ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjar

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:34

Mallootje: ziet er goed uit, netjes.
Chalinka: klinkt goed!
Lalunamyo: leuke foto's van stippel, volgens mij gaat alles perfect.
Line18: fijn zo'n schema, ik heb zelf ook een schema waarop ik bijhoud wat ik heb gedaan en hoe ik het opbouw!

Hier gaat alles prima! Noah doet het super goed. Vorige week weer een grote buitenrit en zelfs over een bruggetje geweest.. was doodeng haha.
Het lessen gaat ook wel goed, Noah houd alleen alles beet op links, dus rechts flink irriteren. Hij heeft het knopje bokken gevonden, alleen snapt hij 'gelukkig' nog niet precies hoe hij dat nou goed doet.

Ik vraag mij alleen af hoe vaak jullie rijden en wat jullie precies doen in een week.
Ik rijd Noah zo'n 2 á 3 dagen in de week, ben bezig het op te bouwen naar 3 dagen. Verder longeer ik hem minstens één keer in de week met een slof zodat hij zijn rug leert te gebruiken. Verder loop ik veel met hem aan de hand door de polder, omdat hij hierin wat drammerig is.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:37

Dankjewel Mistralleke het is zeker een leuke fries om te zien. Wat jammer dat ze ergens van schrok dat kan zo bepalend zijn voor een jong paard. Helaas is Caroliene gister ook geschrokken dus die heeft me even laten zandhappen met het hangen. We begonnen heel goed, ook met voet in beugeltje en stilstaand accepteert ze het allemaal dus daar blijven we vandaag nog maar even bij denk ik. Ik hoop voor je dat het vandaag weer lekker gaat! Hoeveel tijd zat er bij jou tussen het hangen en het er op gaan? Ben ik wel benieuwd naar, ook voor de overige Topic lezers trouwens.

Line18 20 minuten is best lang om te beginnen. Ik ben begonnen met 3 keer in de week 10 minuten en bijna niet draven. Merrie stond wel buiten dus maakte ook wel kilometers maar ik heb dit steeds langer opgebouwd. Het is natuurlijk ook even zien wat hij aankan natuurlijk. Een jaar daarvoor uittrekken vind ik wel netjes.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:16

Ik heb nog subdoelen gemaakt, weet nog niet of dit helemaal goed is.
Dus mijn grote doel heb ik gisteren geschreven en dit worden de kleine doelen om dat doel te bereiken.
1.Iejoor kan ontspannen lopen in stap, draf en kan stilstaan.
2.Iejoor kent het steuren in stap, draf en kan achteruit.
3.Iejoor kan galopperen.
4.Iejoor kan een B proefje lopen.
Zal het vanavond of morgen veder uit werken.
Zoals ik bij me hoofddoel heb gedaan.

veder gaan we dan starten met 2 keer in de week rijden.
longeren doe ik hem 2 keer per week.
als de bak goed te doen is kan hij een keer vrijspringen (iets dat iejoor heel erg leuk vind)
en dan mag hij nog 2 dagen gewoon lekker los in de bak.
en het rijden word met 2 weken 1 dag verhoogt als hij dit aankan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:39

Maar hoe oud is hij nou?
Want voor een 3 jarige is 3x in de week rijden al voldoende, dan hoef je niet verder op te bouwen.

En achteruit onder de man kan je nog even uitstellen volgens mij. Natuurlijk aan de hand wel oefenen!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:06

Achteruit doe ik ook nog niet onder het zadel, vind ik toch een oefening voor als ze wat verder staan, in het begin wil ik misverstanden zoveel mogelijk voorkomen en wil ik ze toch graag op de vooruit hebben, dan is achteruit misschien niet de ideale oefening.

Wat trainingsopbouw betreft, ik probeer 2x per week te rijden. Sommige weken komt daar nog 1 keer longeren bij, maar meestal blijft het bij 2x per week 'werk'. Verder 24/24 buiten met een speelkameraadje.. Ik denk dat ik die frequentie nog wel een maandje of 3 ga aanhouden, en vanaf de herfst misschien wat vaker aan het werk. Uiteraard hoop ik dat hij intussen al verkocht is dan, maar als het niet zo is, mag hij ook nog wel een jaartje blijven :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:21

Vandaag heb ik weer even op Angus gereden!
Ongeveer 10/15 minuten gestapt met mijn moeder ernaast aan de longeerlijn.
Halthouden en weer wegstappen een paar keer geprobeerd en dat ging best wel goed :D
Ook het sturen ging redelijk goed maar toch blijft hij best wel steun zoeken bij degene die ernaast loopt.
Als je los met hem rijd dan doet hij dat niet en blijft hij netjes op de hoefslag.
Ondanks dat we in stal even wat ruzie hadden gehad,hij wilde echt niet stilstaan en toen ben ik uiteindelijk heel erg boos geworden, was hij heel erg braaf toen ik erop zat! Nu toch echt gaan proberen 3x per week te gaan doen en volhouden :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:13

Wat fijn dat het goed ging Evelyne! Succes met volhouden.

