[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:21

Totaal eens Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:06

Hoe stop jij een paard dan en hoe rij jij een overgang dan en hoe ga jij wijken dan en hoe rij jij schouderbinnenwaarts wat doe jij dan met je handen.
Mijn paard wijkt niet voor druk hij loopt keurig ontspannen over de rug. Je hebt altijd contact met de mond van het paard als hij ontspant zijn je handen open als als hij naar boven komt sluit je ,je handen maar altijd van achteruit dat is de basis wat wij leren.

Dan rijden volgens jullie de hele stal verkeerd bij ons want we krijgen al jaren les van de zelfde instructeur en het is de beste bij ons uit de bollenstreek iedereen rijd bij hem hij heeft zelfs een wachtlijst van twee jaar. Zo rijd iedereen bij ons op stal en in de omgevening. Ik trek mijn paard niet in de krul dat heb ik nog nooit gedaan bij geen één paard. Ik zaag niet ik trek niet ik heb gewoon mijn handen stil en ze zijn geopent als mijn paard ontspant en ik sluit ze als hij omhoog wil komen met zijn hoofd en ik hou hem aan mijn tempo en als het tempo goed is liggen mijn benen ook stil.
en als jullie het er niet mee eens zijn dan moet jullie maar komen kijken want ik weet zeker als jullie mij zien rijden dan krijgen jullie een heel ander beeld.

Yamcha schreef:
Je rijdt dan niet op mijn manier.
Je moet helemaal niets met je handen doen, alleen verbinding en contact houden. Geen druk, niets.
Als je druk geeft, gaat het paard niet aan de teugel, maar wijkt het voor druk. En dat is geen nageeflijkheid, dat is in de krul, en niks anders.
Met je benen rijd je voorwaarts, en met je handen houd je een elastisch contact met de paardenmond. That's all, meer is het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:23

Kingsley, je eerste vragen heb ik het hele topic door duidelijk beantwoord, je weet hoe het zit. Ik ga dat niet nog eens oplepelen, je kunt het zo terugzoeken. Geen vragen stellen waarvan je het antwoord zo kunt vinden.

En..... als volgens ons de hele stal verkeerd rijdt, dan móet het wel fout zijn wat we zeggen?
En als jullie al jaren les krijgen van dezelfde man, dan móet hij wel goed zijn? Oh, nee, hij is goed omdat hij een wachtlijst heeft?
Vreemde redenaties, hoor Rolleyes

Ik heb foto's van je gezien, ik vond ze niet goed. Dat jij ze wel goed vindt, is jouw goed recht, moet je echt zelf weten. Ik vond het niet goed.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:59

die foto's dat is een paard van drie jaar wat te diep loopt ja, wat net een paar maanden onder het zadel is. Dus dat zijn oude foto's we zijn nu drie jaar verder. Ik heb ook niet gezegd dat die foto's goed zijn op dat moment waren dat de mooiste foto's van zijn onderlinge wedstrijd en zijn eerste foto's. het is nu een heel ander paard.
Hij loop nu super dat zegt iedereen bij ons op stal en zeker voor een tinker want er staan veel dressuur ruiters bij ons op stal.
Maar blijkbaar rijd de hele stal dan verkeerd bij ons nou dat zijn dan pak weg 65 mensen want de meeste rijden bij deze man.
dus misschien moet je maar eens een kijkje komen nemen bij ons op stal en dan denk ik dat je er anders over denkt.
Hij is gewoon goed we hebben verschillende mensen bij ons op stal gehad die les gaven maar ze zeiden allemaal spelen met je handen of links rechts zagen. Nou hij doet dat niet hij rijd vanuit de ontspanning en let vooral op de ruiter zijn /haar lichaam os je goed rechtop zit en ontspant in je hele lijf. En dat je fijntjes blijft rijden.

Yamcha schreef:
Kingsley, je eerste vragen heb ik het hele topic door duidelijk beantwoord, je weet hoe het zit. Ik ga dat niet nog eens oplepelen, je kunt het zo terugzoeken. Geen vragen stellen waarvan je het antwoord zo kunt vinden.

En..... als volgens ons de hele stal verkeerd rijdt, dan móet het wel fout zijn wat we zeggen?
En als jullie al jaren les krijgen van dezelfde man, dan móet hij wel goed zijn? Oh, nee, hij is goed omdat hij een wachtlijst heeft?
Vreemde redenaties, hoor Rolleyes

Ik heb foto's van je gezien, ik vond ze niet goed. Dat jij ze wel goed vindt, is jouw goed recht, moet je echt zelf weten. Ik vond het niet goed.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 25-09-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:04

(dus schouders naar achteren en los, armen ontspannen laten hangen, knik in de ellebogen en vanaf de elleboog een rechte lijn naar de paardenmond) dan is je houding nageeflijk en is nageven voor de ruiter een fluitje van een cent.
Houd je je armen te recht, dan zet je automatisch je handen vast, waardoor je niet nageeflijk kunt zijn, en het paard dus ook gaat vasthouden.)
Ik heb even wat gekopieerd van jou maar wat jij uitlegd over schouders naar..... dat is wat wij ook doen. Dus ik blijf erbij dat je mij gewoon niet goed begrijpt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:11

Kingsley2 , je moet het helemaal zelf weten.

