paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:27

Billy schreef:
Anoniem schreef:
kan t kinderachtige gedrag nou gewoon even afgelopen zijn of moet ik er meer op foei gaan zetten?>
T lojkt wel of ik hier alleen met 15 jarigen zit ( op sommige na dan )

Lameraaien, je bent schooljuf :D

nee maar kennelijk heb jij er wel 1 nodig

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:28

@kiwiko: ik ben gewoon geen voorstander van hulpteugels waarbij je extra druk kan uitoefenen. Het feit dat mijn paard niet aan de teugel loopt wil niet zeggen dat ik hem niet correct rijdt, (ik heb les van een zeer goede instructrice, maar dat terzijde) Mij paard loopt in alle lessen en ook daarbuiten ontspannen door zijn gehele lijf. Ik zeg ook verder ook niet dat je niet kan rijden ik zeg wat ik op de foto's zie, ik weet niet wat jij op dat moment voelde.
Verder heb je in je profiel ook foto's staan waar je houding wat minder is, of de houding van het paard, maar zoals iedereen weet zijn dit momentopnames.. dus eigenlijk kun je nooit wat aan een foto zien.. je moet het zelf voelen...

@Sul: ja sommige paarden hebben die ''verschrikkelijke'' houding.. erg vervelend!! Fijn dat het al met al nog goed gekomen is!

@Samster: ik heb een hele fijne goede instructrice..gelukkig! Dus ik heb eigenlijk ook nooit grote problemen... ook gelukkig!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:29

Cinnepin schreef:
jah stoppen was ook mn bedoeling, maar ik heb al van meerdere mensen opmerkingen gehad van verlaat je dit topic nu ookal? en dan laat ik me niet kennen ;)
Maar ik ga er boven staan nu!

Wie houd je nu voor de gek?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:31

Er zijn hier een hoop mensen die hopen en willen dat jij en je paard nog heel lang van elkaar kunnen genieten!

Ik hoop echt dat je van je instructrice meer commentaar aanneemt, anders zie ik het echt somber in als de oefeningen moeilijker gaan worden! Maar ik zou als ik jou was beginnen met aan de conditie van je paard werken. Je hebt een prachtFjord, maak dat beesie nou niet kapot. Dat heeft ie niet verdiend. En werken hoeft een paard niet altijd leuk te vinden, anders kom je nooit verder. Nieuwe oefeningen vinden veel paarden helemaal niet leuk en die trekken dan ook een bek alsof ze je levend willen opvreten (en sommigen zullen dat nog echt willen ook). Daar zal je toch doorheen moeten prikken als je ooit verder wil komen. En eigenlijk ook als je niet perse dressuurmatig verder wil maar gewoon lang van en met je paard wil kunnen genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:32

Citaat:
@Sul: ja sommige paarden hebben die ''verschrikkelijke'' houding.. erg vervelend!! Fijn dat het al met al nog goed gekomen is!

Nee, ik zie dit liever (en rij dit liever) dan eentje die met de neus in de wolken loopt, bij een paard wat zich een beetje opkropt zoals een Fries is het alleen na verloop een kwestie van uitschuiven en je bent waar je moet zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:34

19LindA83 schreef:
@kiwiko: ik ben gewoon geen voorstander van hulpteugels waarbij je extra druk kan uitoefenen. Het feit dat mijn paard niet aan de teugel loopt wil niet zeggen dat ik hem niet correct rijdt, (ik heb les van een zeer goede instructrice, maar dat terzijde) Mij paard loopt in alle lessen en ook daarbuiten ontspannen door zijn gehele lijf. Ik zeg ook verder ook niet dat je niet kan rijden ik zeg wat ik op de foto's zie, ik weet niet wat jij op dat moment voelde.
Verder heb je in je profiel ook foto's staan waar je houding wat minder is, of de houding van het paard, maar zoals iedereen weet zijn dit momentopnames.. dus eigenlijk kun je nooit wat aan een foto zien.. je moet het zelf voelen...
!

ik heb een slof niet nodig voor nageelflijkheid............ en met enige kennis had je dat ook van de foto kunnen zien..............

ik wil niet rot doen hoor, maar de slof hangt los :) peerd is nageeflijk........... wat ga je zeggen dan........... ??

zoals ik al vaker zeg, alles vreemd en jong rij ik met slof, bp en helm....... been there done that.......... en ik hou van mezelf, heel veel zelfs :)

maar nogmaals........... als jij vind dat mijn slofgebruik het paard "aan de teugel" werkt, dan heb jij nog heel veel te leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:36

ik lusiter echt wel naar mn instructrise en natuurlijk heft die al heel wat moeten afleren bij mij, maar waarom toch steeds dat ongeloof van t bit??
ik heb het toch gemerkt aan alles dat ze t bit niet fijn vind???
Waarom word daar in godsnaam zo moeilijk over gedaan????