Ik heb gister toch de stoute schoenen aangetrokken om er op te gaan zitten. :P
Eerst weer even hangen en dit ging zo goed, lopend terwijl ik hang ging nu ook super goed. Ze bleef netjes in stap.

Nou en toen weer even stilgezet en opgestapt. Ze gaf eigenlijk geen kik alleen een beetje een spanningsbeweginkje. En toen weer afstappen. En toen weer opgestapt en weer gaan zitten. Op een gegeven moment ontspande ze zelfs en ging ze lekker wat snuffelen aan de bakrand. Toen weer afgestapt en haar lekker even aan de hand uitgestapt.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:37

Balen balen balen: Cascade heeft de kolder in de kop en gedraagd zich afschuwelijk. Mozard (het kleine ezeltje) is hardstikke blij met mij en vind me ontzettend lief..... maar zijn moeder is jaloers op mij (ik pak haar zoontje af!) en drijft hem bij me vandaan zodra ik in de wei aan kom.
Ik ga ze maar apart zetten (moeder en zoon), want anders is er geen doen aan.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:17

gisteren voor het eerst sinds 3 maanden weer op me paard gezeten.
en rond gestapt.
dit ging erg goed.
met de klok mee is zijn makkelijke kant, tegen de klok in zijn moeilijke.
ook het stil gaan staan en wegstappe ging steeds beter.
nu moette we dit nog leren zonder om te draaien of achteruit te gaan.
ben supper blij

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:33

Sjar: Gaat erg goed dus met Noah. Vervelend van het knopje bokken maar gelukkig weet hij nog niet hoe :=
Daantje is trouwens 2 á 3x per week 'aan het werk', 2x onder het zadel (en daarvoor even longeren) en soms nog 1x longeren.

mrjlnx: Erop gezeten *\o/* Goed joh!
Bij mij zat er geloof ik 1 week tussen hangen en opzitten, ik had alleen hulp in het weekend dus heeft er een week tussen gezeten.

Evelyne: Goed joh! Inderdaad gewoon volhouden, dan komt het wel goed!

DeSprinkhaan: Vervelend van Cascade! En de ezels gaan dus apart.

Gister er weer op gegaan, en toch weer los. Zonder al die herrie van de buren is ze zoveel makkelijker!
Niet heel veel gedaan, maar het stuur en de overgangen stap-halt, draf-stap zitten er goed op :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:37

met wat voor bitje rijden jullie?
ik heb op dit moment een dubbel gebroken watertrans met dik tusse stukje (bitje is middelmaat en niet echt dik.
eerst had ik er 1 met plat tussen stukje maar hierop leek hij niet zo lekker te lopen.

en met een gewone neusriem of lage neusriem?

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:52

Wat fijn dat alle knopjes er al wat opzitten Mistralleke! Bij mij heeft er ook een week tussengezeten want ook ik ben afhankelijk van diegene die me helpt.

Ik heb gisteren mijn eerste staprondjes gemaakt. Ze was echt super braaf en begon op een gegeven moment lekker aan het bit te knabbelen. Het opstappen geeft ze helemaal niet om alleen met afstappen dat het gewicht weer aan een kant komt vindt ze iets vervelend geloof ik dan merk ik een stukje spanning.

Wat ik doe is echt langs de bakrand stappen aan de hand en ik er op. Dit willen we straks verkleinen zodat ze ook op de volte kan en dan gewoon aan de longeerlijn kan.