Jouw manier van aan de teugel rijden zie ik hetzelfde als in de krul trekken,omdat het paard niet vanzelf gaat. Maar jij zal wss eerder onstpannen, waardoor het paard daarna wel kan onstpannen en verder "correct" loopt. Echter van voren blokkeren en gas geven, is niet logisch en dus ook niet voor het paard.

Wij hebben iets aangereikt waar je over na kunt denken. Dat je liever zelf niet verder denkt en alles van je instructeur over neemt, moet je vooral doen.
Misschien heb je iets verkeerd begrepen, net zoals je eerder Yamcha verkeerd had begrepen. Dat zou kunnen. iig zie het niet als een aanval!

We zitten hier op een forum om iets te leren of anderen te helpen... Wij zijn het iig niet met elkaar eens en dat hebben we al eerder besproken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:22

maar bedoel je nu dat een paard tegen een grens aan loopt of dat je druk gaat zetten tot hij zakt? Dat begrijp ik niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:25

Kingsley2 schreef:
(dus schouders naar achteren en los, armen ontspannen laten hangen, knik in de ellebogen en vanaf de elleboog een rechte lijn naar de paardenmond) dan is je houding nageeflijk en is nageven voor de ruiter een fluitje van een cent.
Houd je je armen te recht, dan zet je automatisch je handen vast, waardoor je niet nageeflijk kunt zijn, en het paard dus ook gaat vasthouden.)
Ik heb even wat gekopieerd van jou maar wat jij uitlegd over schouders naar..... dat is wat wij ook doen. Dus ik blijf erbij dat je mij gewoon niet goed begrijpt.

Het is veel meer dan dat.

Ik zeg ook steeds dat je je handen stil moet houden, er niets mee moet doen, en dat je nauwelijks gewicht in je handen mag hebben. Maar ik heb het idee dat je daar steeds overheen leest.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:30

Ik trek mijn paard niet in de krul klets niet. Het paard gaat wel vanzelf als hij stapt en ik pak mijn teugels op gaat hij al ontspannen naar beneden. Ik zaag niet ik trek niet. Kom kijken zou ik zeggen dan laat ik je het zien je kan niet over iemand ordelen als je diegene nooit hebt zien rijden. Jullie lezen ook niet goed ik blokeer niet van voor en geef gas dat maken jullie er zelf van.

Dus hou aub erover op dat ik mijn paard in de krul trek anders moet je toch echt even komen kijken als jullie het beter denken te weten. Want daar krijg ik geen antwoord op. Met je ik neem niks aan van mensen ik leer elke dag dingen.

Iedereen maakt fouten in zijn leven jullie zijn ook niet perfect. Jullie schrijven aan iedereen maar dat jullie alles zo goed weten misschien moeten jullie is wat van een ander aannemen. En niet altijd maar denken dat iedereen het in jullie ogen fout doet iedereen doet zijn best om zijn of haar paard zo goed mogelijk en op de beste manier te behadelen en te bereiden.

als je het adres wil weten hoor ik het wel kan je me met eigen ogen op mijn fouten reageren. Jullie zijn van harte welkom.

superwoman schreef:
Kingsley2 , je moet het helemaal zelf weten.

Jouw manier van aan de teugel rijden zie ik hetzelfde als in de krul trekken,omdat het paard niet vanzelf gaat. Maar jij zal wss eerder onstpannen, waardoor het paard daarna wel kan onstpannen en verder "correct" loopt. Echter van voren blokkeren en gas geven, is niet logisch en dus ook niet voor het paard.

Wij hebben iets aangereikt waar je over na kunt denken. Dat je liever zelf niet verder denkt en alles van je instructeur over neemt, moet je vooral doen.
Misschien heb je iets verkeerd begrepen, net zoals je eerder Yamcha verkeerd had begrepen. Dat zou kunnen. iig zie het niet als een aanval!

We zitten hier op een forum om iets te leren of anderen te helpen... Wij zijn het iig niet met elkaar eens en dat hebben we al eerder besproken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:33

Daar lees ik niet overheen ik hou mijn handen stil en ontspannen. Ik heb bijna niks in mijn handen als hij lekker loopt alleen heel licht contact.
Yamcha schreef:
Kingsley2 schreef:

Het is veel meer dan dat.

