[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:03

Ik zou niet kunnen rijden met constant druk op mijn kuiten. Hoe ga je dan naar de draf enzo?
En ik snap niet waarom je je linkerarm niet kan loslaten??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:54

Dus is er geen correcte aanleuning..

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:51

Ik bedoel lichte druk op de kuiten. Je hebt altijd hele lichte druk en voor de overgangen dan wat meer druk. Ja dat van mijn arm is dus de vraag. Zou het kunnen dat ik bijvoorbeeld in een verkeerde knik ofzo zit waardoor ik mijn bovenarm niet kan ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:58

k heb geen lichte druk op mijn kuiten, ik heb gewoon mijn kuiten los, mijn paard loopt zelf wel, kan zij gewoon.

En ja, dat kan. Het kan zijn dat je één kant van je lichaam onbewust wat gespannen houdt. Yoga of pilates zou je kunnen helpen bij de bewustwording daarvan, en uiteraard heb je ook een instructeur nodig die je leert hoe je moet ontspannen daar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:59

Nee, ik heb geen lichte druk op mijn kuiten. Zou niet weten waarvoor. Sterker nog, lijkt me alleen maar onduidelijk voor het paard.

Van je arm is ook niet logisch of je moet in het gewone leven ook last hebben van die arm en dan moet je bi de dokter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:02

mij ook :j

Mijn paard krijgt een hulp en dan moet zij in die gang en dat tempo blijven, en als ik iets anders wil, geef ik dat aan :)

hoeft niet persé sneeuwpop, heel veel mensen zitten onbewust scheef of ingeknikt, compenseren met andere delen van hun lijf waardoor een ongelijkmatige spanning ontstaat. Vaak is het geen overbodige luxe om ook de ruiter recht te richten, schouders en armen volkomen ontspannen klinkt veel simpeler dan het is :)

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:12

Nou ja ik rijd m'n paard naar de aanleuning door lichte druk op m'n binnenbeen te geven en m'n buiten teugel er lichtjes aan te houden en zo doet iedereen in mijn omgeving dat maar goed dat is ook een heel groot deel van de buiging van je paard in mijn ogen. Ik heb in het dagelijks leven geen last van mijn arm of wat dan ook in mijn lichaam. Ik ben rechtshandig maar volgens die fysiotherapeut links veel gespierder wat natuurlijk ontzettend vreemd is en dit is dezelfde kant als waar ik mijn arm vasthoud. Ik heb het er al zo vaak met mijn instructeurs en verschillende fysiotherapeuten over gehad maar niemand weet het. Ik zit wel netjes recht enzo dus daar kan het niet aan liggen. Haha ja veel simpeler was het maar zo |(

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:12

Eline0206,
Ik raadt je aan een tijdje met één hand rijden om te ontdekken dat paardrijden niet met de handen gedaan wordt.
Als het je na een paar weken of maanden lukt met één hand dan mag je weer met twee.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:46

Ik ben wel even benieuwd hierna.

Toen ik mijn 22 jarige pony aanschafte zon 4 maanden terug begon het hiermee :
Afbeelding
Ik heb hier een erg strenge hand en ze loopt niet goed over de rug na mijn idee. Verder mag ik minn hakken naar beneden drukken en mijn handen meer dragen. Ik had hier al heel lang geen dressuurmatig les meer gehad. ( vooral buitenritten gemaakt) kortom dit geeft geen ideaal beeld.

Ik ben het topic is door gaan lezen en met deze pony weer helemaal op 0 begonnen. Het is een beetje lastig gezien haar leeftijd en ik rijd haar maar 2 x in de week. Toch wilde ik jullie even het verschil delen.
Ik ben begonnen met veel tempo wisselingen,voltes maken, achtjes rijde etc. Hier werd ze steeds losser van. Later helaas na dat deze foto gemaakt werd. Ging ze nog mooier rond lopen en over haar rug. Alleen dus niet op foto
Afbeelding

Wederom moet ik leren mijn handen wat meer te dragen :')

Maart dit jaar maakt mijn nichtje van 13 jaar haar d debuut op deze pony :) een keer in de maand een wedstrijdje, we gaan er natuurlijk voor om haar helemaal weer soepel te mKen. Gelukkig staan we nu op een stal met een bak wat makkelijker oefenen is.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:54

Yamcha, duidelijk hoe jij het hebt opgevat.jij begreep dat je er moeite mee kunt hebben. En je oplossing klinkt ook logisch.
Ik dacht in de zin van daadwerkelijk niet mogelijk. En als je geen afwijkingen hebt, moet het dus wel mogelijk zijn

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:58

Eline, vind je het logisch om een hulp te blijven geven?
Als je je been er altijd tegenaan hebt dan heeft dat to h geen nut meer? Als je teveel been greeft, worden ze doof op je hulpen. Er volgt geen beloning als je de hulp blijft geven

