Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:44

jasmijn78 schreef:
arie53 schreef:
Enig idee waarom men toen tot die hoge graad van verzameling, gratie, balans en schoonheid kon komen?

Omdat ze toen hele goede schilders en tekenaars hadden?? :+ :D

Tss, typisch, je hebt zo van die mensen die hardnekkig zouden blijven volhouden dat 1+1 geen 2 is, hoeveel bewijsmateriaal je ook ziet. Mocht "de trend" toen een strak teugelcontact geweest zijn, dan was dit zeker zo afgebeeld geweest. Ik geloof wel degelijk dat het kan, op basis van houding en zit. Meestal wordt natuurlijk eerst met bit en zo gewerkt, maar ik ben er zelfs van overtuigd dat een ontspannen en over de rug lopend paard met een heel goede ruiter perfect zonder teugel de juiste houding kan vinden.

Kijk bijv. ook es naar dat filmpje van Anja Beran dat hier onlangs geplaatst werd, die hengst in piaffe aan de hand werd gewerkt met kaptoom waar weinig of geen contact op zat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:50

miek2012 schreef:
Ik ben een manegeruiter. Al 25 jaar heb ik 1 uurtje in de week les op verschillende paarden. Ik heb nooit geweten dat er verschillende dressuurstromingen zijn, totdat ik bokt tegenkwam. Mijn beginjaren heb ik modern lesgehad met veel trekken en schoppen, later heb ik (terugredenerend) klassiek les gehad. Ik vind de discussies heel interessant en de bijdragen van Simpelman zeer verhelderend en leerzaam. Het is jammer dat degene die ontkennen dat een paard zijn rug kan opbollen dit blijkbaar nog nooit hebben ervaren. Ik rijdt de laatste tijd veel op een paard dat niet geliefd is, omdat het snel staakt wanneer je je handen vastzet, ook al is het maar een beetje. Bij het losrijden rijdt ik dan met een zeer licht contactteugel (ik vind dat contact erg moeilijk dus is het meer een los vast contact) om het paard vertrouwen te geven dat als ik hem laat versnellen dat ik niet in het zadel zal ploffen en hem geen ruk in de mond zal geven. De eerste keren aansporen moet ik doen met heel mijn lijf. Maar als het paard het door krijgt dat hij inderdaad mag versnellen wordt hij enthousiast en gaat heel hard zijn best doen. Na een tijdje hoef ik alleen maar mijn kruis aan te spannen om hem te laten aandraven en wordt het ipv versnellen verruimen. Dmv veel voltes/slangevoltes om hem naar links en rechts te buigen kan ik hem laten ontspannen en nageven, eerst heel voorzichtig. Dan krijg ik meestal opeens een cadeautje, alsof er een knop bij hem wordt omgezet: contact op twee teugels en een opbollende rug. Dit voelt alsof het paard ineens andere hoefijzers om heeft gedaan, hij zweeft ik zit een paar cm hoger lijkt het en is heel makkelijk door te zitten. Helaas is dan meestal het uur voorbij, maar dan ben ik al helemaal gelukkig en paard is ook lekker ontspannen en is schijnbaar beter te rijden voor degenen die hem de dagen erna rijden. Overigens heeft het opbollen niet iets te maken met de verzameling, daar zijn paard en ik echt niet toe in staat.
Tja is dit nu klassiek of niet. (ik heb geen filmpjes)

Fijn dat je dat ook kan bereiken in een manegeles met een manegepaard! Goed bezig!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:03

Deze beginner lukt het ook al bijna zonder contact hwn.
Afbeelding

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:58

Nombrado, vraag dan ff het boek van arie, dan hoeft hij niet alles te kopieren.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:13

