[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:50

en dan...krijg je een krulletje....
loopt hij dan wel over z'n rug en actief aan je been?

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:34

Ik heb ook een vraagje, en ik hoop dat ik niet heel bokt over me heen krijg, maar ik weet absoluut niet wat stelling is, en overal waar ik de zoekfunctie gebruik praat men over stelling, en daar kan ik dus niks mee :+

Ik ga overigens les nemen, dit zit eraan te komen, maar ik heb nooit fatsoenlijk dressuurles gekregen, vandaar dat ik het hier even vraag :D
Is er een lieve bokker die mij wat wil leren? (of iemand die een linkje kan sturen of zoiets, ik kan niets vinden namelijk -O- )

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:51

Borriee schreef:
Ik heb ook een vraagje, en ik hoop dat ik niet heel bokt over me heen krijg, maar ik weet absoluut niet wat stelling is, en overal waar ik de zoekfunctie gebruik praat men over stelling, en daar kan ik dus niks mee :+

Ik ga overigens les nemen, dit zit eraan te komen, maar ik heb nooit fatsoenlijk dressuurles gekregen, vandaar dat ik het hier even vraag :D
Is er een lieve bokker die mij wat wil leren? (of iemand die een linkje kan sturen of zoiets, ik kan niets vinden namelijk -O- )

Stelling = inbuigen in de bochten (tenminste zo heb ik dat geleerd op de manege :+ ) Dus met zijn gezicht naar binnen wijzen.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:46

je moet niet alleen stelling nemen in de bochten maar ook buiging.
dus in de bochten en figuren en sommige andere oefeningen moet ie buigen in z'n hele lichaam en met z'n hoofd naar binnen is stelling.
je moet de binnenkant van zijn oog kunnen zien bij de stelling en buiging

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:41

Zorg alleen wel dat je hem niet scheef trekt. Kantelen is zeer ongewenst. Rijden met 2 teugels dus en veel onder begeleiding

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:50

Jaa, ik wist gewoon niet wat t was, dus vroeg ik t even, ik ga gewoon wachten met alle dressuurmatige Dingen totdat ik les heb. het enige wat ik nu zel fzonder begeleiding doe is heel licht met druk werken, contact houden via de teugels en veel overgangen rijden.. Dit kan denk ik niet heel veel kwaad en als het goed is duurt het nog 2 à 3 weekjes voordat ik les krijg, en dan kunnen we samen pas echt aan het werk :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:11

hangt er vanaf wat je met druk bedoeld.
contact houden is goed, maar lichtjes druk geven vind ik zeer onverstandig (zonder les).
Juist met naar voren rijden ook ruimte geven met je handen, vaak worden deze onbedoeld vastgezet. En bij de bochten en wendingen binnenhand van de hals en niet naar je lichaam toe. Dat laatste gaat automatisch en moet je echt zien - kijken naar je handen dus!

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:15

ah, bedankt voor de tip! met druk bedoel ik meer lichte druk van m'n kuiten, juist om m meer naar voor te kunnen rijden :)
maar iig heel erg bedankt voor de tips! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:17

Borriee schreef:
ah, bedankt voor de tip! met druk bedoel ik meer lichte druk van m'n kuiten, juist om m meer naar voor te kunnen rijden :)
maar iig heel erg bedankt voor de tips! :)

vooral; zorgen dat die hulp kort is. Dus licht been geven, moet je een reactie kunnen voelen - niet wegspuiten, maar verschil is genoeg. reageerd hij niet, dan iets harder en bij de 3e x moet hij reageren, desnoods met een tikje - ook weer zorgen voor ruimte geven met je handen (geen gas en rem tegelijk)

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:39

dit maakt alles weer een stuk duidelijker, Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:23

xRiiannex schreef:
Borriee schreef:

Stelling = inbuigen in de bochten (tenminste zo heb ik dat geleerd op de manege :+ ) Dus met zijn gezicht naar binnen wijzen.

Niet goed. Stelling is alleen buiging in de hals.

Buiging is in het hele lijf. En stelling mag alleen zo dat je iets het neusgat en het oog van je paard kunt zien, meer niet, waarbij je evenveel contact op beide teugels moet hebben.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:10

Hee, ik heb een (vind ik) wel aardig leuke leerpony :p Maar ik ben eigenlijk een beetje moedeloos van hem aan het worden. Ik kan wel fijn met hem rijden maar ik heb absoluut geen goed spiergebruik en dat voornamenlijk bij het "aan de teugel" laten lopen. Ik krijg wel aanleunig en druk maar als ik hem probeer op te richten zodat hij ook echt zijn spieren gaat gebruiken protesteert (hoofd in de lucht gooien of tanden in het bit zetten) hij of blijft gewoon in dezelfde houding. Ik heb nu ook wel moeite met (hoger) springen omdat ik hem dan ook niet goed in zijn rug enz. kan laten aanspannen. Ik moet wel zeggen dat hij wel steeds beter over zijn rug gaat lopen. Misschien is het handig om te weten dat dit géén sportpony is en dus ook weinig aanleg voor goede spieren heeft maar ik probeer het natuurlijk wel te trainen.

