Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viennanova

Berichten: 1606
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:19

Beide paarden bewegen met een bolle rug.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:23

Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.

Viennanova

Berichten: 1606
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:41


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:52

Ansie schreef:
(De speedboat)
Nee ik begrijp je uitleg hoor. Maar voor mij is verzamelen dus dragen en niet afzetten. Daarom bleef ik ook zeggen dat je hoge actieve afdruk beschrijft en dus ook wil zien. Dat zie je op die manier niet in de AR. Daar ligt de focus meer op theorie 2, het dragen, waarbij de impuls/swung ontstaat door het openen van de gewrichtshoeken. Dat kan met meer en minder kracht, afhankelijk van de africhting.

Het is overigens de vraag wanneer de achterhand meer belast wordt, een kort moment van versnelling (kort moment veel massa op achterhand), of blijven dragen gedurende de beweging en daarop veren.

Mag jij zeggen, kost het meer kracht om te landen of om af te zetten.

Ansie schreef:
Nu doe je trouwens ook net alsof AR het eerste deel van de opleiding volledig overslaat en het de bedoeling is om alleen met een stang van voor naar achter te trekken. Terwijl in de AR zeer veel aandacht wordt besteed aan eerst losgelatenheid, gelijkzijdig ontwikkelen, en dat met vw-nw tendens.

De nw tendens dan?
Over de vw tendens horen wel praten maar we zien hem nergens terug.
Simpelman schreef:
In de AR worden de hals en het hoofd naar boven en naar achteren gemanipuleerd met de z.g. kleine rukjes aan de zacht werkende hefboom van de stang in een poging om daarmee de massa naar achteren te brengen.

Ansie schreef:
Nogmaals, met je zit kan je een hele hoop invloed uitoefenen, als je dat maar afstemt met het paard.
Met name ook het tempo regelen, lager tempo, meer dragen, en dat dmv halve ophoudingen onderhouden.
Een halve ophouding kan je niet uitleggen als een simpele ruk aan de stang en dan hopen dat het paard gaat dragen, dat slaat nergens op.
Overigens de hoofdhalshouding vloeit voort uit de mate van verzameling.

Met een halve ophouding kun je een paard zich achter onder doen brengen maar dat lukt je alleen maar als je de daar uitvolgende opheffing van hoofd en hals opvangt in de hand, zonder na te geven zal het paard namelijk zijn rug niet opbollen (o jeetje heb ik het weer gezegd.... arie53.....), het komt dan onder met een dalende rug.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:16

arie53 schreef:
Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.

arie53,

Probeer eens iets van iemand aan te nemen.

De term "een paard kan en moet zijn rug rijkunstig opbollen"

wil zeggen dat de ruiter in het zadel het gevoel krijgt dat het paard zijn rug opbolt.
Dit opbollen is gering, het is relatief aan de gereden oefening.
Het verschil tussen hol maken en bol maken is maximaal zo'n 6cm.

Het gevoel komt voort uit het feit dat als een ruiter op de rug van een paard gaat zitten deze in rust enigszins inzakt (hol wordt), drijft de ruiter nu zijn ontspannen paard aan dan zal het paard door zijn buikspieren aan te spannen de rug terug omhoog drukken, jij noemt dat recht, wij noemen dat bol omdat dat zo voelt.

Dit opbollen kunnen we nog iets versterken door tegelijkertijd het kruis licht aan te trekken en een halve ophouding met de teugel te geven.
Het opbollen gebeurt maar gedurende een deel van de pas in het andere deel zakt de rug terug.
Het is heel belangrijk voor een goede ruiter dit te voelen en te kunnen beheersen.
Het maakt het verschil tussen wat wij noemen het in twee delen lopen en de Dürchlassigkeit.
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.

Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.

Babootje

Berichten: 28512
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:24

arie53 schreef:
Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.


Simpelman schreef:
arie53,

Probeer eens iets van iemand aan te nemen.

