[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:04

Had ik eigelijk wel verwacht hoor ;)
Ze moet meer vertrouwen krijgen maar dat is erg lastig, de ene keer gaat het heel goed en springt ze zo een parcour van 1,30, de andere keer zijn we een half uur bezig voor ze fatsoenlijk over dat ene hindernisje van 80cm gaat. Ze presteert erg wisselend en ik denk dat ze daar 'voor mijn tijd' ook op afgestraft is waardoor het alleen maar erger is geworden(nouja, denken; ze klimt tegen de muur omhoog als ze een zweep ziet).
Heel erg zonde want ze had best ver kunnen komen denk ik, niet alleen met springen, afstamming is Kigali x Caritas en ik vind dat ze beter springt dan haar afstamming doet vermoeden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:07

anneliesdj schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik spring dat vaak hindernissen met een V. Weet je wat ik daar mee bedoel?
Bedoel je daarmee een oxer met de achterste balk aan één kant in de staander en aan de andere kant op de balk ervoor of maak je een V op een gelijke oxer?

Is moeilijk uit te leggen in woorden. Ik zal het proberen.
Tegen de voorste balk van de oxer bouw je een omgekeerde V met twee balken.
Dus een kant van de balk ligt op de grond en die zet je dan schuin tegen de oxer aan, met de andere balk doe je hetzelfde aan de andere kant. En de uiteinden leg ja dan tegen de voorste balk. Je krijgt dan een soort van trechter die de vorm van een omgekeerde V heeft. Ik zal er een keer een foto van maken, dat zegt veel meer.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:09

vivana schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik spring dat vaak hindernissen met een V. Weet je wat ik daar mee bedoel?
.

Ja daar ben ik mee bekent en het paard heeft dit ook wel eens... gedaan.
(ik dacht juist altijd dat dit meer iets was om ze voorzichtiger te maken, dat worden ze nl ook :o )
Ze adviseerde ons om bij een kruis ,stijl ,oxer de grondlijn een 40cm ervoor te leggen.
Ik vind niet dat hij er erg mee opgeschoten is vandaar mijn vraag.
Dit is idd wel zijn manier van springen en ik weetook dat er maar 1 op de 10 internationale paarden openen zoals het hoord dat ze nul lopen is voldoende ,tja kern van waarheid.
Maar Aretto (ons paard)maakt het zich moeilijk vind ik.

Ze worden er inderdaad ook voorzichtiger van, maar de grootste winst, vind ik, dat ze echt mooi gaan openen en kantelen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:11

Citaat:
zeg Marcel heb jij in Spanje onder een steen geleefd :+

Niet echt, maar Lucky Boy is in 1966 geboren, dus leek het mij heel stug dat Ehning daar mee gesprongen had.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:15

maaike5581 schreef:
IK heb een draver die ook koersen heeft gelopen, nu is het zo dat als ik buiten rijd een flinke tak tegen kom springt ze er wel netjes over.
Zodra ik in de bak met haar wil gaan springen weigert ze, als ik één balkje op de grond leg springt ze er met een super sprong over heen maar weigert dus gewone hindernissen en word ze erg hyper en nerveus.

Hoe kan ik haar leren springen zonder dat ze zo hyper word en nerveus?

Daar gaat een tijdje overheen. Gewoon heel laag beginnen, en iedere week een heel klein beetje hoger. Zolang het nog laag is, kun je dit gerust iedere dag doen, daar lijdt ze niks van.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:19

Ik heb het even snel getekend voor je.
Tenminste ik ga er van uit dat je dit bedoeld :Y)

Houd je de v aardig gelijk aan de balk of zet je hem ook weleens hoger?
Op de stal waar ik gewerkt heb lieten ze hem er ook nog weleens een stukje boven uit steken.