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:03

Sublime, het is wel verbeterd. Je moet niet alleen je handen gaan dragen maar ook meer je handen van je lichaam brengen. Bij je lichaam zijn ze onbedoeld streng en zal je te weinig ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:19

sneeuwpop schreef:
Yamcha, duidelijk hoe jij het hebt opgevat.jij begreep dat je er moeite mee kunt hebben. En je oplossing klinkt ook logisch.
Ik dacht in de zin van daadwerkelijk niet mogelijk. En als je geen afwijkingen hebt, moet het dus wel mogelijk zijn

Ah, ik begrijp ook hoe jij het hebt opgevat. Het moet idd wel mogelijk zijn, dat lijkt mij ook.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:25

Hoihoi!

Een maand geleden had ik foto's geplaatst, en veel werkpuntjes meegekregen, nu zijn er vandaag weer foto's gemaakt en heb ik er een aantal naast elkaar gezegd tov een maand geleden.
Wel moet ik erbij zetten dat hij pas weer sinds 2 dagen ohz is in de bak, hiervoor 1,5 week heeft stilgestaan ivm staken en daarvoor iemand is geweest om hem te behandelen, nu is hij weer helemaal los (hij zat vast in z'n heup en rug) en zijn we het rijder weer verder gaan oppakken.

Ookal is het misschien niet zo'n heel groot verschil, ik ben vooral blij met mijn houding die naar mijn idee verbeterd is, ik ben er nog niet en moet mezelf nog vaak op de kop geven als ik weer te veel ga zitten.
Ik merk dat hierdoor m'n pony ook beter gaat lopen, sporen rijd ik nu niet meer mee en hij is steeds beter aan m'n been maar ook hier moeten we nog flink op oefenen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:32

Je voeten zitten 20 cm te ver naar voor: ze zitten absoluut niet onder de massa. Hiermee bedoel ik de schouder-heup-haklijn. Hierdoor zit je behoorlijk op je bovenbenen en kan het zijn dat je pony onder je uit zal gaan lopen.
Vergelijk het met skiën: als je niet in balans bent 'boven' je voeten glijd je keihard rechtdoor de berg af.

Een oefening die hierbij kan helpen is (na het korter maken van je beugels) in draf 2x staan en 1x zitten. Je zult merken dat je voeten dan automatisch naar achter gaan om deze oefening te kunnen voltooien. Daár zit je balanspunt.

Daarnaast mag je wat meer je handen dragen en de teugels wat korter houden. Ik kom misschien streng over haha, maar ik bedoel het opbouwend. Jullie ogen als een hele prettige, vriendelijke combinatie.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:38

Amaryllis schreef:
Je voeten zitten 20 cm te ver naar voor: ze zitten absoluut niet onder de massa. Hiermee bedoel ik de schouder-heup-haklijn. Hierdoor zit je behoorlijk op je bovenbenen en kan het zijn dat je pony onder je uit zal gaan lopen.
Vergelijk het met skiën: als je niet in balans bent 'boven' je voeten glijd je keihard rechtdoor de berg af.

Een oefening die hierbij kan helpen is (na het korter maken van je beugels) in draf 2x staan en 1x zitten. Je zult merken dat je voeten dan automatisch naar achter gaan om deze oefening te kunnen voltooien. Daár zit je balanspunt.

Daarnaast mag je wat meer je handen dragen en de teugels wat korter houden. Ik kom misschien streng over haha, maar ik bedoel het opbouwend. Jullie ogen als een hele prettige, vriendelijke combinatie.

Jaa klopt helemaal, ik steek m'n voeten heel erg af, ik had m'n beugels een gat langer gedaan omdat ik hoopte dat dat zou helpen, maar nu zeg jij dus dat ik ze juist korter moet doen? Ik ga het morgen eens proberen. Alleen ben ik bang dat ik door de korte beugels nog meer in stoelzit ga zitten of verkijk ik me daar dan op? En inderdaad m'n handen meer dragen, die tip kreeg ik vorige keer ook, toen zaten m'n handen vaak bijna achter m'n bovenbeen en ik probeer er zoveel mogelijk op te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:02

Korter of langer maakt geen donder uit voor de positie van de benen.
Het probleem bij jou is dat je for some reason achterover bent gaan hangen, waardoor je onderbenen dús naar voren steken, want met je bovenlijf achterover hangen, maar wel een nette beenligging hebben is simpelweg niet mogelijk.
Rechtop zitten dus, schouders recht boven je heupen, en heupen recht boven je hakken. Rug niet zo bol maken maar gewoon recht, door de bolling in je rug kun je je schouders wel boven je heupen houden, maar je bekken is te ver achterover gekanteld, waardoor je onderbenen naar voren gaan steken.

