt mij niet uit, maar niet HEM.

Om mijn angst proberen te overwinnen voor hem ga ik in mijn privéles er binnenkort weer op. Desnoods aan de longe. Maar ik wil wel dat me moeder er bij is xD! Want er is nog geen afspraak gemaakt erover, maar ik zit hem nu al te knijpen. Misschien een idee?

Ontspanningsoefeningen en rustig opbouwen! Je HOEFT jezelf niet in 1 sessie er overheen te zetten. Dat kan ook niet.

[...]

Nee dat hoeft ook niet. Maar dan gewoon rustig en inderdaad in sessies. Het vervelende factor is dat het:
1) een jong dier is -zegt niet altijd wat, maar toch.
2) Als je hem niet aan het werkt zet gaat hij spoken
3) Als je hem WEL aan het werk zet wordt hij het zat vergevenement en gaat vervelend doen (stil staan, achteruit, kleven etc.) waardoor je af en toe je zweepje moet gebruiken. En als je je zweepje gebruikt moet je heel erg voorbereid zijn want dat GAAT hij (zeker als je hem een tik op de kont geeft). En we kunnen ook niet altijd sporen op hem gebruiken (tenzij je wel hele stille benen hebt).

Het stomme is dat ontzettend lief en braaf is op stal :Y). Ik heb liever een stront chagrijnig paard op stal dan in de bak..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:05

PrinsjeH schreef:
Ook hier een Angstige Ruiter :o
Ik zag hierboven een bekende, :wave: SB :D

Ik ben een superheld naast het paard, maakt niet uit hoe klein of groot of moeilijk, maar erop... helemaal mis! Mijn eigen pooownie vertrouw ik een beetje, dus ik durf in de bak wel beetje rijden, alhoewel er dagen bij zijn dat ik niet goed durf te gallopperen. Buiten de bak??? Durf ik helemaal niks |o

Das toevallig haha. :wave: Welkom. :P

@ Derest, bedankt voor de reacties, ben nog steeds trots. :=

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:24

Oke, van een schijtte- broek naar lekker zonder zadel rond stappen in de bak waar wij net een week staan!!
Dat kan een verhuizing naar een andere stal betekenen.
Zelfs alleen een halster met 2 touwen aan de zijkant... hoe blij kan je dan zijn!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:30

Wauw super zeg!

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:20

ik heb het zelf met een paard nu. Zelf betrap ik me er ook steeds op. Echt ergelijk ik ken het. Bij mij werkt het altijd heel goed als er iemand bij is die me gewoon streng aanpakt en zegt dat ik iets MOET doen. net als met rijden als iemand zegt dat ik MOET gaan rijden dan doe ik het wel.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:29

Ik ben/was ook heel angstig om weer op een paard te stappen nadat ik een behoorlijke val had meegemaakt.
Ik heb goede begeleiding gekregen om het vertrouwen weer langzaam aan terug te krijgen.
Ik ben weer begonnen met hangen, iemand anders hielt het paard vast en ik moest over het zadel hangen, dit een aantal keren gedaan, daarna hangend over het zadel weggestapt met iemand die haar vast had, daarna moest ik mijzelf iets hoger optrekken zodat ik niet echt meer hing maar net alsof je jezelf aan het opdrukken bent en dan over het hoofd van je paard kijken zodat het net lijkt alsof je op het paard zit.
Nadat ik dat een paar keer heb gedaan ben ik in het zadel gaan zitten, niks gedaan, gewoon stil blijven staan en iemand anders had haar vast, toen er weer af, er weer op, er weer af etc. Nadat het 'gewoon' was weer in het zadel te zitten 2 stappen lopen en weer stil zetten en zo langzaam wat uitbouwen. Duurt even maar het heeft mij goed geholpen en duidelijk je grenzen aangeven.

