ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:30

Ik ga met montjansen mee in deze,grondwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:12

met de verzorgster 3de keer in draf:
Afbeelding

ik ook nog even (ik weet dat ik aan de grote kant heb ;)
Afbeelding

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:31

Hier wat foto's van onder het zadel..

Los in de bak ( grondwerk gaat wel gewoon goed.. misschien iemand tips wat ik nog extra met grond werk kan doen )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:44

Lindy, ziet er goed uit.
Net zonder te longeren opgestapt terwijl hij een week heeft gelanterfanterd. Was geen probleem. Alleen jammer dat ik er na 20 min snel afstapte toen hij gespannen werd. Ben echt een watje.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:32

Ik zie allemaal foto's met een fijn rustig beeld, top hoor!
Vooral die van Tatt en Lindy springen eruit, als ik niet beter zou weten zou ik denken dat die al heel ervaren zijn :) Da's een goed teken toch.
Hoelang is die van jou onder het zadel Lindy?

Ik zou me nog even nader voorstellen met foto's had ik beloofd!
Mijn duitse rijpony heet dus Limited Edition, hij is sinds september geruint, en in mei is hij 3 geworden. Hij is een donkere koffievos van nu 1.54 Ik heb hem gekocht als jaarling, en hij heeft altijd alleen maar tussen de hengsten gelopen tot afgelopen september. Hij is dus pas sinds september in handen. Natuurlijk toen begonnen met de basis, meelopen aan het halster, poetsen, voetjes leren geven etc. Inmiddels zijn we natuurlijk een hele tijd verder en gaat dat allemaal hartstikke goed.
Op de stal waar wij staan wordt op dit moment gebouwd (binnenbak, nieuwe buitenbak, longeercirkel en nieuwe stallen). Dus we hebben op dit moment een weiland ter beschikking om in te rijden, waarin een klein stukje voor ons is afgezet om in te longeren. Met dat nederlandse weer is het de helft van de tijd een modderpoel, en aangezien mijn pony behoorlijk last heeft van mok kunnen we nu dus niet echt altijd lekker trainen. Het echte inrijden gaat dus pas gebeuren aan het einde van de bouw, in september, hij is dan 3,5 en dat vind ik een mooie leeftijd.
Voor nu houden we ons bezig met longeren/grondwerk. Hij is gewend aan het hoofdstel en zadel(zonder beugels). Ik heb ook al n keertje gehangen en dat vond hij ook allemaal prima. Longeren gaat soms echt super goed zoals gisteren, maar soms gaat hij eerst 30 rondjes in volle galop met mega soepele bokken erbij. Het gaat dus nog niet altijd perfect. Verder doen we nog wat andere dingetjes qua gronwerk, hij kan nu zijwaarts, achterwaarts, wijken voor druk, halthouden op commando etc.

Wat fotos (toen was er nog een buitenbak aanwezig, nu dus niet meer)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat niet altijd goed :P :
Afbeelding

Afbeelding

Als je vragen hebt, vraag gerust :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:38

DendroFleur schreef:
Lindy, ziet er goed uit.
Net zonder te longeren opgestapt terwijl hij een week heeft gelanterfanterd. Was geen probleem. Alleen jammer dat ik er na 20 min snel afstapte toen hij gespannen werd. Ben echt een watje.

Aan de ene kant niet verkeerd toch? 20 minuutjes is voor een jong paard meer dan genoeg.. Daarvoor ging het goed en je kan dan beter op dat moment afsluiten dan dat je wacht tot hij explodeerd van de spanning en je eventueel angst opbouwd of negatief moet afsluiten?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:51

Ik denk ong 20 x onder de vrouw

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:30

Jaime_ schreef:
DendroFleur schreef:
Lindy, ziet er goed uit.

Aan de ene kant niet verkeerd toch? 20 minuutjes is voor een jong paard meer dan genoeg.. Daarvoor ging het goed en je kan dan beter op dat moment afsluiten dan dat je wacht tot hij explodeerd van de spanning en je eventueel angst opbouwd of negatief moet afsluiten?

Op zich is hij al even onder het zadel en niet meer heel jong. Maar nog niet lekker doorgereden. Als het spannend wordt dan vergeet ik te rijden of er moet iemand me doorheen praten. Ik heb toen ik er net op zat ook een tijd kunnen stappen en dat vind ik ook waardevol. Soms moet ik gelijk draven omdat hij mans wordt. Morgen weer een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:51

vandaag allereerste keer galop met hem gedaan :D

ja mensen het lijkt misschien snel (het is de 10de of 11de keer dat we er op zaten) maar hij leert echt super snel

met de verzorgster is hij wel even beginnen bokken & is even over een plas GESPRONGEN (per ongeluk) maar daarna toch braaf zen galopje gedaan

