ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:53

moonprayer schreef:
gister weer "gelongeerd" ik heb er eigenlijk geen lange lijn aan., heb mijn duim gebroken gehad, en doet nog steeds pijn, functioneerd niet zoals het zou moeten := en ik ben al zo'n kluns met dat ding. lijkt me haast gevaarlijk als ik nu ga longeren. en ze blijft meestal braaf rondjes om mij heen lopen, met af en toe een spurt naar een hoek met gras :/

ik moet haar longeren met een touw over haar schoft, tussen de benen door naar het halster.
om haar over de rug te vragen, maar ik durf het niet op zo'n maat te zetten dat ze gedwongen word in die houding. wat als dat haar nou vreselijk zeer doet? en nu protesteert ze er al wel een beetje op, met af en toe een bok. Maar dat kan ook zijn omdat dit een van de eerste keren in haar leven is dat ze bijgezet loopt. maar het kan ook van pijn zijn neem ik aan.

zover ik het kan zien loopt ze goed, en is die bobbel op haar rug veeeel minder geworden, maar haar linker bekken houd ze nog steeds wel scheef ten opzichte van haar rechter bekken. moeilijk dus, ik ga nog een weekje door met deze training, en dan terug naar Rodinde.
hopend op een verlossen POSITIEF antwoord. het moet gewoon goed komen, ben zo weg van dit beestje!

Ik longeer ook met die longeerhulp en hij staat wel zo lang dat ze niet echt gedwongen worden. Ze kunnen niet echt makkelijk met het hoofd de lucht in maar in stap blijven ze gewoon op of voor de loodlijn. Maar doordat ze van achteruit bewegen gaan ze steeds meer zakken. (als er tenminste niet iets heel interessants te zien is). Twijfel wel nog steeds of Juntos helemaal goed is. Ben 2x met hem terug geweest maar vind hem aan de longe erg sloom en totaal van achter er niet bij. Of ik moet hem letterlijk aan de broek zitten. Onder het zadel heb ik dat gevoel niet. Heb ook langer dan 3 weken gelongeerd omdat ik een ander zadel moest.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:38

Om even een beeld te geven, dit was een van de eerste keren dat ik erop zat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*\o/*

Anoniem

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:13

omdat het toch erg goed gaat, gaan we de volgende keer als we met 3 zijn er eens een ander paard bij pakken (aangezien Rahere even uit de running is en mijn verzorgster langs geen kanten met blesco over weg kan & dan gaat mijn moeder er bij zijn voor in te grijpen indien nodig ;) )

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:48

HOERA mijn paardje is vandaag jarig!
ik heb haar maar even uitgebreid gepoetst. en even in de bak laten spelen.
daarna weer lekker terug naar d'r vriendjes in de weide.

haar linker bekken zat vast vóór de behandeling, nu liep ze juist rechtsom duidelijk wat moeilijker ipv linksom, wat ik zou denken. Maar ik wil natuurlijk alleen maar goede omens zien. :)

ik zal vandaag even bellen, voor een afspraak voor volgende week.
stiekem zit ik al te bedenken hoe we over 6 á 7 weken kunnen beginnen met zadelmak maken.

leuk vosje tatt_x
en succes chalinka :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:03

Wow tatt wat ziet dat er fijn uit!

Gefeliciteerd met je paardje moonprayer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:53

vandaag dus flint en blesco gezadelt (alle ja blesco met een bbp)
verzorgster op flint (ik ben eig. te groot voor hem) en ik op blesco
ging niet slecht, hij heeft 1x gebokt & is 2x op blesco afgerent, maar voor de rest heeft hij het braaf gedaan ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:14

Ik blijf dit even volgen :)

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:24

mrjlnx: Bedankt! Hij is echt super fijn om te rijden, en ben er vooral heel trots op omdat ik het helemaal zelf heb gedaan. Zit vaak met een smile tot achter m'n oren! Hij is echt super eerlijk ook met rijden.

Mijn houding is wel niet wat het moet zijn op de foto's, mede door mijn slecht passende zadel.. Ik zit er scheef door en word naar voren geduwd. En vooral voor hem loopt het vast niet lekker. Dus helaas hebben we nu even een verplichte pauze tot ik een goed passend zadel vind. Op zich niet zo erg, moest hij lekker buiten kunnen spelen, maar het is echt rotweer hier dus hij kan niet zo veel buiten dan anders..

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:03

Chalinka, dus als ik het goed begrijp heb je vandaag met je jonge paard bij een ander paard de bak ingereden? Heb je nooit gelongeerd met anderen erbij dan?