En ik heb juist les genomen om beter te leren rijden en echt niet voor de lol, maarja dan is je instrctrise onkundig.
Zoals ik al zei ik plaats over een poosje nieuwe fotos en dan kunnen jullie beoordelen.

En nee ik doe geen bit meer in de mond van mn paard ceht niet!

En ze is al aan t afvallen hoor, ze is veel dikker geweest dat ikz elfs de va erbij gehaald om te laten voelemn of ze drachtig was ( ze had bij een shet hengst gelopen +) ) maar om haar in een keer zonder voer te zetten lijkt me geen slim plan, kalm aan ;) maar idd er mag nog wat hoor dat klopt ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:36

KiWiKo schreef:
19LindA83 schreef:
!

ik heb een slof niet nodig voor nageelflijkheid............ en met enige kennis had je dat ook van de foto kunnen zien..............

ik wil niet rot doen hoor, maar de slof hangt los :) peerd is nageeflijk........... wat ga je zeggen dan........... ??

zoals ik al vaker zeg, alles vreemd en jong rij ik met slof, bp en helm....... been there done that.......... en ik hou van mezelf, heel veel zelfs :)

maar nogmaals........... als jij vind dat mijn slofgebruik het paard "aan de teugel" werkt, dan heb jij nog heel veel te leren :)

K wil dr nog even aan toevoegen dat ik denk dat KiWiKo zelf dondersgoed ook weet dat als je een jong dier meteen STRAK aan de slof trek, Dus hem dr echt door dwingt dat ze dr meer mee verziekt dan dat ze dr goed aan doe, K vind dit slof gebruik van KiWiKo heel netjes! Heb veel slechter gezien hier op bokt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:37

suleilitha schreef:
Nee, ik zie dit liever (en rij dit liever) dan eentje die met de neus in de wolken loopt, bij een paard wat zich een beetje opkropt zoals een Fries is het alleen na verloop een kwestie van uitschuiven en je bent waar je moet zijn.

Ik heb ook een fries, (overigens nu met pensioen) die had gelukkig deze houding niet, heb ook meer het idee dat je het eerder ziet bij de wat ''luxer'' gefokte frizen dan bij de barokke..
Sterrenkijkers zijn imo ook niet zo enorm lastig... dat is een kwestie van goed de achterhand er bij te betrekken, dus echt het van achter naar voren rijden.. Maar we dwalen af!

Bit of geen bit : doen waar je jezelf lekker bij voelt, en waar je paard voor jou gevoel het lekkerst op reageerd. Als je maar beide plezier hebt maakt de mening van andere niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:38

ik wil trouwens best meer fot's plaatsen uit de foto serie die ik gemaakt heb van de foto's van nr 2 hoor, maar ik vraag dan wel om normale reacties en geen kinderachtig gedram :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:39

strak aan de slof trekken heeft niks zin, niet rechstaf en niet linksaf.........nodeloos verspilde energie.........

senks samster :D

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:40

Cinnepin schreef:
ik wil trouwens best meer fot's plaatsen uit de foto serie die ik gemaakt heb van de foto's van nr 2 hoor, maar ik vraag dan wel om normale reacties en geen kinderachtig gedram :P

Wat let je dan??
Posten die hap , Als jij zegt dat die 2de sessie beter is moet je ze vooral posten dat geeft waarschijnlijk al een veeel beter beeld dan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:40

De enige die hier kinderachtig reageert ben jij Cinnepin. De anderen proberen je goed advies te geven, maar je wilt niks aannemen en gaat lopen afzeiken....
Jammer hoor :j
Daarbij, als de rest van de foto's hetzelfde beeld laat zien ben ik bang dat je je de moeite kunt besparen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:41

Cinnepin schreef:

Denk je zelf dat het zin heeft?
Je neemt toch niks aan en verzandt in je eigen verdediging...

19LindA83

Excuse me.. ik ben erg redelijk en netjes in mijn reacties naar jou toe kiwiko.. vind jou toon een beetje ongepast, misschien dat het wat botter overkomt dan getypt...
Hoe jij jou jong dier inrijd moet je echt helemaal zelf weten natuurlijk.. ik geef alleen mijn mening over hulpteugels, zoals je vaak hier op bokt voorbij ziet komen: Waar je eigen kundigheid ophoudt neemt de hulpteugel het over.. Maar dat is mijn MENING.. dan hoef je niet meteen aangevallen en gepikeerd te reageren want ik was vrij netjes en heb ook niet gezegd dat je iets niet kunt, maar dat het zoals altijd bij foto's moment opnames zijn, en ik vind dat je daar niets aan af kunt lijden.. want je voelt zelf niks..ik kan alleen wat zeggen wanneer ik het ook zelf voel.