Afbeelding

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:21

MarcelDufour schreef:
Is moeilijk uit te leggen in woorden. Ik zal het proberen.
Tegen de voorste balk van de oxer bouw je een omgekeerde V met twee balken.
Dus een kant van de balk ligt op de grond en die zet je dan schuin tegen de oxer aan, met de andere balk doe je hetzelfde aan de andere kant. En de uiteinden leg ja dan tegen de voorste balk. Je krijgt dan een soort van trechter die de vorm van een omgekeerde V heeft. Ik zal er een keer een foto van maken, dat zegt veel meer.

Ik heb ff wat foto's gezocht en als je bij deze de uiteinden die uitsteken meer naar het midden legt dan heb je een idee wat bedoelt wordt:

Afbeelding

Bij deze krijg je een idee alleen moet er ook nog een paal aan de rechterkant bij denken:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door clarence op 11-02-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:23

MarcelDufour schreef:
Citaat:
En een kleine demonstratie (Grapje!!):

ohw mijn god héy.... dit is toch niet te geloven!!!!
arm dier.. sta er echt van te kijken dat ze m ook nog door laten rijden!!!!
(moest trouwens wel lachen om t nr v i can fly eronder...)
maar die vent (twijfel eraan of t een vent is) is is is ... volgens mij valt dit niet meer onder t woord ruiter... althans.. ik hoop t niet...
veel vreemde dingen gezien maar dit slaat alles!!!

marcel, heb je tips voor deze man (?) ?

Om te beginnen zijn beugels maar eens aan de singel vastbinden. Dat zou al heel veel schelen. En altijd een tok dragen! hahaha

Deze man is gehandicapt, misschien even het filmpje uitkijken en de tekst aan het einde lezen. Ik zou het niet kunnen zonder benen met twee proteses; jullie wel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:25

Malenka schreef:
Ik vond het al skind altijd erg leuk om te springen. Mijn haflinger mocht het echter niet. Nu heb ik een leuk paardje dat best wel een sprongetje zal kunnen maken naar mijn idee. Maar ik rijd hem met westernzadel. Ik heb ook een boomloos Torsion zadel liggen. Is dat te gebruiken voor hindernisjes tot een meter? Of is het verstandiger toch een spring of veelzijdigheidszadel aan te schaffen? Het probleem is dat ik niet heel vaak zal springen en mijn paard nog volop aan het ontwikkelen is. Vandaar mijn vraag.

Ook zou ik graag willen weten hoe sterk de galop van het paard al moet zijn voor je echt begint met kleine hindernisjes (huppeltjes tot een meter). Dit soort huppels zorgen voor een sterkere galop. Maar wat moet er al zijn voor je er aan begint?

Het prettigst is als je paard toch een redelijke basis van terug, vooruit, links en recht heeft. En als het uit galop nog niet goed gaat, dan doe je het gewoon uit draf. Als je maar laag begint, en pas hoger gaat als alles goed voelt. En dan bedoel ik niet dat je iedere keer dat een sprong goed voelt, gelijk weer omhoog gaat. Maar de ene week 30 cm, de volgende week 40 cm, de week daar op 50cm enz..enz. En het liefst iedere dag wat springen. Op die hoogte kan ieder paard dat aan zonder er van te lijden.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:27

MarcelDufour schreef:
Citaat:
zeg Marcel heb jij in Spanje onder een steen geleefd :+

Niet echt, maar Lucky Boy is in 1966 geboren, dus leek het mij heel stug dat Ehning daar mee gesprongen had.

Onmogelijk, Marcus Ehning is nu ongeveer 32 jaar.
Ik ken hem nog toen ik bij hem in de buurt bij een springstal reed.
Hij reed regelmatig pilot afstammelingen, maar dat terzijde.

