[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:31

"Aan de teugel' is idd gewoon een gevolg van je paard van achter naar voor rijden. Meer dan dat is het niet, en moet het ook niet worden. Het is geen kunstje, geen oefewning, geen truc en er zijn ook geen trucjes voor.
Het is gewoon een beloning op je rijden.....

Ik weet nog dat ik als kind wel eens strak naar de handen zat te kijken van mensen die hun paard 'zo mooi' hadden lopen.... en tot mijn frustratie kon ik daar NIETS aan zien....
Nu weet ik dat dat juist goed is. Maar een mens is zo geneigd met de handen te werken, zó geneigd om eventueel trucs te bedenken om het toch maar voor elkaar te krijgen, dat het blijkbaar heel moeilijk te leren is, dat het allemaal geen truc is.... dat je niets met je handen mag doen, maar ze stil moet houden, dat je alleen een licht, elastisch contact mag houden (maar dat doet het paard zelf wel, als het het goed is) en de rest vanuit je benen en zit en houding moet komen.

Rijden is geloof ik vooral zo moeilijk, omdat je als mens moet leren 'omdenken'. Niet je handen, maar je kuiten (en géén hakken). En de losheid in je armen, en je nageeflijkheid komt niet uit je vingers (veel mensen denken dat wel, daar komt geloof ik het beruchte 'spelen' vandaan) maar uit je schouders. Je moet jezelf een beetje ombouwen als het ware.
Een mens heeft ook altijd de neiging op te krullen en voorover te gaan zitten, en een versie van de foetushouding aan te nemen.... en op een paard is juist die houding aannemen het slechtste wat je doen kunt....
Volgens mij is dat ook wat rijden zo moeilijk maakt Ja

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:50

Mijn intructrice zegt altijd dat ik mijn buiten teugel strak moet houden en binnen teugel naar binnen moet trekken. Luistert hij niet moet ik eerst aan de ene en dan snel aan de andere teugel trekken. Volgens mij is dat helemaal niet goed. En eigenlijk wil ik het ook op de goede manier leren...

PS: Moet ik vanaaf aan haar zeggen dat ik niet wil trekken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:53

Dat zou ik wel doen, ja.

Vervolgens zou ik een andere instructeur opzoeken.... als deze instructrice jou deze methode aanraadt, denk ik niet dat ze weet hoe het wel moet. Dan heb je aan een ander meer Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:57

Hmmm moeilijk te vinden. Maar dat is ook het enige wara ze niet goed les in geeft.
Owja. Dit stukje vond ik op het internet. Klopt dit?

Het belangrijkste is het voorwaarts gaan, dus laat het paard lekker doordraven, natuurlijk moet hij ook niet overhaast gaan, maar het tempo moet wel vlot zijn. Doe het als volgt: ga in draf en drijf met je binnenbeen goed aan, met je buitenhand houdt je het tempo echter wel onder controle! Ook als je op een paard rijdt dat eerder te snel gaat dan te langzaam moet je niet vergeten te drijven, want door het drijven zorg je dat het paard de achterhand meer onder zich brengt! Vervolgens vraag je met je binnenhand een beetje stelling en speel je ook met je binnenhand. Dit spelen is geen trekken, je kunt het vergelijken met het uitknijpen van een spons. Doet het paard wat je vraagt, dus gaat hij aan de teugel, dan moet je nageven. Dit doe je niet door je armen naar voren te strekken of zo, maar gewoon door op te houden met vragen, dus je hand te ontspannen. Met de buitenteugel blijf je het tempo onderhouden, want je moet wel blijven drijven! Je binnenhand kun je ontspannen, totdat hij omhoog wil komen, en dan bied je weer weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:00

Nope, klopt niet, je mag niet spelen met je handen.
Je 'vraagt' het paard niet aan de teugel.

