ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:07

Jeetje wat hebben jullie veel gekletst... Ik heb het allemaal wel bijgelezen, maar de info blijft niet zo goed hangen. Sorry daarvoor.

xmarliez: Ziet er goed uit op het filmpje :j

Dendrofleur: Ben benieuwd hoe hij gaat reageren als hij gedekt heeft :)

Gisteren weer op de hengst gereden, had erge last van die faalangst maar ben er toch opgestapt. Toen ik eenmaal zat ben ik gaan zingen en dat hielp wel voor de spanning :) Daarna ging het wel fijn, hij is heel los in zijn hals en buigt al netjes in op de linkerhand. De rechterrhand heeft hij wat meer moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:24

Heb vandaag mb hoodstel/sidepull/halster binnen gekregen :D

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:48

@xmarliez: Wat een rust en vertrouwen straalt er uit jouw filmpje zeg! Zo'n band hoop ik ook ooit met mijn paardje te krijgen :j
De vogelgeluiden op de achtergronden maken het helemaal af trouwens :')

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:00

allen jammer dat je geen kep op heb, verder lekker ontspannen en rustig, het zal niet het eerste paard zijn dat door de omhijning gaat, of als er een muur staat en daar tegenaan loopt in paniek, heb ook zo een paard gehad van iemand daar men op was gestapt en paard in paniek, vollegalop tegen de muur gelopen, beedje erg jammer voor het vertrouwen in de mens en ruiter. ;(

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:52

Ooh die vogelgeluiden heb ik niet eens gehoord :))
Ik heb inderdaad geen cap op, verwachte daar al reacties op. Dit komt omdat ik er simpelweg geen heb. Ik rijd nu al jaren zonder cap en dat is ooit begonnen omdat de cap die ik had te klein was en ik geen zin had om een nieuwe te kopen. Ik weet wat de risico's zijn. Wellicht dat ik binnenkort nog even een cap haal.

Ik voel eigenlijk precies aan aan haar wat hoe en wanneer. Klinkt heel raar maar de vorige keer toen ik bij het hekje kwam ben ik afgestapt omdat ik het niet vertrouwde. Dit keer ben ik blijven zitten omdat ze veel anders aanvoelde. De vorige keer dacht ik, als ik nu doorga gaat ze rennen en ze heeft de vorige keer ook gerent, alleen gelukkig niet met mij erop.
De verbinding in het zadel was weg en toen we naar de camera liepen merkte ik dat de verbinding op de grond ook weg was en toen sjeesde ze terug naar voren vanuit achter. Goede keus geweest dus om eraf te stappen.
Het draait bij mij grotendeels om verbinding, samenwerken.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:58

hallo, meld me ook.

ik heb een merrie van 2007, ciara genaamd. vorig jaar heb ik haar zelf keuringsklaar gemaakt en heeft ze het ster- predikaat gehaald *\o/*
het plan was om haar na de keuring in te gaan rijden aangezien ze het longeren met pessoa etc ook al kende. helaas is ze ziek geworden. ze kreeg een bacteriele luchtweginfectie en heeft vrolijk ook mn andere paarden aangestoken. was dus een hele lange, moeilijke en vooral dure periode :P
uiteindelijk zijn ze er allen weer bovenop gekropen en ben ik ciara zadelmak gaan maken. ik heb er onder begeleiding van mn instructrise een aantal keer op gezeten en wat rond gedraafd. met opstijgen zet ze geen stap verkeerd! ik kan er nu ook gewoon zo opstappen! wel begreep ze niet echt dat ze vooruit moest en plakte ze erg aan mn instructrise. daardoor was sturen ook erg moeilijk omdat ze door het bit heen liep. het is bij die paar keer gebleven omdat ik geen goed passend zadel had en de winter begon. dit is maar goed geweest want ze heeft een flinke groeispurt gehad deze winter. ze is nog steeds erg overbouwd. ik ben van plan om haar over een maand ofzo weer op te pakken en echt serieus door te gaan rijden. ik zat er dus aan te denken om een bitloos hoofdstel in te doen plus een bit. dus 2 teugels. misschien maakt het voor haar ook wat makkelijker om het sturen te begrijpen. wat denken jullie? verder ben ik ook erg van het opstappen en weg rijden. ik zou haar het liefst even flink vooruit rijden. zit dus alleen met het volgende probleem. ik train mijn paarden op het oefenterrein van mijn vereniging en dat zijn 3 grote rijbanen naast elkaar. als ze dus gek wil doen heeft ze alle ruimte. mijn instructrise heeft wel een " normale" rijbak met omheining. ik zou dus telkens naar haar bak moeten. dit vind ik wat minder, maar zal het in het begin toch maar doen. als ze braaf is kan ik altijd nog naar het clubterrein.

