[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:02

@michelle: als ik je foto's bekijk lijkt het erop dat je heel erg met de teugels en hoofdhouding bezig bent. Je kijkt voortdurend naar de hoofd van je paard, waardoor je voorover zit. De binnenteugel heb je vaak of los of je werkt terug waardoor het paard tegen de hand komt.

Hoe is je teugelcontact? Als ik het zo zie lijkt het erop dat je geen rustige aanleuning hebt, geen paard 'op 2 teugels' zoals mijn instructrice bij mij probeert in te stampen. :)

Misschien gaat het beter als je eigen houding beter wordt en je meer met je benen drijft als je contact verliest.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:44

Xoxololxoxo schreef:
Nee maar als ie daardoor nageeflijk loopt wel.

Aangezien het een half uur duurt en pas,wanneer hij moe wordt....dan werkt het dus niet.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:30

Mijn gedachte ook.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:14

@Michelle,

Werk aan je eigen ontspanning.
Doe minder je best.
Laat je gewoon meenemen door je paard, drijf voorwaarts, dat is alles.

Kijk daarna of je je paard veel meer kan ontspannen.
Als je paard "lui" begint te worden gaat het goed.

Probeer hem meer voor je uit te rijden, open van voren en laat je paard de hals laten zakken.
Zachte soepele meegaande handen.
Het is het paard dat aanleuning neemt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:10

#Michelle,
Laat dit voorlopig je doel zijn:

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:45

Ik heb een vraag, weet er iemand hier nog goede oefeningen om een paard te laten buigen?
Mijn ruin is nu vijf jaar oud en we hebben hem vorig jaar zelf ingereden. Ik les iedere donderdag, maar tijdens deze lessen is hij nogal bezig met de omgeving en het wennen aan de andere grondsoort. Ik probeer veel figuren te rijden om zijn aandacht op mij te focussen. Verder maak ik regelmatig ophoudingen, deze doet hij goed. Hij wordt steeds actiever op mijn been en het sturen gaat steeds beter. Echter merk ik dat hij nog niet lekker buigt. Vandaar mijn vraag wie er fijne oefeningen weet om hem wat soepeler te krijgen? 'Aan de teugel' lopen zit er voorlopig nog niet in, daar ben ik dus ook nog niet druk mee. Ik probeer eerst aan onze basis te werken. Longeren doe ik niet, omdat ik niet goed weet hoe ik dit aan moet pakken, ik ben me hier in aan het verdiepen. Wat is het toch allemaal lastig! Twaalf jaar rijd ik op dezelfde merrie, gekregen toen ik kind was en altijd heerlijk recreatief op gereden, dus het valt mij tegen de ruin nu zelf te beleren :) Ik ben blij dat we lessen krijgen, maar deze zijn op een andere locatie waardoor het thuis vaak beter gaat dan in de lessen zelf.

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:06

Mijn pony loopt heeeel moeilijk aan de teugel. Als je hem een beetje op de goede weg hebt loopt hij zo allemachtig langzaam. (Hij is van zichzelf ook erg lui). Als je hem dan aanspoort doet hij zn hoofd weer omhoog. Ik ben er heel druk mee bezig!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:34

Xverdi, aan het been is de eerste vereiste.
Weet niet met welke hulpen je hard bezig bent om te geven, maar dat is iig niet goed aangezien je aangeeft dat hij nog niet aan het been is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:35

Bunga, ik heb geen idee wat je bedoeld. Wat je daadwerkelijk wil. Hoe bedoel je buigen?

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:49

Ik heb een verzorgpaard die een rugprobleem heeft gehad en daardoor moet hij nu zijn rugsprieren gebruiken tijdens het rijden en wat ik hierbij heel erg merk is dat hij heel erg ann de teugel gaat lopen en zijn gewicht op de achterhand zet maar simmige stukjes gebruikt hij evht zijn rug de rest van de tijd ontlast hij zijn rug onder tussen gaat het wel beter en gebruikt hij het meeste deel van de tijd zijn rug maar als het gebeurt ben ik wel ff zoet ok hem weer over de rug te laten lopen hoe kan ik voorkomen dat hij sommige stukjes zijn rug ontlast? En hoe pak ik als het tog gebeurt het weer op? Ik heb een instructeur maar eigenlijk geef ik alle hulpen voor het over de rug lopen op gevoel bij de meeste paarde werkte dit maar nu een stuk minder

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:24

Ik lees mee, heb zelf ook een paard die niet makkelijk nageefelijk wil lopen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:05

sneeuwpop schreef:
Bunga, ik heb geen idee wat je bedoeld. Wat je daadwerkelijk wil. Hoe bedoel je buigen?

Bedankt voor je pb. Krijg nu alleen mijn postvak niet meer open, heel raar.

Je probleem ligt dus niet in het "aan de teugel gaan" maar je paard buigen in zijn lichaam in de bochten.

