Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Independence schreef:Ik kom hier ook even mijn vraag stellen.
Ik rij een merrie van 4 jaar, ze is van zichzelf een beetje sloom en lui. Ik heb dus veel moeite gehad om haar wat aan het been te krijgen (voorheen reageerde ze niet op been) Nu gaat dat gelukkig veel beter en ze loopt keurig nageeflijk. Nu heb ik alleen het probleem dat ze niet stil wil staan. Zodra ik probeer te gaan halthouden gaat haar kop meteen de lucht in. Ik heb van mijn instructrice de opdracht te geven om een overgang naar halthouden te maken, maar zodra het hoofd omhoog gaat, meteen weer door te stappen. Dit doe ik nu contstant, maar het wil gewoon niet. Ik kan een uur bezig gaan met halthouden, het lukt me nooit. Is hier iemand die daar een tip voor heeft, of is het gewoon een kwestie van geduld en maar blijven oefenen?
NoorW schreef:Independence schreef:...
WIL ze niet stil staan, of gooit ze enkel haar hoofd omhoog bij het stilstaan? Want als ze niet stil wil staan is de methode van je instructrice niet erg slim, want dan krijgt ze haar beloning (weer gaan stappen) precies op het moment dat ze iets doet wat jij juist niet wil (het hoofd omhoog brengen). Als ze stil staan niet prettig vind kun je het weer gaan stappen dus goed als beloning gebruiken. Dus je zet je paard halt, wacht tot ze ontspant (vroeg of laat moet dat toch komen) en stapt verder. Dan hoeft ze nog helemaal niet nageefelijk te worden bij het stil staan maar het begin (namelijk de ontspanning bij het halthouden) is er dan in elk geval al. En als ze eenaal doorheeft dat het dus veel makkelijker voor haar is gewoon ontspannen halt te houden kun je van daaruit verder werken.
Independence schreef:Ze wil wel stilstaan, maar wordt wel snel ongeduldig. Dus het grootste probleem is echt dat ze niet ontspannen kan stilstaan. Maar wat jij zegt zal ik eens gaan proberen, dankjewel!