ik heb een filmpje van haar in mn profiel staan. die is op de keuring gemaakt.
tegen de tijd dat ik aan de gang ga zal ik foto's maken en ik blijf ook jullie gangen volgen. ben erg benieuwd!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:38

:wave: Even bijgelezen.

Over het wegbrengen en door rijden:
Als je zelf al meerdere paarden hebt zadelmak gemaakt/door gereden waarom niet? Als jij zeker weer dat je paard met respect behandeld word en gewoon goed gereden word dan kan dat echt geen kwaat :) Maar als je eigenlijk nooit echt een paard hebt doorgereden, zadelmak hebt gemaakt zal ik het persoonlijk niet doen. Net als meedere mensen al zeggen het is dan ineens een grote stap als je zelf weer opstapt omdat je paard dan al veder in training is.

Fury08: Super hoor dat je, je paard echt de tijd gunt.. Is het ook een pony gefokt ofniet?

Simone: Balen dat je er elke keer afgevallen bent, dat is niet zo fijn nee :n Ik zal haar inderdaad even de rust gunnen, en straks helemaal overnieuw en alles weer rustig op gaat pakken, misschien is het inderdaad allemaal te snel gegaan voor haar.

Nieuwelingen welkom! :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:18

Welkom Keat!

Ik zou zelf eerst op halster beleren en daaronder/boven het hoofdstel met bit. Eerst op de grond via lange lijnen leren sturen op het halster, daarna hetzelfde onder het zadel toepassen. Ik verwacht dat ze het dan gauw oppakt!

WAAH! Jullie raden nóóit wat ik vandaag gedaan heb! Als jullie geen zin hebben om dit achterlijke stuk te lezen, begin dan vanaf alinea 3!

1. Het begon vanmiddag, na 5uur lang postlopen + s'ochtends anderhalf uur stallen mesten had ik eigelijnlijk weinig zin om nog te gaan, ik was zo moe! Uiteindelijk toch heengegaan om te longeren. Nou, meneer heeft vandaag lekker buitengestaan maar had de lente toch in zijn bol! Was erg druk, instappen ging nauwelijks, is 1x weggedraafd met mij erachteraan skieend. Toen ben ik heel boos geworden, hard AAH geroepen, omgetrokken (zodat hij naar mij keek) en meteen weer een klap met de zweep (op de grond,hoor, paard niet geraakt) zodat hij meteen begon te lopen. Is ie even helemaal gek geworden.

2. Daarna van de longeercirkel naar de bak gegaan, dan hadhij de ruimte en ben ik meteen met galopperen begonnen, eerst alle drukte er maar uit. Na een tijdje was hij rustiger en ging het al beter. Hij was wel erg vervelend, kwa niet luisteren, niet willen stappen of stilstaan enzo. Alsnog hartstikke druk dus maar losgeklikt en losgegooid in de bak. Hebben nog een tijdje naar 2 zwanen gekeken die een nest naast de bak aan het bouwen waren (naast de bak is een sloot met veel riet). Erg leuk, Cas liep er ook meteen naar toe.

3. Na wat moeilijkheden met pakken, heb ik hem op stal gezet. Toen bedacht ik me ineens dat ik wel alvast kon beginnen met zadel opleggen, eens kijken wathij daar van vind. Dus ik zadel gepakt (vd manege) en op zijn rug gelegd, eerst gekeken of het goed lag. Nou, dat vond hij dus niet eng, hij ging meteen verder eten. Dus daarna maar rustig singel naar beneden gedaan en losjes vastgemaakt, nee, meneer stond nog steeds te eten. Dus voorzichtig aangesingeld, meneer stond nog steeds te eten. Dus zadel heen en weer bewogen, nog steeds eten, toenmaar beugels naar beneden gedaan en tegen zijn buik een paar keer gedaan. Nou, dat was wel wat raar, want hij keek op. (Komt waarschijnlijk omdat hij al onder het zadel geweest ZOU zijn en dus denkt beugels voelen = vooruit) Daarna meteen weer eten.

