[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRomanxMir

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:55

Ik rij zelf op een eigen manege, met veel springpaarden en dressuur. En mij lukt het wel gewoon met een paar springpaardjes aan de teugel te lopen, maar het is wel een gedoe om ze het echt goed te kunnen leren. Want ze kunnen het echt niet ineenkeer meteen doorhebben. Dus dat is nog wel een grote klus. Maar met de gewone dressuurpaarden gaat het echt heel goed om ze aan de teugel te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:14

Je moet ze niet aan de teugel krijgen
ze moeten hun achterhand gaan gebruiken en vanuit daar geven ze vaak vanzelf al na.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:21

Ik weet zeker dat het paard waar ik vroeger opreed, gewoon niet aan de teugel kan uitzichzelf. Hij is oerlomp gebouwd, net een olifant. Nagelbijten / Gniffelen Zijn nek is heel zwaar gebouwd, daarmee kan hij gewoon niet aan de teugel. Hij loopt nooit nageeflijk en/of aan de teugel, en dat heeft niks te maken met het rijden. Mijn moeder en zusje (die er nu op rijden) zeggen hetzelfde. Ik zou toch wel graag willen weten hoe hij nou aan de teugel kan (leren) lopen. Ik denk toch wel dat we een heel groot probleem hebben als hij het nooit zou kunnen, vooral i.v.m. wedstrijd rijden. Het hoort gewoon bij de dressuur.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:38

Lotte_James schreef:
Zou het niet kunnen dat je op de manege les krijgt en thuis niet?

Nee denk het niet.. Want in stap loopt ze wel mooi..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:46

Zo vandaag weer een ervaring rijker Haha!
Discussietje met iemand die haar paard rijd door flink druk en handen laag en breed. Was de enige manier voor haar paard enzo. Ik heb soort gelijke pony staan alleen 10 jaar jonger en haar uiteindelijk erop laten rijden. Handen laag en breed is bij hem hoofd omhoog. In de krul trekken is of tegen trekken of opkrullen (net hoeveel kracht je kan zetten) Handen juiste hoogte buiging vragen en ontspannen op je zit rijden (voor zover dat mogelijk is, de rest ondersteund hand en been) is nageven. Daar is zij dus ook achter gekomen. Ja het lukt bij hem alleen als je goed ontspannen bent in je zit. Als je gaat spannen denkt hij ow er is iets aan de hand Tong uitsteken Dat klopt wel alleen als je gaat spannen zet hij gewoon zijn rug vast. Aangezien hij toch verkeerdom bespiert is kost dat maar een kleine moeite...

Hoop dat ze het ooit eens zal inzien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:51

xRosa schreef:
Ik weet zeker dat het paard waar ik vroeger opreed, gewoon niet aan de teugel kan uitzichzelf. Hij is oerlomp gebouwd, net een olifant. Nagelbijten / Gniffelen Zijn nek is heel zwaar gebouwd, daarmee kan hij gewoon niet aan de teugel. Hij loopt nooit nageeflijk en/of aan de teugel, en dat heeft niks te maken met het rijden. Mijn moeder en zusje (die er nu op rijden) zeggen hetzelfde. Ik zou toch wel graag willen weten hoe hij nou aan de teugel kan (leren) lopen. Ik denk toch wel dat we een heel groot probleem hebben als hij het nooit zou kunnen, vooral i.v.m. wedstrijd rijden. Het hoort gewoon bij de dressuur.

Ik vraag me af hoe het gaat bij een goede gevorderde ruiter.
In princiepe zou elk paard aan de teugel kunnen lopen, dat hoeven ze niet te leren.
Het zijn de ruiters die vaak onbedoeld tegenstrijdige hulpen geven, waardoor het paard niet aan de teugel gaat. Als het paard goed aan het been is én de ruiter een goede aanleuning heeft, dat zakt het paard vanzelf.... Vaak zijn beide niet optimaal bij ruiters die het (nog) niet voor elkaar krijgen.
Ik heb 1 x 'gehoord' dat een paard lichamelijk niet aan de teugel kon lopen zonder dat hij er last van had, die had een afwijking waardoor z'n luchtgat werd dichtgeknepen bij de buiging. Normaal lopen paarden gráag ontspannen en aan de teugel/afgebogen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:03

Zie iets heb ik ook ooit gelezen superwoman, hier op bokt (een fjord toevallig?)
vaak focust men zich op een bepaalt 'doel' wat ze voor ogen hebben (in dit geval aan de teugel) en vergeten ze de rest, wat toch ook belangrijk is. bijvoorbeeld veel met de handen werken en 'met de zit rijden' laten voor wat het is.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:58

Hij heeft al bij verschillende ervaren ruiters van hoog niveau gelopen, maar hij gaat dan niet anders lopen, helaas..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:12

xRosa schreef:
Hij heeft al bij verschillende ervaren ruiters van hoog niveau gelopen, maar hij gaat dan niet anders lopen, helaas..