Aan de teugel is niks anders, dan dat het paard door jouw rijden (en daar valt alles onder) zijn lijf optimaal kan gebruiken. Je moet je paard dus fijn aan het been hebben, je houding moet ontspannen en verder gewoon goed zijn. Je paard moet al nageven op het moment dat je in stap wegrijdt.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:03

Woow... Das snel. Maar ik zit volgens mij gewoon goed. En heb een paard altijd lekker actief aan het lopen. Wat doe ik dna fout en hoe moet het dan wel?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:21

Ik was al benieuwd wanneer mn vaste backup in dit topic zou verschijnen Clown Uh, ongeveer na een half uur Vork

Maar ik zou je inderdaad eens gaan afvragen wat je instructrice allemaal zegt, en de doelen die zij nastreeft. Ik vind het goed van je dat je openstaat voor nieuwe ideeën zoals hier. Ik zal niet zeggen dat wij allemaal 'de' manier hebben, maar misschien kunnen wij met de kennis die wij hebben met het nageeflijk rijden van de paarden jou helpen! Lachen Probeer eens gewoon met normale druk, 2 gelijke teugels (dus niet binnen/buiten) en gelijke beendruk te voelen waar jou paard om vraagt. Je mag wel een beetje druk van voor vragen, maar niet eisen. Het is een natuurlijke reactie van meerdere factoren, die je kan aanmoedigen/versterken maar iets natuurlijks kun je niet afdwingen.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:23

Ik ga het vanavond eerst eerlijk tegen mijn intructrice zeggen en eens goed met mijn zit handen en benen bezig!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:23

superwoman schreef:
Marchador schreef:
Ik persoonlijk denk namelijk dat het niet iets is wat je stap voor stap uit kunt leggen. Actie --> reactie.
Jij bent actief: vraagt het paard zijn hals te laten zakken en het paard geeft daar een reactie op. Op iedere reactie dat het paard geeft moet jij inspelen Lachen

idd en dáárom heb je iemand nodig die je helpt. Vaak ontspant de ruiter te kort en geeft te lange/grote hulpen. Iemand moet je direct corrigeren...en ook steeds aangeven wanneer het goed is - dát gevoel moet je terug kunnen vinden namelijk.

Voor het meisje hierboven nogmaals! ^^

Je paard aan de teugel laten lopen leer je niet stap voor stap uit een boekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:57

Petulan schreef:
Ik was al benieuwd wanneer mn vaste backup in dit topic zou verschijnen Clown Uh, ongeveer na een half uur Vork

Maar ik zou je inderdaad eens gaan afvragen wat je instructrice allemaal zegt, en de doelen die zij nastreeft. Ik vind het goed van je dat je openstaat voor nieuwe ideeën zoals hier. Ik zal niet zeggen dat wij allemaal 'de' manier hebben, maar misschien kunnen wij met de kennis die wij hebben met het nageeflijk rijden van de paarden jou helpen! Lachen Probeer eens gewoon met normale druk, 2 gelijke teugels (dus niet binnen/buiten) en gelijke beendruk te voelen waar jou paard om vraagt. Je mag wel een beetje druk van voor vragen, maar niet eisen. Het is een natuurlijke reactie van meerdere factoren, die je kan aanmoedigen/versterken maar iets natuurlijks kun je niet afdwingen.

Altijd, hè? Haha!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:59

Tja... Maar een goede betaalbare intructeur vinden terwijl je geen eigen paard hebt is ook wel erg moeilijk!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:01

Ik neem aan dat je op een manege rijdt? Ook dan kun je aangeven dat je liever van iemand anders les krijgt, of dat je naar een ander tijdsstip wordt gezet?

