[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:44

Ik meld me hier ook in het springtopic :-)

Afgelopen weekend voor het eerst sinds tijden weer eens lekker gesprongen. "ja, dit paard springt alles, zelfs vanuit stilstand, hoef je niets aan te doen, regelt ie allemaal zelf :j ". Dat klopte, alleen wat er niet bij genoemd werd was dat het paard ook na de landing een stevige bok gaf.
Dus daar kon ik mn paard gaan vangen :+

Vervolgens wel de boel opgelost door bij de landing flink contact te houden met zn mond en 3 sprongen later dacht het paard niet eens meer aan bokken.

Mooi leermoment voor de volgende keer, niet geloven wat de eigenaar zegt :+ (en uiteraard bleek later dat het paard bekend stond om bokken na de eerste sprong :+ )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:50

An1985 schreef:
gaan ze in de molen en in stap of in draf? en hoelang?

maak je ook gebruik van de loopband?

in de morgen een uur stappen, in de avond 30 minuten draven, afwisselend recht- en linksom.

Nee, een loopband heb ik niet. Ik ken hem wel van Schockemohle. Leek mij wel goed, want je kon het in een helling zetten, lijkt me goed voor de spierontwikkeling van de achterhand.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:54

hoe groot is je molen?!
ik vind het te belastend om de paarden een uur erin te zetten of vaker...

wij hebben dan ook een 3 paards molen. ik zet ze er zo'n 20-50min in. hangt van het programma af... om de kleine 10 min draait ie (alleen stappen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:58

Biertabje schreef:
hoe groot is je molen?!
ik vind het te belastend om de paarden een uur erin te zetten of vaker...

wij hebben dan ook een 3 paards molen. ik zet ze er zo'n 20-50min in. hangt van het programma af... om de kleine 10 min draait ie (alleen stappen)

6 paardsmolen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:15

ik vind een band ook vele keren beter , echt prima spul voor spieren ed te ontwikkelen maar je moet wel "koele paarden "hebben ...want het is best eng ..In Hagen staat er zelfs één band + water ..super

aquatrainer komt heel erg op ..dat lijkt me ook een super ding maar zal best wat kosten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:31

Moderatoropmerking:
Nogmaals een waarschuwing, graag alleen vragen stellen gericht over het springen. Offtopic reacties en onliners worden verwijderd. Anders gaat het overzicht in het topic verloren, voor diegene die nog wel springvragen hebben!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:51

daarbij is de vraag van fransecalex toch her te formuleren tot: Marcel, maak je bij het trainen van je springpaarden ook gebruik van de stapmolen en op welke wijze?

Dan is het een vraag aan Marcel over de training van springpaarden met de stapmolen en dan mag het volgens mij dus mede over de maten en dergelijke van stap en drafmolens gaan in verband met de belasting van het springpaard in training.

@ Juul. Ik vermoed dat je de verkeerde schouder voor hebt. Als je paard galopeert in de linkergalop moet ook jij je linkerschouder en linkerheup licht voor hebben, zelfde geldt voor de rechtergalop maar dan de rechterschouder en heup. Als je dit niet doet op een paard dat zeer eenvoudig changeert geef je met je lichaam al de hulp voor een changement.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:57

Joki schreef:
daarbij is de vraag van fransecalex toch her te formuleren tot: Marcel, maak je bij het trainen van je springpaarden ook gebruik van de stapmolen en op welke wijze?

Dan is het een vraag aan Marcel over de training van springpaarden met de stapmolen en dan mag het volgens mij dus mede over de maten en dergelijke van stap en drafmolens gaan in verband met de belasting van het springpaard in training.

Maar zelf vind ik het eerlijk gezegd wel irritant als de formulering van elke vraag de woorden Marcel en springen/springpaard moet bevatten.

@ Juul. Ik vermoed dat je de verkeerde schouder voor hebt. Als je paard galopeert in de linkergalop moet ook jij je linkerschouder en linkerheup licht voor hebben, zelfde geldt voor de rechtergalop maar dan de rechterschouder en heup. Als je dit niet doet op een paard dat zeer eenvoudig changeert geef je met je lichaam al de hulp voor een changement.

Wat mij betreft hoeft dat ook niet. Ik heb namelijk niet alleen verstand van springen, maar ook van de dingen er omheen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:12

Hoi Marcel,

Je weet niet alles maar wel van alles. Wat een geluk en Make My Day.

Het springpaard van mij gaat regelmatig in de stap cq drafmolen.