4. Dus ik stond al van hmmm... En ineens dacht ik, hé waarom ga ik niet hangen? Dus ik cas in hoek van stal gezet (voor geval dat), voorzichtig voet in de beugel gedaan, meneer stond in een wat geschrokken houding (hoofd omhoog, niet als giraf maar iets hoger als normaal), uitbundig beloond en gaan hangen. Ben meteen over het zadel gaan hangen en me vast gehouden. Prepared for the worst, laten we maar zeggen. Maar niks! Gewoon niks! Hij bleef gewoon staan! Dus mijn gezicht deed dit: >;) :wow: :oo Wel wat gespannen dus maar uitbundig beloond, wat gewreven over rug, hals en buik (dit oefen ik wel al een tijdje) en er afgegaan. Dus ik stond behoorlijk verbaasd een tijdje stil, nadenkend over het feit dat hij niks deed. Dus nog maar een keer opgestapt en weer over het zadel gehangen, en precies hetzelfde. Weer uitbundig beloond en er weer af.

5. Toen dacht ik ineens, wacht het was handiger geweest als ik halstertouw had (voor het geval dat, leuk dat ik dat soort dingen áltijd achteraf bedenk.... ) Dus ik eerst bix gepakt (meneer stond nog steeds met zadel op in stal) en daarna halstertouw. Halstertouw vastgeklikt en meneer dacht meteen dat we weggingen want liep achter me aan. Dus weer stilgezet en weer opgestapt en gaan hangen. Weer zelfde reactie, hoofd wat hoger. Dus weer beloond (want hé, hij springt niet weg, doet niet idioot), en bix gegeven. Dat gaf wat moeite want mijn arm is niet erg lang, zijn hals is dik dus meneer kon net zijn hoofd buigen om bij het bix te komen. Toen zette hij dus een paar stapjes onder de man, ik helemaal blij, weer beloond en bix gegeven en ben eraf gegaan met zo'n gezicht: :wow: :oo

6. Goed, het was niet het plan. Maar ik ben vooral voor het speelse, impulsieve. Dit omdat ik me ontzettend kan opwinden, nerveus en zenuwachtig kan worden, als ik weet dat bepaalde dingen eraan komen. Dus als het plots gebeurt, kan ik me niet nerveus maken, paard ook niet, want die voelt het niet bij mij aan en is de kans dat paard wegschiet omdat hij mijn angst voel héél klein.

Sorry voor de lange tekst :o

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:06

ik meld mij hier ook maar even.
Wij hebben ook een paard dat we zelf inrijden.
Helaas heeft hij de winterperiode stil moeten staan door omstandigheden op mijn vorige stalling. Ze staan nu inmiddels ergens anders en we hebben het rustig weer opgepakt.
Hij was voor de winter: zadelmak en hij kon stap en draf onder het zadel met iemand erop. We hebben alles op een heel rustig tempo gedaan en vooral geluisterd naar ons paard wat hij wel en niet aankon. Op onze nieuwe stalling hebben we het weer opgepakt met wandelen en zadel erop. Daarna weer met iemand op zij rug en hij pakt het weer fantastisch op. Vanaf vanmiddag ben ik weer van plan om in de bak te gaan rijden want die hebben we nu weer tot onze beschikking. ik zal eens kijken of ik wat foto's heb en later misschien ook wat filmpjes.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:53

Melanie, misschien dat die winterperiode ook niet zo gek was. Vaak als je later weer opstapt blijk je een stuk verder te zijn.
Pedro ging vandaag ook goed. Wel vervelend met opzadelen en hij was veel hengst op stal. Dus flink gelongeerd. Daarna gelijk los begonnen. Na een paar minuten zag je dat hij weer bijgetankt had en ben ik toch weer aan de longe gegaan. Vind los rijden toch nog spannend. Daarna galop beide kanten op en daarna op de andere had los. Halthouden vind ik los lastiger, hij reageert heel gemakkelijk aan de longe maar als ik erop zit is het moelijker. Draven gaat echter erg goed. Hij heeft nog een elastiek om maar loopt al zo netjes dat die helemaal los hangt. Uiteindelijk ook hand veranderd in draf. Grote stap vooruit dus. Sturen begint er nu in te komen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:47