@Line18 Wat fijn dat het zo goed ging! Ik heb een gewone neusriem met sperriem. Bitje is een dubbelgebroken watertrens

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:09

gister weer "gelongeerd" ik heb er eigenlijk geen lange lijn aan., heb mijn duim gebroken gehad, en doet nog steeds pijn, functioneerd niet zoals het zou moeten := en ik ben al zo'n kluns met dat ding. lijkt me haast gevaarlijk als ik nu ga longeren. en ze blijft meestal braaf rondjes om mij heen lopen, met af en toe een spurt naar een hoek met gras :/

ik moet haar longeren met een touw over haar schoft, tussen de benen door naar het halster.
om haar over de rug te vragen, maar ik durf het niet op zo'n maat te zetten dat ze gedwongen word in die houding. wat als dat haar nou vreselijk zeer doet? en nu protesteert ze er al wel een beetje op, met af en toe een bok. Maar dat kan ook zijn omdat dit een van de eerste keren in haar leven is dat ze bijgezet loopt. maar het kan ook van pijn zijn neem ik aan.

zover ik het kan zien loopt ze goed, en is die bobbel op haar rug veeeel minder geworden, maar haar linker bekken houd ze nog steeds wel scheef ten opzichte van haar rechter bekken. moeilijk dus, ik ga nog een weekje door met deze training, en dan terug naar Rodinde.
hopend op een verlossen POSITIEF antwoord. het moet gewoon goed komen, ben zo weg van dit beestje!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:21

Ik zou hier ook wel graag mee willen praten :)

Ik heb een net 3 jarige duitse rijpony ruin, heb hem gisteren gemeten op 1.54.
In september is hij gecastreerd en vorige maand is hij 3 geworden. Ik ben dus ook langzaam bezig met de beginselen van het zadelmak maken/inrijden.
Longeren heb ik tot nu toe enkel aan het halster gedaan, hij heeft al een aantal keer een zadeltje opgehad en al af en toe een bitje in, ook heb ik 1 keertje gehangen waar hij heel braaf op reageerde.

Op dit moment zit ik niet in de ideale situatie, op mijn pensionstal wordt namelijk een binnenbak gebouwd, een nieuwe buitenbak en een longeercirkel. Dit betekend dat wij nu in de wei moeten rijden, mijn staleigenaar is heel aardig geweest en heeft voor mij een vierkantje afgezet om in te longeren. Maar met dit weer is het in die wei één grote blubberboel dus het schiet niet echt op. In augustus/september is de boel af dus dan wil ik me serieus bezig gaan houden met het inrijden.

Maar ik vind het leuk om hier ervaringen uit te wisselen :) Zou straks nog even wat foto's van hem plaatsen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:20

@Moonprayer, wat een lastige situatie. Ik zou dat ook niet durven wat meer hoor, zou gewoon nog even een weekje afwachten wat ze daar zeggen. Hoop ook voor je op een positief antwoord.

@Jaime welkom! Ben benieuwd naar foto's van je pony! Wat fijn dat hij overal zo braaf op reageert. Lastig je situatie! Dan kun je nu ook niet echt doorzetten. Krijg je er hulp bij of doe je veel alleen?

Ik heb even een rustig weekendje met Caroliene omdat ze het zo goed gedaan heeft deze week. Dus alleen even lekker longeren. Vindt het al zo gaaf dat ik deze week mijn eerste rondjes op haar rug heb gestapt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:53

daar hebben ze gezegd dat ik op deze manier moest trainen.
maarja, beter te weinig belasten dan teveel neem ik maar aan :)

ze komen daar vaak tegen dat mensen hun paard laten behandelen en met een week weer vrolijk op de rug zitten.
dat is niet helemaal de bedoeling, dan kan het nooit herstellen.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:39

hoihoi
eindelijk een foto waar ik op mijn paardje zit
Afbeelding

de training is door gegaan en hij heeft momenteel een stuur erop
alleen de gas hapert wat :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:41

Ik meld me ook even....
Wij hebben 2 D-pony's, met 1 zijn we inmiddels begonnen.
Longeren gaat de ene keer goed, andere keer niet.
Bitje vind ze helemaal een ramp, ze heeft hem nu een keer of 4 ingehad, maar ze blijft maar duwen met haar tong tegen het bit.
(ze wordt er zelf ook enigszins geïrriteerd van)
Ik heb nu een enkelgebroken bitje in, maar zit te overwegen toch maar een dubbelgebroken bitje te halen.
Overigens longeer ik op halster, niet op hoofdstel, maar doe hem af en toe wel in.
Mijn kids hebben er al opgezeten(met zadel) en rondje aan touw gestapt, vind ze allemaal leuk en prima, maar dat longeren, pff.
Lopen jullie daar ook tegen aan?
Ze lijkt dan ook ontzettend verveeld, Zo van ja dat weet ik allemaal wel, nu weer wat nieuws.
Zoë is een pientere pony, altijd in voor nieuwe dingen, en de "gewone" dingetjes die ze al gedaan heeft, vind ze maar zozo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:08

amai ze

flint is altijd een lamme tamme geweest met inrijden (bijna niet vooruit te krijgen)
vandaag probeerde ik mijn eerste drafje met hem
ik stap net terug & hij schrok van iets :o ik zou echt niet weten wat hij deed, soort steigeren of zo, ben wel blijven zittten *\o/*