Maar die zullen dan best een verklaring kunnen geven over het waarom hij niet anders wil/gaat lopen.
Als gevorderde ruiter kun je namelijk voelen waarom hij hoogst warschijnlijk niet wil buigen....

Idd suus, die fjord ja. Al blijf ik het een apart verhaal vinden Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:16

lailapri schreef:
Zo vandaag weer een ervaring rijker Haha!
Discussietje met iemand die haar paard rijd door flink druk en handen laag en breed. Was de enige manier voor haar paard enzo. Ik heb soort gelijke pony staan alleen 10 jaar jonger en haar uiteindelijk erop laten rijden. Handen laag en breed is bij hem hoofd omhoog. In de krul trekken is of tegen trekken of opkrullen (net hoeveel kracht je kan zetten) Handen juiste hoogte buiging vragen en ontspannen op je zit rijden (voor zover dat mogelijk is, de rest ondersteund hand en been) is nageven. Daar is zij dus ook achter gekomen. Ja het lukt bij hem alleen als je goed ontspannen bent in je zit. Als je gaat spannen denkt hij ow er is iets aan de hand Tong uitsteken Dat klopt wel alleen als je gaat spannen zet hij gewoon zijn rug vast. Aangezien hij toch verkeerdom bespiert is kost dat maar een kleine moeite...

Hoop dat ze het ooit eens zal inzien.

Triest zulke mensen. Dat paard van haar is gewoon zo'n goedzak dat hij niet in heftig verzet komt. Ik ken er genoeg die dat wel zouden doen.... Tong uitsteken
Hopelijk heeft ze daarvan geleerd Ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:13

xRosa schreef:

Maar nageeflijk lopen kan wel Lachen. Dat kan ieder paard en dat heeft niets te maken met de halshouding, want de natuurlijke halshouding is per paard verschillend.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:23

Kan iemand mij uitleggen hoe je je paard aan de teugel krijgt stap voor stap?
Dus je stapt op je paard. En dan?
Bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:30

mireya schreef:
Bedankt!

stap je 'm eerst leker warm Knipoog

Er is geen trucje voor!
Wanneer jij je paard goed aan het been heb én een lichte constante aanleuning heb, zal het paard/de pony z'n/haar hals vanzelf laten afbuigen.
Vaak is het paard niet scherp aan het been óf/en is de aanleuning niet goed genoeg, dan "lukt" het dus niet.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:35

Mwehehe... Het lukt me echt niet :-(

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:54

xRosa schreef:

Sorry, maar dat heeft alles te maken met het rijden. Als jij je paard op een ontspannen manier rijdt, zal hij vanzelf het contact met de teugel op gaan zoeken en dan in zijn hals gaan zakken. De achterhand is het belangrijkst en niet zijn nek in die 'mooie' krul... Dan rijd je pas dressuur. Kijk maar eens naar enkele dressuur hengsten die een zware nek hebben, die kunnen toch ook nageeflijk rijden? Dat vind ik dus geen excuus...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:27

De pony waar ik op rijd is een hengst, en let eigenlijk op alles behalve op mij. Hij loopt normaal gesproken echt met z,n hoofd in de lucht, en werd eerder ook met een elastiek gereden. Ik rijd hem zonder dat elastiek. Hij rent zeg maar gewoon wat rond. Als ik in stap mijn been aanleg en heel zacht met mijn hand wat ''speel'' dan zakt hij direct aan de teugel, en loopt hij heerlijk onspannen en let hij op mij. Hij is dan makkelijk te sturen en je kan goed tempowisselingen rijden in de stap. Als ik dan aandraaf doet hij direct zijn hoofd weer omhoog. En trekt hij gewoon door mijn hand heen. Maar als ik hem dan wat ''harder'' aan de teugel vraag, geeft hij vaak weer na en gaat het weer goed. Maar, dan doe ik het dus wel iets harder met mijn handen, dus handen vrij laag en vrij breed. Dus toch fout? ;

Als ik gewoon tempowisselingen ga rijden en niets met mijn handen doet valt er gewoon niets mee te doen, terwijl als hij aan de teugel loopt, hij alles wél goed doet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:52

marlinH schreef:
De pony waar ik op rijd is een hengst, en let eigenlijk op alles behalve op mij. Hij loopt normaal gesproken echt met z,n hoofd in de lucht, en werd eerder ook met een elastiek gereden. Ik rijd hem zonder dat elastiek. Hij rent zeg maar gewoon wat rond. Als ik in stap mijn been aanleg en heel zacht met mijn hand wat ''speel'' dan zakt hij direct aan de teugel, en loopt hij heerlijk onspannen en let hij op mij. Hij is dan makkelijk te sturen en je kan goed tempowisselingen rijden in de stap. Als ik dan aandraaf doet hij direct zijn hoofd weer omhoog. En trekt hij gewoon door mijn hand heen. Maar als ik hem dan wat ''harder'' aan de teugel vraag, geeft hij vaak weer na en gaat het weer goed. Maar, dan doe ik het dus wel iets harder met mijn handen, dus handen vrij laag en vrij breed. Dus toch fout? ;

Als ik gewoon tempowisselingen ga rijden en niets met mijn handen doet valt er gewoon niets mee te doen, terwijl als hij aan de teugel loopt, hij alles wél goed doet..