Heb over dit topic al eerder een vraag geplaatst maar daarop geen bevredigend antwoord gekregen.

[VSW] Eisen ondergrond stapmolen.

Zo zie je maar weer via jouw topic kom ik toch nog bij mijn eerdere vraag terecht.

Nu mijn 2 vragen aan jouw:

Op onze manege is een stap/draf molen en maak er sporadisch gebruik van. Tijdens de vakantie , toen ik niet kon rijden, is het paard praktisch de gehele dag in de paddock geweest en soms in de stapmolen. Zowel stap als lichte draf vond plaats.

Wat mij opviel is dat de ondergrond van de stapmolen niet optimaal was. De ondergrond is van zand/klei.

Als je keek in de stapmolen dan was er sprake van hoogteverschillen qua ondergrond, waar het paard diende te lopen in
de molen.

Mijn paard heeft daardoor, denk ik, last van zijn rug gekregen omdat er hoogte verschil is.

1)Aan welke eisen moet de ondergrond van een stapmolen voldoen
2) Zou het hoogteverschil in de stapmolen tav de grond de oorzaak kunnen zijn dat hij last had van zijn rug kan krijgen of benen.

Als ik logisch nadenk, zou dit de draf kunnen belemmeren omdat er sprake is van diagonale neerzetting van de benen.

Nou, hoor graag van je.

gr.

FraLex

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:47

Dan heb ik ook nog een vraag :D
Ik heb een 18-jarige Saros xx ruin, waar ik mee dressuur. Vroeger (en dan heb ik het over ruim 25 jaar geleden :+ ) heb ik heel veel gesprongen, dus toen er hier in de buurt een kennismakingscursus springen gegeven ging worden door Wim Derks, aarzelde ik geen moment en heb me ingeschreven.
Helaas, na de eerste hindernis had ik toch wel spijt, want ik ben er dus 2 x afgedonderd en dat over een hindernis van nog geen 25 cm hoog :o
Gelukkig had iemand het gefilmd en weet ik dus wat er mis is gegaan. Paard galoppeert gewoon naar de hindernis, stopt dan een nanoseconde voor de hindernis en maakt dan een megasprong en daar lag ik dus de rijbakbodem van dichtbij te bekijken. Nu weet ik wel dat goed bodemonderzoek heel belangrijk is :D, maar ik wil het toch graag voorkomen. Flink doorrijden de 2e keer had ook geen effect, want toen lag ik er weer naast. Ben toen maar gestopt met de springles, maar eigenlijk vond ik het wel heel leuk en zou toch wel wat meer willen springen, ook voor de afwisseling.
Heb jij advies????

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:06

francescalex schreef:
Hoi Marcel,
Je weet niet alles maar wel van alles. Wat een geluk en Make My Day.
Het springpaard van mij gaat regelmatig in de stap cq drafmolen.
Heb over dit topic al eerder een vraag geplaatst maar daarop geen bevredigend antwoord gekregen.
[VSW] Eisen ondergrond stapmolen.
Zo zie je maar weer via jouw topic kom ik toch nog bij mijn eerdere vraag terecht.
Nu mijn 2 vragen aan jouw:
Op onze manege is een stap/draf molen en maak er sporadisch gebruik van. Tijdens de vakantie , toen ik niet kon rijden, is het paard praktisch de gehele dag in de paddock geweest en soms in de stapmolen. Zowel stap als lichte draf vond plaats.
Wat mij opviel is dat de ondergrond van de stapmolen niet optimaal was. De ondergrond is van zand/klei.
Als je keek in de stapmolen dan was er sprake van hoogteverschillen qua ondergrond, waar het paard diende te lopen in
de molen.
Mijn paard heeft daardoor, denk ik, last van zijn rug gekregen omdat er hoogte verschil is.
1)Aan welke eisen moet de ondergrond van een stapmolen voldoen
2) Zou het hoogteverschil in de stapmolen tav de grond de oorzaak kunnen zijn dat hij last had van zijn rug kan krijgen of benen.
Als ik logisch nadenk, zou dit de draf kunnen belemmeren omdat er sprake is van diagonale neerzetting van de benen.
Nou, hoor graag van je.
gr.
FraLex

