[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:20

Aan Schoentje,

Begrijp nu wat je bedoelt. Het was me niet helemaal duidelijk.

Als beginner ben ik heel serieus bezig met de sport. Rijdt 2 paarden per dag en vindt het een vreugde van jewelste.

Las waarschijnlijk over je tekst heen daar ik de wijn voor Marcel aan het voorproeven ben indien hij de 300 pagina's haalt. (grapje)

Bedankt voor je reactie , groetjes en ciao

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:23

Sannnn schreef:
Vroeg me trouwens ook nog 1 ding af.. Ik hoor vaak van mensen dat een dressuurgalopwissel en een springgalopwissel anders zijn. Wat is hier precies anders aan?
Mijn paard galoppeert vaak in de verkeerde galop door als ik het niet goed doe. Nu wordt mij afgeraden om hem met springen de wissel aan te leren, dan gaat het straks met dressuur niet meer goed zeggen ze. Herstel het nu elke keer door terug te gaan in draf, kan met het BB nog wel. Maar als ik straks B ga rijden kan het ook nog wel, maar liever toch niet. :)

bij een springpaard gaat het erom dat ie wisselt, een dressuurpaard moet eerst achter, dan in dezelfde galopsprong voor wisselen.
Mij maakt het bij een jong paard idd niet uit hoe hij wisselt, als ie maar van galop veranderd. Als de rijderij wat beter word, dan wil ik ook graag dat ie correct wisselt. Ik merk ook dat dat op den duur vanzelf gaat, als m'n paard wat meer op het achterbeen komt en beter in de africhting is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:27

francescalex schreef:
Aan Schoentje,

Als beginner ben ik heel serieus bezig met de sport. Rijdt 2 paarden per dag en vindt het een vreugde van jewelste.

Las waarschijnlijk over je tekst heen daar ik de wijn voor Marcel aan het voorproeven ben indien hij de 300 pagina's haalt. (grapje)

Gelukkig maar :D
Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om minderwaardig te doen tegen beginnende ruiters, maar ik heb er wel een hekel aan als ze je hulp totaal niet waarderen.
Merk dat ook wel eens in de praktijk, ik ben snel klaar met zulke mensen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:30

schoentje schreef:
francescalex schreef:
Aan Schoentje,

Gelukkig maar :D
Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om minderwaardig te doen tegen beginnende ruiters, maar ik heb er wel een hekel aan als ze je hulp totaal niet waarderen.
Merk dat ook wel eens in de praktijk, ik ben snel klaar met zulke mensen.

Gelukkig ken ik jou heel goed en twijfel ik daar geen seconde aan. Was gewoon een misverstandje dat alweer opgelost is.
Ik ben in ieder geval heeeeeeel blij met jouw inbreng. Maar ook dat is inmiddels al geen nieuws meer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:57

hey Schoen , hoe was Asten?
kreeg net een link door met de trials( selectie WEG ) uit Wellington dus ik ga genieten vanavond ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:13

Als het goed is loopt er een Teirra mee met allison philips geloof ik. laat ff weten hoe die het doet. die heeft Hans gefokt, ik heb haar tot het Z gereden.

Asten wat rustig vandaag, weinig publiek. De rubrieken gingen super snel. ik had wat gewoontjes gereden, een paar nieuwe paarden bij, zat er voor de 2e keer op vandaag :)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:34

Ik doe trouwens de paardensport opleiding, en ik richt me op t springen ..

Hebben jullie ook adviezen over stageplaatsen ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:45

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:59

is er ook een max leeftijd _O-

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:04

ja, 88 jaar :D

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:20

schoentje schreef:
ja, 88 jaar :D

Vandaag waren ze nogtans bezig op stal over een man van 92 die iedere dag nog zijn paard rijdt O:)
Onderschat die niet hé schoentje!

Ja ik ben er dus ook nog, ik blijf meelezen! Mijn vierjarige gaat goed, zondag clubkampioenschap, laaaaag, daarna beginnen we serieus en met meer regelmaat te lessen :-). Hij heeft echt veel bijgeleerd van gewoon veel balkjes werk. Vandaag hebben we gesprongen en pakte hij heel goed aan, hij wordt zelf wat trekkerig naar de sprong, maar fijn trekkerig en zo heb ik ze graag!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:25

schoentje schreef:
denk wel dat dit topic nu een beetje dood zal bloeden, helaas.

