Zag je in de paardenkrant,geweldig verhaal.
Misschien kunnen mensen daar ook nog iets van opteken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dorieeen schreef:Ik heb nog een vraagje,
Ik ga binnenkort starten in het springen op wedstrijd.
Maar nu is mijn vraag hoeveel meter is een galopsprong van een D-pony van 1.45, met een redelijk ruime galop?
Joycebunny schreef:Ik weet niet of deze vraag al gesteld is, maar meer dan 100 pagina's bijlezen is onbegonnen werk. Daarom dus :
Ik heb sinds kort een pony gevonden die ik mag rijden. Geweldig en betrouwbaar beestje, zeer vergevingsgezind als je fouten maakt. Echt een topper om bij te leren. Zijn enige 'probleem' is springen. Nouja 'probleem', talent heeft hij zeker (met vrijspringen is z'n record 1.45m vanuit draf, hij is zelf 1.42). Hij wordt enkel heel vurig als hij weet dat hij mag springen. Hij vliegt op de sprongen af als een halvegare. Zijn eigenaresse heeft 8 jaar rij-ervaring en traint verschillende paarden met springen, rijdt bijna wekelijks concours, en zelfs zij zegt dat ze hem niet meer de baas is. Ze heeft hem een aantal keer meegenomen op wedstrijd maar hij gaat gewoon té snel, is niet te kalmeren en maakt daardoor fouten. Met andere woorden; hij springt gewoon veel te graag. Nu is de vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, aangezien ik toch graag weer wil gaan springen. Hij heeft al een redelijk zware stang in met springen (ja ik weet dat iedereen het 'zielig' gaat noemen nu, maar het is niet mijn pony, dat bit kiest de eigenaresse). Mvg, Joyce
justSaar schreef:marcel,
hoeveel, hoe en wat zou jij springen met een net 4 jarige?
ben even benieuwd hoe ik dat het beste kan opbouwen
Fleur_V schreef:Beste Marcel,
Wat een super topic is dit en wat fijn dat je zo goed de tijd neemt voor onze vragen.
Ik heb ook een vraagje;
In het begin van het topic vertel je, dat je al je leerlingen leert om het parcours af te leggen in de verlichte zit.
Hier kan ik prima inkomen, aangezien schokken dan opgevangen worden en een paard "makkelijker" kan galopperen.
Doe je dit ook met een paard dat nog wel eens langs de hindernis kan schieten?
Mijn ervaring leert dat ik dan beter in het zadel kan blijven zitten, en zo het paard beter "op kan sluiten", of is dit echt onzin?
Ik ben benieuwd
Joycebunny schreef:Ik weet niet of deze vraag al gesteld is, maar meer dan 100 pagina's bijlezen is onbegonnen werk. Daarom dus :
Ik heb sinds kort een pony gevonden die ik mag rijden. Geweldig en betrouwbaar beestje, zeer vergevingsgezind als je fouten maakt. Echt een topper om bij te leren. Zijn enige 'probleem' is springen. Nouja 'probleem', talent heeft hij zeker (met vrijspringen is z'n record 1.45m vanuit draf, hij is zelf 1.42). Hij wordt enkel heel vurig als hij weet dat hij mag springen. Hij vliegt op de sprongen af als een halvegare. Zijn eigenaresse heeft 8 jaar rij-ervaring en traint verschillende paarden met springen, rijdt bijna wekelijks concours, en zelfs zij zegt dat ze hem niet meer de baas is. Ze heeft hem een aantal keer meegenomen op wedstrijd maar hij gaat gewoon té snel, is niet te kalmeren en maakt daardoor fouten. Met andere woorden; hij springt gewoon veel te graag. Nu is de vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, aangezien ik toch graag weer wil gaan springen. Hij heeft al een redelijk zware stang in met springen (ja ik weet dat iedereen het 'zielig' gaat noemen nu, maar het is niet mijn pony, dat bit kiest de eigenaresse). Mvg, Joyce
SanderP schreef:Hij springt vaak met vier benen tegelijkertijd. Laat de benen hangen als ie "normaal" springt, drukt de rug helemaal weg op de sprong, rent ook nog wel eens dwars door de hindernis heen zonder te springen, trekt de achterbenen onder het lijf.
Het is lachwekkend om te zien, maar ik kan me voorstellen dat het vertrouwen van m'n vriendin er niet beter op wordt.
M'n vriendin rijdt juist wel in galop zo laag los. Daarin kan ze makkelijker echt naar voren rijden en recht stellen. Als hij recht is, kan ook in die lage lijn stelling en buiging gevraagd worden. Maar meestal pakt ze hem op (tweede foto).
In draf gaat het allemaal nog wat moeizamer, komt ook doordat hij vreselijk hoog opgooit.
Ik was benieuwd wat jij en Besita hadden geschreven over stapmolens, loopband en aquatraining
Noppert schreef:Dan heb ik ook nog een vraag![]()
Ik heb een 18-jarige Saros xx ruin, waar ik mee dressuur. Vroeger (en dan heb ik het over ruim 25 jaar geleden) heb ik heel veel gesprongen, dus toen er hier in de buurt een kennismakingscursus springen gegeven ging worden door Wim Derks, aarzelde ik geen moment en heb me ingeschreven.