De term "een paard kan en moet zijn rug rijkunstig opbollen"

wil zeggen dat de ruiter in het zadel het gevoel krijgt dat het paard zijn rug opbolt.
Dit opbollen is gering, het is relatief aan de gereden oefening.
Het verschil tussen hol maken en bol maken is maximaal zo'n 6cm.

Het gevoel komt voort uit het feit dat als een ruiter op de rug van een paard gaat zitten deze in rust enigszins inzakt (hol wordt), drijft de ruiter nu zijn ontspannen paard aan dan zal het paard door zijn buikspieren aan te spannen de rug terug omhoog drukken, jij noemt dat recht, wij noemen dat bol omdat dat zo voelt.

Dit opbollen kunnen we nog iets versterken door tegelijkertijd het kruis licht aan te trekken en een halve ophouding met de teugel te geven.
Het opbollen gebeurt maar gedurende een deel van de pas in het andere deel zakt de rug terug.
Het is heel belangrijk voor een goede ruiter dit te voelen en te kunnen beheersen.
Het maakt het verschil tussen wat wij noemen het in twee delen lopen en de Dürchlassigkeit.
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.

Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.


Ik denk dat dit wel het laatste is dat we erover moeten zeggen Simpelman. Als hij (en sommige anderen) het nu nog niet begrijpen is dat jammer voor hen en blijkbaar een gemis aan ruitergevoel.

Overigens weer een mooi stukje tekst. Je zou er bijna aan denken ze te bundelen en uit te geven.

thembi

Berichten: 227
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:25

Simpelman schreef:
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.

Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.

Dan zouden we dus AR ook Polderdressuur moeten noemen en het filmpje wat we van Nombrado eerder zagen in dit topic is dan ook polderdressuur aangezien haar paard ook zonder ruggebruik liep en dus in twee delen liep. *\o/*

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:28

thembi schreef:
Simpelman schreef:
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.

Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.

Dan zouden we dus AR ook Polderdressuur moeten noemen en het filmpje wat we van Nombrado eerder zagen in dit topic is dan ook polderdressuur aangezien haar paard ook zonder ruggebruik liep en dus in twee delen liep. *\o/*


Het verschil met Polderdressuur is dat daar voorwaarts gereden wordt.

thembi

Berichten: 227
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:30

Simpelman schreef:
thembi schreef:
Dan zouden we dus AR ook Polderdressuur moeten noemen en het filmpje wat we van Nombrado eerder zagen in dit topic is dan ook polderdressuur aangezien haar paard ook zonder ruggebruik liep en dus in twee delen liep. *\o/*


Het verschil met Polderdressuur is dat daar voorwaarts gereden wordt.

Daar heb je volkomen gelijk in :D, Maar goed als je polderdressuur googled kom je erachter dat het toch een verzinsel is van ene dhr Karel de Lange verder wordt die term door niemand gebruikt.
Laatst bijgewerkt door thembi op 27-11-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Berichten: 7370
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:31

Op dit moment werk ik mij al lezende en bestuderende door het boek "Het Atletische Paard" van Horst Becker, waarin flink wordt ingegaan op de biomechanica van paard en de effecten van de ruiter op het paardenlichaam...
Dat laatste wordt door hem, vanuit zijn eigen ervaringen, wel zeer direct en helder uitgelegd(maar naar mijn smaak in de foto's niet altijd even helder uitgebeeld...), toch geeft het wel "antwoorden" op enkele in dit topic veelgestelde vragen.

Wellicht kennen enkele mensen in dit topic dit boek al, voor de anderen is het als aanvulling in dit topic mijns inziens een waardevolle bron van informatie, maar ook zet het je zelf aan het denken en overwegen, hij noemt zich namelijk klassiek, maar is een groot voorstander van trainen in een wat lager rijtempo (niet zo laag als bij AR), waarbij ik het dan weer een voordeel vind dat hij het doel en nut daarvan (en van andere rij/train-tactieken) ook biomechanisch uitlegt.