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:12

Op zich beheerst ook een jong paard gewoon de galop dus maakt dat niet zoveel uit. Als ze maar hun balans hebben. De mijne sprong aan de longe gemakkelijk aan op de stem dus dan kan je ook zonder hem te moeten overhaasten snel in galop laten aanspringen. Ik denk dat het weinig nut heeft om ze erin te moeten jagen. Dan kan je beter de draf bevestigen en inderdaad na zo'n plasje of een bokje zit je zo in de galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:17

ik kreeg hem zelf op galop, zonder problemen

kreeg ik een verbaasd hoofd en de vraag: "hoe kreeg je dat voor elkaar?"
zou het eigenlijk even nietm eer weten %)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:32

Om het simpel te houden even de makkelijkste gangen van een paard: stap, galop en dan draf. Om deze reden is een kreupel paard ook het makkelijkst te zien in... draf dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:32

oke

ik trek mijn woorden 'hij is super braaf om net onder het zadel te zijn) in

vandaag: bokken steigeren, nie normaal

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:01

Zo ik zal ook weer eens updaten. Ben er afgevallen deze week helaas 2 x. Merrie raakte helaas het vertrouwen even kwijt dus ben even 2 stappen terug gegaan. Ze is ook hartstikke hengstig weet niet of dat met haar gevoeligheid heeft te maken maar heb lekker rustig aan gedaan met haar het weekend. Veel werken vanaf de grond. Hele domme dingen met het zadel gedaan zoals klapperen er op maar ben er achter gekomen dat ze hier ook nog lang niet door heen is. Dus daar gaan we nog fijn even mee door.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 02:48

Jaime, eerst en vooral bedankt! Hij loopt inderdaad heerlijk onder het zadel, echt fijn!
En wát een prachtige pony heb jij zeg :oo ! Is er een reden waarom je hem hebt laten ruinen, als ik vragen mag?

Die van mij heeft ondertussen ook het knopje bokken gevonden, hallelujah :roll: Hele rodeo uitgezeten vorige keer! Gelukkig wist ik me in het zadel te houden, al vraag ik me nog steeds af hoe ik dat gedaan heb.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:02

Ook weer hier een update van de beruchte stippel !

Het gaat errug goed. We hebben nu zo'n drie keer gedraafd. De blokkeermodus heeft het begeven en ze gaat nu vooruit.
Ze is al lekker de hand aan het opzoeken, dit hoeft niet, ik ben allang blij wanneer ze recht en actief vooruit gaat.
Meestal loopt ze dan ook lekker met de neus recht naar voor haha

Afbeelding
Hier zie je wel dat ik aardig lang ben, maar ja, ik rijd normaal ook paarden van minimaal 1.75 met uitzondering van een fries van 1.65 :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jaime : Leuk beest ! Zo te lezen bouw je een mooie band op voordat je er op klimt +:)+

Lindy : ziet er al goed uit ! hoe vaak heb je er nu opgezeten ongeveer ?

Tal1977 : aaaaah super pony ! Dat ze geen stap verzetten zie je inderaad vaker. Ze snappen het dan gewoon niet en blokkeren.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:17

lalunamyo schreef:
Tal1977 : aaaaah super pony ! Dat ze geen stap verzetten zie je inderaad vaker. Ze snappen het dan gewoon niet en blokkeren.

Gelukkig hebben we de knopjes gevonden :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:50

Wow Tatt_x en Lindy: rijfoto's zien er echt goed uit!

Jaime: Wat een knappe pony!

mrjlnx: Vervelend zeg dat je er 2x bent afgevallen, echt heel jammer! Ik hoop dat het vertrouwen snel weer terug is.

lalunamyo: Stippel *\o/* Ze doet het dus super, ziet er goed uit! En ik vind je niet te groot hoor, past best

Ook ik heb mogen zandhappen dit weekend (alweer :') ). Heel de tijd geluiden en activiteiten, die ze niet eng vond en waardoor het vertrouwen weer een beetje terug was. Dus we wilden aangalopperen, en daar was madame het niet mee eens. Daarna gewoon weer opgestapt, beugels wat korter en hup, gegaloppeerd. Zondag ook nog met haar gewerkt, en dat ging gelukkig weer erg goed. Draakje dat ze is :+:

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:04

Dat rijden van die stippel ziet er fijn uit zeg! :)

@ Mistralleke, ik moet me ook geestelijk gaan voorbereiden op het zandhappen haha.

