Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:00

Maar dat zullen we nooit weten aangezien de dame in kwestie haar verhaal niet kan doen. En nu hou ik er ook over op Knipoog
Hopelijk komt het goed met het beestje en heeft ie fijne jaren in het verschiet.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:25

Maar is het de bedoeling dat het paard straks weer terug gaat naar dat meisje? Die dan waarschijnlijk weer in de oude fouten gaat vervallen omdat ze niets van anderen wil aannemen... Of spreek je nog iets af met de ouders dat er nog een soort van controlemomenten komen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:30

Denk dat als die jongedame niet veranderd, er geen hoop is voor dit paard... Ook al zou je eens per week gaan kijken en evt. helpen, maar als zij niet wil inzien dat ze moet veranderen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:31

Als ik dit topic zo lees, vraag ik mij wel af of de dingen niet onnodig geïdealiseerd worden?
Er wordt zo gehamerd op het inschakelen van 'ervaren' mensen.
Maar wees eens eerlijk, dat is toch niet altijd haalbaar?

Een voorbeeldje:
2 jaar geleden heb ik een jaarling welshcob gekocht. Ik had wegens omstandigheden een merrie die alleen op een weide stond en dringend nood had aan gezelschap. De jaarling was leuk, lief, mooi, fijn papiertje en spotprijsje, jaarling (= weinig last mee),... dus gekocht en bij de merrie gezwierd.
Dat beestje heeft de afgelopen 2 jaar lekker bij de merrie gelopen en is nu plots een stevige jongen van 3,5 jaar die staat te springen om aandacht.

En dan komt de kat op de koord. Het beest moet ingereden worden. Clown (Binnen 5 jaar moet je er ook niet meer aan beginnen Tong uitsteken )
1ste optie: zelf inrijden: Nu ben ik geen held. En heb ik niemand in mijn omgeving die ik vertrouw om mij vanaf de grond met hem te assisteren. Zelf ben ik dus al niet echt van plan erop te gaan zitten. (Of ik zou iemand tegen moeten komen die ik wel vertrouw)
2 de optie: Het beestje wegbrengen. Maar als je er dan realistisch tegenaan kijkt. 1 of 2 maanden wegbrengen tegen 400 à 500 euro per maand. En dat voor een pony die bedoeld was als weidevriendje en waarmee ikzelf eigenlijk niet echt ambities heb? Hoogstens als recreatiepony, rijpony voor z'n verzorgstertje of om uit te lenen als ik met een vriendin wil gaan wandelen. Waarom zou ik die kosten maken?
3 de optie: verkopen: Maar dan moet ik weer een andere pony als gezelschapsdier. Lost dus ook niets op.
4de optie: Niet inrijden. Maar daar doe je in mijn ogen de pony tekort mee. Hij wil aandacht en wil werken. En het maakt zijn toekomst onzekerder.
5de optie: De verzorgmeisjes (van 16) hun plan laten trekken. Meisjes kunnen leuk genoeg rijden. Zijn verzekerd (belangrijk Clown ) En vanop de grond wil ik hun wel helpen, mocht die vraag er zijn.

Nu vraag ik mij af wat jullie in die situatie zouden doen?
En dan niet het ideaalbeeld.
Maar echt concreet: Wat als jullie nu per ongeluk zo'n 3,5 jarige kerel in de wei hebben staan? Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:35

Tja, daar hoef ik me niet druk om te maken, want heb zelf genoeg ervaring om het zelf te doen. Geen pony, ben daar echt te groot voor, maar dan zou ik er iemand op doen die al veel rijervaring heeft en zelf dus assisteren. Nou is dat beide voor jouw niet haalbaar, dan dus inderdaad op zoek naar iemand die dat voor je kan doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:37

Per ongeluk???
Je weet dat jonge paarden ook ooit beleerd 'moeten' gaan worden..
Moet natuurlijk niet, je begrijpt wel wat ik bedoel..

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je dan zo'n jaarling hebt gekocht als grasmaaier, en niet een ouder paard wat zijn oude dag al heeft verdiend..?

Hoe dan ook.. je zal keuzes moeten maken.. maar als je besluit om em te beleren, laat het wel door iemand doen die idd ervaring heeft.. voordat er iets fout gaat in de 'opvoeding' en je een probleem paard krijgt.. anders krijg je straks een paard wat misschien verkloot is, en moet je alsnog iemand erbij halen om het te herstellen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:42

Bezin, eer ge begint...