Erg interessant, omdat ik diverse zaken die in dit topic juist zo lijnrecht tegenover elkaar worden afgezet, KR versus AR dus, toch op rijtechnische doelstellingen naar elkaar zie neigen

Ook verfrissend vind ik in dit boek de wat bredere en genuanceerder benadering van paardenrassen/bouw t.o.v. het zeer conventionele pure KWPN gebeuren.... er staan vele foto's van Anda's, PRE"s en Friezen in, maar ook van Warmbloeden, en er wordt ook ingegaan op wat de rastypische bouw van deze paarden afzonderlijk met zich meebrengt in de daadwerkelijke training, dat bredere paardenperspectief mis ik nog wel eens in "dressuur"discussies.
Bouw is beweging, jawel meneer, maar dat dient wel per paard in dynamisch perspectief gezien en beoordeeld te worden.
Een bepaalde bouw geeft een bepaald type bewegingsaanleg, we zetten bij voorkeur geen Tinker op de renbaan, en doen een Trakehner geen lol met een plekje voor de wagen.
Binnen deze generalisatie blijven het echter allen ten eerste PAARDEN, die buiten een individueel verschillende bouw, eenzelfde biomechanisch bewegingsmechanisme bezitten.

Zonder dat algemene bewegingsmechanisme zelf te begrijpen, met name uit de praktijk van het rijden zelf (voelen), blijf je IMO altijd in papieren theorieen hangen, zoals die over het al dan niet kunnen "bollen" van de rug.

Edit: overigens denk ik dat Arie met "Polderdressuur" bedoelt de Moderne Dressuur zoals we die heden ten dage op TV en elders krijgen voorgeschoteld, en die tegenwoordig velen tot voorbeeld dient. Dat heeft niets te maken met de beginselen uit de Klassieke Dressuur, helaas, en overigens zie ik dat Simpelman mij voor was met diens post over het "voelen" van wat dan heet een "opbollende" rug, dat is ook wat het is, "dat je dat gevoel hebt", in feite bolt er niks maar wordt de rug recht ipv in te zakken of weggedrukt onder de ruiter te functioneren. Dat gevoel van opbollen zal in de ogen van Arie niets anders zijn dan het RECHTEN van de rug onder de ruiter.
Voor iemand die daadwerkelijk paard rijdt voelt dit dus wel degelijk aan als een opbollende springveer, je merkt het ogenblikkelijk door het meer verend gedragen worden via de paardenrug van de ruiter, en een onmiddellijke lichtheid in alle bewegingen, alsof je op een golf zit.
Dat blijft moeilijk uitleggen aan iemand die niet in de praktijk paardrijdt, nee, is eigenlijk onmogelijk.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:51

Simpelman schreef:
Mag jij zeggen, kost het meer kracht om te landen of om af te zetten.


Het kost meer kracht om te veren in de gewrichten. Hierdoor ontstaat de deinende achterhand (swung).

Simpelman schreef:
De nw tendens dan?
Over de vw tendens horen wel praten maar we zien hem nergens terug.

Ik denk dat dat komt omdat jij voorwaarts nog steeds verwart met gas geven en afzetten. Je wil wat anders zien dan wat je te zien krijgt in de AR; het voorwaarts gaan met hals en het neusje waardoor de achterbenen ook de kans krijgen onder te treden en ruimere pas naar voor te maken ipv de zwaai naar achter. Daar heb je geen heel hoog tempo voor nodig.

Simpelman schreef:
Met een halve ophouding kun je een paard zich achter onder doen brengen maar dat lukt je alleen maar als je de daar uitvolgende opheffing van hoofd en hals opvangt in de hand, zonder na te geven zal het paard namelijk zijn rug niet opbollen (o jeetje heb ik het weer gezegd.... arie53.....), het komt dan onder met een dalende rug.

Ja nageven hoort er inderdaad ook bij, anders blijf je de halve ophouding aanhouden op de stang. Is niet de bedoeling. Paard zelf blijft in balans omdat het tot meer verzameling is gebracht en het tempo niet te hoog ligt zodat hij er niet weer meteen uit valt.