Ik zeg ook steeds dat je je handen stil moet houden, er niets mee moet doen, en dat je nauwelijks gewicht in je handen mag hebben. Maar ik heb het idee dat je daar steeds overheen leest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:33

Kingsley2 schreef:
en beide benen kuit geven en je handen rustig sluiten totdat je paardje nageeft en dan je handen ontspannen.

hier haal ik dat uit kingsley.
gas geven en handen sluiten (= imo blokkeren)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:38

Ik lees dit topic al een tijdje mee; en als iemand hier denkt dat hij het goed weet ben jij het wel!

Er worden alleen tips gegeven waar je miss wat mee kan. Het is geen aanval. Als iemand iets zegt wat beter kan schiet jij meteen in de verdeding. Dat is helemaal niet nodig. Je kan ook gewoon zeggen dat je het niet zo bedoelde of dat mensen je hier niet zo goed begrijpen op een normale manier.

Andere reageren ook een beetje overdreven, maar laat iedereen maar lekker doen zoals diegene het zelf wil. Ze komen op een gegeven moment vanzelf met zichzelf in de knoop.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:42

Het is maar net hoe je het leest. Ik zal het dan maar even uitleggen wat ik bedoel. Je stapt op je paard je gaat lekker zitten je rijd een paar rondjes lange teugel je laat hem goed lekker ruime passen maken wel jou tempo. Dan ga je de teugels aan nemen king gaat dan al gelijk naar benden omdat hij goed voor het been al was. Dus ik neem alleen mijn teugels op maat en hou mijn handen gewoon geopent omdat hij al lekker ontspant en nageeft. En ik geef alleen been wanneer dat nodig is of hem aan mijn tempo te houden of als hij een oefening moet gaan doen en een hulp nodig heeft. Ik sluit mijn handen alleen heel licht als hij tegen de hand wil komen, en dan gaat hij weer naar beneden. En dat werk na mijn idee alleen als je paard goed over de rug (of wat s'ommigen zeggen door de rug)is dus lekker ontspannen en jouw tempo loopt zowel in stap,draf en galop.
superwoman schreef:
Kingsley2 schreef:
en beide benen kuit geven en je handen rustig sluiten totdat je paardje nageeft en dan je handen ontspannen.

hier haal ik dat uit kingsley.
gas geven en handen sluiten (= imo blokkeren)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:47

Bedankt voor je reactie.
Waar ik zelf iets mee kan en waar ik al jaren mee bezig ben is zelf meer ontspannen mijn paard ontspant heel goed.
Maar ik heb reuma dus vaak heel veel pijn. Mijn instructeur hammert er ook heel veel op dat ik moet ontspannen en blijven ademen en dat is soms heel moeilijk door de pijn. Maar ik probeer voor mijn paard het beste te doen. dus handen stil ellebogen los schouders los rechtop. en je hele lijf eigenlijk ontspannen.

Oké hierbij excuuses voor ieder dat ik heftig reageer maar ik rij mijn paard niet in de krul.

kimmysan schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje mee; en als iemand hier denkt dat hij het goed weet ben jij het wel!

Er worden alleen tips gegeven waar je miss wat mee kan. Het is geen aanval. Als iemand iets zegt wat beter kan schiet jij meteen in de verdeding. Dat is helemaal niet nodig. Je kan ook gewoon zeggen dat je het niet zo bedoelde of dat mensen je hier niet zo goed begrijpen op een normale manier.

Andere reageren ook een beetje overdreven, maar laat iedereen maar lekker doen zoals diegene het zelf wil. Ze komen op een gegeven moment vanzelf met zichzelf in de knoop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:29

Kingsley2 schreef:
Het is maar net hoe je het leest. Ik zal het dan maar even uitleggen wat ik bedoel. Je stapt op je paard je gaat lekker zitten je rijd een paar rondjes lange teugel je laat hem goed lekker ruime passen maken wel jou tempo. Dan ga je de teugels aan nemen king gaat dan al gelijk naar benden omdat hij goed voor het been al was.(1)Dus ik neem alleen mijn teugels op maat en hou mijn handen gewoon geopent omdat hij al lekker ontspant en nageeft. En ik geef alleen been wanneer dat nodig is of hem aan mijn tempo te houden of als hij een oefening moet gaan doen en een hulp nodig heeft. (2)Ik sluit mijn handen alleen heel licht als hij tegen de hand wil komen, en dan gaat hij weer naar beneden. En dat werk na mijn idee alleen als je paard goed over de rug (of wat s'ommigen zeggen door de rug)is dus lekker ontspannen en jouw tempo loopt zowel in stap,draf en galop.