Daar ben ik ook wel bang voor, en laat ik nou denken dat dat ook de bedoeling was.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:28

schoentje schreef:
Als het goed is loopt er een Teirra mee met allison philips geloof ik. laat ff weten hoe die het doet. die heeft Hans gefokt, ik heb haar tot het Z gereden.
Asten wat rustig vandaag, weinig publiek. De rubrieken gingen super snel. ik had wat gewoontjes gereden, een paar nieuwe paarden bij, zat er voor de 2e keer op vandaag :)

Ha...Hans....ik had ooit toch zo'n crack die ik voor de helft verkocht aan Hans. Coppa del Mondo, en we wilden zoeken waar de moeder was van dat paard, wij informeren en op den duur zegt Hans...verrek....die naam van die moeder komt me bekend voor.....hij tussen zn papieren kijken, bleek hij die moeder ergens zelf achter in een stal bij Henk te hebben staan. Niet normaal.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:29

Ja, ze zullen er wel te veel werk aan hebben gehad :(
wel jammer, zoals ik al zei, ik vond het erg nuttig, ook voor mezelf.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:29

ach 88 is helemaal niet oud. Mijn dressuurtrainer is nu ook iets in die buurt; vliegt nog regelmatig naar Amerika om daar klanten te trainen en klimt als hij het nodig acht ook nog wel op een paard. Alleen op en afstappen duurt nu wat langer :+.

Maar ik bedacht me nog een vraag. Hoe leren jullie je paarden om over vreemde dingen (lees reclameborden, muren, banden en al de andere zut die je onder een hindernis kan gooien) heen te gaan? Ik zit namelijk met het probleem dat mijn paard met de week lastiger en kijkerig wordt op vreemde dingen. Als het hindernis van gewone balken was geweest had de hoogte, breedte, balkenvolgorde etc haar niks uitgemaakt. Vreemde dingen spring ik nu op 60cm of lager (ligt eraan hoe laag het ding) en rijd met veel druk aan omdat ze nooit op het hout trekt. Op het moment heb ik alleen een kansje als ik haar op heel groot rijd, dat ik er na een weigering of 3 overkom.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:36

Joki schreef:
ach 88 is helemaal niet oud. Mijn dressuurtrainer is nu ook iets in die buurt; vliegt nog regelmatig naar Amerika om daar klanten te trainen en klimt als hij het nodig acht ook nog wel op een paard. Alleen op en afstappen duurt nu wat langer :+.

Maar ik bedacht me nog een vraag. Hoe leren jullie je paarden om over vreemde dingen (lees reclameborden, muren, banden en al de andere zut die je onder een hindernis kan gooien) heen te gaan? Ik zit namelijk met het probleem dat mijn paard met de week lastiger en kijkerig wordt op vreemde dingen. Als het hindernis van gewone balken was geweest had de hoogte, breedte, balkenvolgorde etc haar niks uitgemaakt. Vreemde dingen spring ik nu op 60cm of lager (ligt eraan hoe laag het ding) en rijd met veel druk aan omdat ze nooit op het hout trekt. Op het moment heb ik alleen een kansje als ik haar op heel groot rijd, dat ik er na een weigering of 3 overkom.

Hem veel enge dingen laten zien. Altijd voorwaarts erop af rijden en zelf eroverheen willen. op het lage spul hoeft een paard niet te stoppen, doet ie het toch dan kan ie er uit stilstand nog overheen. loopt ie er langs, dan moet je hem er proberen voor te houden en tot eroverheen te sturen.
Je paard moet leren dat weigeren vervelender is dan direct eroverheen springen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:43

Joki: Ik doe ook zoals schoentje zegt, stoppen is not done :+ Mijne kent het gelukkig (nog) niet!
Wat doet hij als je dressuur rijdt tussen die (volgens hem) engere dingen? Met mijn jonge en ook met de springpaarden die ik rijd voor iemand anders rijd ik heel vaak tussen de kijkerige sprongen. 1tje die ik rijd is enorm kijkerig in 1 hoek in de piste, waar ook veel springmatriaal staat, in het begin rijd ik dan met extra binnenstelling erlangs, als ik haar recht laat, gaat ze echt vluchten, terwijl na een kwartiertje kan ik er gewoon langs alsof het niets is en kan ik er ook gewoon halthouden enzo, terwijl dat in het begin echt niet mogelijk is!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:28

kijken is niet eng. Ik kan zo langs elke kijkerige sprong rijden (hooguit kijkt ze er een beetje naar), kan haar er eventueel bewust naar laten kijken, halthouden enz. Alleen springen dat is eng/ doet ze niet.