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:35

Leuk om te lezen dat hij bij jullie goed gaat :)

Ik heb een tijdje bijgelezen omdat er bij ons weinig veranderingen waren.
Maar ik heb haar vandaag voor het eerst met zadel gelongeerd en ze maakte er niks van. Ze was super braaf!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:59

@Danaderese wat een leuke foto zeg! Moet heel speciaal voelen zo lijkt me.

@Dakotah, ik begin nu ook te merken dat ze het longeren wat zat wordt inderdaad. Ben nu ook al een paar weken bezig maar ben ook afhankelijk van hulp, dus als ik dat niet heb longeer ik haar alleen. Wat fijn dat je kinderen er al op hebben gezeten, vond je dat niet spannend?

@Chalinka fijn dat het goed gaat, en ach dat schrikkerige zal altijd wel een keer gebeuren. Fijn dat je bent blijven zitten, voelt toch goed.

@Lepapillon, Wat fijn dat ze het zo goed oppakte met zadel longeren!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:01

Nou ik wel, maar ik heb van die kinderen die vinden dat alles kan... :n
Het was de bedoeling dat ze alleen even zouden hangen.
En dan er weer af.
Maar Zoë bleef zo rustig staan, en gaf er eigenlijk niks om, dus mijn zoon(11) zegt, nou dan kan ik er ook wel op zitten.
Afijn hij gaat zitten, en idd, ze vond het allemaal prima.
Liep wel stoer in het rond.
Nu heb ik beide merries al van veulen af aan, dus ik weet in ieder geval dat het geen gemene pony's zijn.
En dochter en zoon rijden beide, dochter al 8 jaar en zoon al 5 jaar, dus wat dat betreft moet het kunnen.
Ik denk idd dat ik me nu beter meer kan richten op gewoon erop, desnoods eerst aan het touw lopen.
Dat longeren vind ze gewoon niet leuk.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:07

Kan me voorstellen dat je dat als mama spannend vindt. En inderdaad als je de pony´s kent en er zit geen kwaad in en ze vertrouwen jou ook natuurlijk.
Zou vandaag er weer op maar de vrouw die mij helpt (rijdt ook een paard voor haar) is niet gekomen helaas. Fijn dat je kids ook niet zo bang zijn aangelegd. Ik zag vroeger ook geen gevaar, maar vond het best spannend om er voor het eerst op te klimmen helemaal omdat ze met het hangen lekker uit haar dak ging toen ze even de kans kreeg. Sinds ik er op ben gestapt nu 2 x was ze veel relaxter dan het hangen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:35

Ze stond er bij alsof ze al jaren niks anders deed.
Met zadel opdoen trouwens ook, (ik was vorig jaar al begonnen, maar ik schiet gewoon niet op :( ).
Ze bleef rustig staan, had het eerst zonder singel gedaan, 2 dagen later singel eerst losjes vastgemaakt, ook geen enkele reactie.
Toen strak gedaan, ook geen reactie, en met hangen en zitten ook niet.
Tis dat ik weet dat ze niet ingereden is, maar anders.
Tja zo'n heftige schrikreactie heb ik nog niet gehad, dan zou ik ook de bibbers krijgen.
Van mij mag dat ook wegblijven. :D

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:12

Ik ben hier al even niet meer geweest, maar ik trein ondertussen al rond met mijn pony!

Ik ben er wel 1x afgevallen een week terug. Ik was aan het stappen en zag dat de rits van mijn laars was opgengegaan en ik wou deze dichtritsen, maar meneer wou niet halthouden dus ik dacht ik doe het wel gewoon in stap, maar ik legde mn benen te veel naar achteren omdat ik er niet aan kon dus hij begon enorm te bokken. En ik had mn teugels niet goed vast, ik zat al scheef om aan m'n laars te geraken en ik had m'n stijgbeugels niet in :+ Dus daar ging ik.

Maar buiten dat incidentje gaat het super! Ik kan gewoon opstappen en wegrijden. Overgangen maken en wenden lukt steeds beter, halthouden en mooi stilstaan gaat al helemaal perfect! Momenteel zitten we wel even in een verplichte pauze door zadelproblemen :(