Dit is een foto van afgelopen zomer, ik had niet echt een betere maar hier kun je wel zien dat hij zijn spieren niet goed gebruikt.
Afbeelding
Iemand tips/ervaringen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:55

Hmnm, je wilt hem oprichten, maar je pony is er niet aan toe....tja
Of begrijp ik je verkeerd?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:09

@sneeuwpop , niet aan toe is het niet echt nee :') Het is juist de bedoeling dat hij nu gaat leren dat hij zijn spieren goed gebruikt.. Sorry ik ben zo slecht in dingen goed formuleren..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:15

Maar oprichten dat doe je pas wanneer paard en ruiter daar aan toe zijn. Bedoel je gewoon aan de teugel dan ofzo?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:31

Ik ben na advies van mijn instructrice met wat oprichten bezig zodat hij die bovenste spier in zijn hals (sorry naam even kwijt) gaat gebruiken maar dat werk dus niet zoals bedoelt dus nu ben ik op zoek naar andere tips om zijn spiergebruik te verbeteren en er ook aan te werken dat hij daarin zich wat opricht..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:03

Oprichten vind ik echt een slecht adies en zoals je merkt, werkt dat ook niet. Eerst spieren sterker maken, voordat je aan die zware oefening kan beginnen. Het verzet geeft al aan dat je overvraagd of niet goed vraagt.
Met die foto kan ik niks trouwens.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:47

Ja dat heb ik inderdaad gemerkt.. Ik heb geen idee wat ik met hem aan moet, maar bedankt ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:15

Hoezo "wat je met hem aan moet?"
Gewoon basis rijden en werken aan je eigen fouten.
Wat lukt er dan niet?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:14

Ik krijg geen goed spiergebruik, zijn 'aan de teugel" is meer een nette houding dan een goede aanleuning en aanspanning, en dat moet meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:55

Borriee schreef:

Bij stelling kantelt het paard het hoofd in de nek, de hals en het lichaam blijven recht, je ziet dan net het binnenoog.
Stelling bereik je door de binnenhand iets omhoog en zo nodig iets naar binnen te bewegen tot dat het paard nageeft, daarna sluiten de handen zich weer aaneen.
Met stelling zet je je paard iets meer op de buitenteugel waardoor deze o.m. meer invloed krijgt op eventuele buiging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:02

Herlinde98 schreef:
Hee, ik heb een (vind ik) wel aardig leuke leerpony :p Maar ik ben eigenlijk een beetje moedeloos van hem aan het worden. Ik kan wel fijn met hem rijden maar ik heb absoluut geen goed spiergebruik en dat voornamenlijk bij het "aan de teugel" laten lopen. Ik krijg wel aanleunig en druk maar als ik hem probeer op te richten zodat hij ook echt zijn spieren gaat gebruiken protesteert (hoofd in de lucht gooien of tanden in het bit zetten) hij of blijft gewoon in dezelfde houding. Ik heb nu ook wel moeite met (hoger) springen omdat ik hem dan ook niet goed in zijn rug enz. kan laten aanspannen. Ik moet wel zeggen dat hij wel steeds beter over zijn rug gaat lopen. Misschien is het handig om te weten dat dit géén sportpony is en dus ook weinig aanleg voor goede spieren heeft maar ik probeer het natuurlijk wel te trainen.

Dit is een foto van afgelopen zomer, ik had niet echt een betere maar hier kun je wel zien dat hij zijn spieren niet goed gebruikt.
[ Afbeelding ]
Iemand tips/ervaringen?

Alles bij een paard komt voort uit de achterhand.
Van voren kun je hem alleen maar stukmaken.

Spieropbouw komt voort vanuit het voorwaarts rijden.
Blijf van zijn hoofd af en rijdt actief voorwaarts aan een contactteugel en na verloop van tijd komt alles goed.
Wanneer je aan zijn hoofd blijft zitten frutselen wordt alles alleen maar slechter.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:50

Herlinde98 schreef:
Ik krijg geen goed spiergebruik, zijn 'aan de teugel" is meer een nette houding dan een goede aanleuning en aanspanning, en dat moet meer.

En welke hulpen geef je dan?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:08

Aan de teugel is meer dan goede aanleuning.. Hmm.. Lees even met me mee door het Skala:

Der Takt
Die Losgelassenheit
Die Anlehnung
Der Schwung
Die Geraderichtung
Die Versammlung

Ik denk dat je even samen met je instructrice moet gaan kijken naar de volgorde. Je denkt en loopt echt op de feiten vooruit.

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:48

Ik krijg de pony waar ik op rijd aan de teugel door aan de teugel te trekken en aantesporen, maar ik zou het wel trainen anders denkt die dalijk, help, moet ik nu remmen of doorlopen?!