Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:15

midgie schreef:
Waarom moet je perse wedstrijden rijden om je niveau te bepalen, dat vind ik nou echt onzin.
Ik train en les met mijn paarden , maar heb geen ambitie om wedstrijden te rijden.
En sommige van mijn paarden zitten ook op een hoger niveau en daar heb je echt geen jury voor nodig,
Ik train mijn paarden om ze soepel en goed in het lijf te houden en niet voor mijn eigen ego en dat vind ik vaak wel bij wedstrijden.

is ook zo hoor.
Ik ken maar weinig goede KR ruiters, die wedstijden rijden.
Volgens mij rijd Beran ook geen wedstrijden (vraag me af of ze het ooit gedaan heeft? maar zou kunnen)
Heel wat KR ruiters zijn het helemaal niet meer eens met de juryoordelen van tegenwoordig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:17

thembi schreef:
Of om GP instructie vragen maar die moet dan wel bereid zijn om aan huis te komen, dan is je realiteitsbesef wel erg ver te zoeken hoor :D :+

waarom?
kheb hier les gehad (thuis) van GP instructeur. (betaald)
Waarom? Kheb er zeker 2 of 3 waar ik les op wil....
wat handiger toch?
Zetten jullie een GP ruiter niet teveel op een voetstuk?
het zijn ook gewoon mensen, die je wat kunnen leren.
Alleen moet je wel bereid zijn ervoor te betalen.
Ze komen niet voor 20 euro per half uur ;-)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:18

Misschien een idee om je eigen lessen/wedstrijden te filmen en dan te laten beoordelen. Op een video kun je met een beetje oog en eerlijkheidsgevoel heel goed je eigen fouten zelf al zien en dat kan al heel verhelderend zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:20

bonoenpepper schreef:
Misschien een idee om je eigen lessen/wedstrijden te filmen en dan te laten beoordelen. Op een video kun je met een beetje oog en eerlijkheidsgevoel heel goed je eigen fouten zelf al zien en dat kan al heel verhelderend zijn.

ik snap niet wat je bedoeld.
een instructeur kan toch prima lessen beoordelen, en niet te vergeten en misschien wel het belangrijkste het gevoel wat een les je geeft (of überhaupt het rijden?)
of vind je de oordelen van Bokt waardevoller?
In dat geval kan je toch beter het geld wat je betaald voor de lessen in je zak houden en bokt eens gratis hun oordeel laten vellen?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-11-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:22

Ja, een instructeur kan je veel vertellen, maar als je bepaalde dingen zelf ziet, kan dat heel verhelderend zijn. Ik heb lessen laten filmen, maar ook als ik zonder les aan het rijden was en voor mij waren daarna sommige dingen toch veel duidelijker.
Vooral het minder goede natuurlijk :o
Niet voor niets dat er in rijbakken spiegels staan om je eigen houding te corrigeren, die heb ik helaas niet.
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 26-11-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:23

nombrado schreef:
pas als er losgelaten wordt, kan een paard ontspannen
(

Er zat dus blijkbaar wel iets vast.

@Arie, dit hoeft niet in de vrije natuur, het opbollen van de rug. Er zit geen ruiter op, en om de rugspieren te trainen het ruitergewicht te dragen dient het paard de rug op te bollen. Ga echt eens op paard zitten: het verschil is duidelijk te voelen.

@Nombrado: tuurlijk heeft een paard een frame. De omkadering, de houding waarin je je paard laat lopen, dat is het frame.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:26

bonoenpepper schreef:
Ja, een instructeur kan je veel vertellen, maar als je bepaalde dingen zelf ziet, kan dat heel verhelderend zijn. Ik heb lessen laten filmen, maar ook als ik zonder les aan het rijden was en voor mij waren daarna sommige dingen toch veel duidelijker.
Vooral het minder goede natuurlijk :o

Het is een illusie als bij iemand altijd alles goed gaat
Paardrijden is een leven lang leren....dat geldt voor iedereen
enige is, dat je de weg daarnaartoe sommige omwegen maakt (door oordelen van buitenaf die wat roepen)
maar Klassiek rijden is nog altijd een harmonisch samenspel (of wat je bereiken wilt) tussen paard en ruiter.
Een ieder die nog teveel afhankelijk is van oordelen van buitenaf, mist de essentie van fijn harmonieus rijden en het gevoel wat daarbij hoort.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:31

Denk dat je beoordeling moet overlaten aan diegene, die voor jou het meest goede voorbeeld is of daar het dichtste bijkomt (niet iedereen kan heel dure les betalen, maar uiteraard toch het beste eruit willen halen). Maar een licht harmonieus gevoel bij rijden is gewoon een heerlijk gevoel en dat is voor mij KD. Of dat aan het begin van de opleiding van een paard of op een hoger niveau is.......

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:51

nombrado schreef:
loriene schreef:
Van wie krijg jij nu les dan Nombrado?

