Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:49

nombrado schreef:
Als je 10 paarden vanaf basis tot ZZ zwaar nivo hebt afgericht en bezig gaat met de hogere verzamelingen en changement, pirouette? Kan je daar pas over oordelen.

Knap en dat zonder het rijden van wedstrijden. Wie bepaalt dat niveau dan of doe je dat zelf?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:53

Afbeelding

:D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:04

Babootje schreef:
nombrado schreef:
Als je 10 paarden vanaf basis tot ZZ zwaar nivo hebt afgericht en bezig gaat met de hogere verzamelingen en changement, pirouette? Kan je daar pas over oordelen.

Knap en dat zonder het rijden van wedstrijden. Wie bepaalt dat niveau dan of doe je dat zelf?

WOW!!!!
Maar liefst 10!!!
Daar komen de meeste topruiters niet eens aan.
Dezen krijgen de paarden meestal wanneer ze al goed zijn doorgereden of nog verder.Dus dezen tellen al niet mee.
Blijven er niet zoveel over denk ik.
Oja...Nombrado natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:10

nombrado schreef:
als een paard loslaat , voel je als ruiter ontspanning en wordt je gedragen (makkelijk kunnen zitten)
je kan als ruiter alles loslaten en ontspannen. zelfs je schouders, armen, bekken, onderrug nek, armen handen, voeten tenen :D
Begrijp je mijn antwoord nu beter?

Dat is idd het antwoord wat ik had verwacht op die vraag ja. :j

Nu zou ik nog graag willen weten wat je voelt bij de verzameling.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:11

listiglistje die is idd erg leuk ja :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:16

superwoman schreef:
Dat is idd het antwoord wat ik had verwacht op die vraag ja. :j

Nu zou ik nog graag willen weten wat je voelt bij de verzameling.

achterhand zakt, voorhand lift
je voelt als ruiter het middelpunt anders worden, wordt meer gedragen. Op dat moment is alles veel makkelijker te rijden.
alle oefeningen zijn dan met zit makkelijk over te brengen.
Gevoel dat je meer in je paard zit dan erop.
zoals het plaatje die arie poste weergeeft
Klassieke dressuur
Afbeelding[/quote]
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-11-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:17

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Wie denk je?
zullen we even ontopic blijven betreffende klassiek of ar?
ipv weer verzanden in persoonlijke kleinerende pesterijen?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:30

Citaat:
Denk aan een speedboat, als je de motor open zet komt de voorkant omhoog en niet alleen maar door de waterdruk van voren.
Denk aan een motorfiets, als je gas geeft komt de voorkant omhoog.
Voorbeelden die iedereen kent.

Die vergelijking gaat volledig mank omdat je hier met een heel ander mechaniek te maken hebt. Bovendien moet je je in dat geval heel goed aan het stuur vasthouden om niet van je motorfiets af te vallen. Klassiek paardrijden heeft nu nu net niets met gas geven maar alles op anticiperen van de natuurlijke balans van doen.

Citaat:
de lange bovenlijn, met o.m. een holle rug zal er alleen maar een langere beweging ontstaan.

Zowel een lange bovenlijn als een holle rug verminderen het draagvermogen. Ze geven bovendien geen langere maar juist een kortere ongecadanseerde beweging omdat het draagvermogen (dat wel tot ruimere bewegingen leidt) ontbreekt.

Hier wachten we ook nog met smart op:

Wat moeten we ons nu ineens bij het onderkantelen van het bekken voorstellen? Eerder schreef je:

Citaat Simpelman

Citaat:
het bekken kantelen levert geen verbetering van de stuwkracht, noch van de draagkracht.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 26-11-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:51

nombrado schreef:

Als je altijd in dit frame rijdt, krijg je een paar wat zich gigantisch vastzet in de rug. Altijd bovenin is gewoon niet gezond, en dan krijg je ook niet "het vederlichte gevoel' wat Nombrado omschrijft.

Grappig dat Arie en Nombrado het "rug wegdrukken" wel kennen, maar het "rug opbollen" niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:00

Viennanova schreef:
nombrado schreef:

Als je altijd in dit frame rijdt, krijg je een paar wat zich gigantisch vastzet in de rug. Altijd bovenin is gewoon niet gezond, en dan krijg je ook niet "het vederlichte gevoel' wat Nombrado omschrijft.

Grappig dat Arie en Nombrado het "rug wegdrukken" wel kennen, maar het "rug opbollen" niet.

Ik heb talloze voorbeelden laten zien hoe de biomechanica van het paard werkt en daar komt geen bolle en geen holle rug maar wel een stabiele romp aan te pas. Zowel in vrijheid als onder het zadel.

