[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:28

Baaldagen moeten er ook zijn he, ik had er van de week dus ook één. Maar vandaag in de les ging het weer super. Kreeg leuke complimenten van mijn instructrice, aan het einde van de les vertelde ze me ook nog dat ik wel vast een startkaart aan kon gaan vragen haha Haha!
Nou dat is helemaal leuk om te horen natuurlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:28

Marchador schreef:
Baaldagen moeten er ook zijn he, ik had er van de week dus ook één. Maar vandaag in de les ging het weer super. Kreeg leuke complimenten van mijn instructrice, aan het einde van de les vertelde ze me ook nog dat ik wel vast een startkaart aan kon gaan vragen haha Haha!
Nou dat is helemaal leuk om te horen natuurlijk

Das zeker leuk!
Ga je dat ook doen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:15

Ik wil het wel gaan doen. Ik ben me al wetl vast aan het verdiepen en hoe of wat, want nooit KNHS wedstrijden gereden.

Maar voor mij heeft het allemaal geen haast. Ik verzorg dit paard pas sinds deze maand. We moeten nog aan elkaar wennen, komt wel Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:25

voordat je je papieren heb enzo ben je alweer een poosje verder.. gewoon doen als je het toch van plan bent. Op dresuurproeven.nl kun je alvast de proefjes bekijken en misschien oefenen Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:36

Hoe lang zou het ongeveer duren voordat je de papieren binnen hebt?
Misschien ben ik wel te schijterig dat ik af ga als een gieter hahaha Haha!
Handig ik wist niet dat die site bestond! Even doorspitten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:40

Hoe lang het duurt, kan verschillen door de drukte. Maar ook het inschrijven van wedstrijden is aan jezelf en ook daar is het druk en kan het zijn dat de eerste wedstrijden in de buurt al vol zijn....
Je gaat niet snel "af als een gieter" hoor in de B, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:22

Hmm ja daar heb je gelijk in.
Nou maar eens even kijken dan haha

Edit: die proeven trouwns op de site, zie ik alleen de proeven van de pony's klopt dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:00

Marchador schreef:
Hmm ja daar heb je gelijk in.
Nou maar eens even kijken dan haha

Edit: die proeven trouwns op de site, zie ik alleen de proeven van de pony's klopt dat?

je moet basisdressuur hebben Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:50

Ja daar zat ik te kijken inderdaad, maar er stond achter ** pony's Ik denk dat de sterretjes in de proefjes staan ofzo, of ik ben nu heel scheel aan het worden Clown

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:37

ik had ook een baaldag met rijden vandaag.. maar vind dat het wel vaak voorkomt.. zondag ging het rijden ook al niet lekker..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:09

Marchador schreef:
Ja daar zat ik te kijken inderdaad, maar er stond achter ** pony's Ik denk dat de sterretjes in de proefjes staan ofzo, of ik ben nu heel scheel aan het worden Clown

Beetje scheel maar Knipoog
De sterretjes betekend dat als dat achter de proeven staat, die ook voor de ab pony's zijn.Bijv bij de L1 staan ook steretjes +L2, dus dat die proef voor de a/b pony's een L2 proef is. Voor de overige paarden en pony's zijn dat gewoon L1 proeven....
snappie? Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:53

Och helemaal vergeten te vertellen over de wedstrijd van zondag ! 's Morgens werd ik gebeld; ze ligt in de wei staat soms op en gaat weer liggen. Patos ligt nooit dus ik erheen gefietst. Ze lag inderdaad maar zag er niet slecht uit. Ze at heel goed en dronk ook gewoon. Toen ik haar even aan de longe deed was ze sloom en zodra ze is draf moest gingen de oren in de nek. Ben maar gaan invlechten en ik zou het nog wel aanzien hoe ze daarna was. Na een uurtje had ik haar even in dr stal gezet en ze mestte gelijk 5x, volgensmij had er iets dwars gezeten maar ze mest wel vaker als ze zenuwwachtig is. Verder was haar temperatuur goed en ze zag er voordat we gingen gewoon goed uit. Toen we de binnenbak inreden was het zo warm, donker en benauwd ze dutte helemaal in. Normaal wordt ze al duf van zo'n bak maar nu helemaal! Lekker lang losgereden en rustiger dan normaal want ik merkte dat ze niet helemaal zichzelf was. De proef ging aardig netjes maar wel wat slordige dingen en wat mak. Ik had ook geen zin om haar te sporen of een stevige trap te geven want ik vond dat zo sneu, toch hebben we lekker gereden! Zie liep niet mooi nageeflijk dacht ik maar er werd niets over gezegd dus ze vonden het blijkbaar voldoende. Het wijken was gewoon erg en had terecht 1x een 4..Thuis gaat het nooit fout en kan ik prachtig met dr wijken tot aan de hoefslag met de goede stelling. Verder waren op veel oefening hele kleine dingentjes steeds wat fout. Ik had veel 6/7 en dus een enkele 5/4. Ik had 177 en 178 punten en was 1x eerste. Degene die eerste was had 180 punten en zat in het L2. Toch was ik trots op ons zo voor de eerste keer en niet helemaal fit..wel was ze ondertussen best opgeknapt en stond in de trailer lekker te knabbelen aan het hooi en biks! Ze was ook nog een lok-paard in een vreemde trailer van een ander paard wat er dus niet in wilde, ze was heel braaf. Volgende keer maak ik haar voor de proef eens goed wakker, veel flinke overgangen en zet ik dr eens wat beter aan het werk. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:29