Van een Spanjaard. (school in Jerez heeft gedaan)
Heb tot nu toe hier in Nederland niet echt weer wat gevonden , moet ik eerlijk zeggen.
Maar als iemand van jullie een tip heeft, betreffende een klassiek instructeur?
GP nivo?

Hier beweer je toch wat anders Nombrado.
Of woon je nog niet zolang in Nederland?
Van wie heb je in Nederland les gehad dan?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:15

Viennanova schreef:
Citaat:
Als je altijd in dit frame rijdt, krijg je een paar wat zich gigantisch vastzet in de rug. Altijd bovenin is gewoon niet gezond, en dan krijg je ook niet "het vederlichte gevoel' wat Nombrado omschrijft.

Merkwaardig dat mensen die nooit deze graad van rijkunst hebben behaald en ook niet zo rijden wel precies weten dat deze paarden zich vast zouden zetten in de rug en dat deze vorm van rijden niet gezond voor het paard zou zijn. Terwijl de paarden die zo gereden worden op de Spaanse rijschool in Wenen en de Spaanse rijschool in Jerez de la Frontera bijvoorbeeld gemakkelijk 20 jaar en ouder worden en op die leeftijd ook nog de hogeschool sprongen zoals de levade, courbette en de capriool zonder fysieke problemen maken.

Klassieke dressuur
Afbeelding

Dat kan men van de paarden die op onderstaande wijze worden gereden juist niet zeggen. Daar staan de paardenklinieken vol mee en het gros haalt tegenwoordig de achtjarige leeftijd al niet eens meer. Nog voor dat volwassen zijn, zijn ze fysiek al naar de filistijnen gereden.

Polderdressuur
Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:20

Viennanova schreef:
nombrado schreef:
pas als er losgelaten wordt, kan een paard ontspannen
(

Er zat dus blijkbaar wel iets vast.

@Arie, dit hoeft niet in de vrije natuur, het opbollen van de rug. Er zit geen ruiter op, en om de rugspieren te trainen het ruitergewicht te dragen dient het paard de rug op te bollen. Ga echt eens op paard zitten: het verschil is duidelijk te voelen.

Dus onder de ruiter gaat een paard ineens zijn spieren anders gebruiken om vooruit te komen? Dat staat haaks op klassieke dressuur en valt dus onder polderdressuur.

Bovendien zou het voor het paard niet erg aangenaam en functioneel zijn als de ruiter op de spieren gaat zitten die het paard moet gebruiken om zijn rug te bollen.

Maar laat maar voorbeelden van een paard onder de ruiter met een gebolde rug zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:29

loriene schreef:
Ik lees hetzelfde als Babootje.
MIsschien moet ik wel terug naar de basisschool. |(

Mss wel, (hebben ze in Nederland ook lessen begrijpend lezen?), want volgens mij vroeg Nombrado zich af vanaf welk niveau je volgens het Bokt-publiek hier bekwaam genoeg bent om je zegje te doen. Als je letterljk leest wat er staat, valt er niet veel verkeerd te begrijpen, toch?

En in een latere post zegt Nombrado dat ze les GEHAD heeft van een GP instructeur, en kom jij haar tegenstrijdigheden aanwrijven door aan te draven met haar huidige Spaanse lesgever. Ben het ook niet altijd met Nombrado eens (met niemand trouwens, behalve mss Ansie) maar dan moet je toch geen zaken gaan verdraaien om iemand in een slecht daglicht te plaatsen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:00

nombrado schreef:
miek2012 schreef:
Dank je HWN. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: hoe bestaat het dat Nombrado en Arie beweren dat ze alles weten van de dressuur maar het meest basale nooit hebben ervaren? Mij klinkt dat in de oren als iemand die nooit heeft kunnen zien, uitleggen wat zicht is; de blinde zal je niet geloven. De waarde ervan ervaar je pas als je het inderdaad meemaakt. Als zelfs veel van de behoorlijk vastgereden manegepaarden dit gewoon kunnen doen, ben je in mijn ogen toch echt geen GP ruiter als je dit nooit ervaren hebt met je eigen paard.
Simpelman: zo'n beginner wil ik ook wel zijn :)

Babootje schreef:
Als je 10 paarden vanaf basis tot ZZ zwaar nivo hebt afgericht en bezig gaat met de hogere verzamelingen en changement, pirouette? Kan je daar pas over oordelen.