Dank je HWN. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: hoe bestaat het dat Nombrado en Arie beweren dat ze alles weten van de dressuur maar het meest basale nooit hebben ervaren? Mij klinkt dat in de oren als iemand die nooit heeft kunnen zien, uitleggen wat zicht is; de blinde zal je niet geloven. De waarde ervan ervaar je pas als je het inderdaad meemaakt. Als zelfs veel van de behoorlijk vastgereden manegepaarden dit gewoon kunnen doen, ben je in mijn ogen toch echt geen GP ruiter als je dit nooit ervaren hebt met je eigen paard.
Simpelman: zo'n beginner wil ik ook wel zijn :)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:14

listiglistje schreef:
idd. mensen lieten zich mooier/imposanter en statiger portretteren dan dat ze in werkelijkheid waren

De werkelijkheid is dat bitten vroeger, door de eeuwen heen, enorme marteltuigen waren,
de musea liggen er vol mee en er rouleren genoeg foto's op internet daarvan :7

Dit zijn juist geen staatsieportretten maar de gravures uit het boek van François Robichon de La Guérinière hoe de door hem omschreven en uitgewerkte klassieke dressuur t/m de hogeschooloefeningen eruit horen te zien.

Overigens is manipuleren van alle tijden. Vandaag de dag worden veel foto's gedraaid om de zogenaamde bergopwaartse houding te demonstreren die er in werkelijkheid helemaal niet is.

En wat de stangen tegenwoordig kunnen forceren laat zich goed in de rollkür/LDR-methode zien. Terwijl de springpaarden een hele ijzerwinkel in de mond hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:18

Veulen84 schreef:
Listiglistje: Zo'n merrie heb ik ook. Kun je 15 minuten op een bolletje zitten terwijl je wegstapt. Reactie van andere mensen als ze er op zitten en dat nog niet ervaren hebben is vooral heeel leuk.

Steinbrecht schrijft trouwens wel interessante dingen over de buiging van de rug en dan vooral van de lendenen.

Kan iemand mij de term Polderdressuur eens uitleggen? Wat verstaan jullie daar eigenlijk precies onder?

De buiging van de lendenen is heel wat anders dan de rug bol maken.

Polderdressuur is sterk op de voorhand gaan waar de voorgeschreven balans en lichtheid ver te zoeken is en het als een moderne versie van de klassieke dressuur te verkopen.

Polderdressuur
Afbeelding

Klassieke dressuur
Afbeelding

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:34

Wat een heerlijke onzin verkondig je toch Arie.
Hier valt niet veel meer te leren.
Jammer van dit topic.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:38

arie53 schreef:
Veulen84 schreef:
Listiglistje: Zo'n merrie heb ik ook. Kun je 15 minuten op een bolletje zitten terwijl je wegstapt. Reactie van andere mensen als ze er op zitten en dat nog niet ervaren hebben is vooral heeel leuk.

Steinbrecht schrijft trouwens wel interessante dingen over de buiging van de rug en dan vooral van de lendenen.

Kan iemand mij de term Polderdressuur eens uitleggen? Wat verstaan jullie daar eigenlijk precies onder?

De buiging van de lendenen is heel wat anders dan de rug bol maken.

Polderdressuur is sterk op de voorhand gaan waar de voorgeschreven balans en lichtheid ver te zoeken is en het als een moderne versie van de klassieke dressuur te verkopen.

Polderdressuur
[ Afbeelding ]

Klassieke dressuur
[ Afbeelding ]

mooie vergelijkingsplaatjes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:40

miek2012 schreef:
Dank je HWN. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: hoe bestaat het dat Nombrado en Arie beweren dat ze alles weten van de dressuur maar het meest basale nooit hebben ervaren? Mij klinkt dat in de oren als iemand die nooit heeft kunnen zien, uitleggen wat zicht is; de blinde zal je niet geloven. De waarde ervan ervaar je pas als je het inderdaad meemaakt. Als zelfs veel van de behoorlijk vastgereden manegepaarden dit gewoon kunnen doen, ben je in mijn ogen toch echt geen GP ruiter als je dit nooit ervaren hebt met je eigen paard.
Simpelman: zo'n beginner wil ik ook wel zijn :)

Als je 10 paarden vanaf basis tot ZZ zwaar nivo hebt afgericht en bezig gaat met de hogere verzamelingen en changement, pirouette? Kan je daar pas over oordelen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:45

hwn schreef:
arie53 schreef:
Enig idee waarom men toen tot die hoge graad van verzameling, gratie, balans en schoonheid kon komen?