Ik zou hem ook laten wegbrengen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:43

optie 7?
werken vanaf de grond? Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:45

Tja..Luckystory.. ik zou voor de optie verkopen gaan, denk dat het voor het beestje de beste kans heeft op een leuk baasje dat er genoeg tijd kan instoppen. Ik zou dan een ouder paard of paard alleen geschikt als grasmaaier er voor in de plaats kopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:46

Waarom geen oud paard: Simpele reden eigenlijk. Een oud paard= veel kosten. Knipoog
Daar heb ik mijn buik van vol.
Ik wilde een jong, sterk en gezond dier.
En ik moet zeggen, hij heeft tot nu toe de job uitstekend gedaan.

En 2 jaar geleden leek 3,5 jaar nog heel ver af. Clown

Dat laatste heb je wel gelijk in. Maar dat is dus zo'n beetje de vraag.
Wat is de kans dat het misgaat en ik die kosten ook effectief zal moeten maken?
Ik heb hier twee 16-jarigen die staan te springen om erop te kruipen.

Ow en 'pony' hoef je niet zo letterlijk te nemen. Hij is aardig aan de maat. Hij zit al ruim boven de 1m50 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:48

Het is prima als een zestienjarige een dier inrijdt, mits goed begeleid. Als er constant toezicht is, is de kans relatief klein dat het fout gaat, mits diegene die toezicht houdt, kundig genoeg is.
Maar om nou twéé zestienjarigen tegelijk er op los te laten, is net wat teveel van het goede, denk ik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:50

Hoe bedoel je met de kans dat het misgaat.... Er kan zoveel misgaan, juist in de eerste periode van beleren. dit moet echt door iemand gedaan worden die weet wat te doen en op het juiste moment. 1 keer verkeerd opstappen en het paard kan daardoor al zo angstig worden dat je het verhaal krijgt waar suleititha nu mee te maken heeft.... Ik weet natuurlijk niet wat voor een pony het qua karakter is, maar ook al zijn ze nog zo gemakkelijk in de omgang, beleren is echt een vak apart....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:52

Daarom zeg ik ook, alleen onder deskundige begeleiding, Zammie.

Zammie

Precies sul. Er moet dan echt iemand bij zijn die weet hoe te ahndelen. Dit kan ook prima vanaf de grond, maar hebben die beide dames ervaring? Wat voor ervaring? enz. enz...

Zammie

suleilitha schreef:

We zijn tegelijk aan het posten.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:54

Over één keer verkeerd opstappen heb je volkomen gelijk. De kans bestaat altijd dat een jong paard in den beginne weg zal proberen te schieten en wat doet de ruiter dan, afhaken, het paard als een step gebruiken of net doen of er niks is en bliksemsnel in het zadel te gaan zitten?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:57

suleilitha schreef:

Tja, en wat is deskundig?

Is het haalbaar om er meerdere keren per week iemand bij te halen die bv professioneel met paarden bezig is?
Dan betaal ik mij al net zo goed blauw, denk ik? Kan ik hem evengoed meteen wegbrengen.

Tuurlijk kan ik hem zelf een beetje vasthouden. (En in 99% van de gevallen houdt ik hem wel.) Maar kunnen we dat 'deskundig' noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:02

Er zijn genoeg van die kamikazefiguren als ik, die gewoon hele handige ruiters zijn en dan betaal je je echt niet scheel. Je moet ze gewoon even tegenkomen.
En realiseer je, dat je een paard maar 1x kunt inrijden, het is onmogelijk om daarna even Ctrl Alt Del te doen, of systeemherstel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:03

Deskundig is iemand die weet hoe een paard kan reageren en weet hoe daar op de juiste manier mee om te gaan... Niet meer en niet minder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:04

Zammie schreef:
Deskundig is iemand die weet hoe een paard kan reageren en weet hoe daar op de juiste manier mee om te gaan... Niet meer en niet minder..

Juist en handig en snel. Je moet zorgen dat je in deze fase het paard altijd een slag voor bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:11

Ik zou liever nu investeren dan een lange tijd klooien. Wat je zou kunnen doen is nu het paard zelf voorbereiden. Aan de longe dat soort dingen dat alles behalve het erop klimmen er goed in zit. Als je zo ver bent (of als de 16 jarigen onder begeleiding zo ver zijn) dan kun je altijd overwegen het paardje een korte tijd weg te brengen zodat de start van het rijden er wat in zit en dan de 16 jarigen verder te laten werken. Nog steeds niet ideaal maar volgens mij de beste tussenweg. Niet te duur maar wel redelijk verantwoord. Vraagje blijft natuurlijk hoe goed de verzorgster precies zijn.. Tja..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:13

suleilitha schreef:
Zammie schreef:

Juist en handig en snel. Je moet zorgen dat je in deze fase het paard altijd een slag voor bent.