Hoe moet ik dit in de context lezen dan? Of gaan we nu terugkrabbelen? Heb je nu wel of niet 10 paarden vanaf de basis tot ZZ zwaar niveau opgeleid?

nombrado schreef:
10 paarden wel vanaf de basis...dat wel (wel meer denk ik) maar ben met 5 bezig geweest met de hogere verzamelingen.
Met 3 piaffe passage momenteel.
Mag dat?
of moet ik aan iemand toestemming vragen dit te doen? Tjonge jonge

hwn, als je dit in zijn context leest dan beweert Nombrado dat wel degelijk.
Vervolgens krabbelt ze terug en zijn het geen 10 paarden maar een paar. Maar ze is wel bezig met het hoger verzamelwerk etc. Nombrado beweert vanalles, maar krabbelt vervolgens weer terug als haar om bewijs wordt gevraagd.
Ik heb daar maar 1 woord voor megalomaan.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-11-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:04

superwoman schreef:
Simpelman schreef:
Men noemt dat schenkelgangers.

iig bedankt voor je inbreng in dit topic.
Je manier van (om-) schrijven vind ik erg leerzaam.
zou je dit hierboven misschien kunnen ondersteunen met een plaatje?

Bekijk de filmpjes op dit topic van academische Rijkunst.

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:07

Dank je, dan begrijp ik wat je bedoeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:11

nombrado schreef:
loriene schreef:
Van wie krijg jij nu les dan Nombrado?

Van een Spanjaard. (school in Jerez heeft gedaan)
Heb tot nu toe hier in Nederland niet echt weer wat gevonden , moet ik eerlijk zeggen.
Maar als iemand van jullie een tip heeft, betreffende een klassiek instructeur?
GP nivo?

loriene schreef:
Hier beweer je toch wat anders Nombrado.
Of woon je nog niet zolang in Nederland?
Van wie heb je in Nederland les gehad dan?

Nou, hwn volgens mij lees ik toch echt hetzelfde als Loriene.
"in Nederland niet echt weer wat gevonden" staat toch haaks op "les gehad van een GP instructeur"?

(Er zitten mensen in dit topic die juist heel goed lezen en ook nog eens goed onthouden wat ze lezen)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:53

Ach Arie, jij met je woordvangspelletjes.....ik hoef geen plaatjes te zien of te gebruiken, ik weet hoe het voelt, want....ik zit bijna dagelijks te paard.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:04

Viennanova schreef:
Ach Arie, jij met je woordvangspelletjes.....ik hoef geen plaatjes te zien of te gebruiken, ik weet hoe het voelt, want....ik zit bijna dagelijks te paard.

Gewoon helder. Man en paard noemen en laten zien.

En dat is geen bollen van de spieren. Anders is het arm paard.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 26-11-13 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:04

Afbeelding

Interessant om te weten dat de verplaatsing van het zwaartepunt bij dit soort passieve "verzameling" maximaal slechts 6cm bedraagt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:17

Zo weinig maar Simpelman? Voor mijn gevoel en mijn oog lijkt het veel meer.
(Bied wel hoop zeg)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:19

Babootje schreef:
Nou, hwn volgens mij lees ik toch echt hetzelfde als Loriene.
"in Nederland niet echt weer wat gevonden" staat toch haaks op "les gehad van een GP instructeur"?

(Er zitten mensen in dit topic die juist heel goed lezen en ook nog eens goed onthouden wat ze lezen)

zie vetgedrukt woordje WEER (en ja, ik was altijd heel sterk in begrijpend lezen :) ). Maar we blijven nu natuurlijk helemaal off-toppic.

En net als Nombrado vind ik mijn grote voorbeelden niet terug in de wedstrijdsport. Anja Beran daarentegen, die vind ik super!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:28

Is iemand hier trouwens bekend met Nuno Oliviera (leeft weliswaar niet meer) en zijn methodes? Had er graag wat meer over geweten, en ook onder welke noemer jullie die zouden scharen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:38

Nuno heeft zeker veel invloed gehad op het rijden van tegenwoordig.
Echte paardenman met ruitergevoel.
Hij heeft zelf ook heel wat veranderd des te ouder hij werd (vind ik, te zien aan het filmmateriaal wat nog te vinden is.)
Heb een keer een filmpje van hem gezien, waarin hij een paard de piaffe leerde.
Echter trainde hij eerst de galop en wendingen en vervolgens over in een piaffe als training
Heb toch wel veel van zijn training ook in mijn training meegenomen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:12

Simpelman schreef:
[ Afbeelding ]

Interessant om te weten dat de verplaatsing van het zwaartepunt bij dit soort passieve "verzameling" maximaal slechts 6cm bedraagt.

Ook interessant om te weten dat dit tekeningetje van deze 'passieve verzameling' door Philippe Karl, waar je nota bene zelf ook een plaatje van postte, zelf zo op papier is gezet. Maar ik denk dat hij ook geen gebruik maakt van de actieve speedboottheorie.

Schenkelgangers (speedboten??) kan je overigens in de huidige top (modern) volop spotten. Achterhand die te ver achter blijft (in ieder geval niet tot dragen komt), op hoog tempo (stuwend) gereden en voor in de absolute oprichting. DAN krijg je schenkelgangers.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:19

Hweeyyy Nombrado. .. had jou n pb gestuurd, wil je aub zo vriendelijk zijn om te reageren ?