Laat nu eens hetzelfde van de opgebolde rug zien in vrijheid en onder het zadel. Want die zijn hier nog niet een keer getoond. Moet toch een fluitje van een cent zijn. Dus niet langer leuteren: boter bij de vis.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:14

Viennanova schreef:
nombrado schreef:

dit was een verhaal over verzamelen.
waarover we het hadden.
overigens is het geen frame
een fiets heeft een frame
een paard niet
zo houd ik graag mijn rug recht in balans in de beweging
en verwacht dit ook van het paard. (doen ze overigens van nature al)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:33

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Waarom moet je perse wedstrijden rijden om je niveau te bepalen, dat vind ik nou echt onzin.
Ik train en les met mijn paarden , maar heb geen ambitie om wedstrijden te rijden.
En sommige van mijn paarden zitten ook op een hoger niveau en daar heb je echt geen jury voor nodig,
Ik train mijn paarden om ze soepel en goed in het lijf te houden en niet voor mijn eigen ego en dat vind ik vaak wel bij wedstrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:38

Viennanova schreef:
nombrado schreef:

Het plaatje van Nombrado is dus ook niet wat we bedoelen met "rug opbollen". We hebben het nog helemaal niet over oprichten. Alleen nog maar over "aan elkaar".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:44

Babootje schreef:
nombrado schreef:

midgie schreef:
Waarom moet je perse wedstrijden rijden om je niveau te bepalen, dat vind ik nou echt onzin.
Ik train en les met mijn paarden , maar heb geen ambitie om wedstrijden te rijden.
En sommige van mijn paarden zitten ook op een hoger niveau en daar heb je echt geen jury voor nodig,
Ik train mijn paarden om ze soepel en goed in het lijf te houden en niet voor mijn eigen ego en dat vind ik vaak wel bij wedstrijden.

Nee, maar jij zegt toch ook niet dat jij 10 paarden t/m ZZ zwaar niveau hebt opgeleid? Als iemand dat soort boude beweringen doet, mag je toch zeker wel om een onderbouwing vragen? Tja, en dan heb je alleen maar de wedstrijden om dat aan te tonen. Of een filmpje (natuurlijk van de amazone zelf) waarop al die mooie pirouttes, passages en piaffes te zien zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:46

Babootje schreef:
Het plaatje van Nombrado is dus ook niet wat we bedoelen met "rug opbollen". We hebben het nog helemaal niet over oprichten. Alleen nog maar over "aan elkaar".

was er wat los dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:50

Babootje schreef:
Nee, maar jij zegt toch ook niet dat jij 10 paarden t/m ZZ zwaar niveau hebt opgeleid? Als iemand dat soort boude beweringen doet, mag je toch zeker wel om een onderbouwing vragen? Tja, en dan heb je alleen maar de wedstrijden om dat aan te tonen. Of een filmpje (natuurlijk van de amazone zelf) waarop al die mooie pirouttes, passages en piaffes te zien zijn.

waar staat dat? Goed lezen Babootje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:53

nombrado schreef:

Daar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:55

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Daar.

waar staat het dat IK dat heb gedaan? :+
Het ging over oordelen!
kijk, zo komen de verhalen in de wereld hahahahahahahahahahahhahahhahahahah
gewoon stoppen met het kleinerende gedrag en lees je in.

10 paarden wel vanaf de basis...dat wel (wel meer denk ik) maar ben met 5 bezig geweest met de hogere verzamelingen.
Met 3 piaffe passage momenteel.
Mag dat?
of moet ik aan iemand toestemming vragen dit te doen? Tjonge jonge

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:00

nombrado schreef:
miek2012 schreef:
Dank je HWN. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: hoe bestaat het dat Nombrado en Arie beweren dat ze alles weten van de dressuur maar het meest basale nooit hebben ervaren? Mij klinkt dat in de oren als iemand die nooit heeft kunnen zien, uitleggen wat zicht is; de blinde zal je niet geloven. De waarde ervan ervaar je pas als je het inderdaad meemaakt. Als zelfs veel van de behoorlijk vastgereden manegepaarden dit gewoon kunnen doen, ben je in mijn ogen toch echt geen GP ruiter als je dit nooit ervaren hebt met je eigen paard.
Simpelman: zo'n beginner wil ik ook wel zijn :)

Hoe moet ik dit in de context lezen dan? Of gaan we nu terugkrabbelen? Heb je nu wel of niet 10 paarden vanaf de basis tot ZZ zwaar niveau opgeleid?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:01

nombrado schreef:
Het ging over oordelen!

10 paarden wel vanaf de basis...dat wel (wel meer denk ik) maar ben met 5 bezig geweest met de hogere verzamelingen.
Mag dat?

Die verhalen breng je toch echt zelf in de wereld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:02

Babootje schreef:
Hoe moet ik dit in de context lezen dan? Of gaan we nu terugkrabbelen? Heb je nu wel of niet 10 paarden vanaf de basis tot ZZ zwaar niveau opgeleid?

Gewoon LEZEN
Zou ik niet een instructeur hebben die dat bereikt heeft denk je? (heel misschien hoor 8-) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:02

Babootje schreef:
nombrado schreef:
Het ging over oordelen!

Mag dat?

Die verhalen breng je toch echt zelf in de wereld.

nee, kwestie van GOED lezen wat er staat

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:09

Ik lees hetzelfde als Babootje.
MIsschien moet ik wel terug naar de basisschool. |(

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:10

Helemaal met je eens Midgie! Daarbij moet het oog van een jurylid ook maar kundig genoeg zijn en volgens de wedstrijdruiters, die ik ken, was het in ieder geval ook het meeste gebruikte excuus voor het niet behaald hebben van een lintje bij terugkomst.
Maar in dit topic is totaal geen plaats meer voor een eerlijke discussie over AR en KD en diegene die het gestart heeft, zal wel al lang afgehaakt zijn en dat kan ik me goed voorstellen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:14

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Of om GP instructie vragen maar die moet dan wel bereid zijn om aan huis te komen, dan is je realiteitsbesef wel erg ver te zoeken hoor :D :+