Persoonlijk denk ik van wel. Wij hebben 2 molens staan hier. 1 molen met een betonnen vloer met een heel dun laagje zand, in die molen wordt alleen gestapt. En we hebben een ovale molen, die heeft een zandbodem. Maar die wordt iedere dag gerold, zodat er geen verschil in hoogte is, en paarden zich dus niet kunnen verzwikken. Persoonlijk denk ik dat een ronde molen te veel belasting is voor het lijf. Het lijkt mij niet goed om steeds cirkels te moeten draven. Maar dat ik gewoon mijn gevoel, en ik heb daar geen bewijs voor.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:41

Noppert schreef:
Dan heb ik ook nog een vraag :D
Ik heb een 18-jarige Saros xx ruin, waar ik mee dressuur. Vroeger (en dan heb ik het over ruim 25 jaar geleden :+ ) heb ik heel veel gesprongen, dus toen er hier in de buurt een kennismakingscursus springen gegeven ging worden door Wim Derks, aarzelde ik geen moment en heb me ingeschreven.
Helaas, na de eerste hindernis had ik toch wel spijt, want ik ben er dus 2 x afgedonderd en dat over een hindernis van nog geen 25 cm hoog :o
Gelukkig had iemand het gefilmd en weet ik dus wat er mis is gegaan. Paard galoppeert gewoon naar de hindernis, stopt dan een nanoseconde voor de hindernis en maakt dan een megasprong en daar lag ik dus de rijbakbodem van dichtbij te bekijken. Nu weet ik wel dat goed bodemonderzoek heel belangrijk is :D, maar ik wil het toch graag voorkomen. Flink doorrijden de 2e keer had ook geen effect, want toen lag ik er weer naast. Ben toen maar gestopt met de springles, maar eigenlijk vond ik het wel heel leuk en zou toch wel wat meer willen springen, ook voor de afwisseling.
Heb jij advies????

Wat doet ie als je over 1 grondbalk draaft?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:43

Daar draaft ie gewoon over heen, dat doe ik regelmatig met longeren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:55

en 2?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:58

Noppert schreef:

Dan zou ik naar 25 cm toe gewoon draven en geen galop.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:05

Excuseme schreef:
Noppert schreef:

Dan zou ik naar 25 cm toe gewoon draven en geen galop.

dat deed ik de 1e keer, de 2e keer reed ik aan in galop, beide met het zelfde resultaat :D

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:07

MarcelDufour schreef:
en 2?

je bedoelt 2 achter elkaar met een of twee drafpassen er tussen? daar draaft ie ook gewoon overheen

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:31

Noppert schreef:
MarcelDufour schreef:
en 2?

je bedoelt 2 achter elkaar met een of twee drafpassen er tussen? daar draaft ie ook gewoon overheen

Niet meer springen is ook nog een optie :D :D :D

Zonder dollen, als je er uit draf over 25cm naast ligt, dan lijkt me dat:

- Of je paard knettergek en dito voorzichtig is
- of je houding en zit voor verbetering vatbaar is.

Een combinatie van beiden is ook nog mogelijk.

Heeft het paard onder andere ruiters al gesprongen en hoe ging dat?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:54

Dat ie knettergek is kan wel kloppen :D en dat ik na 25 jaar niet over 1.40 kan springen zonder goede voorbereiding geloof ik ook onmiddelijk, maar hallo, het was 25 cm hoog en een verlichte zit is echt geen probleem voor mij.
Paard heeft nooit echt gesprongen, de 1e eigenaresse heeft alleen met hem gedressuurd tot Z2 en de 2e eigenaresse heeft wel eens wat gesprongen maar niet erg hoog en waarschuwde mij al destijds dat hij megasprongen maakte.
Wellicht was het gewoon te laag voor hem :D en moet ik op 1.40 beginnen.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:17

Volgens mij had ik hier een vraag geplaatst over stapmolens, loopband en aquatraining :?

Ik heb gisteren trouwens wat foto's geschoten.
Afbeelding

In draf gaat hij nog een stuk lager, maar dat kreeg ik niet scherp op de foto helaas.

10 minuten later:
Afbeelding

Ik ben wel benieuwd Marcel, wat jij zou doen met:
- een paard dat springen hartstikke leuk vindt, maar niet bepaald getalenteerd.
- een amazone die geen oog voor de sprong heeft.