Tatt dat kan ik me helemaal voorstellen moet zo goed voelen! Wat jammer van het zadel! Hier zit het zadel in principe wel goed, maar door haar zwangerschapslichaam (wat nu al steeds beter wordt) is haar hele schoft verdwenen.

Gister weer rondjes gestapt, was 5 dagen geleden en het eerste halve rondje voelde ik wel wat spanning maar daarna ging het goed. Zijn zelfs al op de volte geweest nu en ze bleef netjes rustig lopen. Terwijl ze nu de kans had om uit te breken en gek te doen.
Iedereen zegt ook: Ach het is een fries die zijn wel braaf, maar mevrouw heeft ons al een paar keer laten zien dat ze goed kan bokken als ze het er niet mee eens is.

Mijn hulp verwacht met het draven waarschijnlijk wel wat gebok omdat ze je lichaam dan veel meer voelt natuurlijk. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:19

zie hier

beide jong (ruiter 13, pony 3) en kunnen het toch erg goed vinden
Flint met de verzorgster (ik rijd niet meer zo veel op hem omdat hij voor mij te klein is ;) ):
Afbeeldingniet echt duidelijke foto, maar ik heb er een genomen waar je verzorgster niet echt op ziet (haar hoofd ;) )

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:40

Welkom Jaime_ en Dakotah!
Dakotah: Jup, dat longeren komt me bekend voor. Daan maakt er een sport van om zich te misdragen aan de longeerlijn, en vind het dan ook echt saai. Voor het rijden doe ik het meestal nu ook maar 5/10 min. En super dat je kinderen zo op Zoë kunnen!

mrjlnx: Gaat lekker dus! Daar willen we natuurlijk wel een foto van ;) Draven reageerde Daan helemaal niet op mijn lichaam, terwijl ik dat inderdaad wel verwacht had, het kan dus reuze meevallen!

Danaderese: Leuke foto! En een gas dat hapert kan wel vervelend zijn :')

Moonprayer: Gefeliciteerd met Bo! Fijn dat het zo goed gaat met der! En ik duim voor jullie dat je dan mag beginnen

Tatt_x: Super zeg! :D En setje staat 'm goed.

Chalinka: leuk hoor! Wel uitkijken met die gympen, juist met jonge paarden.

Daantje en ik gingen afgelopen weekend niet zo lekker. Zaterdag waaide het ontzettend hard dus alleen maar even gelongeerd, zondag er wel even op. Helaas ongelukkig getimed, waardoor ze voor een 2e x opgezadeld en gelongeerd moest worden. En natuurlijk kwam toen de enge buurman vanachter de bosjes vandaan.. en daarna ging hij nog in het hok bij de bak rommelen.
Stap ging goed, maar in draf begon ze te sodemieteren en toen gingen ze ook nog het land spuiten.. toen heb ik het maar 'opgegeven'.
A.s. zaterdag is mijn stalgenootje er weer bij en kan ze me een flinke schop onder mijn (en Daans) kont geven :=

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:24

ik heb iejoor gisteren gelongeert.
ik kon merken dat hij veel heel veel energie had.
maar heeft zich keurig gedragen tijdens longeren.
had wel een stuk van de bak afgezet voor mijn eigen veiligheid en dat van hem.
hij werd aan halstertrouw gelongeert, maar wel met hoofdstel en bit in.
Heb nu een ander bitje.
Is wat dunner als die ik eerst had.
Maar hierop doet hij het beter.
Hij houd zijn mond meer dicht en loopt er meer mee te spelen dan de andere.
Dus even aankijken hoe het met deze gaat anders een 2de er bij kopen van die (voor het longeren een aparte en voor rijden straks een aparte)
Veder rijden we hem nu ongeveer 2 keer in de week (soms wat minder als het echt niet anders uit komt) en ik longeer hem ongeveer om de dag.
En dan de andere dag is het vaak losgooien en soms een keertje echt niets doen.

na het longeren heeft hij nog lekker los gemogen in de bak.
en moest hij even flink uit zijn plaat gaan.
eventjes een paar flinke bokken maar dat vind ik niet erg zolang hij lief is tijdens werk mag hij van mij zo gek doen als hij wel tijdens het los zijn.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:30

Ondertussen zit ik er al lang op en gaat het paardje wat ik aan het inrijden bent met 3 weekjes alweer naar huis maar hieronder een foto update:
Eerste keer hangen, heel eng!
Afbeelding

Eerste keer zitten ging zo goed, meteen maar rondje stappen:
Afbeelding

Eerste keer los rondstappen:
Afbeelding

Zelf opstappen:
Afbeelding

Eerste keer draf:
Afbeelding

Nieuwere foto's heb ik nog niet helaas.

