miek2012 schreef:Hoe zou je het gevoel dan omschrijven van het moment waarop bijv. een verreden paard dat vast zit in zijn rug, begint te ontspannen. Ik zeg even verreden paard omdat je aangeeft deze ook te rijden. Misschien gebruiken we andere taal?
pas als er losgelaten wordt, kan een paard ontspannen
allereerst zal het paard (die vermoedelijk al alles vastgezet heeft van de onbewuste ruiters op de rug) moeten leren de ruiter te vertrouwen.
Zelf heb ik dat redelijk snel voor elkaar, omdat ik absoluut niet wil dat een paard mijn handen als steunpilaar gebruikt, dus gaan ze hangen, terug in tempo en weer op achterbeen zetten.
Ik wil een vederlicht contact, geen hang en wurg praktijken.
Bij gestreste paarden, heb ik 1 keer meegemaakt (paard was als niet te rijden bij een handelaar gekomen) dat het dier in vlucht vertrekken wilde. Dan is het belangrijk als ruiter wel een "stop" te maken om ze duidelijk te maken weer het vertrouwen te krijgen, vervolgens zeer snel weer vederlichte verbinding. Ik kreeg werkelijk waar een zucht van verlichting van het paard.....in draf, vanuit zijn tenen.....echt , ik kon me zijn gedrag zo goed voorstellen. Dier was super gevoelig op zijn lijf, dus er was maar erg weinig nodig om hem te rijden. Onbewuste ruiters doen vaak teveel....iets wat een paard allemaal moet leren verweken.
Ik leer veelal eerst bij leerlingen heel veel af....., zitten en niks doen. (en dan nog zie je alles bewegen, been, armen....eerst loslaten en leren ontspannen) Een paard kan nooit ontspannen, als er een gespannen strak zittende ruiter op zit.
Wel is het belangrijk deze paarden niet een uur lang dit te vragen, omdat ze eerst moeten leren andere spieren te gebruiken, dan wat ze verkeerd is aangeleerd. (over het tempo draven op de voorhand)
wb vaste rug?
het merendeel van de paarden die ik rijd van anderen, zitten of zaten vast in de rug.
OOrzaak...te extreem handgebruik en teveel tempo (over het tempo)
een paard wat over 4 benen draaft, wordt namelijk nooit zwaar in de handen.
Bij manege paarden komt er bijna niets anders voor....vandaar dat je niet lekker kan doorzitten