Oorzaak schenkelgangers: door het hoge tempo (stuwen), het achterblijven van de achterhand en het rijden in absolute oprichting (en daar vasthouden) --> holle rug.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:56

Terpentijn, ook in Steinbrecht, Radtke, etc wordt ingegaan op de bouw van een paard.

Daaruit blijkt al, dat paarden die niet zo'n "evenwichtige" bouw hebben, het de ruiter moeilijker maken om het paard "rijkunstig" op te leiden.

Ar en KR lijkt veel op elkaar.
Dat er in de KR meer "voorwaarts" wordt gereden, is mede te danken aan Steinbrecht en in navolging aan het Skala.
"Voorwaarts" staat dan synoniem voor een "hoger" tempo.

Voorwaarts staat ook synoniem voor "beweging voor balans", terwijl een "lager tempo" synoniem staat voor "balans voor beweging"

Dat er zo afgegeven wordt op het filmpje van die AR-proef verbaast me eigenlijk.
Het staat synoniem voor een "reguliere wedstrijdproef" waarin het op DAT moment allemaal zou moeten kloppen.
Er zijn echt maar weinig "proeven" waarin ALLES klopt wat men wil laten zien.

Met je "edit" ben ik het eens.

Zo was er hier "iemand" die er op stond om de "juiste" naam voor iets in het paardrijden te gebruiken.
Het zou dan waarschijnlijk ook niet zo "gedoe" zijn geweest om exact uit te leggen dat de "rug RECHT maken" voor de ruiter inderdaad voelt, alsof de rug "bol" wordt.

bonoenpepper
Berichten: 112
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:22

Dan kijk allemaal svp eens naar de twee korte filmpjes, zijn bewegende tekeningen van wat er moet gebeuren met de rug van het paard onder de ruiter: http://www.pferdewissen.ch/biomechanik1.php
(weet helaas niet hoe ik ze hier bewegend op bokt moet krijgen). Ook de beweging van het bekken is hier in zelfde bewegende tekeningen te zien. Duidelijker kan bijna niet, voor iedereen die zich hier aan het strijden is over bolle rug, kantelen bekken..... (hoef je geen Duitse tekst voor te lezen)
Het paard heeft een hals/rugband, deze moet juist gespannen zijn om de ruiter te kunnen dragen (zonder ruiter is deze band altijd juist gespannen). Als deze niet juist spant (boog zullen we maar zeggen), zal de rug hol worden, de rug van het paard kan niet "omhoog" komen, zoals het beeld duidelijk laat zien, wel het geval moet zijn en het paard zal uiteindelijk schade ondervinden aan zijn lange rugspieren (die niet de functie van dragen hebben) en aan zijn wervels (hol trekken rug). En dan kom je op het punt van uit elkaar vallen (niet gespannen boog) of teveel gespannen boog.
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 27-11-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Berichten: 7370
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:23

Steinbrecht en Stefan Radtke "ken" ik natuurlijk ook, heb een uitgebreide boekenkast, maar ben zeker geen theoreticus, ben meer van het slag "Onderzoek alles, behoud het goede".
Over "het goede" bestaan kennelijk uiteenlopende opvattingen, maar zoals ik al eerder aangaf: dat heeft natuurlijk wel direct te maken met het "gebruiksdoel" van het individuele paard enerzijds, en de beperkingen of mogelijkheden die de individuele bouw/beweging binnen dat kader biedt.

Overigens zou het inderdaad wat makkelijker zijn als men eens het paardenjargon achter zich liet en in klip en klare (of voor mijn part Jip en Janneke) taal de zaken eens zou aangeven of omschrijven, want het is duidelijk dat over diverse, zo niet vele, rijkunstige begrippen een totale verwarring in "Paardenland" bestaat. Dat blijkt wel uit de vele vragen over 1 en hetzelfde onderwerp, men verstaat elkaar in de "vertaling" van zo'n begrip gewoonweg heel vaak verkeerd, er ontstaan felle discussies over details, en als je de voors en tegens aandachtig doorleest zie je dat er helemaal niet zo zeer sprake is van "tegengestelde opvattingen", maar eerder van "tegengestelde verwoordingen", want vaak zie ik dat men hetzelfde uiteindelijk bedoelt.
Een bijkomende verwarringsfactor is natuurlijk, dat veel paarden jargon (taal/begrippen) vanuit andere talen, zoals Duits naar het Nederlands doorvertaald worden, iets dat lang niet altijd 1-op-1 kan, en dus vaak de lading van het begrip niet dekt.
Dit doet zich ook in vertaalde boeken overigens voor.