Met vrij springen komt het paard nooit uit. Of veel te dicht onder en dan met vier benen de lucht in, of vijf meter vantevoren afzetten en dan natuurlijk op de balken terecht komen.
Springen onder het zadel eindigt ook vaak in de hindernis, met gevolgen als kapotte knie, kapotte kroonrand enz. Mede door de combinatie met amazone die ook de afstand niet ziet.
Wel of niet springen? En zo ja, nog tips?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:27

zeker doen maar dan enkel met de balkjes !!
je moet beginnen met een kruisje waar je op 2.5 meter een balkje voorlegt ...zoiest zou ik enkel dagen oefenen gezien hij blijkbaar al een paar keer een crash heeft gehad en dat is niet goed voor het vertrouwen ;) ..dan leg je een balkje achter je sprongetje en zo bouw je op ..naar een nieuw hindrnisje na dat balkje ..een rechtje bvb ..niet te snel willen gaan met nieuwe hindernissen tot hij telkens vol vertrouwen en goed zijn werk doet ..ik doe zoiets altijd bij leerlingen die niet goed zijn met afstanden ..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:05

SanderP schreef:
Volgens mij had ik hier een vraag geplaatst over stapmolens, loopband en aquatraining :?
Ik ben wel benieuwd Marcel, wat jij zou doen met:
- een paard dat springen hartstikke leuk vindt, maar niet bepaald getalenteerd.
- een amazone die geen oog voor de sprong heeft.

Met vrij springen komt het paard nooit uit. Of veel te dicht onder en dan met vier benen de lucht in, of vijf meter vantevoren afzetten en dan natuurlijk op de balken terecht komen.
Springen onder het zadel eindigt ook vaak in de hindernis, met gevolgen als kapotte knie, kapotte kroonrand enz. Mede door de combinatie met amazone die ook de afstand niet ziet.
Wel of niet springen? En zo ja, nog tips?

Wat bedoel je precies met geen talent?
Inderdaad met die balkjes op de grond springen. Heb je dat onderdeel al gelezen in dit topic. Voor zowel jou als het paard is dat fijn, want je komt ALTIJD op de goede afstand bij de sprong.
Dat losspringen is heel normaal hoor! Ik ken niet een paard dat zelf zijn afstand ziet met losspringen. Zelfs de grootste ster gaat de mist in zodra hij geen ruiter meer op zn rug heeft die de afstand bepaalt voor hem, dus daar zou ik me helemaal niet druk om maken.
Dat stofzuigeren is hartstikke fijn, maar in galop hoef je dat niet te doen hoor. Mag af en toe om te spelen, maar over het algemeen zie ik de galop om wat meer te werken en stelling te vragen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:11

ook met vrijspringen moet je lijntjes maken ..het is niet alleen goed voor het mooi uitkomen op de sprong maar je maakt er het paard ook handig in , leert hem inzicht te krijgen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:28

besita schreef:
ook met vrijspringen moet je lijntjes maken ..het is niet alleen goed voor het mooi uitkomen op de sprong maar je maakt er het paard ook handig in , leert hem inzicht te krijgen

Ja, precies. Was ik even vergeten te vertellen, inderdaad.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:39

MarcelDufour schreef:
Wat bedoel je precies met geen talent?
Inderdaad met die balkjes op de grond springen. Heb je dat onderdeel al gelezen in dit topic. Voor zowel jou als het paard is dat fijn, want je komt ALTIJD op de goede afstand bij de sprong.
Dat losspringen is heel normaal hoor! Ik ken niet een paard dat zelf zijn afstand ziet met losspringen. Zelfs de grootste ster gaat de mist in zodra hij geen ruiter meer op zn rug heeft die de afstand bepaalt voor hem, dus daar zou ik me helemaal niet druk om maken.
Dat stofzuigeren is hartstikke fijn, maar in galop hoef je dat niet te doen hoor. Mag af en toe om te spelen, maar over het algemeen zie ik de galop om wat meer te werken en stelling te vragen.

Hij springt vaak met vier benen tegelijkertijd. Laat de benen hangen als ie "normaal" springt, drukt de rug helemaal weg op de sprong, rent ook nog wel eens dwars door de hindernis heen zonder te springen, trekt de achterbenen onder het lijf.
Het is lachwekkend om te zien, maar ik kan me voorstellen dat het vertrouwen van m'n vriendin er niet beter op wordt.

M'n vriendin rijdt juist wel in galop zo laag los. Daarin kan ze makkelijker echt naar voren rijden en recht stellen. Als hij recht is, kan ook in die lage lijn stelling en buiging gevraagd worden. Maar meestal pakt ze hem op (tweede foto).
In draf gaat het allemaal nog wat moeizamer, komt ook doordat hij vreselijk hoog opgooit.