Of ga eens een gesprek aan met je instructrice, over hoe jij dingen anders hebt gehoord (zoals hier) en hoe zij daar over denkt? Ben ik stiekem wel benieuwd naar Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:17

Ja... Ik ga gewoon vanaaf zeggen dat ik in de krul trekken niet meer wil doen... Ik vind dat sneu....
Ik zet hier vanavond neer wat ze erop zei en waarom ze in de krul trekken de betere manier vind...
Maar hoe moet ik het nou netjes aan haar uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:34

Je moet het neit inpakken. Je moet het gewoon zeggen zoals je het tegen ons ook zegt Lachen
Subtiliteit werkt meestal niet, als je ergens duidelijkheid over wilt, dan moet je beginnen met zelf ook duidelijk te zijn Lachen Een stevige woordenwisseling kan heel gezond zijn, en veel duidelijkheid scheppen Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:39

Oke! Ik ga nu naar mijn les toe!
Laat jullie weten hoe het gesprek en het rijden ging! ( aan de teugel en mijn zit en hulpen. )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:36

Mireya ik ben benieuwd hoe het gegaan is!
Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:21

Goed!
Ze zei dat je ook niet moet trekken. Maar moet spelen omdat die paarden nooit aan de teugel gereden worden en dat ze het even weer moeten voelen.
Het paardje waar ik gister op zat ging eventjes uit haar zelf naar beneden lopen. Maar het is een jong paard dus daar verwacht ik dat ook nog niet van Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:33

mireya schreef:
Goed!
Ze zei dat je ook niet moet trekken. Maar moet spelen omdat die paarden nooit aan de teugel gereden worden en dat ze het even weer moeten voelen.
Het paardje waar ik gister op zat ging eventjes uit haar zelf naar beneden lopen. Maar het is een jong paard dus daar verwacht ik dat ook nog niet van Lachen

Wat jouw instructrice zegt klopt wel een beetje omdat negen van de tien manege paarden naar de filiestijnen zijn geholpen dus op een lieve manier vragen daar reageren ze vaak niet meer op. Maar het is niet de goede manier. Boos!
de juiste manier is echt wat yamcha je al uit gelegd heeft.

En anders vraag je of je voortaan op dat jonge paard mag rijden die is hoop ik nog niet verkl.... , en kan je het op de juiste manier doen dus rustig van achter naar voor rijden beide benen kuit geven en je handen rustig sluiten totdat je paardje nageeft en dan je handen ontspannen. en het te hoog tempo bepaal je met een klein ophoudinkje maar dat heb ik ook geleerd met beide handen en niet met één hand. Met je buitenhand hou je hem alleen op de hoefslag en je binnenhand geeft alleen de stelling aan in een figuur of wending en met je binnen been vang je hem op tegen het naar binnen vallen maar dat doe je ook met je boven lichaam want als jij goed op je paard zit en niet naar binnen valt of kijkt dan valt je paard ook niet naar binnen. Dat is net als op de lange zijde stelling links en rechts vragen dan moet je ook goed rechtop zitten en kijken waar je heen rijd. dus dan is het alleen binnenbeen aangesloten en binnenhand iets van de hals en buitenhand vangt iets op maar als jij je lichaam goed gebruikt dan blijft je paard op de hoefslag.

En jij zegt het paard moet door draven. Je paard moet jou tempo lopen en dat is een tempo dat het paard goed door de rug kan komen en één tempo. een tehoog tempo kan A jij niet bij houden en B het paard kan niet door de rug komen en niet ontspannen hij gaat dus over zijn tempo lopen en kan daardoor heel onrustig worden in zijn hoofd, sommigen paarden gaan bv met hun hoofd gooien.

dus werken met je benen en je lijf is heel belangrijk. Je handen zijn een bijzaak, je handen doen ook veel maar jke benen en je lijf doen het meest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:48

Kingsley2 schreef:
kan je het op de juiste manier doen dus rustig van achter naar voor rijden beide benen kuit geven en je handen rustig sluiten totdat je paardje nageeft en dan je handen ontspannen

Verward
Wat is dan jouw hulp om het paard in tempo terug te laten komen?
Wanneer je beide handen sluit en been geeft, vraag je 2 tegenovergestelde dingen. Eigenlijk kan het paard dan slechts 1 kant op en dat is omhoog....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:08