Veel mensen denken zoals jij, dat je zoiets als een stoelzit heel simpel op kunt lossen door beugels langer of korter te maken, het probleem is alleen dat een stoelzit niet zo simpel is dat je je onderbenen te ver naar voren legt, het is een fout in je hele houding, in je balans, en dus moet je leren om op een andere manier in balans te leren blijven.

Voor de oefening sta-sta-zit is het idd wel slim je beugels iets korter te maken, anders flikker jij heel rap van je paard af. Ik vermoed, als ik Amaryllis haar post zo lees, dat zij alleen voor die oefening aanraadt de beugels korter te maken, dus niet standaard met korte beugels gaan rijden. Je beugels mogen gewoon lang.

Je zou eigenlijk zo moeten zitten, dat als iemand het paard onder je wegtrekt, je gewoon kunt blijven staan..... dat gaat jou niet lukken, vrees ik, jij landt wss vrij hard op je stuitje. Wat dus betekent dat je paard heel veel voor je compenseert, je paard houdt jou in evenwicht, dat doe jij niet zelf. Je moet leren jezelf in evenwicht te houden, daarmee maak je het je paard vele malen makkelijker, je paard kan zich dan echt gaan ontspannen onder je. Sta-sta-zit (ipv gewoon lichtrijden) tijdens het draven is daar een prima oefening voor om dat te gaan voelen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:01

Sommige zadels duwen je in een stoelzit. Grote kans dat een ander zadel wonderen doet. Je kunt onmogelijk goed zitte als het zadel je zo laat zitten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:24

Ik krijg even geen mooie quote gefabriceerd op mijn telefoon, maar ik bedoel dit inderdaad in het kader van de oefening en het krijgen van een verbeterde balans. :j

Doe wel voorzichtig, je zou niet de eerste zijn die er voorover afkukelt tijdens die oefening ;-)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:46

Duidelijke uitleg yamcha, dankjewel!
Dit zadel heeft een diepe gedwongen zit, maar weinig wrong... ik heb ook altijd last van m'n rug na het rijden (logisch natuurlijk door m'n houding)..
Als ik met m'n verzorgpaard rijd, heb ik geen stoelzit en ook geen last van mijn rug na het rijden, het zadel wat daar op ligt heeft geen gedwongen zit en normale wrongen, ik zit daar ook lekkerder in.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0281_n.jpg

Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen bij het sta sta zit maar ga het morgen proberen, met korte beugels dan :).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:37

Djeradalover schreef:
Hoihoi!

Een maand geleden had ik foto's geplaatst, en veel werkpuntjes meegekregen, nu zijn er vandaag weer foto's gemaakt en heb ik er een aantal naast elkaar gezegd tov een maand geleden.
Wel moet ik erbij zetten dat hij pas weer sinds 2 dagen ohz is in de bak, hiervoor 1,5 week heeft stilgestaan ivm staken en daarvoor iemand is geweest om hem te behandelen, nu is hij weer helemaal los (hij zat vast in z'n heup en rug) en zijn we het rijder weer verder gaan oppakken.

Ookal is het misschien niet zo'n heel groot verschil, ik ben vooral blij met mijn houding die naar mijn idee verbeterd is, ik ben er nog niet en moet mezelf nog vaak op de kop geven als ik weer te veel ga zitten.
Ik merk dat hierdoor m'n pony ook beter gaat lopen, sporen rijd ik nu niet meer mee en hij is steeds beter aan m'n been maar ook hier moeten we nog flink op oefenen!

Maak je beugels langer, draai de bovenkant van je dijen naar je zadel toe alsof je daar op wilt gaan zitten, je zal nu verder naar voren komen in het zadel.
Maak van je zit een driehoekszit, zitbeenknobbels en de binnenkant van je knieën, laat je onderbenen gewoon afhangen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:24

Ik merk dat ik bij langere beugels juist op mn tenen ga staan, bij een gaatje korter en als ik goed op de bal van mn voet steun, dan laat ik pas mn been onderbeen goed hangen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:33

Jotoma schreef:
Ik merk dat ik bij langere beugels juist op mn tenen ga staan, bij een gaatje korter en als ik goed op de bal van mn voet steun, dan laat ik pas mn been onderbeen goed hangen..

Je hoort niet op de bal van je voet te steunen maar op je knie.

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:13

Jotoma schreef:

Beugels juist een gaatje langer maken en op je knieen steunen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:43

Dat ben ik niet met jullie eens. Wanneer ik op mijn knieën steun in plaats van mijn voet houd ik vast in m'n lichaam. Terwijl ik dat niet doe wanneer ik mijn voeten gebruik als zwaarste punt en "bodem" voor mijn balans. Alleen dan kan mijn paard ontspannen onder mij door lopen.