Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:http://www.carolinedelannoy.be/img/2011 ... e_na_4.jpg
Denk dat ik een plaatje gevonden heb van een paard met een bolle bovenlijn.
hwn schreef:http://www.carolinedelannoy.be/img/2011 ... e_na_4.jpg
Denk dat ik een plaatje gevonden heb van een paard met een bolle bovenlijn.
arie53 schreef:De bovenlijn is recht. Optisch wordt de lijn wat vertekend door de plank van de bakrand die een millimeter boven de bovenlijn ligt. Ik heb derhalve de foto iets vergroot en als je nu heel goed kijkt dan zie je dat de bovenlijn naar het zadel en de schoft toe iets naar beneden afloopt. Niks bol dus.
midgie schreef:Simpelman jij schreef dit en dit is nu net ook wat ik vind van de AR , ze worden mooier , fitter , sterker en idd hoe soepeler hoe hoger in rang.
Bij een ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden zullen de voor ons rijkunstig noodzakelijke spieren zich vanzelf harmonieus ontwikkelen.
In een aantal jaren volgt hier als van zelf een mooie dressuurhouding uit, het paard gaat zich met zijn zich ontwikkelende bespiering steeds meer oprichten, het gaat zich steeds fitter en "hoger" in rangorde voelen.
Simpelman schreef:@ansie en mogelijk anderen,
Het lijkt er op dat mijn "speedboat" uitleg niet begrepen, dus niet voldoende duidelijk was.
Simpelman schreef:In de AR worden de hals en het hoofd naar boven en naar achteren gemanipuleerd met de z.g. kleine rukjes aan de zacht werkende hefboom van de stang in een poging om daarmee de massa naar achteren te brengen.
Citaat:Overigens de hoofdhalshouding vloeit voort uit de mate van verzameling.
Simpelman schreef:[ Afbeelding ]arie53 schreef:De bovenlijn is recht. Optisch wordt de lijn wat vertekend door de plank van de bakrand die een millimeter boven de bovenlijn ligt. Ik heb derhalve de foto iets vergroot en als je nu heel goed kijkt dan zie je dat de bovenlijn naar het zadel en de schoft toe iets naar beneden afloopt. Niks bol dus.
@arie53,
Mooi voorbeeld van een paard dat rijkunstig met een bolle bovenlijn gaat. (de hals iets teveel, achter de loodlijn, soi..)
Je begint het te begrijpen.
Simpelman schreef:[ Afbeelding ]arie53 schreef:De bovenlijn is recht. Optisch wordt de lijn wat vertekend door de plank van de bakrand die een millimeter boven de bovenlijn ligt. Ik heb derhalve de foto iets vergroot en als je nu heel goed kijkt dan zie je dat de bovenlijn naar het zadel en de schoft toe iets naar beneden afloopt. Niks bol dus.
@arie53,
Mooi voorbeeld van een paard dat rijkunstig met een bolle bovenlijn gaat. (de hals iets teveel, achter de loodlijn, soi..)
Je begint het te begrijpen.
Simpelman schreef:[ Afbeelding ]
Interessant om te weten dat de verplaatsing van het zwaartepunt bij dit soort passieve "verzameling" maximaal slechts 6cm bedraagt.
setteke schreef:Tjonge Arie, het is ook niet gauw goed voor jou!
Wat wil je dan? Die plaatjes die je eerder plaatste van zo'n paard in piaffe met een holle rug en doorhangende teugels?
Ik kan me absoluut het gevoel wat Simpelman omschrijft voorstellen. Maar als je het nooit ervaren hebt, is het misschien moeilijk voor te stellen
setteke schreef:Tjonge Arie, het is ook niet gauw goed voor jou!
Wat wil je dan? Die plaatjes die je eerder plaatste van zo'n paard in piaffe met een holle rug en doorhangende teugels?
Ik kan me absoluut het gevoel wat Simpelman omschrijft voorstellen. Maar als je het nooit ervaren hebt, is het misschien moeilijk voor te stellen