Knappe vent he:
Afbeelding

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:33

@Mistralleke jammer dat er steeds van die prikkels zijn! Nou ja is ook wel fijn als iemand je eens een schop onder de kont geeft. Zal eens zien of iemand een keer foto's kan maken.

@Sas27 ziet er allemaal goed uit. Caroliene is dus niet de enige die het hangen niet leuk vond.

:')

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:02

@mrjlnx hij vond het idd echt helemaal niks, maar alles wat we de eerste keer doen is hij een beetje stresserig bij. De tweede keer was er niks meer aan de hand.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:58

Spetter is nu ruim 3 weken bij ons. Ze kende nog helemaal niets.
We zijn gaan longeren, oefenen met stap en draf.
Mijn dochter krijgt les bij ons in ons weitje.
De allereerste keer dat ze les kreeg hebben we haar wel met een leenzadel en hoofdstel helemaal opgezadeld, daar gaf ze geen kik om. Toen mijn dochter erop ging zitten vond ze dat ook prima, maar ze verzette geen stap meer ;) Ze begreep het, volgens mij, gewoon niet.
Inmiddels lukt het longeren dus behoorlijk goed, ze heeft het snel opgepakt, misschien wel normaal hoor, maar ik ben zo trots op haar! Helemaal omdat mijn 10-jarige dochter het dus 'zelf' doet.
Vandaag mocht ze er voor het eerst even op rijden.
Kijken of ze nu wel wilde lopen... en jawel hoor... daar gingen ze!!
Afbeelding
We hebben het alleen bij stap gelaten, op een gegeven moment had Spetter wel zoiets van 'wat zit er nou op mijn rug', ze keek steeds naar achteren en vond het wel wat spannend. Mirthe vond het ook wel wat spannend, ze hield haar 'teugels' vrij kort... maar al met al en goede eerste ervaring!
Nu z.s.m. een hoofdstel en zadel aanschaffen ;)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:40

@Tal1977 dat gaat al goed
@sas27 dat hangen hé :D

onder tussen gaat de training verder
en wordt er gesleuteld aan die gas knop :+
rijd momenteel met een klein springzweepje dat meer lawaai maakt dan pijn eigenlijk
dit samen met benen kan ik nu vrijgoed gassen :D

het stuur is nu echt wel gevonden
kan hoefslag figuren rijden

hier een diagonaal
ben vrij blij met et plaatje
van mij moet hij niet onderin lopen hij doet dit uit zich zelf
vind het al goed als ik gas heb voor het onderin rijden hebben we daarna nog tijd

Afbeelding

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:52

Bahbah vandaag 2 x er af gevallen. was in eens allemaal spanning bij haar. erg jammer want het ging zo goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:03

vandaag ging het erg goed...
goed vooruit in draf (is wel wat anders geweest)
zelf 2 keer even rodeotje gehad (met mij dan toch) maar ben blijven zitten
verzorgster kreeg geen rodeo :P

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:52

@mrjlnx
erg jammer dat je er tot 2 keer toe bent afgevallen.
hoop dat de volgende keer weer beter gaat

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:55

Zoooo tijdje hier niet geweest zie een hoop mooie foto's voorbij komen . Fay is net 4 geworden en na een jaar stil te hebben gestaan na het inrijden zijn we het weer aan het oppakken . Gaat opzich super alleen als madam vind dat ze klaar is gaat de rem er op en kont ze omhoog. Of ze geeft kleine bokjes. ( medisch is uitgesloten gezien ze dit langs de weg en op het strand en in het bos niet doet )

Herkend iemand dit .. Gewoon lekker pubberen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:13

Past het zadel wel goed bij de schouder?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:23

Ja verder zit alles gewoon goed ik zal straks even foto plaatsen .. Moet wel zeggen dat haar karakter ook zo is. Ik kan haar niet longeren dan valt madam aan.. Of naja ze dreigt er mee . Oren plat, tanden bloot en dreigen naar je toe te rennen en aan te vallen . Maar is puur dominantie . Zeer slim paard een echte clown die nu zich een hele dame voelt nu de leider uit de kudde is verkocht en zij dit min of meer over heeft genomen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:37

Eerst meer grondwerk gaan doen, dominant gedrag., eerst leren naar jou te luisteren, anders worden de problemen groter. :j :j

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:53

Tijdens het rijden loopt ze verder prima . En na het stijgeren mag ze ook echt niet stoppen ze gaat net zolang door tot ze het goed doet en dan pas stop ik.