@ Tatt, dankje :o ik ben ook heel blij met hem! Heb hem ook echt alleen op zn uiterlijk gekocht hihi, hij was toen 1 en had geen flauw idee toen nog wie zijn ouders waren en hoe groot hij ging worden, maar hij meet nu 1.54 en dat is al een mooi maatje voor mij met mijn 1.63.
Ik heb hem gecastreerd omdat hij toch geen fokwaarde heeft, zijn moeder is namelijk nooit voorgedragen voor de keuring en dat moet wil hij fokwaarde krijgen. En ik ben zelf van mening, dat als een paard/pony toch niet wordt ingezet voor de dekdienst hij beter af is zonder zn ballen :o nu kan hij namelijk lekker hele dagen met de groep op de wei, als hij hengst was geweest had ik waarschijnlijk niet eens op mijn huidige stal terecht gekunt, had hij altijd alleen naar buiten gemoeten als dat al kon.. Nu kan hij gewoon hele dagen lekker met soortgenoten de wei op :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:44

ik lees straks wel even bij, en in de vluggigheid zag ik al wel een toffe spikkel heel braaf te zijn XD

Maar *\o/* *\o/* *\o/* whoohoo!!
Bo is goedgekeurd. Haar rugspier zal altijd een bemerking blijven die extra getraint moet worden, en in training gewoon behandelen als een paard wat toch ooit een flinke blessure heeft gehad.
maar we mogen gewoon beginnen met zadelmak maken!!! JEEJ! :) Zo blij en opgelucht. *\o/* *\o/* *\o/* <3 8-) :D

:') :j heb de hele nacht wakker gelegen :P
maar Rodinde zag echt opmerkelijk veel vooruitgang, het was nu niet perfect wat ze zag, maar de vóór de behandeling zag ze echt een gehandicapt paard.

vrijdag komt de man langs die mij gaat helpen zadelmak maken, gaat ie even kijken hoe ze is, en wat de beste aanpak is. *\o/* _/-\o_

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:51

Ik hoop ook dat het vertrouwen weer snel terug is. Nu eerst maar even rustig aan want vraag me echt af waar de blinde vlek in eens vandaan komt. Ben nu lekker met wat grondwerk bezig geweest van het weekend.

Wat een draakje Mistralleke, het is wat met die jonge paarden. :P

Moonprayer wat een fijn nieuws zeg! Kan me voorstellen dat je helemaal gelukkig bent.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:35

mrjlnx: Ben je er af gevallen met hangen? Want in het algemeen vinden ze het fijner als je er gewoon op zit, dan is het gewicht beter verdeeld. Had ik (en meerdere in dit topic) in ieder geval wel.

Super nieuws moonprayer! Fijn aan de slag gaan dus! *\o/*

Jaime: dat is inderdaad een mooi maatje voor je, en is natuurlijk ook erg leuk dat je hem zo hebt zien opgroeien.
En bereidt je maar voor ja := Nee hoor, niet alle paarden doen zo gek.. Daan heeft wel vaker dat soort uitspattingen, het zal iig niet de laatste keer zijn :=

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:51

Nou ik denk dat mijn pony wel zo'n gek beest is dat hij mij een aantal keer laat zandhappen haha :P
Hij is nu ook aan de longeerlijn de ene keer superbraaf, mooi over zn rug, ontspannen hoofdje omlaag precies doen wat ik zeg. En dan opeens kan hij besluiten dat hij turbo wil, dan gaat hij MEGA-hard rondgalloperen met de achterlijkste bokken erbij die ik nooit uit zou kunnen zitten :P

Hij is harstikke lief hoor, maar ik denk met inrijden behoorlijk onvoorspelbaar :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:22

Oke, ik moet dit nu gewoon even kwijt. Telkens als ik de topictitel lees dan staat er in mijn hoofd: Ervaringen over paarden die hun tanden moeten wisselen terwijl ze beleerd worden. En tsja, als je dan 110 pagina's ziet, dat is nogal raar :').

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:49

@Lollieloes, het is eigenlijk ook ervaringen uitwisselen natuurlijk 8-) .

Leuke foto's weer zo allemaal. Wel een aantal waarbij het er toch wat onstuimig aan toe gaat.
Die stippel blijf ik toch erg leuk vinden. Helemaal mijn type <3 .

Hier gaat het erg goed, ik heb nu ook eindelijk een eigen zadel, dat is toch wel fijner dat steeds weer een ander zadel (ik gebruikte wat ik op dat moment thuis had liggen). Gisteren de vulling helemaal aangepast en uitgeprobeerd. Nu ligt het goed en vanavond dan weer lekker les. Bolero doet eigenlijk niks geks, als ze wat moeilijk vindt is ze redelijk makkelijk te overtuigen en ze blijft ook echt heel braaf. Ze heeft in totaal 2 keer gebokt en toen was er ook echt wat mis, dus geen probleem. Rennen heeft ze helemaal nog niet gedaan, maar ik moet zeggen dat ze dat aan de longe ook niet doet, ze is altijd makkelijk terug te pakken. Het inrijden valt me eigenlijk alles mee en ik ben nu heel blij met de lange voorbereiding, die betaalt zich nu wel terug geloof ik.