Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:(De speedboat)
Nee ik begrijp je uitleg hoor. Maar voor mij is verzamelen dus dragen en niet afzetten. Daarom bleef ik ook zeggen dat je hoge actieve afdruk beschrijft en dus ook wil zien. Dat zie je op die manier niet in de AR. Daar ligt de focus meer op theorie 2, het dragen, waarbij de impuls/swung ontstaat door het openen van de gewrichtshoeken. Dat kan met meer en minder kracht, afhankelijk van de africhting.
Het is overigens de vraag wanneer de achterhand meer belast wordt, een kort moment van versnelling (kort moment veel massa op achterhand), of blijven dragen gedurende de beweging en daarop veren.
Ansie schreef:Nu doe je trouwens ook net alsof AR het eerste deel van de opleiding volledig overslaat en het de bedoeling is om alleen met een stang van voor naar achter te trekken. Terwijl in de AR zeer veel aandacht wordt besteed aan eerst losgelatenheid, gelijkzijdig ontwikkelen, en dat met vw-nw tendens.
Simpelman schreef:In de AR worden de hals en het hoofd naar boven en naar achteren gemanipuleerd met de z.g. kleine rukjes aan de zacht werkende hefboom van de stang in een poging om daarmee de massa naar achteren te brengen.
Ansie schreef:Nogmaals, met je zit kan je een hele hoop invloed uitoefenen, als je dat maar afstemt met het paard.
Met name ook het tempo regelen, lager tempo, meer dragen, en dat dmv halve ophoudingen onderhouden.
Een halve ophouding kan je niet uitleggen als een simpele ruk aan de stang en dan hopen dat het paard gaat dragen, dat slaat nergens op.
Overigens de hoofdhalshouding vloeit voort uit de mate van verzameling.
arie53 schreef:Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.
arie53 schreef:Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.
Simpelman schreef:arie53,
Probeer eens iets van iemand aan te nemen.
De term "een paard kan en moet zijn rug rijkunstig opbollen"
wil zeggen dat de ruiter in het zadel het gevoel krijgt dat het paard zijn rug opbolt.
Dit opbollen is gering, het is relatief aan de gereden oefening.
Het verschil tussen hol maken en bol maken is maximaal zo'n 6cm.
Het gevoel komt voort uit het feit dat als een ruiter op de rug van een paard gaat zitten deze in rust enigszins inzakt (hol wordt), drijft de ruiter nu zijn ontspannen paard aan dan zal het paard door zijn buikspieren aan te spannen de rug terug omhoog drukken, jij noemt dat recht, wij noemen dat bol omdat dat zo voelt.
Dit opbollen kunnen we nog iets versterken door tegelijkertijd het kruis licht aan te trekken en een halve ophouding met de teugel te geven.
Het opbollen gebeurt maar gedurende een deel van de pas in het andere deel zakt de rug terug.
Het is heel belangrijk voor een goede ruiter dit te voelen en te kunnen beheersen.
Het maakt het verschil tussen wat wij noemen het in twee delen lopen en de Dürchlassigkeit.
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.
Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.
Simpelman schreef:Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.
Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
thembi schreef:Simpelman schreef:Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.
Dan zouden we dus AR ook Polderdressuur moeten noemen en het filmpje wat we van Nombrado eerder zagen in dit topic is dan ook polderdressuur aangezien haar paard ook zonder ruggebruik liep en dus in twee delen liep.
Simpelman schreef:thembi schreef:Dan zouden we dus AR ook Polderdressuur moeten noemen en het filmpje wat we van Nombrado eerder zagen in dit topic is dan ook polderdressuur aangezien haar paard ook zonder ruggebruik liep en dus in twee delen liep.
Het verschil met Polderdressuur is dat daar voorwaarts gereden wordt.
Simpelman schreef:Mag jij zeggen, kost het meer kracht om te landen of om af te zetten.
Simpelman schreef:De nw tendens dan?
Over de vw tendens horen wel praten maar we zien hem nergens terug.