RoodZonnetje

Cinnepin schreef:
ik lusiter echt wel naar mn instructrise en natuurlijk heft die al heel wat moeten afleren bij mij, maar waarom toch steeds dat ongeloof van t bit??

Volgens mij gaat het allang niet meer over wel/geen bit, maar meer over hoe je paard verder loopt, losgezien van de optoming :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:42

Cinnepin schreef:
ik heb het toch gemerkt aan alles dat ze t bit niet fijn vind???
Waarom word daar in godsnaam zo moeilijk over gedaan????

En ik heb juist les genomen om beter te leren rijden en echt niet voor de lol, maarja dan is je instrctrise onkundig.
Zoals ik al zei ik plaats over een poosje nieuwe fotos en dan kunnen jullie beoordelen.

En nee ik doe geen bit meer in de mond van mn paard ceht niet!

En ze is al aan t afvallen hoor, ze is veel dikker geweest dat ikz elfs de va erbij gehaald om te laten voelemn of ze drachtig was ( ze had bij een shet hengst gelopen +) ) maar om haar in een keer zonder voer te zetten lijkt me geen slim plan, kalm aan ;) maar idd er mag nog wat hoor dat klopt ;)

Je kunt haar ook slanker TRAINEN, zoals al eerder gezegd, en de spieren op de juiste plek trainen waar ze horen, maar daar sta je niet voor open begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:42

Heino schreef:
Anoniem schreef:

Volgens mij gaat het allang niet meer over wel/geen bit, maar meer over hoe je paard verder loopt, losgezien van de optoming :)

er komen al meer foto's aan, geef me ff de tijd het te verkleinen en te uploaden en te zoeken :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:46

Liefie, er zijn twijfels of het bit bij jouw paardje echt zo erg is, of dat jij signalen verkeert interpreteert. Natuurlijk kan het zo zijn dat je paard echt beter loopt zonder bit, maar gezien de reacties zoals jij die beschrijft heb ik daar toch vraagtekens bij. Dan krijg ik sterk de indruk dat het van je paard een leuke manier is om onder het werk uit te komen.

Als er namelijk een ding is waar Fjorden heel erg goed in zijn is het onder werk uit proberen te komen, en daar trekken sommigen, de pientere exemplaren, de meest absurde dingen voor uit de kast. Tot letterlijk kreupel lopen om niets aan toe (maar helaas, dat vergeten ze soms ook wel eens of denken er te laat aan zodat je weet dat het onzin is), of doen alsof ze headshaking syndrome hebben (wel toevallig alleen als ze moeten werken). Ik heb redelijk wat ervaring met Fjorden en zie bepaalde trucjes van ze steeds weer terugkeren. Ongeacht waar ze staan en wat hun afkomst is.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:46

Wij/Ik wacht de foto's af.

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:47

Ik pas.
:wave:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:48

19LindA83 schreef:
Excuse me.. ik ben erg redelijk en netjes in mijn reacties naar jou toe kiwiko.. vind jou toon een beetje ongepast, misschien dat het wat botter overkomt dan getypt...
Hoe jij jou jong dier inrijd moet je echt helemaal zelf weten natuurlijk.. ik geef alleen mijn mening over hulpteugels, zoals je vaak hier op bokt voorbij ziet komen: Waar je eigen kundigheid ophoudt neemt de hulpteugel het over.. Maar dat is mijn MENING.. dan hoef je niet meteen aangevallen en gepikeerd te reageren want ik was vrij netjes en heb ook niet gezegd dat je iets niet kunt, maar dat het zoals altijd bij foto's moment opnames zijn, en ik vind dat je daar niets aan af kunt lijden.. want je voelt zelf niks..ik kan alleen wat zeggen wanneer ik het ook zelf voel.

je kan ook goed kijken naar het beeldmaterieaal............... en daar zie je dat de slof los hangt :)

jij hent daar commemtaar op..........je ziet een slof, maar je wil niet zien hoe die gebruikt word.........

ik zou zeggen kijk .......... en leer :D

de slof hangt los, die hangt er voor spek en bonen bij.............

de enige reden dat de slof erbij hangt voor diezelfde spek en bonen is dat ik dan zelfverszekerder rij...........op die jonge jetset x partout.......als dat je iets zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:51

Een foto is altijd een moment opname, je weet niet wat er vooraf en erna aan voor gegaan is. Mijn ervaring is dat de beste stuurlui aan wal zitten.

Ik rij met bit, met stang zelfs, wil niet zeggen dat ik voor of tegen ben, ik heb mijn manier van rijden.

een bit of bitloos zelf, zegt niet zoveel of je paard het wel of niet kan. Ik ben op een compleet andere rijstijl overgestapt, omdat ik in de praktijk heel veel paarden tegenkwam die engels gereden werden, en hard en taai waren. Die vaak geen plezier hadden en de samenwerking wilde aangaan.