nou vanmiddag even een poging gedaan tot rijden. en.......... ging supergoed, was best trots op hem nadat hij zolang niks had gedaan. behalve dan buiten wandelen met zadel en persoon erop. helaas had ik vandaag geen bak tot mijn beschikking, maar de paddock voldeed ook prima. Hij is zelfs gegroeid. hij stopte voorheen vaak en nu niet meer en had het sturen al een beetje door. het is nog een wankelend paardje in de bak/paddock, maar heb er het volste vertrouwen in.
We hebben een klein filmpje gemaakt. kwaliteit is niet helemaal super, maar om een beeld te geven. Nogmaals hij kende dit net voor de winterperiode en dit is weer de eerste keer zo na de winterperiode. opzadelen, afstappen heeft geen enkel probleem geleverd.
http://www.youtube.com/watch?v=SvNk1byC2pQ
Hij loopt in ieder geval op eigen benen, maar probeert weleens steun vanuit mijn handen te vinden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:01

keat, ik zou er wel voor kiezen om dat stukje te lopen. Ze kunnen daar ook verkeersmak van worden en meer van de wereld zien en aan de andere kant ben je in iedergeval wel veiliger qua ruimte. Als alles beter gaat kun je gewoon bij de vereniging gaan lessen, als je jouw paard wat meer onder controle hebt.
Juangi, wat fijn dat het zo goed ging! Ongepland en dan zulke fijne reacties krijgen is zo ontzettend leuk!!
melanie81, fijn dat het zo goed gaat! Filmpje ziet er rustig uit! Vind je het niet eng, zo langs de sloot :o ?

Ik denk dat ik morgen weer even ga oefenen, ligt eraan in welke mood we zijn.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:02

@keat ik heb eerst ook halster gebruikt met daaronder het hoofdstel. zo leerde hij wennen aan het bit. daarna hebben we de druk op het bit iets opgevoerd. de beginselen van sturen hadden we voor de winterperiode met lange lijnen en het bit gedaan. vandaag de eerste keer wat gestuurd met rijden en hij pakte het aardig goed op. ik ben wel iemand die er liever 2 maanden over doet in het paard zijn tempo, dan te snel willen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:05

@xmarliez, het is gelukkig geen hele stijle kant en met een ander paard had ik het misschien eng gevonden. Gelukkig is dit een gevoelspaard, zolang jij rustig en ontspannen is, is hij dat ook. hij schrikt ook niet snel en....... het grootste voordeel, het is de paddock dus ze weten waar ze kunnen lopen, hoe jong hij ook is, ik vertrouw hem volledig............

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:43

Ziet er goed uit Melanie. De sloot zou ik nog niet zo eng vinden, je springt er wel op tijd af mocht het mis gaan. Maar de open uitgang wel, daar zou ik dan toch graag een draad of hek willen. Maar dat komt ook omdat de uitgang hier bij een aantal veel aantrekkingskracht hadden. Probeer hem vlot te laten draven, dan komt hij meer in evenwicht. Maar voor de eerste keer is het fijn dat hij het al weer zo goed op pakt. Volgende keer weer iets uitbreiden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 05:38

ow maar ze is al geheel verkeersmak hoor hahaha. mijn paarden staan aan huis in ons dorp. we hebbenstallen en een flinke wei plus paddock aan huis, maar geen bak. als ik wil trainen moet ik dus eerst altijd een stukje door het dorp en door de polder. verder heb ik met haar van veulen af aan heel veel gewandeld. praktisch elke dag en altijd door het verkeer met alleen maar een halster. nee dat is het probleem niet. ik vind het alleen niet zo fijn om in andermans bak te rijden. kijk, lessen is anders. mijn instructrise zegt altijd dat ik ook gewoon zo zelf mag komen, maar vind dat gewoon niet zo fijn. de mensen die daar in pension staan moeten er voor betalen en ik mag gratis. is wel erg lief van haar. het is ook wat verder wandelen dan naar het clubterrein. verder is ze het bit al goed gewend hoor ivm het longeren met pessoa etc. het is alleen dat ze het in combinatie met erop zitten erg vreemd vind en ze gaat ook liever stil staan dan lopen. het is gewoon nog wat vreemd voor haar. ben nu nog op vakantie, maar als ik thuis kom ga ik dnek weer langzaam beginnen en zal wel foto's maken... althans moet mn vriend ervoor zien te porren hahaha

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:37

Hee allemaal!
Heb er zaterdag& gister weer even opgezeten en het gaat steeds beter! (Er loopt nog wel iemand naast) Maar ze gaat in ieder geval niet meer achteruit lopen (haar achteruit duwen werkt goed!)
Gister al een beetje met lichte beenhulpen gedaan, en af en toe stilgezet. Doet ze eigenlijk heel goed en ontspannen! Dus ben wel beetje trots/blij! :) (Nu hopen dat het zo doorgaat! )

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:37

Hoi meiden!