Simpelman schreef:Met een halve ophouding kun je een paard zich achter onder doen brengen maar dat lukt je alleen maar als je de daar uitvolgende opheffing van hoofd en hals opvangt in de hand, zonder na te geven zal het paard namelijk zijn rug niet opbollen (o jeetje heb ik het weer gezegd.... arie53.....), het komt dan onder met een dalende rug.
bonoenpepper schreef:Dan kijk allemaal svp eens naar de twee korte filmpjes, zijn bewegende tekeningen van wat er moet gebeuren met de rug van het paard onder de ruiter: http://www.pferdewissen.ch/biomechanik1.php
(weet helaas niet hoe ik ze hier bewegend op bokt moet krijgen). Ook de beweging van het bekken is hier in zelfde bewegende tekeningen te zien. Duidelijker kan bijna niet, voor iedereen die zich hier aan het strijden is over bolle rug, kantelen bekken..... (hoef je geen Duitse tekst voor te lezen)
Het paard heeft een hals/rugband, deze moet juist gespannen zijn om de ruiter te kunnen dragen (zonder ruiter is deze band altijd juist gespannen). Als deze niet juist spant (boog zullen we maar zeggen), zal de rug hol worden, de rug van het paard kan niet "omhoog" komen, zoals het beeld duidelijk laat zien, wel het geval moet zijn en het paard zal uiteindelijk schade ondervinden aan zijn lange rugspieren (die niet de functie van dragen hebben) en aan zijn wervels (hol trekken rug). En dan kom je op het punt van uit elkaar vallen (niet gespannen boog) of teveel gespannen boog.
cherie78 schreef:Terpentijn, ook in Steinbrecht, Radtke, etc wordt ingegaan op de bouw van een paard.
Daaruit blijkt al, dat paarden die niet zo'n "evenwichtige" bouw hebben, het de ruiter moeilijker maken om het paard "rijkunstig" op te leiden.
Ar en KR lijkt veel op elkaar.
Dat er in de KR meer "voorwaarts" wordt gereden, is mede te danken aan Steinbrecht en in navolging aan het Skala.
"Voorwaarts" staat dan synoniem voor een "hoger" tempo.
Voorwaarts staat ook synoniem voor "beweging voor balans", terwijl een "lager tempo" synoniem staat voor "balans voor beweging"
Dat er zo afgegeven wordt op het filmpje van die AR-proef verbaast me eigenlijk.
Het staat synoniem voor een "reguliere wedstrijdproef" waarin het op DAT moment allemaal zou moeten kloppen.
Er zijn echt maar weinig "proeven" waarin ALLES klopt wat men wil laten zien.
Met je "edit" ben ik het eens.
Zo was er hier "iemand" die er op stond om de "juiste" naam voor iets in het paardrijden te gebruiken.
Het zou dan waarschijnlijk ook niet zo "gedoe" zijn geweest om exact uit te leggen dat de "rug RECHT maken" voor de ruiter inderdaad voelt, alsof de rug "bol" wordt.
arie53 schreef:Simpelman schreef:[ Afbeelding ][@arie53,
Mooi voorbeeld van een paard dat rijkunstig met een bolle bovenlijn gaat. (de hals iets teveel, achter de loodlijn, soi..)
Je begint het te begrijpen.
En met het diepste punt tussen de voorbenen. Oprichting van de voorhand nul komma nul. Dat is ook mechanisch logisch. Bij een boog ligt het hoogste punt in het midden en vormen de uiteinden altijd een lager punt van het midden
Aan de voorzijde betekent dit dus dat voorhand daalt in plaats van rijst.
hwn schreef:@Anyw, mooie samenvatting.
Ik vraag me ook af wat AR ohz dan geeft met een paard dat van nature al de achterbenen goed onderbrengt. De mijne doet dat uit zichzelf heel netjes sinds ze los is in de rug, heeft een heel fijne en soepele draf, maar in het rijden heb ik nu momenteel een klassieke lesgever (eerder Portugese dressuur), dus ik kan het niet vergelijken. Mss kan ik ooit, als we ver genoeg gevorderd zijn, es proberen een AR test af te leggen (vandaag heel fijn gereden, en dan gaat een mens al snel zweven hé)