Het is gewoon een beloning op je rijden.....
Ik weet nog dat ik als kind wel eens strak naar de handen zat te kijken van mensen die hun paard 'zo mooi' hadden lopen.... en tot mijn frustratie kon ik daar NIETS aan zien....
Nu weet ik dat dat juist goed is. Maar een mens is zo geneigd met de handen te werken, zó geneigd om eventueel trucs te bedenken om het toch maar voor elkaar te krijgen, dat het blijkbaar heel moeilijk te leren is, dat het allemaal geen truc is.... dat je niets met je handen mag doen, maar ze stil moet houden, dat je alleen een licht, elastisch contact mag houden (maar dat doet het paard zelf wel, als het het goed is) en de rest vanuit je benen en zit en houding moet komen.
Rijden is geloof ik vooral zo moeilijk, omdat je als mens moet leren 'omdenken'. Niet je handen, maar je kuiten (en géén hakken). En de losheid in je armen, en je nageeflijkheid komt niet uit je vingers (veel mensen denken dat wel, daar komt geloof ik het beruchte 'spelen' vandaan) maar uit je schouders. Je moet jezelf een beetje ombouwen als het ware.
Een mens heeft ook altijd de neiging op te krullen en voorover te gaan zitten, en een versie van de foetushouding aan te nemen.... en op een paard is juist die houding aannemen het slechtste wat je doen kunt....
Volgens mij is dat ook wat rijden zo moeilijk maakt