Superwoman ik snap het OK dan!
Ik dacht dat je voor pony's en paarden verschillende proeven had.
Tenminste zoiets kan ik me herinneren van de proevenboekjes die wij vroeger hadden!
Maar het is allemaal weer veranderd, met het aantal punten enzo Haha!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:03

En nog steeds na lang oefenen krijg ik hem niet aan de teugel...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:48

Is hij medisch in orde? Lachen
Zijn rug goed?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 05:55

en tanden?
<isschien zadel of anders bit (te dik)?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:00

volgens haar profiel rijdt ze op de manege Knipoog

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:36

het kan idd een van bovenstaande oorzaken zijn.
nageefelijkheid komt voort uit onstpanning en als er ergens een prombleem zit dan kan het paard niet ontspannen en ook niet nageefelijk worden.
dan zijn er natuurlijk nog paarden die je aan de teugel kunt trekken maar dat lukt in de meeste gevallen niet en zul je toch naar de oorzaak van de spanning moeten zoeken.

groetjes

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:43

in je topic te zien is het paardje nog niet zo lang onder het zadel.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:31

Kan iemand mij helpen? Ik had eerder het probleem dat mijn paard niet nageeflijk wou lopen. Nou, dat gaat nu de goede kant op. Het probleem wat blijft bestaan en waar ik erg van baal is dat hij bij de overgang draf-stap ontzettend gaat hangen. Als ik dan wat been bijgeef of hem iets naar voren druk met mijn zit schiet hij er weer vandoor. De ene keer krijg ik hem sneller terug dan de andere keer (met mijn zit) Als ik dan weer de overgang probeer te maken begint het hele verhaal weer opnieuw.

Lijkt mij een balansprobleem, achterhand er nog niet onder en (uiteraard) gewoon nog niet goed genoeg aan het been. Maar heeft iemand nog tips om dit te kunnen verbeteren? Ik probeer al veel op de volte overgangen te maken, omdat dan iig het binnenachterbeen er goed onder geplaatst wordt. Maar dit helpt ook niet altijd even goed...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:07

Tja ik heb geluk dat de overgangen altijd goed gaan. Soms heb ik wel eens dat ik de overgang naar stap of galop maak en dat deze dan te traag zijn omdat ik mn benen er niet goed bij heb dus dat is geen probleem. Je moet het zelf zien aankomen, maar het paard mag dit niet voelen. Goed terugzitten en toch benen erbij tijdens de overgang en op je zit terug. Altijd goed contact met de voorkant zodat hij er niet vandoor schiet maar toch lekker een actieve overgang maken. Ik zou ook eens oefenen met schijnovergangen..opeens even doorzitten of een een hele langzame draf rijden met altijd lekker been erbij! Gaat ie hangen? Dan is er nog meer been nodig. Dus heeeel veeel overgangen maken, daarna niet lang doorrijden maar gelijk weer even terug of naar de galop. Net zolang tot hij goed reageert op je hulp maar niet gaat hangen of wegschiet. Verder altijd lekker blijven zitten, wat dus ook mijn probleem is Lachen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:29

Ja, alleen gaat hij ook al hangen bij een schijnovergang. Dat heb ik vandaag eens geprobeerd, continue schakelen. Langzaam draven, wat naar voren, overgang stap. Galop doe ik nog niet zoveel, omdat hij zichzelf dan helemaal vastgooit. Kan wel merken als ik een tijdje bezig ben dat het hangen iets minder wordt, maar vroeg me af of er nog meer manieren waren om het hangen te voorkomen. Zou een slecht passend zadel ook een oorzaak kunnen zijn?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:32

Hee Knipoog

Ik heb een vraagje. Hoe zou het kunnen dat mijn pony op de manege wel aan de teugel loopt, en thuis niet?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:02

De Fjord in mijn topic is ook op een manege... :-P Maar op donderdag rijd ik op een zwart paardje. Ik neem aan dat hij gezond is. Maar aan de tuegel krijgen lukt niet.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:59

Zou het niet kunnen dat je op de manege les krijgt en thuis niet?