Marcel ik hoop dat je hier in de buurt ook een clinic wilt geven.
Ben zeker van de partij.
Ik ben 40 + en paar jaren uit de springsport en weer begonnen met 2 jonge paarden.
Kan wel wat hulp gebruiken. :o

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:29

johannes aiden rijd met 2 proteses ik denk dat ze die door de warm halen met degene in het filmpje,johannes is een duitser die ieder jaar in wierden naar een muur van 2 meter rijd,als je hem ziet zitten denk je echt dat ze een grapje maken,tot hij naar de muur rijd.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:32

ik meld me ook.
Ik reed/rij een paard die na een sprong wisselde van galop,
als we een hindernis sprongen kon je er donder op zeggen dat hij weer omsprong
in de dressuur training vertoonde hij dit gedrag nooit,
hoe komt dit en hoe kan ik dat verbeteren?
Heeft het met evenwicht te maken?
Ik heb al in uitjes geprobeerd in de training,
hij kwam goed over de sprongen, maar na de laatste hindernis
pats daar ging die weer.

ik ben benieuwd hoe dit komt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:34

M_Vainqueur schreef:
Wel een vraagje over een paard van een vriendin:
Paard trekt netjes aan op de hindernis, heeft een mooie techniek, maar wanneer die de landing inzet(dus boven de sprong nog) valt die 'stil' en na de sprong blijft dus 'stil' in zijn sprong. Nu is mijn mening, oefenen en vooral na en boven de sprong flink fanatiek houden. Maar ben benieuwd of je daar nog (andere) tips voor hebt.

Inderdaad moet je zorgen dat de springbeweging een vloeiende is. Dus boven de sprong wat meer been dan normaal, zodat hij echt doorspringt. Wat jij beschrijft doen hele voorzichtige paarden vaak. Die hebben de neiging om meer omhoog dan naar voren te springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:36

mariskalove schreef:
Mijn paard rent altijd hard op de hindernis af, zijn er oefeningen om dit te verbeteren?

En verder springt ze met vrijspringen over het lijntje van 1.20 ipv. de hindernis van ong. 80 cm (met grondbalk), ligt dat aan de soort hindernis?

Als je wat vragen doorleest van anderen, zal je lezen dat dit best een veelgestelde vraag is.
Is wel mooi, dit topic, want op den duur zou ik perfect een lijstje kunnen maken van veel voorkomende zaken.
Deze lijkt met stip op 1 te staan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:39

clarence schreef:
Marcel,

Over het been geven: jij zegt dat je gerust naar een oxer van 1.50 rijdt zonder been. Doe je dit alleen in de training, geef je ook wel eens bewust wel been? Wat zijn de redenen, enz?

Ik heb van Piet R. wel eens een hele goede oefening gezien. Je zet een lijntje van stijl naar oxer neer op 15m. Daar maak je dan 4 galopsprongen tussen. Dat is dus erg terug en je hebt dan ook veel ontspanning nodig. Langzaam maar zeker maak je de oxer steeds breder. Op die manier leer je je paard dus vanuit een ontspannen, bijna langzaam, ritme op een goede manier te springen. Vond dat wel interessant. Beetje zelfde als wat jij doet met zonder been naar de oxer rijden alleen hoef je je geen zorgen te maken over de afstand door de stijlsprong 15m eerder.

Ja, maar dat zal dan ook komen omdat ik vanaf mijn 15e tot mijn 24 door Piet opgeleid ben. Ik woonde zelfs de eerste paar jaar bij hem in huis. Dus dat verbaast me niks dat ik hetzelfde doe als hij. Ik geef zelden been in de training. Zo heb ik meer aan been als ik in de ring ben.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:43

MarcelDufour schreef:
vivana schreef:

Ja daar ben ik mee bekent en het paard heeft dit ook wel eens... gedaan.
(ik dacht juist altijd dat dit meer iets was om ze voorzichtiger te maken, dat worden ze nl ook :o )
Ze adviseerde ons om bij een kruis ,stijl ,oxer de grondlijn een 40cm ervoor te leggen.
Ik vind niet dat hij er erg mee opgeschoten is vandaar mijn vraag.
Dit is idd wel zijn manier van springen en ik weetook dat er maar 1 op de 10 internationale paarden openen zoals het hoord dat ze nul lopen is voldoende ,tja kern van waarheid.
Maar Aretto (ons paard)maakt het zich moeilijk vind ik.