Omdat ze toen hele goede schilders en tekenaars hadden?? :+ :D

Citaat:
Tss, typisch, je hebt zo van die mensen die hardnekkig zouden blijven volhouden dat 1+1 geen 2 is, hoeveel bewijsmateriaal je ook ziet. Mocht "de trend" toen een strak teugelcontact geweest zijn, dan was dit zeker zo afgebeeld geweest. Ik geloof wel degelijk dat het kan, op basis van houding en zit. Meestal wordt natuurlijk eerst met bit en zo gewerkt, maar ik ben er zelfs van overtuigd dat een ontspannen en over de rug lopend paard met een heel goede ruiter perfect zonder teugel de juiste houding kan vinden.

Kijk bijv. ook es naar dat filmpje van Anja Beran dat hier onlangs geplaatst werd, die hengst in piaffe aan de hand werd gewerkt met kaptoom waar weinig of geen contact op zat.

Het uitgangspunt van de klassieke dressuur is de schoonheid en gratie, die het paard ons natuurlijk in vrijheid laat zien, ook onder het zadel te demonstreren. De oude grootmeesters hebben derhalve de paarden biomechanisch goed bestudeerd en dat uitgangspunt vormt de ultieme basis van de klassieke dressuur.
Waarbij gezegd moet worden dat de klassieke dressuur een paard verlangt dat fenotypisch en mentaal aan de biomechanische voorwaarden beantwoordt.

Daar komt geen bolle rug of een bekkentrekkende en prikkende ruiter aan te pas.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 26-11-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:04

Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:16

Ok, verzameling wordt hier dus op 2 manieren uitgelegd:

1. Opwekken van impuls en die energie reguleren aan de voorkant d.m.v. constante aanleuning zodat het weer terug naar achter vloeit en buiging in de gewrichten tot stand komt en dus verzameling. Het ‘opbollen’ van de liniaal.
2. Het terugbrengen van het zwaartepunt naar achter d.m.v. zit en halve ophoudingen, hierdoor ontstaat buiging in de gewrichten en de impuls door het openen van de gewrichten. De verzameling wordt onderhouden door halve ophoudingen, en niet zozeer door de constante aanleuning om energie te reguleren.

Voor beiden geldt dat eerst voorwaartse drang aanwezig moet zijn voordat verzameling gevraagd kan worden, anders wordt het langzaam rijden.
De schoolhalt zoals eerder door Airnt aangehaald, of de levade, wordt als het goed is vanuit een piaffe (voorwaartse drang) uitgevoerd. Vaak wordt de schoolhalt, voor het aanleren van de hulp, wel vanuit stilstand geoefend. Het is niet de insteek om de schoolhalt vanuit stilstand in te zetten, het paard heeft dan de neiging om te gaan 'hangen' in de achterhand terwijl de gewrichten niet buigen. Als het paard de hulp door heeft dan moet ook de schoolhalt uitgevoerd worden vanuit een piaffe.
Overigens zie je soms ook dat de piaffe vanuit achterwaarts ingezet wordt, dit kan je ook van voor naar achter noemen. Maar ook hier, bij een goede uitvoering van achterwaarts, worden de hoeken van de gewrichten al kleiner en kan daarna de verzameling voorwaarts ingezet worden en ontstaat de impuls dus weer door het openen van de gewrichten.

Voor mij ligt bij de eerste theorie de nadruk op de impuls (afdruk?), dat door het teveel aan opgewekte impuls te reguleren in het lijf verzameling ontstaat en dat bij de tweede theorie eerst in een lager tempo gewerkt wordt aan de (zelf)houding, de buiging van de gewrichten en sterker maken van spieren zodat deze de gewrichthoeken weer krachtig kunnen openen, dit is dan de impuls die ontstaat vanuit de achterhand tijdens de verzameling. Bij de eerste theorie zie ik alleen nog niet zo snel het zwaartepunt naar achter verschuiven als je het over opbollen van een liniaal hebt, want waar ligt dan het zwaartepunt? In verzameling is het zwaartepunt als het goed is meer naar achter, wat weer zorgt voor meer mobiliteit en stabiliteit.