Zo'n "juiste" naam is alleen dienstig als iedereen er hetzelfde onder verstaat.

Babootje

Berichten: 28512
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:03

bonoenpepper schreef:
Dan kijk allemaal svp eens naar de twee korte filmpjes, zijn bewegende tekeningen van wat er moet gebeuren met de rug van het paard onder de ruiter: http://www.pferdewissen.ch/biomechanik1.php
(weet helaas niet hoe ik ze hier bewegend op bokt moet krijgen). Ook de beweging van het bekken is hier in zelfde bewegende tekeningen te zien. Duidelijker kan bijna niet, voor iedereen die zich hier aan het strijden is over bolle rug, kantelen bekken..... (hoef je geen Duitse tekst voor te lezen)
Het paard heeft een hals/rugband, deze moet juist gespannen zijn om de ruiter te kunnen dragen (zonder ruiter is deze band altijd juist gespannen). Als deze niet juist spant (boog zullen we maar zeggen), zal de rug hol worden, de rug van het paard kan niet "omhoog" komen, zoals het beeld duidelijk laat zien, wel het geval moet zijn en het paard zal uiteindelijk schade ondervinden aan zijn lange rugspieren (die niet de functie van dragen hebben) en aan zijn wervels (hol trekken rug). En dan kom je op het punt van uit elkaar vallen (niet gespannen boog) of teveel gespannen boog.


Leuke illustraties Boenoenpepper. Dit is feitelijk de basis van waaruit je verder aan verzameling kunt gaan werken.

bonoenpepper
Berichten: 112
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:18

Ik vind dit bijv. niet mooi, is dan een "ridder" die het verkooppaard verzamelt rijdt, maar ze verduidelijkt zelf in haar filmpje van haar wat er niet goed aan is, door het zelfs langzaam te laten zien (afvoeten), geloof vanaf 2.38 min. ofzo. Het gepluk in de mond van het paard vind ik absoluut niet fijn, moet je je eens voorstellen hoe dat aanvoelt in de mond van het paard, is trouwens een stangwerking naar boven en niet naar achter, zoals eerder werd genoemd.
http://www.ehorses.de/knabstrupper-wall ... 54491.html
Niettemin zijn er ook goede dingen aan het grondwerk en het leren zitten op een paard op de AR-methode en zou ik het verkiezen een paard aan een AR-aanhanger te verkopen dan een in de krul trekkende naar achter hangende ruiter met excessief spoorgebruik, die er net zo goed een schenkelgänger van maakt.

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:22

*komt uit meeleesstand*

De Academische rijkunst heeft een eigen 'skala':
Balance - Soupleness - Shape - Tempo - Takt - Swung
Dit is dus hun 'meetlat' en die verschilt overduidelijk van het Skala.
Kijk alleen naar de plaatsing van Schwung en Takt.

Het doel van de AR is om oude rijkunst weer tot leven te wekken en mede als doel de Hoge Schoolsprongen.

De AR heeft een vaste trainingsladder:
Stap 1: Voorbereidend grondwerk
Stap 2: Ondertreden op de cirkel
Stap 3: Rechtuit in buiging
Stap 4: Schouderbinnenwaarts
Stap 5: Travers
Stap 6: Renvers en appuyementen
Stap 7: Pirouette
Stap 8: Vliegende galopwissel
Stap 9: Piaffe
Stap 10: Passage
Stap 11: Levade
Stap 12: Terre a Terre
Stap 13: Sprongen boven de aarde

De Schoolhalt hoort hier ook nog ergens tussen, maar daar zijn ze pas sinds een tijdje mee bezig geloof ik.
In de AR begin je je training in stilstand (hoofd laten zakken en buiging in stilstand) en vervolg je daarna alle oefeningen in stap, later in draf en uiteindelijk ook in galop.
In eerste instantie alles op kaptoom, later met kandare en kaptoom.