Ik vind spelen niet correct. Elke hulp moet duidelijk en effectief zijn. Spelen heeft tijd nodig en dan ben je imo aan het klooien aan de voorkant. Het breed en laag houden van je handen, zorgt voor extra kracht->op die manier ben je dus het paard in de krul aan het rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:31

mireya schreef:
Bedankt!

Neem een instructrice Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:28

Wat ik ook wel heb meegemaakt: sommige mensen doen de keelriem veel te strak, de vuist van een volwassen man moet ertussen kunnen.
Wat je dan krijgt, is dat paarden wel wíllen nageven, maar niet kunnen inbuigen omdat die keelriem te strak zit, de luchtweg wordt dan afgesneden als het paard zou inbuigen. Bij een paard met een zware hals zou je de riem nóg iets losser moeten doen.....
Het is vrij simpel, maar komt veel voor.
Dus check je hoofdstel, neusriem en sperriem moeten echt 2 vingers tussen kunnen (en niet wurmen, moet moeiteloos gaan). Vindt je paard die lossere sperriem vervelend, dan is het aan te raden om een hoofdstel met hoge neusriem te halen, zonder sperriem.
Controleer of het bit op de goede hoogte hangt (die 3 rimpels die je zou moeten zien, dat verhaal is echt onzin) maar het moet wel op de lagen liggen, en mag niet tegen de tanden stoten.
Schijnt veel aanleuningsproblemen te schelen.....

Net als een zadel zou een hoofdstel ook maatwerk moeten zijn, daar wordt door veel ruiters te weinig aandacht aan besteed Lachen

En als dan ook nog het zadel goed past, en het paard is gezond, ligt het écht alleen maar aan..... de ruiter. Íeder paard kan nageven en inbuigen..... Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:35

Marchador schreef:
mireya schreef:
Bedankt!

Neem een instructrice Vork

Uhu? Ik rijd op 2 maneges. 1 in een groeps les. Dan is daar geen tijd voor.
En 1 prive. Maar daar leer ik hem in de krul te trekken.
Daarom wil ik het hier gewoon stap voor stap horen Lachen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:43

Zoek dan een andere instructrice, als jij je paard in de krul moet trekken is dat natuurlijk helemaal niet goed.
Als ze in de groepsles als geen tijd voor je hebben om je rijtechnisch verder te helpen, zit het daar ook niet goed natuurlijk!
Voel je je er zelf wel prettig bij? Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:44

Ik persoonlijk denk namelijk dat het niet iets is wat je stap voor stap uit kunt leggen. Actie --> reactie.
Jij bent actief: vraagt het paard zijn hals te laten zakken en het paard geeft daar een reactie op. Op iedere reactie dat het paard geeft moet jij inspelen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:58

Marchador schreef:
Ik persoonlijk denk namelijk dat het niet iets is wat je stap voor stap uit kunt leggen. Actie --> reactie.
Jij bent actief: vraagt het paard zijn hals te laten zakken en het paard geeft daar een reactie op. Op iedere reactie dat het paard geeft moet jij inspelen Lachen

idd en dáárom heb je iemand nodig die je helpt. Vaak ontspant de ruiter te kort en geeft te lange/grote hulpen. Iemand moet je direct corrigeren...en ook steeds aangeven wanneer het goed is - dát gevoel moet je terug kunnen vinden namelijk.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:44

Inderdaad ben ik het mee eens, elke kleine actie die je onderneemt elke fout moet direct gecorrigeerd worden steeds weer het gaat op een gegeven moment zo irriteren als je het steeds maar weer hoort maar het is zooo goed ! Als ik dan thuis aan het rijden bent hoor ik als ik alweer! die binnenhand te streng heb, mn instructrice blèren; Los die hand! Ontspanning!..zo corrigeer je dan jezelf thuis ook gemakkelijker omdat er in de priveles zo op gehamerd wordt echt toppie Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:52

Ik denk dat veel mensen het 'aan de teugel' hier zien als een kunstje wat je er zo maar even in stampt... NOT!

Het is een kan inderdaad een doel zijn, maar eigenlijk moet je het als MIDDEL zien om zodoende ontspanning en lossigkeit te kunnen krijgen bij een paard. Het is het samenhangen van het effect van de hulpen, de rijvaardheid van de ruiter, en deels ook wat elasticiteit van het paard. Maar ELK paard moet, mits lichamelijke gebreken, nageeflijk gereden kunnen worden. Maar dat is een kunst van paard en ruiter samen.