Ik ben op de spaanse rijstijl overgestapt, en niet alleen moest ik leren, om een paard op mijn zit te kunnen rijden, en mijn hulpen te verfijnen, ook moest ik leren om zachter in mijn handen te worden, en dat terwijl ik het idee had dat ik helemaal niet hard was! Nu weet ik inmiddels wel anders.

Het was niet gemakkelijk om over te stappen, en soms verval je terug in het oude 'gedrag' maar de type paarden waar ik op rij, de andalusiers zijn spaans beleerd en je krijgt echt niet de kans om hard in je handen te zijn.

dit was geen makkelijk weg, maar zeer leerzaam! Ben blij dat ik die stap heb genomen.

Ben een paar keer in spanje geweest, en ook daar op spaans beleerde paarden gereden, en zelfs les gehad daar. (notabene heb ik de kans gekregen om 'spontaan' op de Sicab de grootste keuring en shows daar in Spanje, een paard te mogen rijden)

Ik heb kinderen daar op hengsten zien rijden met een stang in, en die kinderen trokken niet aan het bit, reden het paard met lichte hulpen en het paard was licht en zacht in de mond.

Ik heb mijn eigen andalusier op die manier beleerd, hij is ingereden door een man die western rijdt, maar altijd jonge paarden beleerd. Mijn paard kon, stap draf en galop, verder hield het op.

Alles wat hij nu doet, hebben we samen gedaan. Met vallen en opstaan. Heel af en toe rijdt er eens iemand anders op hem, en het commentaar wat ik altijd krijg is, wow wat is hij goed aan het been, en zacht in de mond, terwijl ik hem altijd met een spaans hoofstel en spaans stangetje rij.

Maar dat is mijn ervaring en mijn beleving. Ik geef normaal nooit commentaar, simpel omdat ik vind dat je iets in de praktijk kunt beoordelen, als je de persoon ziet rijden en het paard 'in real' life ziet.

En de een is verder qua ontwikkeling dan de ander. Dus ook daar kan en wil ik niet over oordelen. Wat me wel opvalt is dat ik het paardje van tp wat flegmatiek vind ogen.. het dier straalt niet uit dat hij het leuk vind wat hij moet doen..maar nogmaals, dat is alleen maar af te lezen van die foto en je moet het in het echt zien om werkelijk te kunnen beoordelen..

In mijn ogen is het belangrijk om een samenwerking te hebben, om je paard te respecteren en om plezier te hebben in wat je samen doet. het is teamwork wat je samen verricht, ongeacht het niveau wat je hebt. Wat betreft stang of trens, ik heb eens van een ervaren paarden tandarts gehoord dat hij altijd kan zien aan de tanden en mond, of een paard wel of niet vriendelijk gereden wordt. en zijn ervaring was dat paarden die met stang gereden werden, er meestal goed in het gebit eruit zagen. Maar dat ligt aan de hand die rijdt, denk ik maar zo..

Af en toe stap ik voor de lol op mijn paardje, zonder zadel en alleen met halster en touw, ik krijg hem net zo goed zo verzameld en zonder moeite. Tis wat lastiger op de 'blote' rug om je evenwicht rustig te houden en je bent geneigd om iets meer te klemmen, maar als een paard goed gereden is, moet ook zonder geen probleem zijn.

Als mijn paard absoluut niet tegen het bit zou kunnen, zou ik hem bitloos moeten rijden. Je kijkt naar wat je paard wilt en kan.
Nu heb ik al een paar weken niet kunnen rijden, zit met een nek hernia, maar laatst kon ik mijn paardje niet weerstaan, hij bleef maar naar me staren en wilde zo graag contact, (ik was wat aan het rommelen in de stal, maar meneer stond telkens voor het hek contact te zoeken) dacht, owww als ik nu dan eeen rondje rij/stap en dan gauw er weer eraf..

Ik heel voorzichtig erop gestapt, en ooh mijn paardje deed zo zijn best, was zo voorzichtig met me.. en normaal is het een temperamentvol paard, met een echte eigen wil, niet makkelijk om te rijden, maar hij heeft me echt even verleid om weer samen te zijn... wat een kanjer! Ps, ik knuffel en poets wel veel hoor, maar ik merk dat hij het rijden wel mist.. ik ook...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:51

hmm ik blijf jou manier van typen vervelend vinden!
Maar goed... Ik heb geen zin in een discussie over een slof, want daar heb ik mijn mening over en jij de jouwe, en dat respecteer ik wel terdege.. probeer dan ook niet mij te overtuigen dat een slof niet erg is, maar respecteer ook mijn mening.

En liever ook niet zo neerbuigend of bepaalde namen me wat zeggen.. ik ben niet van gisteren ofzo..