Dan over het bollen van de rug: ruiters ervaren dat zo. Hoe komt dat biomechanisch tot stand? Door het buigen van de gewrichten in de achterhand, omhoog (?) komen van de lendenen en het rijzen van de schoft? Terwijl de ruggenwervels er tussen (de rug zelf dus) niet omhoog komt?

By the way, heel mooie tekeningen (verschil piaffe) zijn dat Arie. Als ik het goed heb uit de pen van klassieker Philippe Karl.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 26-11-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:16

nombrado schreef:
miek2012 schreef:
Als je 10 paarden vanaf basis tot ZZ zwaar nivo hebt afgericht en bezig gaat met de hogere verzamelingen en changement, pirouette? Kan je daar pas over oordelen.

Hoe zou je het gevoel dan omschrijven van het moment waarop bijv. een verreden paard dat vast zit in zijn rug, begint te ontspannen. Ik zeg even verreden paard omdat je aangeeft deze ook te rijden. Misschien gebruiken we andere taal?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:41

miek2012 schreef:
Hoe zou je het gevoel dan omschrijven van het moment waarop bijv. een verreden paard dat vast zit in zijn rug, begint te ontspannen. Ik zeg even verreden paard omdat je aangeeft deze ook te rijden. Misschien gebruiken we andere taal?

pas als er losgelaten wordt, kan een paard ontspannen
allereerst zal het paard (die vermoedelijk al alles vastgezet heeft van de onbewuste ruiters op de rug) moeten leren de ruiter te vertrouwen.
Zelf heb ik dat redelijk snel voor elkaar, omdat ik absoluut niet wil dat een paard mijn handen als steunpilaar gebruikt, dus gaan ze hangen, terug in tempo en weer op achterbeen zetten.
Ik wil een vederlicht contact, geen hang en wurg praktijken.
Bij gestreste paarden, heb ik 1 keer meegemaakt (paard was als niet te rijden bij een handelaar gekomen) dat het dier in vlucht vertrekken wilde. Dan is het belangrijk als ruiter wel een "stop" te maken om ze duidelijk te maken weer het vertrouwen te krijgen, vervolgens zeer snel weer vederlichte verbinding. Ik kreeg werkelijk waar een zucht van verlichting van het paard.....in draf, vanuit zijn tenen.....echt , ik kon me zijn gedrag zo goed voorstellen. Dier was super gevoelig op zijn lijf, dus er was maar erg weinig nodig om hem te rijden. Onbewuste ruiters doen vaak teveel....iets wat een paard allemaal moet leren verweken.
Ik leer veelal eerst bij leerlingen heel veel af....., zitten en niks doen. (en dan nog zie je alles bewegen, been, armen....eerst loslaten en leren ontspannen) Een paard kan nooit ontspannen, als er een gespannen strak zittende ruiter op zit.
Wel is het belangrijk deze paarden niet een uur lang dit te vragen, omdat ze eerst moeten leren andere spieren te gebruiken, dan wat ze verkeerd is aangeleerd. (over het tempo draven op de voorhand)

wb vaste rug?
het merendeel van de paarden die ik rijd van anderen, zitten of zaten vast in de rug.
OOrzaak...te extreem handgebruik en teveel tempo (over het tempo)
een paard wat over 4 benen draaft, wordt namelijk nooit zwaar in de handen.
Bij manege paarden komt er bijna niets anders voor....vandaar dat je niet lekker kan doorzitten ;(

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:05

Citaat:
Dan over het bollen van de rug: ruiters ervaren dat zo. Hoe komt dat biomechanisch tot stand? Door het buigen van de gewrichten in de achterhand, omhoog (?) komen van de lendenen en het rijzen van de schoft? Terwijl de ruggenwervels er tussen (de rug zelf dus) niet omhoog komt?