Dat eerste is idd goed. Nr 2 vind ik niet goed, omdat je dat met 2 handen doet en hoe licht je ze ook sluit, het blijft imo blokkeren. Ik denk niet dat een "beginner" dit anders kan lezen en dan geef je imo verkeerd advies.
Ik hou m'n handen voornamelijk open en als ik iets weerstand geef, is dat op 1 teugel en komt dat uit m'n arm en dan bedoel ik niet trekken maar ga ik minder mee in de beweging. Met 2 handen een korte ophouding (hand sluiten) is bij mij echt een (heftige) correctie op z'n tempo.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:20

Oke... Ik heb nu veel voltes en wendingen gereden... Veel overgangen. Teugeltjes lekker onspannen... Hij liep vind ik ook vrij ontspannen... Heel mooi iderdaad Lachen Hij was ook beter te sturen enzo en hij zat lekkerder Tong uitsteken Maar het 'aan de teugel knikje' zat er nog niet in. Hoe kan dat? Het is wel een manege ponytje. Kweet niet of dat uitmaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:38

Omdat hij nog verder over de rug moet komen. Dit laatste stukje is je eigen houding ontzettend belangrijk bij, loopt het dier veel onder andere mensen? Dat maakt ook wel uit. Dat hij lekkerder zat betekend dat hij over de rug begon te lopen, nog niet 100% maar al wel een stuk, dat is al heel goed! Gewoon zo doorgaan en je zal het gevoel steeds vaker krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:06

idd mizora.
Als de pony doordat hij door anderen gereden wordt al in de beschermende houding-rug wegdrukken-gaat lopen, wordt dit heel moeilijk voor een "minder gevorderde" ruiter.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:49

Mijn instructeur vind dat je zo min mogelijk dingen met één hand en zo min mogelijk met twee handen moet doen tempo opvangen door zwaar te gaan zitten en je handen rustig iets te sluiten vind hij vriendelijker als met één hand iets te sluiten. En bij een oefening of als hij niet op de hoefslag wil blijven dan gebruik ik mijn benen dus bv bij het van de hoefslag gaan of het naar binnen vallen op de volte vang ik op met mijn binnen been en zorg dat ik goed rechtop zit en kijk waar ik heen rij. reageert hij niet vang ik hem op met mijn buitenteugel maar ik trek daar niet aan. Dus je binnenteugel is opdat moment ontspanneder dan je buitenteugel. En mijn binnenbeen sluit iets meer aan.
Het zijn allemaal lichte hulpen en geen trekken of zagen of friemelen. en voor de rest is zijn mijn handen altijd geopend. Ik houd ze op één plaats stil. als men vind dat er teveel onvriendelijk wordt gereden dan zou het ook verboden moeten worden om met stang en trens in de zet te rijden. want men vind een passeobit onvriendelijk maar een stang en trens is net zo onvriendelijk en daar mag je wel mee starten en een passeoa niet. Of er zijn bepaalde mijler bitten waar je mee mag starten ik heb er een keer één geleend nou die vind ik ook niet vriendelijk. dus men zou ook vaker moeten kijken naar met wat voor bitten gereden worden. Want niet elke paard vind een bit lekker die iemand er in hangt Dus er wordt vaak alleen maar advies gegeven hoe iemand rijd, maar niet gevraagd met wat voor bit ze rijden.

Maar we kunnen wel blijven discusseren maar ik denk dat je iemand beter kan zien rijden voordat je een oordeel trekt en daar blijf ik bij. Het blijft altijd makkelijker te helpen iemand die je ziet rijden want dan zie je ook echt wat er fout gaat. Van af de computer kan je iemand een advies geven maar je ziet nou nooit wat er echt fout gaat misschien doet die persoon het wel goed maar doet hij of zij iets anders fout. Of is er iets mis met het paard. Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:25

CrazyKid schreef:
Ik vind paarden echt poedersuiker. Ik vraag mezelf af wat ik op dit forum doe..

in een ander topic vraagt ze wat ze moet doen met een veulen van 6 maanden die niet wil longeren, welke zweep ze moet en hoe hard ze moet slaan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:26

Ik zie dat het andere topic al verbannen is richting mesthoop........

Maar kom op, ff weer on-topic, dit topic is om mensen te helpen, en ik vind het zonde om het te laten verzieken Lachen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:30

Je hebt gelijkt yamcha, sorry, ik liet me even gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:34

Snap ik best Knipoog

Maar dit soort mensen hebben lol als wij er op in gaan.... dat is hun enige doel, dus gun het ze niet Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:59

Ik heb vandaag weer mogen ervaren hoe fijn het leven wel niet is vanaf een ontspannen, nageeflijke paardenrug Vork (Dom gezwets, k heb gewoon lekker gereden wat ik even wilde delen Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:04

Zwets jij maar dom, hoor.

't Blijft een geweldig gevoel Lovers