Ik probeer haar ook hard aan te pakken al van tevoren als ze dreigt te gaan stoppen door op de schouder bij te tikken met de zweep (al zal ik wel weer veel te lief zijn, dat krijg ik vaker te horen := ) en mijn sporen feller in te komen. Op zich ging het gister beter als ik een meter of 15 van tevoren al begin weg te rijden en de sprong dan bewust uit enorm grondtempo op groot neem.

Maar ik zal mezelf er ook iets bewuster van maken dat ik er zelf over wil, want ik vermoed dat ik onbewust een beetje 'bang' van haar ben. Dit omdat ze (gister trouwens niet) als ze een 'gevecht' over het over iets engs gaan verliest, me een rondje probeert eraf te bokken en ik wel handiger aan het worden ben, maar nog steeds niet een heel erg handig ruiter ben als ze me eraf wenst te hebben (krijg je met die dressuurprikkers ;) )

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:48

Ik blijf het topic ook volgen, vind het erg interessant en heb er al veel van geleerd.

Ik heb het geluk dat wij op stal veel gekke hindernissen hebben, van sloten tot muren tot reclamehekken etc.
Elke springles bouwen we dan ook wel weer iets geks. Nu heb ik het geluk dat mijn paard eigenlijk alles wel springt. Soms voel je dat hij wat twijfelt maar als je dan doordrukt dan springt hij gewoon.
Wat wel belangrijk is in mijn ogen is dat je het paard nooit voorbij de hindernis laat gaan. Als hij stopt of er langs wil schieten hou hem dan voor de hindernis. En rij er met meer druk op aan totdat hij het gewoon vind en het normaal springt.
Maar als jij twijfelt voelt het paard het ook en twijfelt die ook.
Denk dat het belangrijkste is dat jij ook zelfverzekerd op het hout aanrijdt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:31

Reclameborden hebben we helaas niet, maar ook in mijn springles zit iedere keer iets engs. Van dingen als muurtjes tot stoelen of creatief met het vloerkleed.

Maar ik begrijp nu in elk geval dat met meer druk aanrijden, wel de manier is. Als dressuurruiter die alles altijd zonder enige druk oplost, voelde het voor mij af en toe bijna alsof ik iets heel fouts aan het doen was (klinkt misschien vreemd maar ik heb met dressuur nooit echt haar tot iets moeten dwingen). Zeker omdat het dus ook niet altijd hielp. Maar nu ik begrijp dat dit toch wel de manier is, ga ik zo verder en overtuig mezelf ook nog een beetje meer

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:04

besita schreef:

Lach maar :D
Onze ervaring is dat er veel met maximum leeftijd wordt gewerkt.
M'n vriendin zag het wel zitten om weer eens een tijd ergens een "stage" te doen. Werd toch telkens afgewezen ivm te hoge leeftijd! (28!)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:13

schoentje schreef:
bij een springpaard gaat het erom dat ie wisselt, een dressuurpaard moet eerst achter, dan in dezelfde galopsprong voor wisselen.
Mij maakt het bij een jong paard idd niet uit hoe hij wisselt, als ie maar van galop veranderd. Als de rijderij wat beter word, dan wil ik ook graag dat ie correct wisselt. Ik merk ook dat dat op den duur vanzelf gaat, als m'n paard wat meer op het achterbeen komt en beter in de africhting is.

Dank je! Gister op les ging het al wat beter, nu vanmiddag op naar BB parcoursje!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:15

SanderP schreef:
besita schreef:

Lach maar :D
Onze ervaring is dat er veel met maximum leeftijd wordt gewerkt.
M'n vriendin zag het wel zitten om weer eens een tijd ergens een "stage" te doen. Werd toch telkens afgewezen ivm te hoge leeftijd! (28!)

was vooral voor mezelf bedoeld :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:16

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:18

Oh ja! Jij bent nog < 25 :P