Wat Marijke de Jong (inderdaad begonnen bij Bent Banderup) gedaan heeft is eigenlijk het eerste stukje voorbereiding (grondwerk met name) helemaal uitgeplozen, in begrijpbare en makkelijk uitvoerbare stukjes opgedeeld en daar een eigen methode van gemaakt: 'Het Rechtrichen.'
Veel AR-ruiters gebruiken de methode van Marijke de Jong als voorbereiding op het AR-werk.
Het is ook erg met elkaar verweven.

Waar vanuit het rechtrichten in elke oefening op gelet wordt is wat Marijke noemt de 'LVO':
Lengtebuiging
Voorwaarts-neerwaarts
Ondertreden van het binnenachterbeen

Alle oefeningen kunnen worden getoetst aan de LVO-criteria: klopt de lengtebuiging, behoudt het paard de voorwaarts-neerwaartse tendens en treedt het binnenachterbeen goed onder?
Marijke werkt volgens de 6 sleutels van het rechtrichten, uitgaande van de diverse scheefheden van het paard:
- horizontale scheefheid
- verticale scheefheid
- scheefheid achterbeen (1 dragend, 1 stuwend)
- scheefheid voorbeen (meer gewicht op 1 voorbeen)
- scheefheid voor/achter (heupen breder dan schouders)
- diagonale scheefheid (verschuiving van het zwaartepunt naar een van beide schouders)

Tot zover de 'officiele' info (als ik ergens de mist in ga, corrigeer me gerust)
Waarom weet ik dit dan allemaal? Omdat ik me er persoonlijk een hele tijd in heb verdiept vanuit de verwachting dat dit klopte en helemaal bij mij en mijn paarden zou passen.
Na redelijk wat lessen, clinics en ervaringen kan ik nu zeggen dat dit niet zo is.
Ook mijn paarden waren erg duidelijk in hun mening: dit was het NIET voor ons.
Al heb ik er heus wel wat dingen uit meegenomen die ik persoonlijk waardevol en nuttig vond.

Wel begrijp ik heel goed waarom dit zo aantrekkelijk is: het is makkelijk voorhanden, overzichtelijk, duidelijk in stapjes opgedeeld en de AR-instructeurs schieten als paddestoelen uit de grond.
Er is veel aandacht voor de zit en het gevoel van de ruiter en de ontspanning van het paard en je kunt als ruiter snel het gevoel krijgen dat je met sprongen vooruit gaat.
De theorie die er is (mee eens of niet mee eens) is makkelijk te vinden en wordt in simpele taal uitgelegd. Dat alles (begrijpelijke theorie, makkelijk vindbare instructie die de dingen duidelijk uitlegt) is aan de KR-kant lastiger te vinden.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je hiertoe aangetrokken wordt (had ik dus ook in het begin)

Van wat ik zo zie verschillen AR en KR in mening en uitvoering over:
- wat stelling is en WAAR een paard in de hals stelling zou moeten geven
- wat lengtebuiging is en hoe dat eruit zou moeten zien
- balans voor beweging versus van beweging naar balans
- waarde van tempo en voorwaartse energie
- het belang van stuwkracht

*kruipt weer in meeleesstand*

bonoenpepper
Berichten: 112
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:32

Ik heb er ook bepaalde dingen van geleerd, ook qua zit, maar kwam ook op het punt dat ik het niet meer vond kloppen en er taktfouten en andere dingetjes inslopen. Kan me in jouw reactie goed vinden.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:09

cherie78 schreef:
Terpentijn, ook in Steinbrecht, Radtke, etc wordt ingegaan op de bouw van een paard.