Veel succes.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:26

@Zilfstar: wauw, wat ontzettend goed. Wat zal jij je geweldig voelen en trots ook waarschijnlijk. Ik vind het echt super fijn voor je, dat je dit allemaal gedaan hebt. Zo zie je maar hoe belangrijk je eigen instelling is. Ga zo lekker door en geniet weer heerlijk van het rijden *\o/*

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 09:16

Zilfstar goed bezig :D

Zijn jullie niet ook trots op mij ;(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:34

SuperLiesje schreef:
Zooo ik ben net ook weer bij paardje geweest :) paard houdt niet zo van wind maar ondanks dat toch braaf geweest :) Zelfs toen ik haar naar het land ging brengen :D Dat is dus weer een fijne positieve ervaring :)

Heb ook besloten dat ik elke keer lekker veel tijd aan het poetsen en opzadelen ga besteden, lekker knuffelen en kroelen zodat we nog meer een band krijgen :) Merk dat het langzaamaan begint te komen :)

Gewoon rustig opbouwen idd. Lol met je knol, je fijn en prettig voelen bij je paard is idd heel belangrijk. Want als je er gespannen naast staat, merkt ie dat meteen.
En tel idd de positieve ervaringen. Je zult merken dat er dan steeds meer komen en dat de negatieve wegblijven.

Ik ben erg trots op jou en je doorzettingsvermogen. Het valt niet mee he, het blijven toch grote imposante dieren. Als ik Jippe longeer en hij gaat in een korte galop om mij heen dan is ie zoooo imposant, mijn eigen zwarte getemde hengst euh... ruin :+ en als ik dan denk dat ie OOK zo loopt als ik EROP zit :wow: maar ja, als je er eenmaal op zit, zie je alleen die hals en dat hoofd en zijn ze ineens niet zo groot meer ;)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:18

Nadat ik begin 2009 voor het laatst heb gereden, ga ik er maandag weer op! :D
Ik vind het wel spannend, maar ook superleuk!

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:40

hallo voor mij ook herkenbaar ik rij inmiddels al 15 jaar en heb nooit angst gehad.
tot ik een heupoperatie kreeg en zelfs bang was voor men leasepaard die nog geen stap verkeerd zet.
ik heb daar heel veel privelessen voor genomen om toch over men angsten heen te komen aangezien men leasepaard nog wel een koppige heer is en het soms nog wel leuk vind mij uit te proberen.
dan zit ik alweer met een brok in men keel erop van stel nou als dit of als dat.
hoe meer je denkt dat je eraf valt des te eerder het gebeurt.
ik ben van het grote deel van men angst afgekomen door veel privelessen te nemen en niet te veel te willen eerst maar stappen om het vertrouwen in je paard terug te krijgen lekker met hem longeren en bezig zijn.
als je gaat rijden van te voren tegen jezelf zeggen vandaag ga ik lekker paardrijden.
miss heeft iemand wat aan mijn tips mij heeft het in elk geval wel ontzettend geholpen om over de drempel heen te komen.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:17

Wat ik gemerkt heb, is dat als ik alleen maar zou stappen, mijn paard zich begint te vervelen en vanalles aan zal grijpen om het 'leuk' te maken (voor hem dan).

Als je hem flink aan het werk zet, moet hij zijn aandacht erbij houden, en jij dus ook.
Ik heb de eerste 10 minuten (ja hoor, de tijd dat we instappen) nog weleens de gedachten: stel dit, stel dat. Als ik daarna begin met werk, merk ik aan het eind van de les tjee, totaal niet bang geweest.
Ik ben er dus geen voorstander van om een hele les te stappen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:20

ateo schreef:
Wat ik gemerkt heb, is dat als ik alleen maar zou stappen, mijn paard zich begint te vervelen en vanalles aan zal grijpen om het 'leuk' te maken (voor hem dan).