Wat ik al had opgeschreven een ophoudinkje op beide de teugels en rustiger lichtrijden komen ze ook in tempo terug of je zwaarder maken. En ik hoef maar heel licht te sluiten om king na te laten geven maar ik begin met kuit en kuit geef je alleen wanneer dat nodig is voor de rest liggen je benen stil. dus kuit geef ik om hem aan het tempo te houden of om een figuur in te gaan en dan kan het linker of rechterbeen zijn het is maar net waar ik heen wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:18

Ik vind dat dus niet de juiste manier van aan de teugel vragen...Een sensiebel paard zal omhoog komen en dat is volkomen terecht.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:23

gister reed ik op een jong paard. eerst liep hij beetje met hoofd omhoog en toen na het draven begon hij te zakken. toen zei mijn lesgever dat ik in draf met buitenteugel weerstand moest bieden. maar het kwam vanzelf

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:39

Dat is maar net hoe jij het ziet ik zal hem nooit in de krul trekken. Ik denk eerder dat jij mij niet begrijpt want ik rij toch echt op de manier van Yamcha van achter naar voor.

Dan wil ik jouw manier van rijden wel eens weten, dus leg maar aan uit hoe jij het doet want ik denk dat we op de zelfde manier rijden alleen jij begrijpt mij niet. want wat doe jij dan, geef jij been en dan pas geef jij iets druk of weerstand. Leg maar uit misschien kunnen we nog van elkaar leren.
Want er is bij mij nog nooit een paard in verzet gegaan. En ik heb toch al meerdere paarden beleerd en gereden. Ik rij erg op mijn gevoel en doe zo min mogelijk met mijn handen die houd ik stil en rij met mijn lijf en benen het meest.

Als je,je paard goed aanvoelt dan voel je van zelf hoeveel druk je moet geven met je handen. Al ik mijn teugels aanneem tijdens het stappen en ik leg mijn been aan dan gaat king al naar beneden. en dan geef ik pas weer heel ligt druk op beide teugels als hij omhoog denkt te komen met zijn hoofd. en ondertussen hou ik hem aan mijn tempo en als hij daar goed is hoef ik ook niet te drijven dan houd ik mijn kuid ligt aangesloten en geef druk met mijn kuit wanneer dat nodig is. Dus geef been en dan weerstand als ik alleen weerstand zou bieden dan zou hij terug komen in tempo dus ik hou hem eerst aan mijn tempo maar die handelingen liggen zo dicht naast elkaar dat het bijna op het zelfde moment is. dus het is best moeilijk uitteleggen vind ik.
Maar ik had laatst weer 198 punten en die keer daar voor 206 in de L1 met dit paardje en er staat niks in mijn protecol dat ik mijn paard verkeerd berijd. Het waren wel onderlinge wedstrijden in januari gaan we voor echt hij is nog jong dus rustig aan. Haha!

superwoman schreef:
Ik vind dat dus niet de juiste manier van aan de teugel vragen...Een sensiebel paard zal omhoog komen en dat is volkomen terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:47

Je rijdt dan niet op mijn manier.
Je moet helemaal niets met je handen doen, alleen verbinding en contact houden. Geen druk, niets.
Als je druk geeft, gaat het paard niet aan de teugel, maar wijkt het voor druk. En dat is geen nageeflijkheid, dat is in de krul, en niks anders.
Met je benen rijd je voorwaarts, en met je handen houd je een elastisch contact met de paardenmond. That's all, meer is het echt niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:05

Kingsley2 schreef:
Maar ik had laatst weer 198 punten en die keer daar voor 206 in de L1 met dit paardje en er staat niks in mijn protecol dat ik mijn paard verkeerd berijd. Het waren wel onderlinge wedstrijden in januari gaan we voor echt hij is nog jong dus rustig aan. Haha!

Met de wedstrijden beoordelen ze hoe het eruit ziet. De manier hoe je het voor elkaar krijgt is niet aan hun om te beoordelen. Je kunt nog best ver komen op deze manier, als je wel op tijd ontspant iig . Echter zijn je hulpen niet correct en zal je daardoor niet op elk paard weg kunnen rijden...
Je kunt een paard alles leren, dus dat het lukt - wil niet zeggen dat het correct is.