Ze voelen terecht de romp omhoog komen. Maar je kunt geen bolle rug voelen in een dressuurzadel met diepe zit. Overigens zou die dan ook prompt niet meer recht op het paard liggen en daarmee de balans verstoren.

Citaat:
By the way, heel mooie tekeningen (verschil piaffe) zijn dat Arie. Als ik het goed heb uit de pen van klassieker Philippe Karl.

Klopt.

Deze lezing is ook buitengewoon interessant en leerzaam.

Citaat:
It was really an extraordinary presentation from the famed German equine veterinary expert, Professor Stadler. Here it was laid out, black and white, good training (that means correct, progressive, gymnastic training) is not ‘correct’ because this or that ‘expert’ thinks it is correct, it is correct because it promotes the physical welfare and long-term soundness of the horse…

http://www.horsemagazine.com/thm/2012/0 ... -training/

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:07

miek2012 schreef:
Dank je HWN. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: hoe bestaat het dat Nombrado en Arie beweren dat ze alles weten van de dressuur

Dat heb ik hier nog nooit beweerd.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:17

nombrado schreef:
miek2012 schreef:

pas als er losgelaten wordt, kan een paard ontspannen
allereerst zal het paard (die vermoedelijk al alles vastgezet heeft van de onbewuste ruiters op de rug) moeten leren de ruiter te vertrouwen.
Zelf heb ik dat redelijk snel voor elkaar, omdat ik absoluut niet wil dat een paard mijn handen als steunpilaar gebruikt, dus gaan ze hangen, terug in tempo en weer op achterbeen zetten.
Ik wil een vederlicht contact, geen hang en wurg praktijken.
Bij gestreste paarden, heb ik 1 keer meegemaakt (paard was als niet te rijden bij een handelaar gekomen) dat het dier in vlucht vertrekken wilde. Dan is het belangrijk als ruiter wel een "stop" te maken om ze duidelijk te maken weer het vertrouwen te krijgen, vervolgens zeer snel weer vederlichte verbinding. Ik kreeg werkelijk waar een zucht van verlichting van het paard.....in draf, vanuit zijn tenen.....echt , ik kon me zijn gedrag zo goed voorstellen. Dier was super gevoelig op zijn lijf, dus er was maar erg weinig nodig om hem te rijden. Onbewuste ruiters doen vaak teveel....iets wat een paard allemaal moet leren verweken.
Ik leer veelal eerst bij leerlingen heel veel af....., zitten en niks doen. (en dan nog zie je alles bewegen, been, armen....eerst loslaten en leren ontspannen) Een paard kan nooit ontspannen, als er een gespannen strak zittende ruiter op zit.
Wel is het belangrijk deze paarden niet een uur lang dit te vragen, omdat ze eerst moeten leren andere spieren te gebruiken, dan wat ze verkeerd is aangeleerd. (over het tempo draven op de voorhand)

wb vaste rug?
het merendeel van de paarden die ik rijd van anderen, zitten of zaten vast in de rug.
OOrzaak...te extreem handgebruik en teveel tempo (over het tempo)
een paard wat over 4 benen draaft, wordt namelijk nooit zwaar in de handen.
Bij manege paarden komt er bijna niets anders voor....vandaar dat je niet lekker kan doorzitten ;(

O Wauw!!!!!!!!!
Wat zul jij goed kunnen rijden!!
Kun je vast wel een paar voorbeelden van jezelf laten zien!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:23

Loriene: Ondanks dat ik het echt niet eens ben met alles wat Nombrado zegt moet ik wel zeggen dat ze hierin gelijk heeft. Dat kan ik ook en ik kan echt niet geweldig rijden :P Maar dat is meer een kwestie van voelen wat er onder je gebeurt en niks verwachten van je paard :) Mijn ervaring is dat een paard dan vanzelf ook los gaat laten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:52

Maar Nombrado geeft geen antwoord op de vraag.
de vraag is wat ze voelt!
niet waarom paarden vast zitten in de rug en wat ze leerlingen leert.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-11-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:52

@ansie,

Denk aan een speedboat, als je de motor open zet komt de voorkant omhoog en niet alleen maar door de waterdruk van voren.
Denk aan een motorfiets, als je gas geeft komt de voorkant omhoog.
Voorbeelden die iedereen kent.