Als je hem flink aan het werk zet, moet hij zijn aandacht erbij houden, en jij dus ook.
Ik heb de eerste 10 minuten (ja hoor, de tijd dat we instappen) nog weleens de gedachten: stel dit, stel dat. Als ik daarna begin met werk, merk ik aan het eind van de les tjee, totaal niet bang geweest.

Klopt je moet ook zeker niet een hele les van een uur gaan stappen. Zeker niet bij paarden die zich dan gaan vervelen (met mijn knol zou het dus wel kunnen... :j Liever lui dan moe is zijn levensmotto :Y) ) Maar je hoeft als angstige ruiter ook niet meteen aan een hele les van een uur te beginnen. Je kunt ook eerst beginen met 5 minuten stappen (en in het uur bijv rustig poetsen en opzadelen en afzadelen meepakken. Of grondwerk of longeerles. Dan maak je ook meer contact met het paard en leer je ook goed zien wat je paard doet etc) en zo de tijd dat je op het paard zit uitbouwen en daarmee ook de draf en later galop rustig oppakken.

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:01

ateo schreef:

bedoelde niet alleen op de hoefslag stappen maar ook figuren rijden enz om je vertrouwen terug te krijgen.
en idd ook met longreren enz

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:58

Ja natuurlijk, ik bedoel, ik heb zelf ook de eerste paar keer aan de longeerlijn gelopen, maar mijn begeleider kreeg me zover dat ik na een paar minuten al los kon. En dan als het goed ging, stoppen.
Iedere keer uitbreiden, maar wel werken onder het motto: jij bent de baas.
Mijne is in dit geval soms nog weleens een vlegel. Die verveelt zich snel. En als je zelf hard moet werken, ben je ook minder snel afgeleid door andere dingen die je angstig kunnen maken.
Zoals gezegd, in die eerste 10 minuten heb ik ook nog mijn (ik kan het niet echt angst noemen) onzekerheden, maar zodra ik aan het werk ga, is dat over. Gelukkig. Maar de keren dat ik in mezelf heb gezegd, ik ben de baas, zijn niet meer te tellen en nu gaat dat vanzelf.
En dat is zo fijn. Iets meer dan een jaar geleden ben ik huilend afgestapt. Ik ben eroverheen gekomen en dat kunnen jullie ook. Go for it!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:14

Ik kom me ook even melden.

Ik ben onlangs ook weer begonnen met paardrijden, maar na een paar keer van mijn oude paard gevallen te zijn. Durf ik nu niet te galopperen. Stappen, draf, middendraf, allemaal prima. Maar galop durf ik dus echt niet. Het is een drempel waar ik overheen moet, maar ik vind het zo moeilijk! Ik weet zeker dat m'n paard niks geks doet of als een gek gaat rennen, maar iets houdt me tegen. Heeft iemand misschien tips?

Ik krijg al privéles, waarin we vooral veel aan de longe oefenen, dus veel middendraf met doorzitten en veel overgangen stap/draf. Ook zonder beugels/teugels. Volgens mn instructrice is mn zit goed, dus word ik niet zomaar uit het zadel gegooid.

Ik wil het zo graag, galopperen. Maar ik durf het gewoon niet, en ik baal er zo van!

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:49

hier precies hetzelfde als ccccc. Ik heb binnenkort een priveles en we gaan focussen op de galop. Ik ga het gewoon DOEN!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:06

Ik heb gisteren weer alleen buiten gereden met mijn pony. Dit keer wat dichter bij stal gebleven want hij was erg fris. :o Heb wel gedraaft ondanks dat hij druk was en daar ben ik toch wel weer trots op. :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:18