Ze worden er inderdaad ook voorzichtiger van, maar de grootste winst, vind ik, dat ze echt mooi gaan openen en kantelen.

no offence hoor maar ik vind het een beetje erover om zulke probeersels aan een doorsnee bokker gaan aan te raden zomaar vanachter de computer..de meeste riojden B -L M of zelfs helemaal geen wedstrijden ..en ik vind dat zo'n v toch wel ervaring vereist ..meeste paarden gaan extra omhoog , fijn bukken en mooi openen daarmee ..maar meestal met een goede chauffeur erop ..als een amateur zulke dingen gaan uitproberen zonder begeleiding ( je merkt dat de helft akl niet weet hoe je die V moet bouwen :o )dan kan dat niet zo'n, prettige gevolgen hebben voor paard en ruiter

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:47

__Nathalie__ schreef:
Ik heb het even snel getekend voor je.
Tenminste ik ga er van uit dat je dit bedoeld :Y)

Houd je de v aardig gelijk aan de balk of zet je hem ook weleens hoger?
Op de stal waar ik gewerkt heb lieten ze hem er ook nog weleens een stukje boven uit steken.

Afbeelding

Precies! Daar hebben we wat aan. Goed gedaan Nathalie. Ja ik laat de uiteinden ook wel boven de balk uitsteken, maar nooit meer dan 10, 15 cm!
Jongens, het wordt steeds leuker hier!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:49

besita schreef:
no offence hoor maar ik vind het een beetje erover om zulke probeersels aan een doorsnee bokker gaan aan te raden zomaar vanachter de computer..de meeste riojden B -L M of zelfs helemaal geen wedstrijden ..en ik vind dat zo'n v toch wel ervaring vereist ..meeste paarden gaan extra omhoog , fijn bukken en mooi openen daarmee ..maar meestal met een goede chauffeur erop ..als een amateur zulke dingen gaan uitproberen zonder begeleiding ( je merkt dat de helft akl niet weet hoe je die V moet bouwen :o )dan kan dat niet zo'n, prettige gevolgen hebben voor paard en ruiter

Maar deze oefening kan je ook gerust op een hoogte van 40, 50 cm doen, en dan is er niks aan de hand, ook voor amateurs niet.
Laatst bijgewerkt door Springert op 11-02-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:53

je moet wel nog leren quoten :P

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:53

hey wat een super topic, ik zal alleen eerst mee lezen :o omdat mijn springer verkocht is. misschien borrelt er mij toch nog een vraag te boven als ik alles gelezen en uitgespit heb :D .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:56

Springen met een v erop is denk ik ook meer iets wat je op springstallen ziet. Dus kan me wel voorstellen dat niet iedereen weet hoe je dat bouwen moet.
Maargoed aan de andere kant als je springles hebt waarom niet een keer proberen?
Alleen aanklooien is met niks goed.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:56

dus jij vind dat een paard op 40 -50 cm moet "knallen " ..dus bukken , openen en kantelen ..ik denk dat juist op die hoogte de paarden moeten leren " rollen " over de sprongetjes

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:00

ik ga te veel mikken op de afstanden, hoe kan ik mn gedachtes op andere dingen brengen? want zodra ik niks zie raak ik in de stress en vergeet ik te drukken, en te rijden :x en ik kan hem niet laten lopen zonder er aan te zitten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:07

besita schreef:
je moet wel nog leren quoten :P

Dat komt omdat iedereen maar door quote, en dan krijg ik meldingen dat ik maar 2 quotes mag gebruiken en moet ik weer gaan editen.
Dus als iedereen nou eens zelf de quotes edit, en niet een antwoord, op een antwoord, op een antwoord quote, dan maakte dat het wel wat makkelijker. Voor de rest geen klachten, maar dat is echt een minpuntje. (het enige):p

quincy123

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:09

Mijn paard kan erg goed springen maar wil nog wel eens bang zijn voor nieuwe sprongen. Op stal oefen ik hier al veel mee en de ene dag springt ze er zonder moeite overheen en de volgende dag is het weer spannend!
Als ze eenmaal over de sprong is geweest is het ook goed en vindt ze het niet meer eng.

Heb je hier tips voor?