Ook ik ga dit topic volgen. Ik heb een merrie die ik binnenkort wil gaan inrijden. Ze is inmiddels bekend met het zadel aan de longe en gister heb ik ook een hoofdstel onder het halster bij het longeren om gedaan. Ze was heel braaf!

Ik heb er al een aantal keren over heen gehangen met mijn volle gewicht en dat boeit haar helemaal niks, ze is drukker bezig met knuffels te ontvangen (lees: op te eisen) van degene die haar vasthoudt.

Leuk om via deze weg ervaringen uit te wisselen met lotgenoten :)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:44

Ik vind het heel erg spannend als ik mijn arabiertje moet gaan inrijden,
Ik heb al eerder paardjes ingereden, maar hij is toch van mij en ik wil toch later heel ver met 'm komen.
't gaat allemaal wel goed komen, mensen zullen mij helpen/ondersteunen !

Ik weet niet of dit mag, maar foto's staan ook in mijn profiel !
Hier krijg ik namelijk geen fotos geplaatst. :(
Groetjes, :D

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:33

@Dayna: lotgenoten :') Het klinkt nu wel alsof het een straf is om te doen.
Wel fijn dat ze het zo goed oppakt, dat geeft je zelf ook een fijn gevoel!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:44

Net weer les met Pedro gehad. Hij was erg mak (had zich lopen uitsloven in de paddock) en na even longeren ben ik er maar op gestapt. Er komt steeds meer stuur op, overgang naar halt vind hij lastig maar na wat brokjes in zijn mond te hebben gestopt was het opeens een leuke oefening. Handveranderen in draf lukte ook alleen ging hij daarna zich erg rond maken. Dus veel been om hem vooruit te krijgen. Volgende keer kort zweepje mee want ik moest echt hard inkomen. Hij is veel te nuchter. Daarna een rondje links en rechts galopperen aan de longe, nog een keer in draf hand veranderen en hem even voor zijn bij het rond maken. Niet lang gereden maar hij gaat hard vooruit. Draf-stap gaat al zonder stemhulp.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:39

Wat een hoop goede berichten weer van de eerste stappen als rijpaard!
Ik heb zondag een heel goed gevoel overgehouden tijdens het grondwerk. Paard reageert super op de hulpen en krijgt een steeds mooiere houding en beweging. Verder is het een heerlijk dier om mee te werken, zo één met 't baasje! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:19

Mijn eigen gefokte ruin is nu 3 en inmiddels zadelmak. Nog niet helemaal B-klaar, maar het gaat best snel. Hij is erg leergierig. Zadelmakmaken heb ik helemaal alleen gedaan, net als bij m'n merrie (ondertussen al zo'n 30 paarden zadelmak gemaakt, meestal de eerste keren wel even hulp).

Het lijkt een mooi en talentvol paard te worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:55

Vandaag weer les gehad met Peetje. Juf zag al dat hij erg afgeleid was en ik ben dus gewoon aan de longe gebleven. We hadden vanmorgen zijn moeder weer opgehaald en de merries liepen wat onrustig naar elkaar te roepen. Gelukkig zat ik in galop en kon hem daar mooi doorheen rijden. Hij begon namelijk flink de macho uit te hangen. Tja jammer maar er is een tijd van werken....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:14

Ik heb vandaag niets meer gedaan dan lekker op de grond gewerkt. Vooral veel achterin de bak, gewerkt aan consistency in de gangen. Een draf vragen is in de draf blijven. In het begin vooral veel wegschieten en daarna kwam het besef dat we samen ergens mee bezig waren, ze ging lekker ontspannen en bleef in de draf. Toen ze rustig was haar 2 rondjes zelfstandig laten draven aan de 22 foot lijn (aan het einde) en haar toen terug gevraagt. Nog samen gewandeld van voor naar achter, zonder stress :) erg fijn, ze begint steeds rustiger te worden achterin de bak.