Ik meld me ook... Ook ik ben sinds 2 vallen van mijn paard banger geworden voor rijden.
Alles gaat prima tot het moment dat ze kijkerig wordt, ik haar rug voel spannen of gaat lopen draaien..
Dan span ik volledig aan, en "vergeet" ik stevig door te rijden.
Ook als ze keihard gaat racen vind ik het iets te spannend. Controle is dan weg.
Sinds een aantal weken doe ik met haar aan Parelli. Sindsdien ben ik wel iets minder angstig. Dit komt voornamelijk omdat onze band sterker wordt. Ze is veel meer op me gericht, en ik krijg sneller haar aandacht terug..
Toch vind ik het nog heel spannend! Morgen ga ik met 2 stalgenootjes en hun paarden naar het strand.. nooit eerder gedaan. Ben nu al zenuwachtig. Wil het toch doen! Weet dat zowel paard als ik er van zullen genieten..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:21

Wat ik gisteren trouwens ook merkte is dat als mijn paard iets engs zie ik er ook naar ga kijken waardoor hij schrikt. Terwijl als ik ergens anders naar ga kijken dus totaal de andere richting uit. Loopt hij er met een scheef hoofd gewoon langs zonder weg te springen.

Succes Eefste! Ik ben heel erg benieuwd hoe het gegaan is morgen. :)

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:27

CCCCC schreef:
Ik kom me ook even melden.

Ik ben onlangs ook weer begonnen met paardrijden, maar na een paar keer van mijn oude paard gevallen te zijn. Durf ik nu niet te galopperen. Stappen, draf, middendraf, allemaal prima. Maar galop durf ik dus echt niet. Het is een drempel waar ik overheen moet, maar ik vind het zo moeilijk! Ik weet zeker dat m'n paard niks geks doet of als een gek gaat rennen, maar iets houdt me tegen. Heeft iemand misschien tips?

Ik krijg al privéles, waarin we vooral veel aan de longe oefenen, dus veel middendraf met doorzitten en veel overgangen stap/draf. Ook zonder beugels/teugels. Volgens mn instructrice is mn zit goed, dus word ik niet zomaar uit het zadel gegooid.

Ik wil het zo graag, galopperen. Maar ik durf het gewoon niet, en ik baal er zo van!

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

ik heb daar idd ook heel veel moeite mee gehad wat ik toen heb gedaan is gewoon als je lekker zit en je hebt vertrouwen desnoods een keer achter een ander aan gaan en dan maar 2 of 3 stapjes galop gewoon doen ik weet dat die angst het ergste is maar als je goed zit zoals je instructriese zegt proberen daarop te vertrouwen en proberen beetje boos op jezelf te worden om die grens over te gaan.
succes

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:32

Eefste schreef:
Ik meld me ook... Ook ik ben sinds 2 vallen van mijn paard banger geworden voor rijden.
Alles gaat prima tot het moment dat ze kijkerig wordt, ik haar rug voel spannen of gaat lopen draaien..
Dan span ik volledig aan, en "vergeet" ik stevig door te rijden.
Ook als ze keihard gaat racen vind ik het iets te spannend. Controle is dan weg.
Sinds een aantal weken doe ik met haar aan Parelli. Sindsdien ben ik wel iets minder angstig. Dit komt voornamelijk omdat onze band sterker wordt. Ze is veel meer op me gericht, en ik krijg sneller haar aandacht terug..
Toch vind ik het nog heel spannend! Morgen ga ik met 2 stalgenootjes en hun paarden naar het strand.. nooit eerder gedaan. Ben nu al zenuwachtig. Wil het toch doen! Weet dat zowel paard als ik er van zullen genieten..

veel plezier op het strand

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:57

Heel veel plezier op het strand Eefste! Het komt vast helemaal goed :)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:31

Dank jullie voor de leuke reacties!! Ik zal morgen zeker laten weten hoe het is geweest...
Wat somebitch beschrijft herken ik ook! Mijn paard is met mij erop op de weg soms wel kijkerig. Dan vind ze iets eng en gaat ze zijwaarts lopen ed. Ik heb een verzorgster van 15, en die loopt zo met haar langs bussen, tractors, wapperend zijl enz. Zelf niet bang, dus paard heeft ook geen enkele angst.. stom is dat..