Helaas, na de eerste hindernis had ik toch wel spijt, want ik ben er dus 2 x afgedonderd en dat over een hindernis van nog geen 25 cm hoog![]()
Gelukkig had iemand het gefilmd en weet ik dus wat er mis is gegaan. Paard galoppeert gewoon naar de hindernis, stopt dan een nanoseconde voor de hindernis en maakt dan een megasprong en daar lag ik dus de rijbakbodem van dichtbij te bekijken. Nu weet ik wel dat goed bodemonderzoek heel belangrijk is, maar ik wil het toch graag voorkomen. Flink doorrijden de 2e keer had ook geen effect, want toen lag ik er weer naast. Ben toen maar gestopt met de springles, maar eigenlijk vond ik het wel heel leuk en zou toch wel wat meer willen springen, ook voor de afwisseling.
Heb jij advies????
Noppert schreef:beste Marcel, waarschijnlijk heb je mijn vraag verder over het hoofd gezien, want behalve jouw vraag wat ie met 2 drafbalkjes doet en de opmerking van Excuseme dat mijn paard waarschijnlijk gestoord isen/of mijn houding/zit niet goed is, kan ik niet echt een advies/tip vinden waar ik mee aan de slag kan.
Noppert schreef:Dan heb ik ook nog een vraag![]()
Ik heb een 18-jarige Saros xx ruin, waar ik mee dressuur. Vroeger (en dan heb ik het over ruim 25 jaar geleden) heb ik heel veel gesprongen, dus toen er hier in de buurt een kennismakingscursus springen gegeven ging worden door Wim Derks, aarzelde ik geen moment en heb me ingeschreven.
Helaas, na de eerste hindernis had ik toch wel spijt, want ik ben er dus 2 x afgedonderd en dat over een hindernis van nog geen 25 cm hoog![]()
Gelukkig had iemand het gefilmd en weet ik dus wat er mis is gegaan. Paard galoppeert gewoon naar de hindernis, stopt dan een nanoseconde voor de hindernis en maakt dan een megasprong en daar lag ik dus de rijbakbodem van dichtbij te bekijken. Nu weet ik wel dat goed bodemonderzoek heel belangrijk is, maar ik wil het toch graag voorkomen. Flink doorrijden de 2e keer had ook geen effect, want toen lag ik er weer naast. Ben toen maar gestopt met de springles, maar eigenlijk vond ik het wel heel leuk en zou toch wel wat meer willen springen, ook voor de afwisseling.
Heb jij advies????
besita schreef:nee het is een stapmolen met een laag zout water van 0 tot 60cm
http://www.belebro.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=102
http://www.equinehealthcentre.com/Home.htm
MarcelDufour schreef:Ik denk dat die oefening met die balkjes op de grond daar heel veel goed kan doen! Op pagina 1 heb ik dat vrij uitgebreid uitgelegd.
Dat je vriendin zo los rijdt in galop is helemaal niet erg, maar ik dacht dat ze dat deed vanwege het stofzuigeren wat we hier besproken hebben. Dus wilde ik dat even uitleggen, maar als ze dit altijd al deed is er geen reden om het te veranderen. Ik was bang dat ze begrepen had dat stofzuigeren in alle gangen door mij aangeraden wordt, en dat is niet zo.
Ik vind stapmolen en loopband een goeie aanvulling op het dagelijkse werk. Aquatraining heb ik geen ervaring mee, maar als dat zwemmen inhoudt, dan ben ik daar een tegenstander van voor springpaarden, want de rug bouwt hele verkeerde spieren op op die manier.
francescalex schreef:Hi Marcel,
Zal weer wat leven in de brouwerij proberen te brengen met een vraag want die fles wijn moet en zal richting jouw komen.
Ludger Beerbaum zei ooit eens zonder dressuur geen springen. Ik neem aan dat jij je daar in kan vinden.
Wat mij opvalt is, wanneer ik mijn springpaard dressuur train met een dressuurzadel of veelzijdigheidszadel , mijn paard beter beweegt en meer ontspannen is.
Ben jij er zelf een voorstander van om het paard niet met een springzadel te rijden als je het paard pur sang dressuur aan het trainen ben.
Bij mij komen de hulpen beter door bij het paard als ik het springzadel niet gebruik.
Gr. en tot wiedersehen
FraLex
Noppert schreef:beste Marcel, waarschijnlijk heb je mijn vraag verder over het hoofd gezien, want behalve jouw vraag wat ie met 2 drafbalkjes doet en de opmerking van Excuseme dat mijn paard waarschijnlijk gestoord isen/of mijn houding/zit niet goed is, kan ik niet echt een advies/tip vinden waar ik mee aan de slag kan.
_Liez schreef:Ik heb ook een vraag.
In het outdoor seizoen ga ik beginnen met springen op wedstrijden. Mijn pony is 1.41 dus kleine D en hij heeft soms nog wel een moeite met het afzetten met de sprong. ( vaak te vroeg en meestal komt die niet echt lekker uit) Ik weet daar kan ik zelf ook veel aan doen maar ben zelf nog niet heel ervaren met springen.Wat zijn goede oefeningen om het beter te maken en wat is fijn mee te nemen als ik een spring wedstrijd rijd?