Deze beelden om in te kunnen voelen wat een stuwende achterhand kan doen om het gewicht over te nemen van de voorhand.
Het zit hem in de impuls, het korte moment van versnelling, het is de impuls die draagt.
Mechanica.
Voorwaarts rijden.
Tegelijkertijd wordt tijdens het impuls moment de bespiering extra aangesproken waardoor deze zich verder gaat ontwikkelen.
Het vereist wel dat het paard in een rijkunstig juiste houding gebracht wordt. (de lange bovenlijn, met o.m. een holle rug zal er alleen maar een langere beweging ontstaan.
Men noemt dat schenkelgangers.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:57

Simpelman schreef:

iig bedankt voor je inbreng in dit topic.
Je manier van (om-) schrijven vind ik erg leerzaam.
zou je dit hierboven misschien kunnen ondersteunen met een plaatje?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:01

Simpelman schreef:
@ansie,

Denk aan een speedboat, als je de motor open zet komt de voorkant omhoog en niet alleen maar door de waterdruk van voren.
Denk aan een motorfiets, als je gas geeft komt de voorkant omhoog.
Voorbeelden die iedereen kent.

Deze beelden om in te kunnen voelen wat een stuwende achterhand kan doen om het gewicht over te nemen van de voorhand.
Het zit hem in de impuls, het korte moment van versnelling, het is de impuls die draagt.
Mechanica.
Voorwaarts rijden.
Tegelijkertijd wordt tijdens het impuls moment de bespiering extra aangesproken waardoor deze zich verder gaat ontwikkelen.
Het vereist wel dat het paard in een rijkunstig juiste houding gebracht wordt. (de lange bovenlijn, met o.m. een holle rug zal er alleen maar een langere beweging ontstaan.

Ga je nu niet zelf voorwaarts verwarren met snelheid/gas geven? TE veel gas resulteert in een op de voorhand gaand paard (zwaartepunt blijft gedurende de beweging niet voldoende op de achterhand) en om het op de voorhand gaan te voorkomen moet je inderdaad aan de voorkant vanalles regelen om dat tegen te houden.
Als je zorgt dat het zwaartepunt op achter blijft en dan de impuls verkrijgt door het openen van de gewrichten (verheven), blijft het gewicht gedurende beweging meer op de achterhand dan dat het eruit geduwd wordt naar voor.

Verzameling betekent voor mij dragen, blijven dragen in beweging, waarbij de hoeveelheid verhevenheid voortkomt uit de kracht die voortkomt uit het openen van de gewrichten. Dus niet het afzetten. Hoe krachtiger een paard de hoeken kan openen hoe meer verhevenheid tijdens de beweging, ook wel weer afhankelijk hoe diep het zwaartepunt gebracht is, hoe kleiner de hoeken hoe meer kracht nodig is om te openen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:27

superwoman schreef:

Dat is waar :j Maar een echt antwoord daarop ga je waarschijnlijk niet krijgen.

Moet zeggen dat ik het zelf ook beter kan zien bij een ander dan voelen bij mezelf en mijn paard, het dan ook nog eens omschrijven is nog moeilijker. Simpelman kan dat, ik kan alleen tegen een ander zeggen "wat je nu voelt is goed." Ik kan ook de uitleg geven dat je paard aan de voorkant omhoog moet komen, alsof je opstijgt, maar daadwerkelijk uitleggen hoe iets voelt is misschien ook te persoonlijk omdat een ander het anders kan ervaren.

(Maar ik ga nu wel erg de filosofische kant op :=)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:43

superwoman schreef:

als een paard loslaat , voel je als ruiter ontspanning en wordt je gedragen (makkelijk kunnen zitten)
je kan als ruiter alles loslaten en ontspannen. zelfs je schouders, armen, bekken, onderrug nek, armen handen, voeten tenen :D
Begrijp je mijn antwoord nu beter?