Daaruit blijkt al, dat paarden die niet zo'n "evenwichtige" bouw hebben, het de ruiter moeilijker maken om het paard "rijkunstig" op te leiden.

Ar en KR lijkt veel op elkaar.
Dat er in de KR meer "voorwaarts" wordt gereden, is mede te danken aan Steinbrecht en in navolging aan het Skala.
"Voorwaarts" staat dan synoniem voor een "hoger" tempo.

Voorwaarts staat ook synoniem voor "beweging voor balans", terwijl een "lager tempo" synoniem staat voor "balans voor beweging"

Dat er zo afgegeven wordt op het filmpje van die AR-proef verbaast me eigenlijk.
Het staat synoniem voor een "reguliere wedstrijdproef" waarin het op DAT moment allemaal zou moeten kloppen.
Er zijn echt maar weinig "proeven" waarin ALLES klopt wat men wil laten zien.

Met je "edit" ben ik het eens.

Zo was er hier "iemand" die er op stond om de "juiste" naam voor iets in het paardrijden te gebruiken.
Het zou dan waarschijnlijk ook niet zo "gedoe" zijn geweest om exact uit te leggen dat de "rug RECHT maken" voor de ruiter inderdaad voelt, alsof de rug "bol" wordt.


Voorwaarts staat pertinent niet voor een hoger tempo.
Voorwaarts gaan staat voor het verlengen/intensiveren van de pas op een drijvende hulp.
Wanneer een paard het tempo verhoogt begint het weg te lopen.

Het verhaal van het bol maken van de rug is vanaf het allereerste begin duidelijk uitgelegd.

In iedere sport en beroep heb je "vaktermen", iemand die zich in een sport of beroep verdiept moet die simpelweg leren kennen.
Backhand in tennis, offside in voetbal enz..

hwn
Berichten: 5326
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:12

@Anyw, mooie samenvatting.

Ik vraag me ook af wat AR ohz dan geeft met een paard dat van nature al de achterbenen goed onderbrengt. De mijne doet dat uit zichzelf heel netjes sinds ze los is in de rug, heeft een heel fijne en soepele draf, maar in het rijden heb ik nu momenteel een klassieke lesgever (eerder Portugese dressuur), dus ik kan het niet vergelijken. Mss kan ik ooit, als we ver genoeg gevorderd zijn, es proberen een AR test af te leggen (vandaag heel fijn gereden, en dan gaat een mens al snel zweven hé :) )

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:16

Ik lees weer bij na mijn vakantie en vind de bijdragen van Simpelman erg fijn te lezen. Correct weergegeven in duidelijke taal. +:)+

hwn
Berichten: 5326
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:19

arie53 schreef:
Simpelman schreef:
[ Afbeelding ][@arie53,
Mooi voorbeeld van een paard dat rijkunstig met een bolle bovenlijn gaat. (de hals iets teveel, achter de loodlijn, soi..)
Je begint het te begrijpen.


En met het diepste punt tussen de voorbenen. Oprichting van de voorhand nul komma nul. Dat is ook mechanisch logisch. Bij een boog ligt het hoogste punt in het midden en vormen de uiteinden altijd een lager punt van het midden
Aan de voorzijde betekent dit dus dat voorhand daalt in plaats van rijst.


@Arie, dit gaat wel over een paard dat rechtgericht wordt (had geloof ik medische problemen door scheefheid), je gaat me nu toch niet vertellen dat jouw paarden van dag één op de achterhand gaan?

En van de rug hol-bol, de rug kan idd in beweging heel wat boller dan in rust, wss wordt dit hiermee bedoeld. Met alle respect, maar die foto van die hengst van jou die hier een tijd geleden passeerde, met die holle rug, dat had mijn merrie ook een maand geleden. Heb er snel een osteo bijgehaald, en nu is haar rug weer normaal.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:35

anyw1:

Wat een verfrissende post!
echt iets wat het topic verder helpt. :) dank!

simpelman:
over het speedboatprincipe wil ik toch even terugkomen: (Voor diegene die natuurkunde vervelend vinden: sla maar over)

Het GEVOEL van de speedboat komt sterk overeen met het paard. het principe hoe een speedboat tot deze beweging komt is echter anders dan bij de bus: een speedboat heeft een V-vormige boeg en dus bij voorwaartse snelheid (niet per se versnelling) moet het water verplaatst worden en dat geeft een opwaartse druk op de boeg.