Oplossing is idd voltes en achtjes en veel van hand veranderen.
Echter id het wel van belang waar de oorzaak ligt.
Zo kan een jong paard moeite hebben met kracht en balans. Maar het kan ook door het zadel komen en zelfs door het gebit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:09

.... Wat ik wsl zou doen is toch een osteopaat bellen als ik zeker ben van het zadel en het gebit.
En na de osteo kun je ook nog altijd de zadelmaker laten komen.
Mijn paard was na een half jaar weer zo veranderd dat het zadel niet meer goed lag. En dat terwijl ik maximaal 2x per week lichte en basisarbeid deed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:51

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:04

het lukte bij mijn paard eerst ook niet (ook mijn leraar kreeg het niet), toen ben ik met snoepjes gaan werken en bijvoorbeeld als mijn zus haar longeerde, liep ik ernaast met n snoepje onder dr hoofd zodat ze mooi gebogen liep. Ook met rijden hebben we dit gedaan en na lang oefenen loopt ze al goed aan de teugel. Nog niet zo heel diep, maar ik ben al heel blij met het resultaat. Ik weet niet of het voor andere een goede methode is :') maar bij mijn paard heeft t in ieder geval al een beetje geholpen, haha :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:17

Denk het niet, sterremax. Want het moet uit ontspanning komen, het is geen kunstje of trucje :n.
Aan de teugel is het hele lichaam, niet alleen het hoofd.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:48

Martine_R schreef:
:oo Was dit topic helemaal kwijt. Heb dus ook iets te voorbarig een topic geplaatst, terwijl jullie mij misschien kunnen helpen bij dit probleem: [RT-V] Paard wil liefst met de neus over de grond lopen

Er zijn goede reacties geplaatst in je topic.
Teneerste vind ik die van de tanden erg goed. Jonge paarden moet je juist een beetje in de gaten houden met de tanden. ;)
En het kracht en balans te kort, kun je ook goed oplossen aan de longeerlijn of neem hem eens lekker mee naar het bos. Denk dat hij dan echt niet met zijn bekkie aan de grond gaat lopen ;)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:52

Bunga schreef:
Ik heb een vraag, weet er iemand hier nog goede oefeningen om een paard te laten buigen?
Mijn ruin is nu vijf jaar oud en we hebben hem vorig jaar zelf ingereden. Ik les iedere donderdag, maar tijdens deze lessen is hij nogal bezig met de omgeving en het wennen aan de andere grondsoort. Ik probeer veel figuren te rijden om zijn aandacht op mij te focussen. Verder maak ik regelmatig ophoudingen, deze doet hij goed. Hij wordt steeds actiever op mijn been en het sturen gaat steeds beter. Echter merk ik dat hij nog niet lekker buigt. Vandaar mijn vraag wie er fijne oefeningen weet om hem wat soepeler te krijgen? 'Aan de teugel' lopen zit er voorlopig nog niet in, daar ben ik dus ook nog niet druk mee. Ik probeer eerst aan onze basis te werken. Longeren doe ik niet, omdat ik niet goed weet hoe ik dit aan moet pakken, ik ben me hier in aan het verdiepen. Wat is het toch allemaal lastig! Twaalf jaar rijd ik op dezelfde merrie, gekregen toen ik kind was en altijd heerlijk recreatief op gereden, dus het valt mij tegen de ruin nu zelf te beleren :) Ik ben blij dat we lessen krijgen, maar deze zijn op een andere locatie waardoor het thuis vaak beter gaat dan in de lessen zelf.

Herkenbaar. Kan je instructrice misschien een keer uitleg geven over het longeren? Ik heb zelf nu het longeren met een dubbele lijn geleerd en dat bevalt goed.
Het buigen heb je veel in slangenvoltes, s van hand veranderen, wendingen rijden etc. wat zegt je instructrice over jouw gevoel? Misschien kun je het er met haar eens even over hebben. Heb je een instructrice die zelf ook eens even opstapt om te voelen? Ik heb namelijk wel zo eentje en dat is echt heel fijn, ze speelt dan precies goed in op de situatie.
Instructrice is er niet alleen om in de bak te gaan staan en te zeggen hoe het moet maar ook om je te helpen met vragen en andere zaken rond je paard, das heel normaal vind ik hoor ;)

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 01:20

EskeGirl schreef:
Denk het niet, sterremax. Want het moet uit ontspanning komen, het is geen kunstje of trucje :n.
Aan de teugel is het hele lichaam, niet alleen het hoofd.

ben ik met je eens :j , ik heb het heel lang op de normale manier geprobeerd, maar ze is heel erg stijfjes in haar nek.. hoe lang ik ook figuren reed en ophoudinkjes enz. Zadelmaker en dierenarts zijn ook nog komen kijken of het iets medisch was of het zadel pijn deed maar dat was niet zo. Maar met dit trucje is ze wat losser geworden merk ik. Ik moet nog steeds eerst heel veel losrijden om haar een beetje onderin te krijgen maar het gaat steeds beter
Als iemand nog tips heeft, ik kan het gebruiken ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:35

Heb je je instructeur al een x laten rijden?
Wsl ligt het namelijk aan je manier van rijden.

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:41

Als dat voor mij is dan is het antwoord ja, verschillende instructeurs hebben het al opgereden. Normaal krijg ik paarden best makkelijk aan de teugel, behalve dit paardje dan :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:37

Oh niet gezien.
Ostepaat al geweest?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:46

Wat vinden jullie van met een slof rijden?

Stap gaat heel goed, maar zodra ik aandraaf vliegt zijn hoofd weer in de lucht.
Een gogue hulpteugel heb ik een tijdje mee gereden, merkte niet veel verschil.
Zelfde als thiedeman.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:48

Een slof is prima als begrenzing, niet om je paard nageeflijk te rijden.
Waar de hulpteugels beginnen, eindigt de ruiterkunst...

Heb je les Rianne?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:30

EskeGirl schreef:
Een slof is prima als begrenzing, niet om je paard nageeflijk te rijden.
Waar de hulpteugels beginnen, eindigt de ruiterkunst...

Heb je les Rianne?

Heb op dit moment geen les, heb wel 4 keer per maand les gehad.
Maar ligt nu 1 maand stil ivm weinig geld.

Het is meer als die omhoog gaat dat ik hem een klein signaal kan geven, en als die naar beneden gaat laat ik de slof weer los hangen.