Dan val ik af. Knipoog
Ik ben niet onfeilbaar.

Ik heb overgings nog niet beslist wat ik ga doen hoor. Voor de moment longeer ik hem een beetje en probeer hem wat verkeersmak te krijgen.
Maar ik ga toch eens moeten beslissen. (Al was het maar om van het gezeur van mijn instructrice af te zijn Haha! )

Maar wat mijn punt nu eigenlijk was:
In dit geval ging het om mijn pony. Maar hoeveel van dit soort ponys/paarden zijn er niet?
Grasmaaiertjes bij boertjes, gekocht voor de kinderen, versiering in de wei etc... Zo gek als je het kan bedenken. Allemaal paarden waar 'ondeskundigen' mee aan de slag gaan.
Gaat het echt zo vaak fout?
Ik betwijfel het, eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:16

Kijk, het is wel weer zo, dat als je er wat geld aan besteed, dat zich vaak later wel weer terugverdient bij een eventuele verkoop.

Verkijk je niet, Luckystory. Moet je maar eens zien hoe die grasmaaiertjes er vaak bijlopen onder het zadel. Al sterrenkijkend met weggedrukte ruggen en vaak voorzien van niet of slecht passend harnachement. Je hoeft prutsmuts op Bokt maar te kijken, er zijn talloze topics over ponies die niet te houden zijn en regelmatig aan de kletter gaan. En heus, dat is allemaal het resultaat van ondeskundig inrijden.

Het is triest maar het gaat vaker fout dan goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-08 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:16

Zammie schreef:
Hoe bedoel je met de kans dat het misgaat.... Er kan zoveel misgaan, juist in de eerste periode van beleren. dit moet echt door iemand gedaan worden die weet wat te doen en op het juiste moment. 1 keer verkeerd opstappen en het paard kan daardoor al zo angstig worden dat je het verhaal krijgt waar suleititha nu mee te maken heeft.... Ik weet natuurlijk niet wat voor een pony het qua karakter is, maar ook al zijn ze nog zo gemakkelijk in de omgang, beleren is echt een vak apart....

Een 16-jarige doet het vaak beter dan een ouwe rot met legio ervaring. Die ouwe rot ziet overal beren en leeuwen EN is zich ondertussen heel bewust van het feit dat als ie eraf valt, het grote gevolgen kan hebben. Vroegah toen ik nog jong was, stapte ik overal op. Nooit een seconde nagedacht dat het mis kon gaan. Het opstappen zelf ging ook vele malen soepeler en vlugger dan nu Clown
Als zo'n 16-jarige iemand erbij heeft die 'm de eerste weken goed vast kan houden, 'm aan de longe aan het lopen kan houden zodat meneer niet de kans krijgt om te gaan stuiteren en kan zorgen dat die van 16 van de mond af blijft, dan ben je al voor de helft klaar. Kan meneer zonder longe lopen, dan goed les pakken zo eens in de zoveel tijd zodat je daar de keren na de les op voort kan borduren.

Ik ben mijn jonge merrie nu ook aan het beleren, terwijl ik hier eigenlijk niet meer aan wilde beginnen omdat het risico's met zich meebrengt en ik de verantwoording draag over een gezin. Maar kon me er toch niet toe zetten haar weg te brengen naar een of andere professionele stal omdat ik daar gewoon geen rotsvast vertrouwen in heb. Heb het altijd zelf gedaan en het bloed kruipt waar het niet gaan kan, maw ik ben er toch maar zelf weer op gekropen. Maar merk wel heel goed dat ik geen 16 meer ben jammer genoeg Clown

Beleren een vak apart? Tsja, je moet er een beetje lef en gevoel voor hebben en bepaalde dingen incalculeren maar ik ben van mening dat iedere gemiddelde ruiter met het verstand op de goede plek en een beetje ruitergevoel een paard kan beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:18

Tja, en juist dat verstand op de goeie plek en ruitergevoel maar ook paardgevoel zijn de belangrijkste ingredienten.
Verder ben ik het niet met je eens dat een oude rot overal beren en tijgers ziet. Ik heb er in ieder geval geen last van.