BIj de bus die optrekt is het uitsluitende de traagheid van de carosserie en lading die achterblijft bij de stuwende assen: dwz dat de 'opwaartsheid' verdwijnt als de versnelling weg is (en met constante snelheid wordt verdergereden)

Bij een paard is de beweging en neiging die dat speedboatGEVOEL geeft niet afhankelijk van een versnelling (hoewel het echt wel helpt om de houding te verkrijgen) het paard gebruikt actief spieren om delen van het lichaam te heffen en spieren om botten in houdingen te brengen waardoor de achterkant daalt... en vooral laag kan blijven. dit is dus rein natuurkundig niet anhankelijk van de traagheid van de bovenkant, dus de analogie met de bus klopt niet (helemaal).

Ik ben het er echt wel mee eens dat we 'impuls' nodig hebben om het goed voor elkaar te krijgen. een grondspanning van het lichaam dat deels wordt opgewekt door de spieren die ook stuwen kunnen, maar de 'nieuwe' houding van de botten geven ook aan de resultante van het geheel van spierspanningen een andere richting. de opwaartse vector van die resultante wordt relatief groter dan voorheen en natuurlijk de voorwaarts-gerichte-vector (niet te verwarren met 'voorwaartsheid') wordt relatief kleiner.

nogmaals, ik wil u dus niet tegenspreken, eigenlijk, maar even op het detail van de vergelijking ingaand, zeg maar.

Ik zie ook de wil van het paard om zijn achterbenen telkens (hoe weinig ook) vooruit te laten schreiden als een belangrijk deel van 'voorwaartsheid', bijvoorbeeld bij een achterhandwending waarbij een paard met het buitenachterbeen goed onder komt. daar is zeer weinig 'voorwaartse snelheid'... maar duidelijk een belangrijke factor van qualiteit: 'voorwaartsheid' en dit heeft allerhande wisselwerkingen met de rug, het bekken, etc etc.

Bonoenpepper:

Die twee GIF plaatjes op die site wilde ik ook nog even op terugkomen:
De tweede, daar laten ze ziendat de band tussen kop en rug de rug 'omhoogtrekt', dit gaat uit van de werking van de schoft als 'katrol' (om de normaalkracht te leveren) het punt is dat die 'katrol' niet goed vastzit (kan dalen tussen de shouderbladen) en dus juist naar beneden komt bij deze beweging. daarnaast loopt het complex van banden nog verder tot aan de staart en dus is de hoofdpositie een limiterende factor inhoeverre de heupen onder kunnen komen. (wel een deel... maar niet ten volle)

Het verder ondertreden van de achterbenen gebeurt bij een lage hoofdpositie vanuit een verder strekken van de knieeen van het paard, niet meer hoofdzakelijk uit een heupkanteling en 'hankenbiegung'

Het deel van de rug dat direct onder het zadel is zal dus hoofdzakelijk door spierspanning in de buik (etc) moeten worden gedragen.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:38

rechte rug ,

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 27-11-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:44

hwn schreef:
@Anyw, mooie samenvatting.

Ik vraag me ook af wat AR ohz dan geeft met een paard dat van nature al de achterbenen goed onderbrengt. De mijne doet dat uit zichzelf heel netjes sinds ze los is in de rug, heeft een heel fijne en soepele draf, maar in het rijden heb ik nu momenteel een klassieke lesgever (eerder Portugese dressuur), dus ik kan het niet vergelijken. Mss kan ik ooit, als we ver genoeg gevorderd zijn, es proberen een AR test af te leggen (vandaag heel fijn gereden, en dan gaat een mens al snel zweven hé :) )


Leuk als je die progressie ervaart. +:)+